Gå til innhold

Hva tror dere er den beste investeringen (boligkjøp)

Anbefalte innlegg

Skrevet

... å kjøpe en leilighet på 14 kvm i Oslo sentrum, eller en på 40 kvm i Drammen/Moss? (Sett at prisen blir omtrent den samme)

Tenker å bo der selv, til jeg er ferdig med studiene om noen år. 14 kvm kan bli litt tøft, men om det er en mye bedre investering er det jo greit. Jeg sparer endel på kollektivt da, også.

Noen innspill?

Anonymkode: 5ee09...347

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva som vil lønne seg og gi mest avkastning når du skal selge er vanskelig å si.

Men renta skal opp nå og boligmarkedet vil antagelig stabilisere seg. I 2017 var det nedgang og det kunne være vanskelig å få solgt. Nå får man solgt, men prisene er ikke nødvendigvis himmelhøye. 

Når markedet er dårlig er det de "lette" objektene som fortsatt selger. De tyngre objektene som før ble solgt til dårligere pris blir ikke solgt overhodet.

Jeg hadde kjøpt i Oslo, men det er vel fordi jeg ikke ville bodd i Drammen... 🤣 Kræsjer boligmarkedet i Oslo lover jeg deg at det også kræsjer rett utenfor Oslo. 

Endret av loveli
Skrevet

Investeringsmessig går det nok litt ut på det samme, men jeg tror at det er størst sjanse for at 40kvm i Drammen kan stige i pris, dersom prisstigningen fortsetter. 
Selv om de bøttekottene i Oslo har steget en del de siste årene, så tror jeg det begynne nå en grense for hva folk er villig til å betale for så små leiligheter. 

Du sparer på kollektivt ja dersom du studerer i Oslo, men vil du trives på 14kvm? Vet ikke hva planen din er videre etter studier da, men dersom du får jobb i Oslo-området så vil det jo være muligheter for å beholde den i Drammen. Men å bo på 14kvm etter studiene hadde iallefall vært 110% uaktuelt for meg. Sånn sett kan Drammen være mer langsiktig investering. Det vil nok også være lettere få solgt den i Drammen etterhvert også, 40kvm er ofte attraktivt for førstegangskjøpere, og mange nyetablerte par kjøper den størrelsen. 14kvm er liksom forbeholdt studenter eller pendlere...

Anonymkode: ba90e...d8b

• Liker 2
Skrevet

Det er begrenset med kundemasse til den på 14 kvm. Stort sett pendlere og studenter som kunne funnet på å kjøpe noe slikt. Du vil lett få solgt den, men kanskje ikke til så veldig mye høyere pris enn du ga for den selv? Du vil jo uansett ha alt utenfor døra, selv om du sikkert må investere i et busskort om du bor i Drammen eller Oslo.

Bodde selv 2 år på 15 kvm i Oslo (inkl bad, eksl kjøkken) når jeg studerte. Beste tida i mitt liv 😊 

Sikkert mer sannsynlig at den i Drammen øker i pris, men ikke glem at renta øker nå. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...