stan Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 (endret) . Endret 8. september 2018 av stan Tråden sporet av.
solmåneogstjerner Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, Vampen skrev: Er en slik tråd egentlig helt innafor? Så lenge man ikke skriver noe som kan identifisere noen så må vel det være ok? 3
Vampen Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Så lenge man ikke skriver noe som kan identifisere noen så må vel det være ok? Tja, fra en viss alder kan jo elever faktisk snuble over tråder på KG. Hvor kult er det å tilfeldigvis oppdage at læreren har skrevet om noe du sa i en tråd som dette?
solmåneogstjerner Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, Vampen skrev: Tja, fra en viss alder kan jo elever faktisk snuble over tråder på KG. Hvor kult er det å tilfeldigvis oppdage at læreren har skrevet om noe du sa i en tråd som dette? Sant, det tenkte jeg ikke på..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 Opplevelse angående en lærer: Jeg hadde muntlig eksamen på vgs. Kom selv opp i religion og fikk 6. En del andre i klassen min kom opp i norsk muntlig. Etter eksamen min var ferdig, satte jeg meg sammen med flere av de som ventet på å ha muntlig eksamen i norsk. En som skulle inn var ansett som en av de smarteste i klassen vår, men hun fikk 5 av sensor på eksamen. En annen jente var vanligvis helt middelmådig, men ble vurdert til 6 av sensoren. Etter at eksamenen var ferdig kom norsklæreren vår ut, og mente at vedkommende som fikk 6 ikke fortjente det i det hele tatt. Men hun andre fortjente mer å få 6. Dette sa han høyt mens alle hørte på, inkludert disse to jentene som hadde vært oppe. Synes oppførselen fra læreren var helt uakseptabel. Til info: Norsklæreren var i eksamenssituasjonen eksaminator. Sensor har det siste ordet angående hvilken karakter som blir gitt. Anonymkode: 0dc6d...096 1
Mymlen Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 Tanten min bodde med en ung student som hadde sølt melk. Han visste ikke hvordan han skulle tørke opp, så han la avispapir over melkedammen. Han kunne heller ikke steike kjøttdeig. Denne gutten var rundt 20 tror jeg, veldig synd at han ikke lærte disse grunnleggende tingene hjemmefra
stan Skrevet 8. september 2018 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2018 13 minutter siden, Vampen skrev: Er en slik tråd egentlig helt innafor? Hvorfor ikke? Så lenge du ikke oppgir navn, skole eller tilsvarende så er det vel greit? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes oppførselen fra læreren var helt uakseptabel. Det er jeg helt enig i. Men det finnes også en tråd for rare ting lærere gjør 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 8 minutter siden, Vampen skrev: Tja, fra en viss alder kan jo elever faktisk snuble over tråder på KG. Hvor kult er det å tilfeldigvis oppdage at læreren har skrevet om noe du sa i en tråd som dette? Hadde faktisk syntes at det var litt kult. Hadde i hvert fall ikke blitt negativt påvirket av det i nevneverdig grad. - Mvh vgs elev Anonymkode: 9cb29...2f3
Vampen Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Sant, det tenkte jeg ikke på.. Jeg tenker i hvert fall at det er greit å tenke seg om, som lærer og foreleser skal man være profesjonell og er avhengig av tillit. I tillegg er man i en maktposisjon overfor elever og studenter, så for meg personlig blir det å sparke nedover. Selv om det er anonymt og menes som harmløs moro, så kan det fort bli helt feil om noen gjenkjenner noe. @stan jeg synes en tråd om rare ting lærere gjør er noe helt annet. Det går igjen på at forholdet mellom lærere og elev/student er asymmetrisk. Her er noe punkt for god relasjon mellom lærer og elev fra Læringsmiljøsenteret: «Kjennetegn på god relasjon sett fra elevens side: Denne læreren liker meg. Denne læreren får meg til å tro at jeg kan mestre utfordrende oppgaver. Denne læreren tror jeg alltid omtaler meg positivt. Denne læreren vil aldri si noe sånn at jeg føler meg dum. Denne læreren liker og kan faget sitt. Denne læreren er interessert i meg og ønsker at jeg skal ha det bra. Denne læreren forteller meg hva jeg er flink til i faget. Med denne læreren kan jeg snakke om vanskelige ting. Han snakker om ting som ikke er så lett på en ufarlig måte.» Jeg kan se for meg flere punkt slike innlegg kan komme i konflikt med, om noen skulle kjenne igjen noe. Og noen kan kjenne igjen noe, uten at man oppgir navn, skole eller lignende. Det har også vært flere eksempler på at lærere har fått problemer for ting de har skrevet på Internett eller sagt i offentlighet. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde faktisk syntes at det var litt kult. Hadde i hvert fall ikke blitt negativt påvirket av det i nevneverdig grad. - Mvh vgs elev Anonymkode: 9cb29...2f3 Noen hadde tålt det, andre ikke.
stan Skrevet 8. september 2018 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, Vampen skrev: Selv om det er anonymt og menes som harmløs moro, så kan det fort bli helt feil om noen gjenkjenner noe. Så det er greit å henge ut lærere? Javel.
Vampen Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 7 minutter siden, stan skrev: Så det er greit å henge ut lærere? Javel. Der forandret ordlyden seg fort. Du skriver at denne tråden er grei, hvis man ikke skriver navn og skole, og nevner at det finnes en tilsvarende tråd om lærere. Og så er plutselig den andre tråden å henge ut lærere? 1
stan Skrevet 8. september 2018 Forfatter #13 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, Vampen skrev: Der forandret ordlyden seg fort. Du skriver at denne tråden er grei, hvis man ikke skriver navn og skole, og nevner at det finnes en tilsvarende tråd om lærere. Og så er plutselig den andre tråden å henge ut lærere? Du får ta å stramme opp litt i den tråden også
Vampen Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 Akkurat nå, stan skrev: Du får ta å stramme opp litt i den tråden også Hvorfor det? Jeg synes oppriktig at det er stor forskjell på at en elev skal skrive om en lærer og at en lærer skal skal skrive om en elev. På samme måte pleier vi å si til elever som skal skrive taler til skolearrangementer at de får lov til å tulle litt med oss lærerne, men at de ikke skal ta for seg elever. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser. Og jeg må tilstå at det jeg stusset mest på i den andre tråden var at «vi» er så hårsåre at vi reagerer på at folk synes vi er litt «sære».
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå