Crazee Skrevet 15. mars 2005 #1 Skrevet 15. mars 2005 Ja, eg byrja berre lura eg, kva de måtte ha av orbøker i hyllene, det vera seg norske, utanlandske, klingon, Quenya eller kva det no er. Ikkje berre norsk-engelsk og den typen altså, men alt av oppslagsbøker; ordbok, idiom, ordtak, synonymordliste, kryssordbøker, ...
Dagoberta Skrevet 15. mars 2005 #2 Skrevet 15. mars 2005 Skalvise.. har litt samlemani på sånt, så jeg har: Webster's Comprehensive Dictionary, Encyclopedic Edition (Trident Press) Engelsk-Norsk, stor rød utgave av W.A. Kirkeby og ditto Norsk-Engelsk (Kunnskapsforlaget) Oxford Dictionary of Idioms (Oxford University Press) Oxford Dictionary og Modern Slang (Oxford University Press) A Glossary of Literary Terms av M.H. Abrams (HBJ) Norsk-Tysk, Tysk-Norsk skoleordbok ..pluss en god del mer obskure oppslagsverk som 'Dictionary of The Underworld', 'Dictionary of Medical Folklore' og 'Rockeleksikonet'
Arkana Skrevet 15. mars 2005 #3 Skrevet 15. mars 2005 Har syv forskjellige kryssordbøker, Tanums store rettskrivningsordbok, en engelsk-norsk/norsk-engelsk ordbok, Oxford concise english dictionary, en fransk-norsk/norsk-fransk ordbok, en engelsk-norsk ordbok med psykologiske fagord og en engelsk og to norske psykologiordbøker.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #4 Skrevet 15. mars 2005 Ja, eg byrja berre lura eg, kva de måtte ha av orbøker i hyllene, det vera seg norske, utanlandske, klingon, Quenya eller kva det no er. Ikkje berre norsk-engelsk og den typen altså, men alt av oppslagsbøker; ordbok, idiom, ordtak, synonymordliste, kryssordbøker, ... Den jeg setter mest pris på, og som tilstadighet blir brukt, er en knøtt liten èn som ligger fast vsa sengen min :-) Den er så slitt, at det idag er umulig å si hvem som kom med denne. Består nå av 4 nesten like store deler, samt et par løse ark som dyttes på plass ved jevne mellomrom og snart må strykes for å kunne leses :-) Jeg kan bli liggende i timesvis å lese sidene opp og ned bare på gøy, som en hvilken som helst annen bok. Huff, nå høres jeg vel rimelig snål ut, men det er litt gøy dersom man prøver det :-)
LilleBille Skrevet 15. mars 2005 #5 Skrevet 15. mars 2005 Har de "vanlige" ordbøkene - De "Blå" + diverse skoleordbøker. Et par Oxford english dictionary'er. diverse kryssordbøker og flere synonymordbøker. I tillegg til sitatordbøker av ymse slag. Men den morsomste er nesten Norsk rimleksikon - det bruker jeg masse - og har også gitt den bort i gave. Den er helt uunværlig om man skal dikte sanger etc.
Crazee Skrevet 15. mars 2005 Forfatter #6 Skrevet 15. mars 2005 Huff' date=' nå høres jeg vel rimelig snål ut, men det er litt gøy dersom man prøver det :-)[/quote'] Språk er gøy det :-) (Men kva språk er det, sa du? ) For min eigen del har eg: frå The Penguin: Dictionary of English grammar The Penguin guide to punctuation The Penguin guide to plain English The Penguin English dictionary Enlish idioms Thesaurus Abbreviations Crossword Dictionary Hellevik: Nynorsk ordliste, større utgåve Einar Haugen:Norsk-engelsk ordbok, Universitstsforlaget Praktisk engelsk-norks ordbok, Teknologisk forlag Ei lita tysk-norsk/norsk-tysk ordbok Hmm - eg har ei blå tysk-norks ordbok ein stad òg. Heime hjå opphavet, kanskje? Daniel Danielsen: Kryssordeksperten Oxford guide to English Usage Oxford Dictionary of Proverbs (OK, dei to siste er vel eigentleg søster mi sine, men dei er no her hjå meg...) Oxford Advanced Learners Dictionary The Official Scrabble Players Dictionary, Third Edition (Merriam Webster) Og så har eg ei mini engelsk-norsk/norsk-engelsk ordbok òg, heime hjå opphavet. Ta meg på alt, bare ikke på ordet (sitatordbok) Veni vidi. Latin for dagliglivet.
Gjest Moonshadow Skrevet 15. mars 2005 #7 Skrevet 15. mars 2005 Har rimordbok, engelsk-norsk, gresk-norsk, spansk-norsk.
sixx Skrevet 15. mars 2005 #8 Skrevet 15. mars 2005 Har syv forskjellige kryssordbøker Kryssordbøker er juks. :fy: ( )
Arkana Skrevet 15. mars 2005 #9 Skrevet 15. mars 2005 Joda, litt juks er det jo. Men noen ganger står man fast eller kryssordet er såpass vanskelig at man trenger litt hjelp. Klarer meg som oftest uten dem litt avhengig av hva slags kryssord det gjelder. Og når det er premier om å gjøre må man jo løse hver eneste rute.
sixx Skrevet 15. mars 2005 #12 Skrevet 15. mars 2005 Men de enkle kryssordene har som oftest de kjedeligste premiene.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #13 Skrevet 15. mars 2005 Crazee (Men kva språk er det, sa du? ) :o denne lille saken er en bokmålsordbok :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 15. mars 2005 #14 Skrevet 15. mars 2005 Engelsk-norsk, russisk-norsk, spansk-norsk, ny norsk ordbok, ordtaks bøker (er litt glade i de jeg), synonymordliste, kryssordbøker. Sikkert noe mer å, jeg vet faktisk ikke hva idiom er jeg
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2005 #15 Skrevet 15. mars 2005 Et idiom er en sammensetning der betydningen til sammensetningen ikke kan gjettes ut fra betydningen til enkeltordene.
nyibyen Skrevet 15. mars 2005 #16 Skrevet 15. mars 2005 Har MANGE, på de fleste europeiske språk, nye og gamle. På grunn av studiet og hobbyer og mitt nåværende arbeid som språkforsker! Har også vært redaktør for et par selv... Mine favoritter er de gamle etymologiske ordbøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå