Gå til innhold

Bruker dere tid på å planlegge gode løsninger for orden?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det ikke er i et system er det rot. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 9b880...bf6

  • Liker 2
Skrevet

Om det ikke har system i rotet, så er det rot i systemet.

 

Anonymkode: 5be79...6d3

  • Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Scherbatsky skrev:

Undervurdert, men en måte å starte med å få system på er å kvitte seg med alt man ikke trenger. Man har alltid så mye mer enn man tror. Slik startet i alle fall jeg. Med en skikkelig rydde-runde.

Du har så rett! Dette synes jeg imidlertid er vanskelig noen ganger. Kjekt å ha! Så jeg prøver å kompensere litt med å ha orden på "kjekt å ha" også. :) Iallfall småtingene, som jeg kan beholde uten at det tar for mye plass. Når det gjelder større ting er jeg blitt ganske flink til å kvitte meg med ting vi sjelden bruker. Tenke at vi da heller kan låne. Gi bort, og låne tilbake. Så opptar det andres bodplass, ikke vår.  ;) 

Det jeg sliter mest med å kvitte meg med er flotte interiørting, som jeg liker, men bare ikke har plass til. Det gjør regelrett vondt å kvitte seg med slikt! Har angret fælt noen ganger, når jeg skulle være fornuftig å kvitte meg med, for så å finne den perfekte plassen for akkurat den tingen. :( 

 

Skrevet
10 hours ago, Trolltunge said:

Du har så rett! Dette synes jeg imidlertid er vanskelig noen ganger. Kjekt å ha! Så jeg prøver å kompensere litt med å ha orden på "kjekt å ha" også. :) Iallfall småtingene, som jeg kan beholde uten at det tar for mye plass. Når det gjelder større ting er jeg blitt ganske flink til å kvitte meg med ting vi sjelden bruker. Tenke at vi da heller kan låne. Gi bort, og låne tilbake. Så opptar det andres bodplass, ikke vår.  ;) 

Det jeg sliter mest med å kvitte meg med er flotte interiørting, som jeg liker, men bare ikke har plass til. Det gjør regelrett vondt å kvitte seg med slikt! Har angret fælt noen ganger, når jeg skulle være fornuftig å kvitte meg med, for så å finne den perfekte plassen for akkurat den tingen. :( 

 

Der har jeg funnet en løsning, som er at jeg bytter litt på tingene. Sparer på de tingen som jeg virkelig liker og vil beholde, men bare trenger en liten pause fra, i en gjennomsiktig kasse. Da kan jeg nemlig gå på shopping i mitt eget hjem, istedenfor å kjøpe noe nytt når man blir skikkelig lei av ting. Det er også en form for system. Jeg har vaser, putetrekk, skåler og potter til planter som står i en boks. Flotte ting, men ting jeg bare ble litt lei av en stund eller som passer bedre til sommer/jul. Om jeg ikke tror jeg kommer til å bruke det igjen, da gir jeg det bort til plasser som Fattighuset, Marita-stiftelsen o.l. Evt Fretex. For fine ting bør jo brukes, selv om det ikke blir av meg. Så jeg har gitt bort masse, og laget nytt system som passer for meg, men jeg har ikke kjøpt ting som erstatter de tingene.

Gjennomsiktige store bokser, med lokk, er deilig. Lett å se hva som er nedi, og enkelt å hente opp igjen. Men man skal være nøye hva man legger nedi boksen. F.eks har jeg mye DVDer, men jeg vil heller ikke kvitte meg med de. De tok himla mye plass, så jeg kjøpe slike DVD-mapper (400 DVDer i hver) og tok alt ut av bokser og fordrialer. Tar mye mindre plass, like oversiktlig (alfabetisert) og så la jeg fodrialene i en kasse enn så lenge. Til boden bruker jeg ELFA-system, og det fungerer fint for meg. Bruker det også som garderobe, så der er virkelig litt forskjellig. Ellers så har jeg ting der de er logiske. Små bokser holder kleenex, lighter, en penn, ekstra hørelurer etc på stua. Alt av stearinlys er i en boks. En liten skuff holder lignende som hører hjemme på kjøkkenet. Medisiner ligger i en boks, på boden. Kassett-bokser (slike høye, tynne) til ulike kategorier (hjem, alt som hører til leiligheten som f.eks skriv fra styret, regninger på oppussing, en til bruksanvisninger, kvitteringer, etc). Hva man vil ha hvor er veldig forskjellig fra person til person, og særlig kanskje familie til familie. Det kan ta litt tid å finne noe som fungerer.  Men å rydde jevnlig hjelper. Jeg gikk f.eks nettopp gjennom alle papirene jeg har hatt i en perm, og skal brenne det som ikke trengs å ha lenger (godt å beholde en del år, men noe var jo skole-skriv fra 15 år tilbake). Og ekstra puter/dyner skal legges i slike poser man kan suge ut luften av, og ned i kofferten min. Den brukes bare to ganger i året, ca, så den er plass til ekstra oppbevaring. Verktøy o.l har jeg kjøpt en ordentlig verktøykasse til, for å samle alt der, og rett ved siden av ligger bokser med spikre som ikke fikk plass. Har en kommode til alt ekstra. Tannbørster til gjester, mine foreldre har litt barberskum, høvel, shampoo, såpe etc som de liker å ha når de er på besøk her... Gamle datamaskiner. Slike ting som bare tar plass, men ikke brukes. Ned i kommoden, og der blir de til de trengs. Det funker for meg, i alle fall. Også er det rett å slett å tenke gjennom hva man handler også. Man kjøper ofte mye man ikke tenker gjennom. Har i alle fall hatt den perioden selv. Så snart man ser alle tingene blir man lettere bevisst.

  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Scherbatsky skrev:

Der har jeg funnet en løsning, som er at jeg bytter litt på tingene. Sparer på de tingen som jeg virkelig liker og vil beholde, men bare trenger en liten pause fra, i en gjennomsiktig kasse. Da kan jeg nemlig gå på shopping i mitt eget hjem, istedenfor å kjøpe noe nytt når man blir skikkelig lei av ting. Det er også en form for system. Jeg har vaser, putetrekk, skåler og potter til planter som står i en boks. Flotte ting, men ting jeg bare ble litt lei av en stund eller som passer bedre til sommer/jul. Om jeg ikke tror jeg kommer til å bruke det igjen, da gir jeg det bort til plasser som Fattighuset, Marita-stiftelsen o.l. Evt Fretex. For fine ting bør jo brukes, selv om det ikke blir av meg. Så jeg har gitt bort masse, og laget nytt system som passer for meg, men jeg har ikke kjøpt ting som erstatter de tingene.

Gjennomsiktige store bokser, med lokk, er deilig. Lett å se hva som er nedi, og enkelt å hente opp igjen. Men man skal være nøye hva man legger nedi boksen. F.eks har jeg mye DVDer, men jeg vil heller ikke kvitte meg med de. De tok himla mye plass, så jeg kjøpe slike DVD-mapper (400 DVDer i hver) og tok alt ut av bokser og fordrialer. Tar mye mindre plass, like oversiktlig (alfabetisert) og så la jeg fodrialene i en kasse enn så lenge. Til boden bruker jeg ELFA-system, og det fungerer fint for meg. Bruker det også som garderobe, så der er virkelig litt forskjellig. Ellers så har jeg ting der de er logiske. Små bokser holder kleenex, lighter, en penn, ekstra hørelurer etc på stua. Alt av stearinlys er i en boks. En liten skuff holder lignende som hører hjemme på kjøkkenet. Medisiner ligger i en boks, på boden. Kassett-bokser (slike høye, tynne) til ulike kategorier (hjem, alt som hører til leiligheten som f.eks skriv fra styret, regninger på oppussing, en til bruksanvisninger, kvitteringer, etc). Hva man vil ha hvor er veldig forskjellig fra person til person, og særlig kanskje familie til familie. Det kan ta litt tid å finne noe som fungerer.  Men å rydde jevnlig hjelper. Jeg gikk f.eks nettopp gjennom alle papirene jeg har hatt i en perm, og skal brenne det som ikke trengs å ha lenger (godt å beholde en del år, men noe var jo skole-skriv fra 15 år tilbake). Og ekstra puter/dyner skal legges i slike poser man kan suge ut luften av, og ned i kofferten min. Den brukes bare to ganger i året, ca, så den er plass til ekstra oppbevaring. Verktøy o.l har jeg kjøpt en ordentlig verktøykasse til, for å samle alt der, og rett ved siden av ligger bokser med spikre som ikke fikk plass. Har en kommode til alt ekstra. Tannbørster til gjester, mine foreldre har litt barberskum, høvel, shampoo, såpe etc som de liker å ha når de er på besøk her... Gamle datamaskiner. Slike ting som bare tar plass, men ikke brukes. Ned i kommoden, og der blir de til de trengs. Det funker for meg, i alle fall. Også er det rett å slett å tenke gjennom hva man handler også. Man kjøper ofte mye man ikke tenker gjennom. Har i alle fall hatt den perioden selv. Så snart man ser alle tingene blir man lettere bevisst.

Høres ut som du har et gjennomtenkt system. :)

Jeg har noen slike bokser jeg også, med ting jeg kan ta frem om jeg blir lei det som står fremme, men i praksis blir det sjelden til at jeg bytter, utenom ved jul. Da hender det at jeg går på "shopping" i egne ting når julen pakkes bort, og at det blir litt endringer når jeg først må style rom på nytt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...