Gå til innhold

Hvilken legning har jeg? Bifil, hetero eller pan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jente, og har kjæreste som er gutt. Jeg elsker han over alt på jord, og kunne aldri tenke meg å være i et forhold med en annen person. Og jeg tenner på han. Hadde det blitt slutt mellom oss så ser jeg for meg meg selv som enstøing og alene. 

Han har nevnt at jeg ikke virker helt hetero, og jeg er enig. Jeg kunne aldri vært i et forhold med ei dame, så lesbisk er jeg ikke. Kanskje mer biseksuell? At om jeg ikke var i et forhold så kunne jeg gjort noe seksuelt med noen uavhengig av kjønn (nå vil jeg ikke det siden jeg er i et forhold og kun ser for meg å gjøre det med han). Jeg tror ikke jeg tenner på et spesielt kjønn, men mer på personlighet; og følelsen av å være trygg, bli beskyttet, passet på og dullet med. 

Jeg lurer på om jeg er panfil, Dvs at jeg ikke tenner på et spesifikt kjønn, men på en matchende personlighet som jeg har med kjæresten min f.eks. Jeg tenner på trygghet, beskyttelse og underdanighet. Når det kommer til å være i et forhold kunne jeg bare vært med en gutt, kun med min nåværende kjæreste. 

Hva tenker dere? Hvilken legning er jeg? Biseksuell, med innslag av pan? Haha ikke at en merkelapp er så veldig viktig. Er bare nysgjerrig. Det viktigste er at jeg er i et forhold med en person jeg elsker, så om jeg er 100 % hetero så er jo ikke det så viktig. 

Anonymkode: febfd...f24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heteroromantisk og panseksuell kanskje? 

• Liker 1
Skrevet

Trenger du å vite det?

Jeg tror ikke på legninger. Jeg tror at under gitte omstendigheter, så kan alle forelske seg i alle - fordi jeg tror ikke det går an å være "immun" mot å bli forelsket om man møter en som bare klaffer 100%. Jeg tror kultur, fordommer eller sterke oppfatninger kan begrense muligheten, eller gjøre at man ikke innser det - men i utgangspunktet ikke noen tro på legninger altså.

Jeg ville ikke giddet å bry meg, er i en ganske lik situasjon selv - og når folk spør sier jeg bare at jeg ikke tror på legninger eller føler behov for å ha en spesiell legning/begrense meg.

Jeg er gift med en mann, ser for meg å fortsette med det - har hatt sex med jenter tidligere - og kan føle fascinasjon for jenter, men usikker på om jeg kunne vært i forhold med jente. Om jeg hadde hatt en pistol til hodet hadde jeg sagt "foreløpig anser jeg meg som biseksuell".

Anonymkode: 05ab3...e2b

• Liker 6
Skrevet

Hvem bryr seg. Lik de du liker på måten du vil like de. Du trenger ikke sette ett navn på det, aldri sett vitsen i det.

Anonymkode: dac67...0bb

• Liker 4
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
13 timer siden, temolitus skrev:

Heteroromantisk og panseksuell kanskje?

Heteroromantisk? Den var ny. 

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Mulig jeg er en bit aseksuell også. Jeg er den som sikkert kunne ha hatt sex ei gang i livet og Thats it, kun for å se hvordan det er. Eller faktisk dødd jomfru. Kan jo bare tilfredsstille meg selv. Uansett er jeg ikke den mest seksuelle personen.

TS

Skrevet

Hvorfor skal man absolutt stemple seg selv som det ene eller det andre? Man forelsker seg og tenner på de man forelsker seg i og tenner på, ferdig med det. Hvis noen skulle spørre deg om legningen din så si at du ikke er 100% hetero eller at du ikke bryr deg om legninger.

Anonymkode: abcea...391

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke forskjellen på bifil og panfil jeg. 

Anonymkode: e557a...2f3

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man panseksuell forelsker man seg visst i personen, ikke i kjønnet.  Det være seg mann, kvinne eller trans.

Skrevet
8 timer siden, Peonjenta skrev:

Er man panseksuell forelsker man seg visst i personen, ikke i kjønnet.  Det være seg mann, kvinne eller trans.

Men... gjør ikke bifile også det? 

• Liker 5
Skrevet

Høres mer ut som du har søkt (og funnet) en omsorgsperson enn en kjæreste egentlig. 

Anonymkode: 8475f...7da

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen definisjoner om romantisk legning:

Bifil/biromantisk = du kan få romantiske følelser for menn og kvinner, som uttrykker det kjønnet de er.

