Trolltunge Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Jeg er egentlig et rotehode, og derfor har jeg etterhvert lært meg å lage gode systemer for hvor jeg finner hva, og hvor jeg skal legge på plass hva. Da jeg flyttet for et litt over et år siden overførte jeg mer eller mindre systemet jeg allerede hadde til ny bolig, men det har ikke fungert like godt her, på grunn av helt annen planløsning. I hovedsak at det er flere etasjer. Den siste uken har jeg derfor brukt et par timer hver dag for å gjøre om på systemet, og plutselig slo det meg at jeg er blitt ganske sær. Fornuftig er det å ha system ja, men det er jo nesten litt flaut også, om noen åpner skapene mine, og der står det sirlige rekker med bokser, merket med innhold. Bruker andre tid på å lage gode systemer hjemme? Vil du anse det som lurt, eller synes du det tipper mot "Herregud så pedantisk!" 1
Egenskap Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 det er vanskelig alene, men om jeg hadde kone så ville det være lettere å få orden og system.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Ja jeg bruker tid på at alt skal på sin plass. Men er fånyttes da mannen i huset aldri setter tingnpå sin plass. Har begrenset skapplass, derfor orden i systemet, men må ukentlig rydde opp igjen fordi mannen ikke ser at ting har sin plass. Anonymkode: e345e...791
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Jeg har ikke bokser og etiketter, men alt har sin faste plass og jeg vet hvor alt er. Jeg klarer ikke å slappe av om det er rotete rundt meg så er nok litt pedantisk Anonymkode: 42f9e...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Ja prøver på det og sysler med sortering og systematisering ganske jevnlig som tidsfordriv:) Anonymkode: bc011...b5f
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2018 18 minutter siden, Egenskap skrev: det er vanskelig alene, men om jeg hadde kone så ville det være lettere å få orden og system. At hun laget det for deg mener du? 😆 Jeg vil egentlig si at det er enklest å lage systemer som fungerer for deg når du er alene. Jeg begynte med dette da jeg var alene med små barn, fordi jeg brukte altfor mye tid på å finne ting, og på å rydde. Så flyttet jeg og barnas far sammen igjen, og er det noen som roter i systemet mitt, så er det han! Heldigvis er et par "på avvente" - esker, eller roteesker, en del av systemet så han får bare legge ting der. Jeg går gjennom disse og legger ting riktig når det er behov for det.
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 8. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg bruker tid på at alt skal på sin plass. Men er fånyttes da mannen i huset aldri setter tingnpå sin plass. Har begrenset skapplass, derfor orden i systemet, men må ukentlig rydde opp igjen fordi mannen ikke ser at ting har sin plass. Anonymkode: e345e...791 Akkurat derfor har jeg som en del av systemet et par stilige roteesker som står lett tilgjengelig. Da kan min mann iallefall legge det der, så sorterer jeg når det har blitt litt i dem.
Egenskap Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, Trolltunge skrev: At hun laget det for deg mener du? 😆 Jeg vil egentlig si at det er enklest å lage systemer som fungerer for deg når du er alene. Jeg begynte med dette da jeg var alene med små barn, fordi jeg brukte altfor mye tid på å finne ting, og på å rydde. Så flyttet jeg og barnas far sammen igjen, og er det noen som roter i systemet mitt, så er det han! Heldigvis er et par "på avvente" - esker, eller roteesker, en del av systemet så han får bare legge ting der. Jeg går gjennom disse og legger ting riktig når det er behov for det. det er synd man ikke kan tenke likt eller kommunisere rett med hverandre. Men dem som kommuniserer godt, dem får ut det beste i hverandre. Ord hjelper en til å vise styrke. For meg handler det om kvinne som jeg kan bli lykkelig med.
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bokser og etiketter, men alt har sin faste plass og jeg vet hvor alt er. Jeg klarer ikke å slappe av om det er rotete rundt meg så er nok litt pedantisk Anonymkode: 42f9e...e7e Jeg synes pedantisk er et så guffent ord, og klarer liksom ikke helt å relatere meg til det, men er enig. Jeg slapper heller ikke av når det er rot rundt meg, så frivillig eller ikke er jeg nok litt pedantisk. 1
Splittbinders Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 Roteeske var lurt!! Bedre enn at rote flyter rundt på en eller flere hyller og benker. Jeg planlegger, sorterer og rydder i et enda kjør føler jeg, men vi har så mye TING at det flyter rundt med en gang igjen. 1
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2018 2 minutter siden, Egenskap skrev: det er synd man ikke kan tenke likt eller kommunisere rett med hverandre. Men dem som kommuniserer godt, dem får ut det beste i hverandre. Ord hjelper en til å vise styrke. For meg handler det om kvinne som jeg kan bli lykkelig med. Å tenke helt likt er vel umulig, og å kommunisere rett til tider vanskelig. Det er vel det som er utfordrende med forhold. Tror de fleste vil si seg enig i at man ønsker en man er lykkelig sammen med. Jeg tror systemer hjelper oss i det også. Blir mindre styr og krangling om hvor ting befinner seg. 😊
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 3 minutter siden, Trolltunge skrev: Akkurat derfor har jeg som en del av systemet et par stilige roteesker som står lett tilgjengelig. Da kan min mann iallefall legge det der, så sorterer jeg når det har blitt litt i dem. Hadde ikke fungert her. Men har faktisk skrevet merkelapper i hyller der ting skal stå, men det hjelper like lite. Regner med han er vrang kun for å være vrang. Så har resignert. Jeg gjør alt og merker 10 år er lenge nok😂 Anonymkode: e345e...791
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #13 Skrevet 8. september 2018 2 minutter siden, Splittbinders skrev: Roteeske var lurt!! Bedre enn at rote flyter rundt på en eller flere hyller og benker. Jeg planlegger, sorterer og rydder i et enda kjør føler jeg, men vi har så mye TING at det flyter rundt med en gang igjen. Ja her er vi fullstendig avhengig av et par roteesker. Anbefales! Bruker dem jeg også når jeg skal rydde kjapt, og ikke har tid til å sortere. Så sorterer jeg når det er tid. Roteeskene er dem som står lettest tilgjengelig, slik at ikke andre kjappere løsninger (å kaste noe inn der det absolutt ikke skal være) frister mer.
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #14 Skrevet 8. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke fungert her. Men har faktisk skrevet merkelapper i hyller der ting skal stå, men det hjelper like lite. Regner med han er vrang kun for å være vrang. Så har resignert. Jeg gjør alt og merker 10 år er lenge nok😂 Anonymkode: e345e...791 Kjedelig når man føler at noen spolerer alle forsøk på å ha det greit! Her liker heldigvis mannen også orden, så han spolerer sjeldent, selv om han er grunnen til at vi trenger to rotekasser. Alene hadde jeg bare behov for en. Ikke greit å føle det slik du føler, at han er vrang bare for å være vrang. Håper det løser seg for deg, på ene eller andre måten.
Splittbinders Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, Trolltunge skrev: Ja her er vi fullstendig avhengig av et par roteesker. Anbefales! Bruker dem jeg også når jeg skal rydde kjapt, og ikke har tid til å sortere. Så sorterer jeg når det er tid. Roteeskene er dem som står lettest tilgjengelig, slik at ikke andre kjappere løsninger (å kaste noe inn der det absolutt ikke skal være) frister mer. Nettopp. Jeg blir SPRØ av den der «oi i det skapet var det litt plass, der stapper jeg den hodelykta nå. Åja, ja i den skuffen er det ikke fullt, her kan den andre hodelykta ligge». 2
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #16 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, Splittbinders skrev: Nettopp. Jeg blir SPRØ av den der «oi i det skapet var det litt plass, der stapper jeg den hodelykta nå. Åja, ja i den skuffen er det ikke fullt, her kan den andre hodelykta ligge». Huff ja, slik var det her også tidligere, og jeg ble helt sprø. Spesielt når jeg skulle finne ting igjen, og tømte skap og skuffer for å finne det, med påfølgende MYE å rydde opp igjen etterpå. Nå bruker jeg ingen tid på å finne ting, og ingen tid på å rydde opp "følgeskader" av å måtte lete. Jeg bruker riktig nok litt tid på å holde systemet ved like (sortere til riktig sted), men det er en brøkdel av tiden jeg før benyttet på å lete, og så rydde opp etter letingen.
annebanane Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 Bruker ikke særlig tid på å skape system, men ser at jeg organiserer saker i boligen på omtrentlig samme måte hver gang jeg flytter. Spesielt kjøkkenutstyr, klær, toalettsaker og viktige papirer har sine måter de organiseres på og saker de legges med. Har gått på automatikk siden jeg flyttet i min første bolig alene for over 10 år siden. Viste seg å være utrolig greit når jeg ble skadet og måtte få andre til å finne saker i boligen, så holder det systemet så lenge jeg kan 😅 Men nå er jeg alene, og kanskje lettere å holde på et system. 2
Trolltunge Skrevet 8. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 8. september 2018 16 minutter siden, Moonwalker skrev: Bruker ikke særlig tid på å skape system, men ser at jeg organiserer saker i boligen på omtrentlig samme måte hver gang jeg flytter. Spesielt kjøkkenutstyr, klær, toalettsaker og viktige papirer har sine måter de organiseres på og saker de legges med. Har gått på automatikk siden jeg flyttet i min første bolig alene for over 10 år siden. Viste seg å være utrolig greit når jeg ble skadet og måtte få andre til å finne saker i boligen, så holder det systemet så lenge jeg kan 😅 Men nå er jeg alene, og kanskje lettere å holde på et system. Ja jeg tror det er litt enklere når man er alene. Likevel har man kanskje enda mer nytte av det når man er flere.
Scherbatsky Skrevet 12. september 2018 #19 Skrevet 12. september 2018 Undervurdert, men en måte å starte med å få system på er å kvitte seg med alt man ikke trenger. Man har alltid så mye mer enn man tror. Slik startet i alle fall jeg. Med en skikkelig rydde-runde. 1
twig Skrevet 13. september 2018 #20 Skrevet 13. september 2018 Det er helt nødvendig å ha system i sakene sine, synes jeg da. Først og fremst tenker jeg at jeg ikke vil eie mer enn nødvendig, for mange eiendeler skaper lettere uorden. Jeg bruker også en god del tid på organisering i hjemmet, hva skal ligge hvor ut fra hvem som bruker det, hvor ofte vi bruker det, hvor lett tilgjengelig skal det være osv. Bor sammen med en mann som ikke har samme sansen for orden, men når vi først har et system er det lettere å følge opp. Spesielt for barna som fort lærer hva som oppbevares hvor og kan "forsyne" seg selv, og ikke minst lettere rydde opp etter seg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå