Gå til innhold

Hvor mye allergier er du villig til å ta hensyn til i sosiale lag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ref. denne podcasten: https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/nrkno-poddkast-20062-141497-04092018122600

Hvor mye hadde du vært villig til å ta hensyn? Ville du ofret alt av parfyme og produkter som inneholder parfyme? Jeg måtte tenke etter, da hadde jeg måttet gått sminkefri, kvittet meg med min favorittsjampo og balsam, gått rundt med brusete hår, kjøpt med spesialboddylotion. Jeg hadde kunnet gjort det hvis jeg som hun beskriver tar et fag som går over et halvår, skulle jeg møtt denne personen hver onsdag fra 10-12 så ja, kanskje. Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe meg masse nye dyre parfymefri produkter, men om jeg skulle jobbe med dette mennesket og hadde måttet forsake dette hver dag i uoverskuelig fremtid, så hadde det virkelig irritert meg. Kanskje jeg er et dårlig menneske....

Anonymkode: 06904...b80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en kollega som reagerte på parfyme, så vi ble bedt om å ikke bruke det på jobb, hvilket er helt greit. Problemet er jo nettopp som du beskriver at både vaskemidler og kosmetikk er parfymert, så hun fikk jo påvirkning uansett. Personlig er jeg ikke villig til å legge om hele livet fordi en kollega som jeg ser et par timer om dagen ikke tåler parfyme, dessuten hadde vi innom mange kunder som ikke visste om dette og hadde på seg mengder med parfyme. Endte med at kollegaen med allergi fikk kontir for seg selv i en annen del av bygget. 

Anonymkode: 2f58c...3fd

• Liker 13
Skrevet

Hadde selvfølgelig ikke badet meg i parfyme, men hadde ikke kjøpt nytt (og annerledes) vaskemiddel, shampoo,  balsam, tøymykner, bodylotion, sminke etc for det. Altså: hadde droppet å spraye parfyme på meg - men resten hadde jeg ikke orka. Sånn helt ærlig.

Anonymkode: 4042a...ef2

• Liker 20
Skrevet

Enig med alle over, jeg kan gjerne droppe parfyme på kroppen, menbytter ikke ut produktene jeg bruker.

Anonymkode: 60519...2d8

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ref. denne podcasten: https://radio.nrk.no/podkast/ekko_-_et_aktuelt_samfunnsprogram/nrkno-poddkast-20062-141497-04092018122600

Hvor mye hadde du vært villig til å ta hensyn? Ville du ofret alt av parfyme og produkter som inneholder parfyme? Jeg måtte tenke etter, da hadde jeg måttet gått sminkefri, kvittet meg med min favorittsjampo og balsam, gått rundt med brusete hår, kjøpt med spesialboddylotion. Jeg hadde kunnet gjort det hvis jeg som hun beskriver tar et fag som går over et halvår, skulle jeg møtt denne personen hver onsdag fra 10-12 så ja, kanskje. Jeg hadde ikke hatt råd til å kjøpe meg masse nye dyre parfymefri produkter, men om jeg skulle jobbe med dette mennesket og hadde måttet forsake dette hver dag i uoverskuelig fremtid, så hadde det virkelig irritert meg. Kanskje jeg er et dårlig menneske....

Ja. Jeg har ikke brukt parfyme siden jeg ble gravid med eldste. Parfyme er gift uansett og fremkaller hudirritasjoner og allergi. Sminke trenger jeg ikke, bruker Neutral sine produkter der hvor det finnes alternativ. Det er ikke vanskelig for å meg å ta hensyn til andres allergier fordi jeg kan sette meg i deres sko og se hvor vanskelig og noen ganger livsfarlig det er når andre ikke tar hensyn. Parfyme er det enkleste du kan droppe - prøv å være kreativ på middagskjøkkenet når du skal droppe melk, soya, gluten og egg. Jeg er kjempeirritert for øvrig på alle som bruker parfyme. Det er en ting å bruke sjampoo og hudpleie med parfyme, men å spraye seg med parfyme i tillegg er ekkelt, kvalmende og får meg til å unngå å treffe vedkommende. Like ille som røykere.

• Liker 8
Skrevet

Jeg dropper lett parfyme på jobb om de trengs. Faktisk har jeg droppet det i mange år allerede da jeg har en alvorlig lungesyk mor. Bare det at luften sitter igjen i klærne er nok til grusomt hosteanfall hos henne. Men å kutte ut alt annet går ikke, selv om jeg uansett foretrekker produkter som ikke er neddynget i unødvendig parfyme. Et problem med parfyme er at man venner seg til det og dermed bruker mer og mer for å lukte det man selv oppfatter som passe mye. 

Anonymkode: 8c7d6...ccb

• Liker 4
Skrevet

Jeg er allergisk mot parfyme. Og det er skremmende mange mennesker som bader i parfyme, de som går på bussen, og selv om de sitter helt bakerst, så stinker det parfyme helt foran i bussen og. Det er ikke personen på bussen, som brukte en Shampo med parfyme i, som gjør meg syk, jeg sitter jo ikke å sniffer på andre. Det er de som bruker mye parfyme, som gjør meg veldig syk. Selv om bussturen min bare tar 15 min, har jeg flere ganger måtte gå av bussen, for jeg blir så dårlig.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta hensyn til andre. Skal du ferdes på buss og lignende, ikke forpest miljøet til alle andre. Er jo flere som er allergiske, får migrene, blir kvalme osv. 

Anonymkode: c5962...116

• Liker 12
Skrevet

Kunne ikke byttet vaskemidler da jeg selv reagerer på mange av de, nå bruker jeg et som ikke gir meg utslett, men det er parfymert. Tar ikke på meg parfyme hvis jeg skal ta tog mm, da jeg selv reagerer veldig på mange parfymer, eller heller på mengder av parfyme.  Men en liten spray kan jeg bruke hvis jeg skal på fest. Hadde jeg fått beskjed om å ikke bruke parfyme, hadde jeg så klart droppet det.

Matallergier hadde jeg tatt hensyn til så langt det lar seg gjøre, men hvis det kun er 1 som er allergisk, så regner jeg de gjør som meg, tar med egen mat ( i barnebursdager lager man egen rett til de som er allergisk). Siden jeg ikke spiser kjøtt, så tar jeg med egen mat, noe som fungerer greit.

Anonymkode: 7d213...a96

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På studie hadde vi en som hadde parfymeallergi. Alle tok hensyn til det og brukte ikke parfyme. Hadde det vært matvarer o.l. som noen hadde reagert på, så hadde jeg tatt hensyn til det. 

I jobben min er det ikke lov med parfyme eller sterke dufter, ingen problemer med det. 

Anonymkode: 2f8dd...1eb

• Liker 6
Skrevet

Å gå uten parfyme hadde vært helt greit, men jeg hadde ikke kjøpt masse nye produkter utover det.

Akkurat det synes jeg ikke at man kan forvente egentlig. Jeg har brukt litt penger på de produktene jeg bruker og det er vanskelig å finne gode produkter, og jeg bruker mye produkter uten parfyme, men kan jo ikke garantere at det ikke er parfyme i balsamen osv.

Anonymkode: 0b5d8...6ac

• Liker 5
Skrevet

Parfyme er en uting på jobb uansett. Det er ikke fint for andre å måtte lukte vår parfyme. Jeg kunne redusert på noen av de tingene som tøymykner/skyllemiddel og mindre parfymert sjampo, men ikke deodorant feks

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er allergisk mot parfyme. Og det er skremmende mange mennesker som bader i parfyme, de som går på bussen, og selv om de sitter helt bakerst, så stinker det parfyme helt foran i bussen og. Det er ikke personen på bussen, som brukte en Shampo med parfyme i, som gjør meg syk, jeg sitter jo ikke å sniffer på andre. Det er de som bruker mye parfyme, som gjør meg veldig syk. Selv om bussturen min bare tar 15 min, har jeg flere ganger måtte gå av bussen, for jeg blir så dårlig.

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta hensyn til andre. Skal du ferdes på buss og lignende, ikke forpest miljøet til alle andre. Er jo flere som er allergiske, får migrene, blir kvalme osv. 

Enig. Jeg jobber i helsevesenet og bruker naturligvis aldri parfyme på jobb, men bruker helt vanlig sjampo og balsam. Bruker dog ikke billigmerker som stinker sånn som sunsilk og sånn. Jeg bruker eleni & chris. Aldri opplevd at noen har reagert på det, selv ikke pasienter jeg har hatt som har vært hyperallergiske og multiallergikere. Kjenner ikke på noe stort tap på at jeg ikke kan dynke kroppen i gift før jobb. 

Anonymkode: 27071...0cd

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jeg helt uenig i. Ja det finnes noen mennesker som bruker for mye, men de aller fleste bruker ikke å "bade i parfyme."

• Liker 7
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

På studie hadde vi en som hadde parfymeallergi. Alle tok hensyn til det og brukte ikke parfyme. Hadde det vært matvarer o.l. som noen hadde reagert på, så hadde jeg tatt hensyn til det. 

I jobben min er det ikke lov med parfyme eller sterke dufter, ingen problemer med det. 

Men nå er det jo veldig mye mer enn å "ikke ta på seg parfyme," denne damen reagerer på. Du måtte byttet alle dine produkter til parfymefri, all sjampo, balsam hårspray, sminke, bodylotion, skyllemiddel, håndsåpe etc. etc. Alle greier å ikke spraye seg med parfyme før forelesning, men her er det snakk om veldig mange flere forhåndsregler. 

TS

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg jobber i helsevesenet og bruker naturligvis aldri parfyme på jobb, men bruker helt vanlig sjampo og balsam. Bruker dog ikke billigmerker som stinker sånn som sunsilk og sånn. Jeg bruker eleni & chris. Aldri opplevd at noen har reagert på det, selv ikke pasienter jeg har hatt som har vært hyperallergiske og multiallergikere. Kjenner ikke på noe stort tap på at jeg ikke kan dynke kroppen i gift før jobb. 

Anonymkode: 27071...0cd

Denne damen gjør det. Reagerer på ALL parfyme, ville du tilpasset deg? 

TS

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jeg helt uenig i. Ja det finnes noen mennesker som bruker for mye, men de aller fleste bruker ikke å "bade i parfyme."

Da er vi uenige, ellers bor vi mest sannsynlig på helt forskjellige steder. Jeg tar buss omtrent daglig, og det er ett stort problem for meg, at det stinker parfyme på hele bussen. Kjenner det og på cafe, på kino, på gaten, det er så mange som stinker parfyme.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke hatt noe stort problem med å ta hensyn til den allergien. 
Personen kunne nok ikke kommet hjem til meg da, men ellers skulle jeg helt fint kunne droppet spraye på meg parfyme, og passet på å skylle ekstremt nøye håret etter vask, eventuelt droppet sjampoen. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er vi uenige, ellers bor vi mest sannsynlig på helt forskjellige steder. Jeg tar buss omtrent daglig, og det er ett stort problem for meg, at det stinker parfyme på hele bussen. Kjenner det og på cafe, på kino, på gaten, det er så mange som stinker parfyme.

Jeg tar også buss hver dag. Jeg tenker det er du som er veldig sensitiv for Parfyme. Det er jo helt greit det, men ikke legg det på andre.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det jo veldig mye mer enn å "ikke ta på seg parfyme," denne damen reagerer på. Du måtte byttet alle dine produkter til parfymefri, all sjampo, balsam hårspray, sminke, bodylotion, skyllemiddel, håndsåpe etc. etc. Alle greier å ikke spraye seg med parfyme før forelesning, men her er det snakk om veldig mange flere forhåndsregler. 

TS

Nei, det var parfyme som var problemet. Vi brukte andre vanlige produkter og ingen av oss endret på noe annet enn at vi unnlot å ta på oss parfyme. Forøvrig har jeg aldri brukt bodylotion eller andre kremer med sterke lukter. Klærne har jeg alltid vasket med nokså luktfrie produkter. 

Skrevet

Jeg er villig til å ta så mye hensyn som jeg trenger for at folk som er på besøk til meg ikke skal bli syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...