Panfil/panromantisk = du kan få romantiske følelser for mennesker avhengig av kjønnsuttrykk (dvs menn, kvinner, transkvinner(pre og post), transmenn(pre og post, hermafroditter, androgyne, transvestitter osv)

Heterofil/heteroromantisk = du får bare romantiske følelser for mennesker av motsatt kjønn

Homofil/homoromantisk = du får bare romantiske følelser for mennesker av ditt eget kjønn.

Monofil/monoromantisk = Du drømmer/fantaserer om et romantisk forhold med deg selv

Afil/Aromantisk = du får ikke romantiske følelser for andre mennesker

Så definisjoner rundt seksuell orientering:

Homoseksuell: Du får kun seksuell tenning av mennesker av eget kjønn

Heteroseksuell: Du får kun seksuell tenning av mennesker av motsatt kjønn

Biseksuell: Du får seksuell tenning av kvinner og menn.

Panseksuell: Du får seksuell tenning av menn, kvinner, transkvinner(pre og post), transmenn(pre og post), androgyne, hermafroditter, transvestitter osv)

Monoseksuell: Du blir kåt på deg selv, og drømmer/fantaserer om ha sex med deg selv og får seksuell tilfredsstillelse gjennom onani der du fantaserer om deg selv og at du har sex med selv. Bruker bilder av deg selv som seksuelle fetisjer.

Aseksuell: Du tenner ikke på andre mennesker. Du kan likevel bli kåt på noe udefinert og får seksuell tilfredsstillelse gjennom onani.

Nonseksuell: Du har ikke seksuelle tanker i det hele tatt. Du kan ikke bli kåt på noe.

Så i teorien så kan en kvinne være homofil/homoromantisk, og da bare forelsket i andre kvinner - men i seksuell orientering så tenner hun bare på menn - altså heteroseksuell. Altså en heteroseksuell lesbisk kvinne.

Men å være Aromantisk og nonseksuell, det må være kjedelig det!? Og ganske så ensomt live alene uten seksuelle lyster - på måte er man en maskin.

Så kommer en masse parafiler og paraseksuelle legninger i tillegg(mener ikke dominans, BDSM o.l). Men mange av disse paraene blir regnet som perverse av de fleste mennesker, her inngår dyr, døde osv osv

Anonymkode: 86983...c81

• Liker 1
Skrevet

ELLER så er du bare deg også liker du det du liker, enkelt og greit.

• Liker 1
Skrevet

For meg (er mann) har det alltid føltes naturlig å bare bli forelska i kvinner, men samtidig tenner jeg seksuelt også på menn.

Jeg liker ikke merkelapper, og vil ikke ha stempel som biseksuell eller bifil. Spesielt med tanke på at jeg aldri har prøvd med en mann.

Slik jeg ser det, er det å tenne på begge kjønn et deilig krydder i livet. Hvorfor jeg ikke prøver det ut, aner jeg ikke.

Ts, jeg syns ikke du skal tenke på merkelapper. Det er bare noe vi mennesker har skapt for å sette folk i bås.

Anonymkode: 512a5...fc9

Skrevet
22 timer siden, Peonjenta skrev:

Det er jo akkurat det samme som å være biseksuell. Så utrolig tøysete med enda en bås. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Det er jo akkurat det samme som å være biseksuell. Så utrolig tøysete med enda en bås. 

Biseksuell er vel bare å tenne på begge kjønn, mens både bifil og panfil skal være å kunne bli forelsket i begge kjønn. Jeg tror bare forskjellen er at bifile sier de forelsker seg i begge kjønn, mens panfile mener de forelsker seg i mennesker generelt. Som om de ikke anerkjenner/bryr seg om kjønn i det hele tatt. Om du skjønner?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen definisjoner om romantisk legning:

Bifil/biromantisk = du kan få romantiske følelser for menn og kvinner, som uttrykker det kjønnet de er.

Panfil/panromantisk = du kan få romantiske følelser for mennesker avhengig av kjønnsuttrykk (dvs menn, kvinner, transkvinner(pre og post), transmenn(pre og post, hermafroditter, androgyne, transvestitter osv)

Heterofil/heteroromantisk = du får bare romantiske følelser for mennesker av motsatt kjønn

Homofil/homoromantisk = du får bare romantiske følelser for mennesker av ditt eget kjønn.

Monofil/monoromantisk = Du drømmer/fantaserer om et romantisk forhold med deg selv

Afil/Aromantisk = du får ikke romantiske følelser for andre mennesker

Så definisjoner rundt seksuell orientering:

Homoseksuell: Du får kun seksuell tenning av mennesker av eget kjønn

Heteroseksuell: Du får kun seksuell tenning av mennesker av motsatt kjønn

Biseksuell: Du får seksuell tenning av kvinner og menn.

Panseksuell: Du får seksuell tenning av menn, kvinner, transkvinner(pre og post), transmenn(pre og post), androgyne, hermafroditter, transvestitter osv)

Monoseksuell: Du blir kåt på deg selv, og drømmer/fantaserer om ha sex med deg selv og får seksuell tilfredsstillelse gjennom onani der du fantaserer om deg selv og at du har sex med selv. Bruker bilder av deg selv som seksuelle fetisjer.

Aseksuell: Du tenner ikke på andre mennesker. Du kan likevel bli kåt på noe udefinert og får seksuell tilfredsstillelse gjennom onani.

Nonseksuell: Du har ikke seksuelle tanker i det hele tatt. Du kan ikke bli kåt på noe.

Så i teorien så kan en kvinne være homofil/homoromantisk, og da bare forelsket i andre kvinner - men i seksuell orientering så tenner hun bare på menn - altså heteroseksuell. Altså en heteroseksuell lesbisk kvinne.

Men å være Aromantisk og nonseksuell, det må være kjedelig det!? Og ganske så ensomt live alene uten seksuelle lyster - på måte er man en maskin.

Så kommer en masse parafiler og paraseksuelle legninger i tillegg(mener ikke dominans, BDSM o.l). Men mange av disse paraene blir regnet som perverse av de fleste mennesker, her inngår dyr, døde osv osv

Anonymkode: 86983...c81

Jeg begynner helt ærlig å bli lei av alle disse definisjonene. Er det ikke enklere å si at man har evnen til å elske et annet menneske, uten å skulle definere hva man er?

• Liker 1
Skrevet
På 9.9.2018 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Jeg er jente, og har kjæreste som er gutt. Jeg elsker han over alt på jord, og kunne aldri tenke meg å være i et forhold med en annen person. Og jeg tenner på han. Hadde det blitt slutt mellom oss så ser jeg for meg meg selv som enstøing og alene. 

Han har nevnt at jeg ikke virker helt hetero, og jeg er enig. Jeg kunne aldri vært i et forhold med ei dame, så lesbisk er jeg ikke. Kanskje mer biseksuell? At om jeg ikke var i et forhold så kunne jeg gjort noe seksuelt med noen uavhengig av kjønn (nå vil jeg ikke det siden jeg er i et forhold og kun ser for meg å gjøre det med han). Jeg tror ikke jeg tenner på et spesielt kjønn, men mer på personlighet; og følelsen av å være trygg, bli beskyttet, passet på og dullet med. 

Jeg lurer på om jeg er panfil, Dvs at jeg ikke tenner på et spesifikt kjønn, men på en matchende personlighet som jeg har med kjæresten min f.eks. Jeg tenner på trygghet, beskyttelse og underdanighet. Når det kommer til å være i et forhold kunne jeg bare vært med en gutt, kun med min nåværende kjæreste. 

Hva tenker dere? Hvilken legning er jeg? Biseksuell, med innslag av pan? Haha ikke at en merkelapp er så veldig viktig. Er bare nysgjerrig. Det viktigste er at jeg er i et forhold med en person jeg elsker, så om jeg er 100 % hetero så er jo ikke det så viktig. 

Jeg tenker at dette er noe du må finne ut av gjennom livet og ikke la noens oppfatning på KG få styre hva du vil/ikke vil tenke om deg selv, og hvem du naturlig kan inngå i et forhold med.

Skrevet
3 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Det er visst om å gjøre å definere seg/andre utenfor og ikke innenfor.

Snart er heteroseksuell samlebetegnelsen og de andre "normalen" og vi vil trenge heterofil frigjøring.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Biseksuell er vel bare å tenne på begge kjønn, mens både bifil og panfil skal være å kunne bli forelsket i begge kjønn. Jeg tror bare forskjellen er at bifile sier de forelsker seg i begge kjønn, mens panfile mener de forelsker seg i mennesker generelt. Som om de ikke anerkjenner/bryr seg om kjønn i det hele tatt. Om du skjønner?

Det er jo akkurat det samme !

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...