AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Hei er det noen av dere som har studiegjeld hos statens innkrevingssentral? Jeg har selv vært dum og "latt" det gå så langt at det havnet der. Men nå får jeg jo ikke gjort annet enn å betale bare rentene der, siden renta er på 8% nå Spørsmålet mitt ; Er det noen som vet om det går an å få fryst renta en viss tid? Slik at jeg får en mulighet i hvertfall? Ble skikkelig lei meg nå når jeg så rentesatsen der. Anonymkode: 48264...94c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 SI er beinharde. Du kan prøve å ringe å forhandle med dem, men de er ikke så veldig hjelpsomme så ikke ha høye forhåpninger. Du hadde hatt mye bedre sjans til en god avtale hos Lånekassen.. Men det skader jo ikke å prøve å ringe dem, forklare situasjonen og prøve å ordne en avtale. Anonymkode: eb0d2...dd3 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 De rentene er syke. Jeg søkte betalingsutsettelse hos Lånekassen og fikk dette innvilget. Da sendte SI det tilbake til Lånekassen. Anonymkode: 87733...c0f 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Dette er vel luksusfelletabbe nummer én. Det å ikke respondere på gjentatte varslinger og purringer og å få til en løsning før det er for sent og havner til tvangsinndrivelse. Til slutt havner det dit og renten blir som den blir. Staten er den verste kreditoren man kan ha. Det er gjerne mindre rom for å forhandle med det statlige da de ofte er mer bundet til faste retningslinjer som ikke har samme rom for unntak. Mens private kreditorer kan man forhandle mer åpent med da de selv kan sette premissene individuelt for hver enkelt sak. Men det er vel bare å ta kontakt og se hva de får til. Anonymkode: 8362c...9cc 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Rentene hos SI SKAL svi. Det er hele poenget. Studielån er gjeld til staten og på lik linje med skatt er det ikke noe alburom der. Disse tingene skal prioriteres over alle andre kostnader. Jeg gjorde samme feilen selv da jeg var ute i min første jobb. Over to mnd gikk så og si hele lønnen min til SI for å få betalt det utestående. Da lærte jeg leksen min - studielånet (i tillegg til boliglån og felleskostnader) er det første som betales når lønnen kommer. Du må rett og slett gjøre det du kan - selge unna noe du har, låne av foreldre el.l. Anonymkode: 857d3...da0 1
_popcorn_ Skrevet 8. september 2018 #6 Skrevet 8. september 2018 https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Purring-og-inkasso/oppsagte-lan-pant-og-statens-innkrevingssentral/hva-gjor-du-nar-lanet-ditt-blir-sagt-opp/ 1
ajarRun Skrevet 8. september 2018 #7 Skrevet 8. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei er det noen av dere som har studiegjeld hos statens innkrevingssentral? Jeg har selv vært dum og "latt" det gå så langt at det havnet der. Men nå får jeg jo ikke gjort annet enn å betale bare rentene der, siden renta er på 8% nå Spørsmålet mitt ; Er det noen som vet om det går an å få fryst renta en viss tid? Slik at jeg får en mulighet i hvertfall? Ble skikkelig lei meg nå når jeg så rentesatsen der. Anonymkode: 48264...94c Jeg gjorde det en gang. SNakket med lånekassen, betalte et jeg burde ha betalt, og så fikk jeg lånet tilbake til lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #8 Skrevet 8. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: De rentene er syke. Jeg søkte betalingsutsettelse hos Lånekassen og fikk dette innvilget. Da sendte SI det tilbake til Lånekassen. Anonymkode: 87733...c0f Okei fordi SI har sagt det ikke er mulig å få det tilbake til lånekassen når det først har havnet hos SI? Hadde vært veldig kjekt å fått det til da Anonymkode: 48264...94c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #9 Skrevet 8. september 2018 Statens innkrevingssentral låner vel ut penger. Søk heller lån hos en bank eller Lånekassen. Anonymkode: 2da6d...ebd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #10 Skrevet 8. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei fordi SI har sagt det ikke er mulig å få det tilbake til lånekassen når det først har havnet hos SI? Hadde vært veldig kjekt å fått det til da Anonymkode: 48264...94c Du får det tilbake til Lånekassen om du betaler det som er utestående - dvs. avdragene som er forfalt, pluss rentene. Betaler du ikke går det til innkreving, dvs. lønnstrekk. Anonymkode: 857d3...da0
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #11 Skrevet 8. september 2018 Trikset er å få den tilbakeført til Lånekassen. Dette kan du gjøre ved å ta kontakt med Lånekassen, og fortelle om din situasjon. Dersom du har varig dårlig råd, så kan du også søke om å få deler av studielånet slettet. Selv om staten er harde på lån, så er de langt mer forståelsesfulle enn private aktører. Anonymkode: 71f9a...243
AryaUnderfoot Skrevet 9. september 2018 #12 Skrevet 9. september 2018 (endret) 19 hours ago, AnonymBruker said: Okei fordi SI har sagt det ikke er mulig å få det tilbake til lånekassen når det først har havnet hos SI? Hadde vært veldig kjekt å fått det til da Anonymkode: 48264...94c Har du søkt om betalingsutsettelse før? Dersom du har flere utsettelser igjen så går du bare inn og søker med en gang. Endret 9. september 2018 av AryaUnderfoot
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Rentene hos SI SKAL svi. Det er hele poenget. Studielån er gjeld til staten og på lik linje med skatt er det ikke noe alburom der. Disse tingene skal prioriteres over alle andre kostnader. Jeg gjorde samme feilen selv da jeg var ute i min første jobb. Over to mnd gikk så og si hele lønnen min til SI for å få betalt det utestående. Da lærte jeg leksen min - studielånet (i tillegg til boliglån og felleskostnader) er det første som betales når lønnen kommer. Du må rett og slett gjøre det du kan - selge unna noe du har, låne av foreldre el.l. Anonymkode: 857d3...da0 Nei det er ikke et poeng å straffe med høy rente, men det koster penger å drifte SI også. Staten har ikke noen annen interesse i å drive folk ut i enda mer økonomisk uføre. Anonymkode: 09b57...b27
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 SI-renta kan svi begge veier. Jeg har et krav mot en privatperson via SI. Over tid er det digg å få så mye i renter:-) SI er herlig dere når de jobber for deg. Anonymkode: 306b1...4d2
_popcorn_ Skrevet 9. september 2018 #15 Skrevet 9. september 2018 On 9/8/2018 at 1:52 PM, AnonymBruker said: Okei fordi SI har sagt det ikke er mulig å få det tilbake til lånekassen når det først har havnet hos SI? Hadde vært veldig kjekt å fått det til da Anonymkode: 48264...94c Er studielånet sagt opp permanent?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #16 Skrevet 9. september 2018 På 8. september 2018 den 13.52, AnonymBruker skrev: Okei fordi SI har sagt det ikke er mulig å få det tilbake til lånekassen når det først har havnet hos SI? Hadde vært veldig kjekt å fått det til da Anonymkode: 48264...94c Om SI sier dette så er Det er feil. Jrg har selv fått studielånet flyttet tilbake til lånekassen. Jeg betalte ned veldig mye på et år i tillegg til den faste månedlige regningen og mitt studielån ble flyttet tilbake til lånekassa. Anonymkode: f1edc...fb1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #17 Skrevet 9. september 2018 Lånet kan bli permanent overført til SI dersom du har misligholdt dette i mer enn tre år. Da vil du kun unntaksvis få lånet overført tilbake til Lånekassen. Om du derimot har mislighold lånet over kortere tid, kan betale det utestående beløpet og lånet blir deretter tilbakeført til Lånekassen. Anonymkode: e13ae...9e3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #18 Skrevet 9. september 2018 På 8.9.2018 den 19.53, AnonymBruker skrev: Trikset er å få den tilbakeført til Lånekassen. Dette kan du gjøre ved å ta kontakt med Lånekassen, og fortelle om din situasjon. Anonymkode: 71f9a...243 Det hjelper ikke å fortelle Lånekassen om din situasjon - når SI har overtatt lånet, så er det dem du forholder deg til. Det er som når annen gjeld er gått til inkasso. Anonymkode: 857d3...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå