AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Vi bor naturskjønt med mange hytter i nabolaget. Én av naboene vil nå flytte. Hvilke regler gjelder om vi kjøper dette huset til formål utleie? Noen her som har prøvd det? Anonymkode: aa35e...186 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Det gjelder vanlige regler for utleie, altså at inntekten skal beskattes (etter fratrekk av utgifter - selvsagt ikke utgifter til lån). Jeg forutsetter at det ikke foreligger spesielle krav fra kommunens side, som boplikt. Anonymkode: 242bb...de5 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Nei, det er ikke boplikt. Så da er det egentlig bare rett frem...oppussing og drift av huset trekkes fra så ender man opp med betale 28% av gevinsten? Det skal kunne gå når jeg ser hva folk her tar i leie. Anonymkode: aa35e...186
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er ikke boplikt. Så da er det egentlig bare rett frem...oppussing og drift av huset trekkes fra så ender man opp med betale 28% av gevinsten? Det skal kunne gå når jeg ser hva folk her tar i leie. Anonymkode: aa35e...186 Jeg har ikke erfaring med slik utleie, men tenker at du må ta med i betraktningen at dette er mer som hotelldrift enn langtidsutleie. Med det kommer ting som rengjøring, vurdering av leietakere hele tiden (!) osv. Det går sikkert an å google erfaringer. Anonymkode: 242bb...de5 1
Dr. A. Kula Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Et element som er relevant, og ikke nevnt før, er at et bolig nr 2 blir beskattet ulikt bolig nr 1. Husker ikke satser etc, men skatteverdien (og satsen?) for en utleiebolig vil være høyere enn for boligen man selv bor i. Dette kan også være gjenstand for kommunens eventuelle regler for boligskatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå