Gå til innhold

Hvordan bør jeg spare til egenkapital?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 22 år gammel student, med tre år igjen av studiene. Har alltid vært opptatt av sparing, og har spart penger ved siden av ungdomsskole, vgs og siden jeg ble student. Kommer til å være ferdig med studiene når jeg er 25 år, og har da ønske om å kjøpe meg bolig. Jeg begynte å spare i BSU da jeg fylte 18 år. Har dermed rundt 130 000 der nå. I tillegg har jeg 400 000 kr hvor jeg får gode renter (3,5 %). Jeg har også en buffer på 30 000 som står på vanlig sparekonto. 

Jeg har vurdert å åpne konto i BSU 2.0. Jeg har nemlig ikke skattbar inntekt, og har ikke hatt dette siden jeg var 18 (altså første året jeg åpnet BSU). Jeg jobber ikke ved siden av studiene (utenom ferier) og ligger dermed under frikortgrensa. Er det da dumt å spare i vanlig BSU? Samtidig vil jeg jo tjene en del på rentene fra BSU-en, særlig med tanke på at jeg ikke får skattbar inntekt før jeg er 25 år. BSU 2.0 er jeg også usikker på - jeg får nemlig såvidt bedre renter på pengene der de er nå (sparer hos foreldrene mine som har gitt meg god rente mot at jeg fortsetter å være flink med sparing). Samtidig vil jeg miste denne renta når jeg er ferdig som student, og da vil jeg tjene mer på å ha oppsparte penger i BSU 2.0 som vil gi renter i tiden fremover. Sparer kanskje rundt 50 000 i året - dermed vil jeg kunne fylle opp begge BSU-kontoene.

Tips? Innspill?

Anonymkode: bd297...1d0

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal fortsette å spare slik du gjør nå inn til du får inntekt som er skattbar. Dette fordi du jo binder pengene når du sparer BSU og det er det lite poeng i å gjøre uten skattefordelen.

Da ville jeg opprettet BSU 2 siden den fordelaktige renten du har nå utgår. 

Du har jo vært kjempeflink!

Skrevet

Vurder også aksjer. F.eks. indeksfond uten gebyrer. Litt risiko, men over tid er dette veien å gå.

Anonymkode: e2ce3...9da

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurder også aksjer. F.eks. indeksfond uten gebyrer. Litt risiko, men over tid er dette veien å gå.

Anonymkode: e2ce3...9da

Har vært innom tanken, men tenker dette er bedre når jeg senere skal spare over lengre tid. Egenkapitalen jeg sparer til nå skal brukes om 3-4 år, og da blir det kanskje litt kort tid?

Men skal skaffe meg BSU 2, og fylle på den frem til jeg får meg jobb etter studier om tre år.

Skrevet
On 9/8/2018 at 12:44 PM, AnonymBruker said:

Jeg er en 22 år gammel student, med tre år igjen av studiene. Har alltid vært opptatt av sparing, og har spart penger ved siden av ungdomsskole, vgs og siden jeg ble student. Kommer til å være ferdig med studiene når jeg er 25 år, og har da ønske om å kjøpe meg bolig. Jeg begynte å spare i BSU da jeg fylte 18 år. Har dermed rundt 130 000 der nå. I tillegg har jeg 400 000 kr hvor jeg får gode renter (3,5 %). Jeg har også en buffer på 30 000 som står på vanlig sparekonto. 

Jeg har vurdert å åpne konto i BSU 2.0. Jeg har nemlig ikke skattbar inntekt, og har ikke hatt dette siden jeg var 18 (altså første året jeg åpnet BSU). Jeg jobber ikke ved siden av studiene (utenom ferier) og ligger dermed under frikortgrensa. Er det da dumt å spare i vanlig BSU? Samtidig vil jeg jo tjene en del på rentene fra BSU-en, særlig med tanke på at jeg ikke får skattbar inntekt før jeg er 25 år. BSU 2.0 er jeg også usikker på - jeg får nemlig såvidt bedre renter på pengene der de er nå (sparer hos foreldrene mine som har gitt meg god rente mot at jeg fortsetter å være flink med sparing). Samtidig vil jeg miste denne renta når jeg er ferdig som student, og da vil jeg tjene mer på å ha oppsparte penger i BSU 2.0 som vil gi renter i tiden fremover. Sparer kanskje rundt 50 000 i året - dermed vil jeg kunne fylle opp begge BSU-kontoene.

Tips? Innspill?

Maks ut BSU. Sjekk også ut www.sofapenger.com. Grei måte å tjene noen ekstra tusenlapper på i mnd.

Anonymkode: a3952...a11

Skrevet
På 8.9.2018 den 12.44, AnonymBruker skrev:

Tips? Innspill?

Hvor får du 3,5 i rente?

Anonymkode: 18d48...efb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...