AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 IPS - Reinvestere avkastningen. Hvordan gjør dere dette? Innenfor IPS kan man jo ikke selge andeler, men man kan bytte. Har dere byttet andeler innenfor IPS for å reinvestere avkastningen? I så fall hvilke aksjefond bytter dere mellom, og bytter dere tilbake igjen senere? Anonymkode: 9a845...c89
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Hei. Jeg leser og leser, men jeg finner ingen ting om reinvestering av avkastning innenfor IPS. https://www.storebrand.no/smartere-valg/artikkel/pensjon/hostens-sparenyheter--med-dette-trikset-far-du-dobbel-skattefordel Noen som kan hjelpe meg? Er det ulemper ved å reinvestere avkastning innenfor IPS? Anonymkode: 9a845...c89
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Hvor har du dette med å reinvestere avkastningen fra? Er det reinvestere skattefordelen du tenker på? Anonymkode: 43b27...b37
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Hvor har du dette med å reinvestere avkastningen fra? Er det reinvestere skattefordelen du tenker på? Anonymkode: 43b27...b37
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor har du dette med å reinvestere avkastningen fra? Er det reinvestere skattefordelen du tenker på? Anonymkode: 43b27...b37 Nei jeg tenker ikke på reinvestering av skattefordelen. Jeg tenker på å reinvestere avkastningen på fondsandelene som man har innenfor IPS, på samme måte som mange gjør innenfor ASK. Anonymkode: 9a845...c89 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 (Innenfor ASK reinvesterer man avkastning ved å selge (eller eventuelt bytte) fondsandeler og deretter investere i nye fondsandeler. Kan man gjøre det samme innenfor IPS ved å bytte fondsandeler, og er det noen ulemper forbundet med å gjøre dette?) Anonymkode: 9a845...c89
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 Men hvis man ikke kan selge andeler så får man vel ikke reinvestert avkastningen? Anonymkode: 43b27...b37
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men hvis man ikke kan selge andeler så får man vel ikke reinvestert avkastningen? Anonymkode: 43b27...b37 Jo, fordi man kan bytte fondsandeler fra et fond til et annet fond innenfor IPS. Anonymkode: 9a845...c89 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 Neineinei. Så lenge du beholder fondet så reinvesteres avkastningen automatisk. Du trenger ikle gjøre noe for å reinvestere avkastningen. Anonymkode: 04067...8a7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neineinei. Så lenge du beholder fondet så reinvesteres avkastningen automatisk. Du trenger ikle gjøre noe for å reinvestere avkastningen. Anonymkode: 04067...8a7 Takk for svar! Kan du forklare dette nærmere for meg? Er det ulemper ved å reinvestere ved å bytte fondsandeler innenfor IPS?Hvordan reinvesteres avkastningen automatisk? (Jeg ser ikke at dette har skjedd på min IPS). Anonymkode: 9a845...c89 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Hvordan ka n du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din? Anonymkode: 04067...8a7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Når de totale eiendelene til fondet øker i verdi, øker verdien på dine andeler i fondet. Andelsverdien beregnes etter hver markedsdag. Hvordan kan du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din? Anonymkode: 04067...8a7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Når de totale eiendelene til fondet øker i verdi, øker verdien på dine andeler i fondet. Andelsverdien beregnes etter hver markedsdag. Hvordan kan du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din? Anonymkode: 04067...8a7 Antall fondsandeler endres ikke etter hvert som avkastningen (som står i egen kolonne) endres. Flere forteller om at de selger fondsandeler innenfor ASK for å deretter reinvestere avkasningen, ved å handle fondsandeler for avkastningen (og eventuelt også handle fondsandeler for verdien av den solgte beholdningen (minus avkasningen) i tillegg til å kjøpe fondsandeler for avkastningen. Hvorfor skulle dette være anderledes for IPS (bortsett fra at der kan man ikke selge fondsandeler, man må bytte fondsandeler dersom man ønsker å endre på noe). Jeg trenger å få det inn med teskjeer det som du skriver, da jeg ikke forstår noe av det. Anonymkode: 9a845...c89
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Når de totale eiendelene til fondet øker i verdi, øker verdien på dine andeler i fondet. Andelsverdien beregnes etter hver markedsdag. Hvordan kan du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din? Anonymkode: 04067...8a7 Takk for at du prøver å hjelpe meg til å forstå Anonymkode: 9a845...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå