Gå til innhold

Eplekake-oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk plutselig så lyst på eplekake - noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat bakt denne:

Eplekake

125 g smør

125 g sukker

125 g siktet hvetemel

2 egg

1 ts bakepulver

ca. 4 epler

12 hakkede mandler

2 ss sukker

½ ts malt kanel

Smør, sukker, mel og bakepulver smuldres sammen. Rør i sammenpiskede egg. Deigen fordeles over i en smurt, rund kakeform. Rens og del eplene i båter som legges tett over deigen. Dryss over hakkede mandler og sukker og evt. kanel. Stekes på 200 grader i ca. 30 minutter. Serveres varm, lunken eller kald. Pisket krem eller rømme, is eller vaniljesaus er deilig ved siden av.

Skrevet

Jeg iler til med min mormors eplekake:

125 g smør

125 g hvetemel

125 g sukker

1 ts bakepulver

2 egg

3 store epler

På toppen:

10 mandler

2 ss sukker

ett dryss kanel

La smøret bli mykt ved romtemperatur, rør smør og sukker hvitt, jeg bruker food processoren. Ha i bakepulver og mel og sammenpisket egg vekselvis. Jevn ut røra i smurt bløtkakeform. Skrell eplene og del dem i båter som legges tett i tett oppå kaken. Snitt mandlene og dryss dem over, dryss på sukker og kanel.

Stek kaken på nederste rille i ovnen i 30-40 minutter ved 200 grader C, prøv med strikkepinne om den er ferdig.

Jeg lagde den med stort hell for en uke side, den smaker veldig godt lunken med kald krem, er også god kald til kaffen :)

Skrevet

Og jeg kjører mammas oppskrift :)

1 egg

1 1/2 dl sukker

1 1/4 dl melk

2 ss smør/margarin

3 1/2 dl hvetemel

2 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha det andre vekselsvis i og bland forsiktig. Ha over i rund form (26)

2epler

3 ss sukker

3 ts kanel

Del epler i biter, rist med sukker og kanel i en pose. Dytt nedi deigen. Strø litt kanel og sukker oppå.

Serveres på samme måte som de over...

Mandler har jeg ikke prøvd oppå før men det hørtes godt ut. Neste gang skal jeg teste det.

Stekes nederst i ovnen på 200 grader i 30 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...