Gå til innhold

Ødelagt dør, styret gidder ikke bytte den ut

Anbefalte innlegg

Dørene inn til boden og garasjen vår har vært ødelagte i ett år. Vi har hatt hele 5 innbruddsforsøk/innbrudd siden da. 

Styret nekter å bytte/fikse dørene for at det er for dyrt. Jeg trodde styret måtte ivareta bygget og ordne slike ting? 

Anonymkode: e899d...f80

Fortsetter under...

Styret er ansvarlig for å få slike ting fikset. Hvis de synes det er for dyrt lurer jeg på hva slags regnskapstall dere har. Uansett så skal sånne ting ordnes. Høres ut som de bare ikke gidder. Synes du skal sjekke økonomien, dere  hadde vel generalforsamling tidligere i år der står hva penger dere har på bok. Evnt. må dere gå sammen og skrive brev til styret og alle signerer. Hvis det ikke går kontakt boligbyggelaget dere er tilknyttet å få hjelp derfra. 

• Liker 4
1 time siden, Mokkilokki skrev:

Styret er ansvarlig for å få slike ting fikset. Hvis de synes det er for dyrt lurer jeg på hva slags regnskapstall dere har. Uansett så skal sånne ting ordnes. Høres ut som de bare ikke gidder. Synes du skal sjekke økonomien, dere  hadde vel generalforsamling tidligere i år der står hva penger dere har på bok. Evnt. må dere gå sammen og skrive brev til styret og alle signerer. Hvis det ikke går kontakt boligbyggelaget dere er tilknyttet å få hjelp derfra. 

Problemet er at vi har utbedret bygget for fukt og byttet vinduer, til 6 mill.. derfor er 5.000,- plutselig veldig mye penger.. 

Ser ut som om jeg må gå til boligbyggelaget vårt.

Det høres rart ut, har de tømt kontoen helt? Det er normalt at borettslag tar opp lån til vedlikehold. Som regel lånes det litt ekstra. Dere betaler jo husleie som skal dekke sånne kostnader, både planlagte og uplanlagte ting som skjer. 5000 kr er ingenting i den store sammenheng.  Vi har hatt vedlikehold på over 30 millioner men det er jo alltid noe som må ordnes. Vi er et ganske stort borettslag med behov for mye oppgradering de siste årene. Det er jo heller ikke styret som har med regnskapet med kvalifiserte folk på boligbyggelaget. De skal jo samarbeide å få råd derfra ang penger til vedlikehold. 

Styret skal i slutten av hvert år lage budsjett for året etterpå, bl.a sette av penger til forventa vedlikehold. Dessuten bør et borettslag alltid ha en buffer så en har litt å gå på. Det er derfor man bør regulere husleia av og til for å få ting gjort. 

• Liker 1
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at vi har utbedret bygget for fukt og byttet vinduer, til 6 mill.. derfor er 5.000,- plutselig veldig mye penger.. 

Ser ut som om jeg må gå til boligbyggelaget vårt.

Det er mindre enn 1 %. Hvis økonomien er såpass stram er det på tide med en husleie økning. 

Få med deg flere beboere, be om en ekstraordinær generalforsamling med dette som tema. 

Da skjer det enten noe ganske fort, eller så trekker styret seg. Da kan dere jo ta over og skifte så mange dører dere ønsker. 

• Liker 1

Annonse

Styret er ansvarlig for å besørge vedlikehold, ja. 
Bare send de mail og gi beskjed, evt. referer til loven (eierseksjonsloven eller den for borettslag, avhengig av hva du bor i - lett å finne), evt. lag en liten underskriftskampanje og true med å be om ekstraordinært årsmøte om de ikke hører (de fleste styrer er lite giret på dette - sykt stress).

Anonymkode: 6b0f4...76e

• Liker 1

Først sender du og andre andelseiere et brev til styret, der dere forventer dette utbredret. Hvis det ikke skjer noe, så må du ha 10% av de andre andelseierne med på å kreve ekstraordinær generalforsamling der dette tas opp. Hvis styret generelt ikke har gjort jobben sin, så kan mistillitsforslag også være en av sakene på innkallingen til den ekstraordinære generalforsamlingen. 

Anonymkode: da4b2...b0c

• Liker 2
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styret er ansvarlig for å besørge vedlikehold, ja. 
Bare send de mail og gi beskjed, evt. referer til loven (eierseksjonsloven eller den for borettslag, avhengig av hva du bor i - lett å finne), evt. lag en liten underskriftskampanje og true med å be om ekstraordinært årsmøte om de ikke hører (de fleste styrer er lite giret på dette - sykt stress).

Tatt for at du hjalp meg med loven! 

Vi har penger på bok, det har jeg sett. Problemet er bare at de verger seg for å bruke disse pengene nå som vi har brukt så mye. Det har allerede vært økning i fellesutgiftene pga dette lånet. Så er ikke bekymret for om vi har penger eller ei, bare at de er så lite keen på å bruke penger nå..

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først sender du og andre andelseiere et brev til styret, der dere forventer dette utbredret. Hvis det ikke skjer noe, så må du ha 10% av de andre andelseierne med på å kreve ekstraordinær generalforsamling der dette tas opp. Hvis styret generelt ikke har gjort jobben sin, så kan mistillitsforslag også være en av sakene på innkallingen til den ekstraordinære generalforsamlingen. 

Anonymkode: da4b2...b0c

Styret skjelver sikkert i buksene. De steder jeg har bodd, gidder knapt en brøkdel av eierne å stille på generalforsamling en gang. 

Anonymkode: 6ff1d...462

• Liker 1
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tatt for at du hjalp meg med loven! 

Vi har penger på bok, det har jeg sett. Problemet er bare at de verger seg for å bruke disse pengene nå som vi har brukt så mye. Det har allerede vært økning i fellesutgiftene pga dette lånet. Så er ikke bekymret for om vi har penger eller ei, bare at de er så lite keen på å bruke penger nå..

Nå tar jeg fra eierseksjonsloven, som jeg selv har erfaring med (styreleder i sameie), men det er relativt likt for borettslag:

"§ 57.Styrets oppgaver

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet."

Du kan jo også klistre inn dette for å vise at du har satt deg inn i loven:

"§ 60.Styrets representasjonsadgang og ansvar

Styret har rett til å representere seksjonseierne og forplikte dem med sin underskrift i saker som gjelder seksjonseiernes felles rettigheter og plikter. Dette omfatter å gjennomføre beslutninger truffet av årsmøtet eller styret, og rettigheter og plikter som ellers angår fellesareal og fast eiendom. Styret kan også gjøre gjeldende krav seksjonseierne har mot utbyggeren dersom kravet knytter seg til mangler ved fellesarealene eller forsinket ferdigstillelse av disse. Dersom alle seksjonseierne uttrykkelig samtykker til det, kan det fastsettes i vedtektene at seksjonseierne forpliktes ved underskrift av to eller flere styremedlemmer i fellesskap.

Styrelederen kan saksøke og saksøkes med bindende virkning for alle seksjonseierne i saker som nevnt i første ledd første og annet punktum. Er det ikke valgt styreleder, kan ethvert styremedlem saksøkes med samme virkning.

Har styret eller styremedlemmene overskredet sin myndighet, er avtale med tredjeperson ikke bindende for seksjonseierne dersom de kan godtgjøre at tredjepersonen innså eller burde innse at myndigheten ble overskredet, og det derfor ville være uredelig å påberope seg avtalen."

Det er ikke vanlig å saksøke styreledere, men det forekommer faktisk.
Det er uten tvil styrets ansvar å besørge vedlikehold - det er faktisk hovedoppgaven til styret, og den viktigste at de gjennomfører. Nå er det også tid for internkontroll snart, og ihht. avdekkelser av faremomenter skal selvfølgelig fare for/forsøk på/mulighet for forsøk på innbrudd føres inn i skjemaet og det skal settes frist for utbedring av alle potensielle farer. Dette er man også pliktig til, både i borettslag og sameier. Viser det seg at styret har holdt tilbake på internkontrollene, kan det medføre erstatningsansvar (også personlig, ikke for sameiet/borettslag nødvendigvis) hvis noe skjer.

Jeg ville skrevet en saklig mail og forklart det jeg tar med nå, og satt en frist du mener er rimelig for å utbedre dørene.
Ifht. økonomi har vi selv vært i en lignende situasjon i vårt sameie, men nå er det en gang sånn at ødelagte dører kan potensielt koste mye mer på sikt enn det vil gjøre nå - så det er bare å få det gjort. Kostnaden forsvinner jo ikke. Du kan jo også bruke argumentet at plutselig kommer det enda mer, og da tårner det seg opp. Eksempler (vet jo ikke hva dere har, men): Problemer med rørsystem, skadedyr, ødelagt garasjeport, problemer i elektrisk anlegg osv. Typiske ting som kan oppstå. 

I tillegg, kan du ta med dette:
"§ 42.Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når minst to seksjonseiere som til sammen har minst ti prosent av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet."

Si at du har med deg nok naboer til å be om ekstraordinært møte om det ikke utbedres innen fristen du foreslår.
Det bør ikke være noe problem å få med nok naboer om du forklarer det du har sagt her i tråden og legger til det jeg har presentert her for deg.

I tillegg kan du også fremme mistillitforslag til styret - jeg mener jeg så det nevnt over her også.

Har dere forretningsfører/regnskapsfører kan du også gi beskjed til de om at du syns styret gjør en dårlig jobb. Det gjorde jeg før jeg selv tok over her. Fikk fart på ting da :) 

Håper det blir orden på det nå da! 
Late styrer som ikke gjør det de skal er kanskje noe av det mest irriterende jeg vet ;) 

• Liker 2

Styret i borettslaget blir helt sikkert imponert og får ræva i gir hvis ts klipper og limer fra eierseksjonsloven, ja. Pass også på å legg inn et varsel om personlig søksmål mot styremedlemmene, så vet ts i alle fall hva han eller hun skal bruke fritiden til de neste årene. 

• Liker 1

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Styret i borettslaget blir helt sikkert imponert og får ræva i gir hvis ts klipper og limer fra eierseksjonsloven, ja. Pass også på å legg inn et varsel om personlig søksmål mot styremedlemmene, så vet ts i alle fall hva han eller hun skal bruke fritiden til de neste årene. 

Styrene jeg har vært borti pleier å få gjort ting når de skjønner at de er pliktig til det, ja. 
Det er jo en grunn for at vi har lover for slike ting - spesielt når vi har uerfarne lekmenn som bare vil ha litt ekstra cash som sitter i styrene rundt om. 

• Liker 1

Hvis disse dørene virkelig har vært et så stort problem i over ett år, så har det vært minst en generalforsamling mens dette store problemet har vært tilstede. Hvorfor tok ikke ts det opp på generalforsamlingen? 

• Liker 2

Da får du melde deg til å bli med i styret til neste år, Ts 😊 i de fleste sameier/borettslag sliter man med å få folk til å sitte i styre da det er ganske mye mer jobb enn hva lønna skulle tilsi. Husk at disse menneske også sannsynligvis har en annen jobb 😊

Anonymkode: 2f7cc...fc4

• Liker 1
Annonse
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du melde deg til å bli med i styret til neste år, Ts 😊 i de fleste sameier/borettslag sliter man med å få folk til å sitte i styre da det er ganske mye mer jobb enn hva lønna skulle tilsi. Husk at disse menneske også sannsynligvis har en annen jobb 😊

Anonymkode: 2f7cc...fc4

Det unnskylder da ikke unnlatelse av plikter. Ingen har tvingt noen til å bli med i et styre, det er faktisk helt frivillig. Og man bør jo sjekke hva man forplikter seg til før man melder seg.

• Liker 2
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det unnskylder da ikke unnlatelse av plikter. Ingen har tvingt noen til å bli med i et styre, det er faktisk helt frivillig. Og man bør jo sjekke hva man forplikter seg til før man melder seg.

Hva vet du om det er en unnlatelse? Kan hende det er en bevisst nedprioritering. Kan hende det det foreligger en plan, der andre viktigere ting tas først. Min erfaring er at det ikke står folk i kø til å ta slike verv, det er ikke slik at man melder seg, men stiller opp fordi ingen andre gidder. Takken man får er idioter som strør om seg med paragrafhenvisninger til ting de ikke evner å forstå eller sette i sammenheng.

• Liker 1
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det er en unnlatelse? Kan hende det er en bevisst nedprioritering. Kan hende det det foreligger en plan, der andre viktigere ting tas først. Min erfaring er at det ikke står folk i kø til å ta slike verv, det er ikke slik at man melder seg, men stiller opp fordi ingen andre gidder. Takken man får er idioter som strør om seg med paragrafhenvisninger til ting de ikke evner å forstå eller sette i sammenheng.

Ifølge TS har døren vært ødelagt i ett år, og det har vært 5 innbrudd og forsøk siden. Jeg kan ikke komme på èn eneste grunn til at dette skulle nedprioriteres, da dette også for mange vil ramme forsikringsdekning.

Et styre har både vedlikeholdsplikter og internkontrollplikter å forholde seg til, som dette vil falle innunder.

Hvis det hadde foreligget en plan, hadde de sikkert informert om det.
Å skifte ut dører er heller ikke spesielt dyrt, med tanke på typisk borettslag/sameieøkonomi. Er det så dårlig stilt er de isåfall på randen av konkurs, og TS sier hun vet at de har penger på bok. Spesielt tidkrevende/krevende generelt er det heller ikke. Når vi skulle ha ny dør brukte jeg vel 30 sekunder på å ta et bilde av døren, 5 minutter på å sende ut mail med tilbudsforespørsler, 3 minutter på å se hvilket av de som var aktuelle, 1 minutt å spørre i styrets gruppesamtale, 1 minutt å bestille skifte av dør og 1 minutt å føre det inn i referat fra styremøte. Verre var det altså ikke.

Paragrafer er tydeligvis nødvendig i dette tilfellet, da styret åpenbart forsømmer sine plikter. At man skal være en utakknemlig idiot fordi man åpenbart er nødt å fortelle styret hva deres oppgaver er, blir helt omvendt. Det er jo åpenbart styremedlemmene som er idioter i dette tilfellet. 

Og å sitte i styret er faktisk HELT frivillig. Man melder seg frivillig, og kan trekke seg når man ønsker det. Har man meldt seg må man kunne forvente at man gjør et minimum av det som er påkrevd - altså besørger at man har en skikkelig dør så man ikke får innbrudd som ikke dekkes av forsikring.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis disse dørene virkelig har vært et så stort problem i over ett år, så har det vært minst en generalforsamling mens dette store problemet har vært tilstede. Hvorfor tok ikke ts det opp på generalforsamlingen? 

1. Jeg sitter selv i styret. Det er styreleder, styremedlem nr 2 og en vara som er mot meg. Vi valgte inn nytt styre akkurat, jeg er den eneste som sitter igjen av det gamle.

2. Dette har blitt tatt opp flere ganger. Også på det siste årsmøtet.

3. Gamle styret hentet inn tilbud på nye dører og det er protokollført fra forrige sameiermøte st de skal fikses.

Med den loven som ble skrevet over her er jeg ganske sikker på at de ikke har noe valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...