Gå til innhold

Er Fjordland uten næring?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

takk, da er jeg ikke alene om å erfare det jeg erfarer. Har nettopp spist fjordland igjen. Denne gangen svenskekjøttboller med potetmos. Skal jeg gi terningkast, så blir det en 1. Om jeg er mett? mett på en rar måte. Og merker faktisk mye salt i munnen akkurat nå. Men får ikke noe metthet, kanskje på en kunstig måte. Hjemmelaget så blir jeg mett på en helt annen måte! Ja, det er sant, jeg blir mett av grandiosa etter å ha spist en hel pizza. 

Anonymkode: 00fbc...64f

Pga sykdom spiser jeg relativt ofte fjordland - alternativet er ellers å få fram fra kommunalt kjøkken, og den er enda verre.... 😛

Men altså - som storforbruker, så varierer det ganske mye hvor mett en blir av de ulike rettene. Den svenske kjøttboller og potetmos er vel den som er mest "fos", metter neste ikke i det hele tatt.

Velg heller de som har rent kjøtt eller fisk. Laksen, kyllingen med byggryn, kotelett med fløtepoteter f.eks  - de er det mer mat i, mer protein. :) Nærmere jul pleier de å ha en kalkunfiltet med rødkål som er ok. 

Noen ganger varmer jeg litt ekstra frosne grønnsaker ved siden av, for litt mer mat, fiber og grønt - f.eks litt grønne erter ved siden av den der med svenske kjøttboller/mos :)

Anonymkode: 17cc5...7d7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det slik..
Er mer næring (og smak) fra fjordland, enn maten de serverer på sykehjem..

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiste fjordland denne uken, industri mat som man kun legger i kokende varmt vann, og fortsetter deretter å koke i lav temperatur i 10 min.

For det første så ble jeg ikke mett av porsjonen jeg spiste. Men det verste var at jeg opplevde meg energi løs, og det fikk konsekvenser på jobben. Jeg har dessuten har store problemer med å våkne opp om morgenen som en konsekvens at jeg opplever fjordland ikke gir meg noe energi. Derfor spør jeg er fjordland energi løs? er all næringen vekke når det er tilberedt fra fabrikken, og hva er det vi egentlig spiser?

Noen som kan gi råd? 

Hvordan kan du oppleve at de er energiløse?   En fjorlandmiddag er proppfull av kalorier.  En fjorlandpotet er like full av stivelse som den du koker i gryta hjemme.  Noe c-vitaminer og mineraler forsvinner kanskje fordi det er storproduksjon men en potet er en potet.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

trodde alle kunne merke når mat er industri fremstilt og hjemmelaget. 

Fjorland er sous-vide og har kort holdbarhet fordi det er tilsatt lite konserveringsmidler.  Les på pakkene.  Det er lite tilsetningstoffer i fjordland sammenlignet med mye annet junkfood man får kjøpt.  

• Liker 3
Skrevet

Kan ikke tenke meg at en produsent sender mat uten næring ut på markedet!

Jada..man kan kan si og syns hva man vil om Fjordland, men de har fått skryt for næringsinnholdet.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Jada..man kan kan si og syns hva man vil om Fjordland, men de har fått skryt for næringsinnholdet.

Næring består av protein, fett eller karbohydrater, samt vitaminer og mineraler.  Spiser du ellers sunt er en fjorlandmiddag i ny og ne helt innafor. 

Skrevet
3 minutter siden, Peonjenta skrev:

Næring består av protein, fett eller karbohydrater, samt vitaminer og mineraler.  Spiser du ellers sunt er en fjorlandmiddag i ny og ne helt innafor. 

Ja. Og det ER næring i Fjordlands mat.  Hva vil du med å fortelle meg dette.  Er du en slik "sunnhetsapostel"?    😉

Slike syns jeg er veldig slitsomme.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Enkelte av rettene er faktisk gode. Jeg liker både svinesteken (mmmmm, surkål), torsk i purresaus og fårikål. Den med sursøt saus er heller ikke så verst. 

Potetene har dog jevnt over vært nokså triste. Og jeg er over gjennomsnittet glad i potet. 

Anonymkode: 4c718...813

• Liker 1
Skrevet

Må være noceboeffekten. 

Anonymkode: be308...38e

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte av rettene er faktisk gode. Jeg liker både svinesteken (mmmmm, surkål), torsk i purresaus og fårikål. Den med sursøt saus er heller ikke så verst. 

Potetene har dog jevnt over vært nokså triste. Og jeg er over gjennomsnittet glad i potet. 

Anonymkode: 4c718...813

Ja, flere er veldig gode.  Nevnte et annet sted at jeg sjelden kjøper de. Men det er pga pris kontra mengde. Blir for lite for meg.

Men smak..på mange...og næringsinnhold er det lite å klage på.

Enig angående potetene. Er potetmenneske sjæl...  😊

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja. Og det ER næring i Fjordlands mat.  Hva vil du med å fortelle meg dette.  Er du en slik "sunnhetsapostel"?    😉

Slike syns jeg er veldig slitsomme.

Hva var det du kunne misforstå i svaret mitt?   Jeg spiser fjorland og er overhodet ingen sunnhetsapostel, det fins mange her på KG. Jeg er IKKE en av dem. 

Skrevet
4 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hva var det du kunne misforstå i svaret mitt?   Jeg spiser fjorland og er overhodet ingen sunnhetsapostel, det fins mange her på KG. Jeg er IKKE en av dem. 

Oki. Beklager om jeg misforsto.   

Fortsatt fin natt.  ☺

Skrevet

Hvorfor fortsetter du å kjøpe Fjordland om du syntes det er noe møl TS?

Er ingen fan av Fjordland selv, men det løser jeg enkelt ved å ikke spise det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg blir ikke rar eller slapp av Fjordland-mat. Syntes noe er godt (komle-middagen er min favoritt), og noe mindre godt. Jeg blir alltid mett, syntes det er mye mat (jeg er absolutt ikke småspist). Man må jo ta det for det det er. Det er ferdigmat og alternativet er frossenpizza, frossenburger og andre ferdigretter fra frysedisken eller hermetikk. Så klart smaker et hjemmelaget måltid laget på ferske råvarer bedre. Jeg spiser ikke grandis og sammenligner den med pizzaen jeg spiste på en liten pizzeria i Firenze heller.

Men en periode måtte jeg spise Fjordland hver dag, og etter en stundt merket jeg at alt hadde den "ferdigmat-smaken".  Da tok det flere år før jeg orket å spise det igjen.

Edit: glemte at hermetikk eksisterer, la til det.

Endret av Alice123
  • Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg blir ikke rar eller slapp av Fjordland-mat. Syntes noe er godt (komle-middagen er min favoritt), og noe mindre godt. Jeg blir alltid mett, syntes det er mye mat (jeg er absolutt ikke småspist). Man må jo ta det for det det er. Det er ferdigmat og alternativet er frossenpizza, frossenburger og andre ferdigretter fra frysedisken. Så klart smaker et hjemmelaget måltid laget på ferske råvarer bedre. Jeg spiser ikke grandis og sammenligner den med pizzaen jeg spiste på en liten pizzeria i Firenze heller.

Men en periode måtte jeg spise Fjordland hver dag, og etter en stundt merket jeg at alt hadde den "ferdigmat-smaken".  Da tok det flere år før jeg orket å spise det igjen.

Ja man blir fort lei.  Vi pusset opp kjøkkenet og spiste slik mat i 2-3 uker.  Ble fort lei og utvalget er jo ikke det beste.   Men det er jo fantastisk lettvint da!  4 minutter i mikroen og vips middag.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

eksempelvis så vet jo alle at når fryst grønnsaker blir tint ned før dem blir plassert i kokende vann, så er alle næringstoffer vekke. Altså skal fryste grønnsaker rett i kokende vann for at næringstoffene skal få kommet i bruk og nytte i kroppen din. 

Mest fordummende jeg har hørt, du har nok lest noe så dumt et sted du ikke burde ta det som sies for sannheter, finn heller gode kilder for informasjon.

Skrevet
1 time siden, Peonjenta skrev:

Ja man blir fort lei.  Vi pusset opp kjøkkenet og spiste slik mat i 2-3 uker.  Ble fort lei og utvalget er jo ikke det beste.   Men det er jo fantastisk lettvint da!  4 minutter i mikroen og vips middag.

Det var i forbindelse med oppussing jeg spiste det også. Vi hadde bare vannkoker og mikro i en måned. Gikk gjennom hele sortimentet til Fjordland 😛

• Liker 1
Skrevet

trodde ikke jeg trengte å komme med kjerringråd, men alle vet at man kan ikke tine fryste grønnsaker før man koker dem, fordi da vil all næring være vekke når du skal selv spise dem. 

Skrevet
6 timer siden, Peonjenta skrev:

Hvordan kan du oppleve at de er energiløse?   En fjorlandmiddag er proppfull av kalorier.  En fjorlandpotet er like full av stivelse som den du koker i gryta hjemme.  Noe c-vitaminer og mineraler forsvinner kanskje fordi det er storproduksjon men en potet er en potet.

fordi jeg mistet kraft og styrke! vanligvis har jeg styrke og vil jobbe mer. Dessuten så fikk jeg ingen mat opplevelse eller metthet når jeg hadde spist en porsjon fjordland. Dessuten er industri mat dilux, trenger ikke å være rakettforsker for å smake at det er det du spiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...