Gå til innhold

IPS - Reinvestere avkastningen. Hvordan gjør dere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IPS - Reinvestere avkastningen. Hvordan gjør dere dette?
Innenfor IPS kan man jo ikke selge andeler, men man kan bytte. Har dere byttet andeler innenfor IPS for å reinvestere avkastningen? I så fall hvilke aksjefond bytter dere mellom, og bytter dere tilbake igjen senere? 

Anonymkode: 9a845...c89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du dette med å reinvestere avkastningen fra? Er det reinvestere skattefordelen du tenker på? 

Anonymkode: 43b27...b37

Skrevet

Hvor har du dette med å reinvestere avkastningen fra? Er det reinvestere skattefordelen du tenker på? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg tenker ikke på reinvestering av skattefordelen. Jeg tenker på å reinvestere avkastningen på fondsandelene som man har innenfor IPS, på samme måte som mange gjør innenfor ASK.

• Liker 1
Skrevet

(Innenfor ASK reinvesterer man avkastning ved å selge (eller eventuelt bytte) fondsandeler og deretter investere i nye fondsandeler. Kan man gjøre det samme innenfor IPS ved å bytte fondsandeler, og er det noen ulemper forbundet med å gjøre dette?)

Skrevet

Men hvis man ikke kan selge andeler så får man vel ikke reinvestert avkastningen? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis man ikke kan selge andeler så får man vel ikke reinvestert avkastningen? 

Jo, fordi man kan bytte fondsandeler fra et fond til et annet fond innenfor IPS.

• Liker 1
Skrevet

Neineinei.

Så lenge du beholder fondet så reinvesteres avkastningen automatisk. Du trenger ikle gjøre noe for å reinvestere avkastningen.

Anonymkode: 04067...8a7

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neineinei.

Så lenge du beholder fondet så reinvesteres avkastningen automatisk. Du trenger ikle gjøre noe for å reinvestere avkastningen.

Takk for svar! :) Kan du forklare dette nærmere for meg?
Er det ulemper ved å reinvestere ved å bytte fondsandeler innenfor IPS?

Hvordan reinvesteres avkastningen automatisk? (Jeg ser ikke at dette har skjedd på min IPS).

• Liker 1
Skrevet

^^

Skrevet

Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig.

Hvordan ka n du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din?

Skrevet

Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Når de totale eiendelene til fondet øker i verdi, øker verdien på dine andeler i fondet. Andelsverdien beregnes etter hver markedsdag.

Hvordan kan du se at IPSen din IKKE har reinvestert avkastningen din?

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bytte fond for å reinvestere avkastningen. Et fond får avkastning ved at aksjene det eier, øker i pris og ved at fonder får utbetalt utbytter i "cash" fra aksjene fondet eier. Når fondet får cash, kjøper forvalterne flere aksjer i markedet så fort som praktisk mulig. Når de totale eiendelene til fondet øker i verdi, øker verdien på dine andeler i fondet. Andelsverdien beregnes etter hver markedsdag.

Antall fondsandeler endres ikke etter hvert som avkastningen (som står i egen kolonne) endres.

Flere forteller om at de selger fondsandeler innenfor ASK for å deretter reinvestere avkasningen, ved å handle fondsandeler for avkastningen (og eventuelt også handle fondsandeler for verdien av den solgte beholdningen (minus avkasningen) i tillegg til å kjøpe fondsandeler for avkastningen.

Hvorfor skulle dette være anderledes for IPS (bortsett fra at der kan man ikke selge fondsandeler, man må bytte fondsandeler dersom man ønsker å endre på noe).

Jeg trenger å få det inn med teskjeer det som du skriver, da jeg ikke forstår noe av det.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du prøver å hjelpe meg til å forstå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...