AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Hvor skal jeg sette grensen? Jeg har en sønn som har sagt at han vil bo hos pappan sin. (Vi er skilte og nyetsblerte for mange år siden) Han er 15 år, så det kan jeg forstå. Men han ønsker å være her av og til, HVIS det er på hans premisser. Det betyr at han ikke skal bidra noe hjemme, han skal ikke være med når vi skal noe , han skal bare ha maten han liker , han skal rett og slett få gjøre som han vil, ellers drar han til pappa.. Jeg gjør selvfølgelig det han ønsker, fordi jeg vil se han , men jeg syntes det blir så feil for de to andre vi har i huset, som faktisk må følge de reglene vi har.. Han har dratt i sinne til pappa et par ganger, så jeg vet jo at han gjør det. Pappan henter han, og sier det er min egen feil.. Kan dere gi meg noen gode råd her? Anonymkode: 72c8d...f35 1
Populært innlegg Chablis Skrevet 8. september 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 8. september 2018 La han dra og så kommer han nok tilbake når han innser at det er hverdag hos pappa også. Du må bare være sterk å la han finne det ut selv, dette er livserfaring som vil tjene han godt senere. Å føye primadonnaen er det dummeste du gjør, du skal forberede han på livet og livet fungerer ikke slik at man får alt man vil. 65
cassio Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Jeg hadde ønsket han hjertelig velkommen så lenge han oppfører seg som folk. Det vil si bidra i huset, spise maten han får servert og ellers følge husreglene. Ved å la han få viljen sin bidrar du bare til et han blir en selvsentrert og ufyselig voksenperson etterhvert. 38
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 En 15 åring skal ikke styre et hjem. Sett deg ned å snakk med han, si at du gjerne vil han skal bo hos deg, at du elsker han, men at reglene i hjemmet må alle som bor der forholde seg til. Medfører det han flytter, ja så gjør han jo det. Men det betyr ikke han ikke innen kort tid vil finne ut at ALLE hjem har regler, og at han også hos far må forholde seg til de. Hadde på ingen måte latt en 15 åring slippe unna pga trussler om å flytte. Anonymkode: 34e0d...afa 30
Gjest Reputation Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Du kan ikke slippe alt bare fordi han vil ha det sånn og sånn. Du får fortsette å invitere han som normalt, og fortsette med plikter og dine avtaler. Han kommer tilbake når han ser fornuften i det. Akkurat nå er han bare en lat tenåring som de fleste tenåringer kan være.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 Takk for svar.. Jeg er bare redd for at han aldri kommer tilbake, hvis jeg setter «krav».. Kan jeg risikere å miste han? Anonymkode: 72c8d...f35
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Han har dratt i sinne til pappa et par ganger, så jeg vet jo at han gjør det. Pappan henter han, og sier det er min egen feil.. Kan dere gi meg noen gode råd her? Anonymkode: 72c8d...f35 Du må snakke med faren og få han til å forstå at det ikke er god barneoppdragelse at det blir kamp mellom foreldrene å gi ungen mest mulig. Det ender vel med at sønnen blir boende hos forelderen som lar guttungen drikke øl til frokost og får spille dataspill i 3 år i stedet for å begynne på videregående. Anonymkode: 7d8fe...95b 21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En 15 åring skal ikke styre et hjem. Sett deg ned å snakk med han, si at du gjerne vil han skal bo hos deg, at du elsker han, men at reglene i hjemmet må alle som bor der forholde seg til. Medfører det han flytter, ja så gjør han jo det. Men det betyr ikke han ikke innen kort tid vil finne ut at ALLE hjem har regler, og at han også hos far må forholde seg til de. Hadde på ingen måte latt en 15 åring slippe unna pga trussler om å flytte. Anonymkode: 34e0d...afa Det er jo helt rett det du skriver. Problemet mitt er at hos pappaen gjør han akkurat som han vil, så jeg kan ikke konkurrere med det.. Han går på skolen når han vil, han kommer hjem når han vil etc.. Jeg har prøvd å prate fornuft til begge egentlig, men det går ikke.. Anonymkode: 72c8d...f35
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 Det riktige å gjøre her er at du setter premissene. Når han er under dit tak, så er det reglene som gjelder. Det er du som er den voksne, du som lager regler og oppdrar - ikke motsatt. Selv om ungdom forsøker alt de kan å tøye grenser, er det viktig å stå stødig. Her har han funnet en måte å sette deg opp mot far, slik at han kan vinne makt. Du kan si at du har tenkt litt, og at i ditt hus er det dine regler som gjelder. Hvis det betyr at han bare vil være hos pappa så får det bli sånn. Men at du synes det er synd fordi du er veldig glad i ham, og gjerne vil at han kommer. Jeg tror at du da ikke vil se ham på lang tid, men dersom han er glad i deg og du i han, så kommer han tilbake etter å ha hatt sin "demonstrasjonsperiode". Helt i bunn og grunn liker barn og unge også å ha noen grenser, selv om de gir utrykk for noe annet. Anonymkode: bfcc6...9f5 18
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 Menneh... er det ingen som ser det fra guttens side?? HAN har jo ikke valgt to hjem, nye steforeldre og kanskje halv/stesøsken.. Dersom mor feks har ny mann og nye barn: kan det være at han ikke føler seg inkludert da? Det er mye å forvente at barn/ungdom bare skal tilpasse seg og godta- men de har jo ikke et valg! Iallfall ikke før de er ungdommer, som han er nå..... Du må snakke med sønnen din og eit hjelpe han å sette ord å¨ting som er vanskelig. De færreste 15 åringer er bare " vanskelige"... Anonymkode: 701ac...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #11 Skrevet 8. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt rett det du skriver. Problemet mitt er at hos pappaen gjør han akkurat som han vil, så jeg kan ikke konkurrere med det.. Han går på skolen når han vil, han kommer hjem når han vil etc.. Jeg har prøvd å prate fornuft til begge egentlig, men det går ikke.. Anonymkode: 72c8d...f35 Du beskriver jo en gutt som har større utfordringer enn at han ikke vil til deg da.... Anonymkode: 701ac...3ea 21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 Du er for medgjørlig. En tenåring trenger en som vil ta på seg å oppdra ungen, ikke en som gir etter for usmakelig, nebbete og atal oppførsel. En del av å ha barn er å komme seg gjennom tenåringsperioden, og å lære poden oppførsel. Han skal jo ikke tvinne deg rundt lillefingeren. Anonymkode: 94c39...e31 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Menneh... er det ingen som ser det fra guttens side?? Anonymkode: 701ac...3ea Nei, dette ville jeg ikke «sett fra hans side». Situasjonen har gått for langt til koseprat med en utspekulert og manipulerende unge. Anonymkode: 94c39...e31 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette ville jeg ikke «sett fra hans side». Situasjonen har gått for langt til koseprat med en utspekulert og manipulerende unge. Anonymkode: 94c39...e31 Ja for det er jo rette måten når han allerede er 15... noen ÅR for sent å stramme inn kanskje... Anonymkode: 701ac...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja for det er jo rette måten når han allerede er 15... noen ÅR for sent å stramme inn kanskje... Anonymkode: 701ac...3ea Det er aldri for sent å lære folk å oppføre seg. Det bevises f.eks. når man ser på unge menn (og kvinner) som avtjener verneplikten, som fører til at mange unge nordmenn lærer ting som husvask og å gjennomføre oppgaver innen fristen. Det er bare tullprat å dulle med en idiot av en tenåring som skal styre huset. Foreldrene må være lederne, eller lære seg å være det. Anonymkode: 94c39...e31 11
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt rett det du skriver. Problemet mitt er at hos pappaen gjør han akkurat som han vil, så jeg kan ikke konkurrere med det.. Han går på skolen når han vil, han kommer hjem når han vil etc.. Jeg har prøvd å prate fornuft til begge egentlig, men det går ikke.. Anonymkode: 72c8d...f35 Da tenket jeg du bør la han flytte for å ha tett dialog med skolen også melde din bekymring til barnevernet. For gutten trenger regler og forholde seg til at man MÅ gjøre mye man egentlig ikke vil. Du kommer nok desverre ingen vei hvis far ikke samarbeider og lar han gjøre som han vil.Men noen må jo løre gutten at livet krever noe av alle. Og så lenge han bor jos deg, så må du fortsette å kreve.Hvis du lar han ture rundt også, så er du med på å lage en person som rett og slett blir en taper i damfunnet, mest sannsynlig havner på sosialen. Anonymkode: 34e0d...afa 17
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 Her tenker jeg du får kontakte familievernkontoret, og eventuelt barnevernet. Far er jo ikke egnet omsorgsperson, hvis han lar sønnen bestemme alt, og ikke sørger for at han kommer seg på skolen hver dag. Anonymkode: 129fe...227 26
SoWhat? Skrevet 8. september 2018 #18 Skrevet 8. september 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal jeg sette grensen? Jeg har en sønn som har sagt at han vil bo hos pappan sin. (Vi er skilte og nyetsblerte for mange år siden) Han er 15 år, så det kan jeg forstå. Men han ønsker å være her av og til, HVIS det er på hans premisser. Det betyr at han ikke skal bidra noe hjemme, han skal ikke være med når vi skal noe , han skal bare ha maten han liker , han skal rett og slett få gjøre som han vil, ellers drar han til pappa.. Jeg gjør selvfølgelig det han ønsker, fordi jeg vil se han , men jeg syntes det blir så feil for de to andre vi har i huset, som faktisk må følge de reglene vi har.. Han har dratt i sinne til pappa et par ganger, så jeg vet jo at han gjør det. Pappan henter han, og sier det er min egen feil.. Kan dere gi meg noen gode råd her? Anonymkode: 72c8d...f35 Vær som du er! Han vil sette pris på det at du satte grenser den dagen han blir voksen! 3
SoWhat? Skrevet 8. september 2018 #19 Skrevet 8. september 2018 34 minutter siden, Tipptoppi skrev: La han dra og så kommer han nok tilbake når han innser at det er hverdag hos pappa også. Du må bare være sterk å la han finne det ut selv, dette er livserfaring som vil tjene han godt senere. Å føye primadonnaen er det dummeste du gjør, du skal forberede han på livet og livet fungerer ikke slik at man får alt man vil. Nettopp! 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 BARNEVERNET Anonymkode: 7628f...f2d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå