Gå til innhold

Hvilke kjennetegn har folk med høy IQ?

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke være Mensa-medlem for å skjønne at du bare tuller og ikke aner hva du snakker om. Men godt forsøk da.

Dette handler ikke om IQ men om evne til mellommenneskelig interaksjon, eller sosial/følelsesmessig intelligens. Mennesker med høy IQ er ikke nødvendigvis bedre mennesker, de har bare en høyere evne til innlæring og høyere mentalt funksjonsnivå enn resten av befolkningen på samme alder. Det finnes intelligente mennesker som er selvsentrerte og elendig til å samhandle med andre mennesker og det finnes intelligente mennesker som er veltalende og viser stor forståelse for andre og deres synspunkter.

TS spør om hvordan mennesker med høy IQ typisk er, men IQ er ikke en samlebetegnelse for alle typer intelligens. Mange ser ut til å glemme (eller ikke være klar over) dette.

Anonymkode: df3ef...52f

Flere her har jo nevnt fellestrekk for inteligente mennesker. Ellers kunne man jo ikke ha skilt inteligente fra normale og normale fra psykisk utviklingshemmede. 

Så jo de har kjennetegn, ellers kunne det ikke la seg kategorisere og settes navn på.

Anonymkode: 228b2...a3d

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Man trenger ikke være Mensa-medlem for å skjønne at du bare tuller 

Anonymkode: df3ef...52f

Man regnes ikke som spesielt smart hvis man trenger å påpeke det åpenbare

ikke aner hva du snakker om

Ser frem til at du i din uendelige visdom velsigner oss med dine kunnskaper.

Anonymkode: 8fbae...3a4

• Liker 1

Du spør om hvilke kjennetegn folk med høy IQ har, men kjennetegnet på folk med høy IQ er jo nettopp at de har tatt en IQ test som viser at de har høy IQ. Bortsett fra dette så vil de være ekstremt ulike på mange måter, og noen vil også være ganske like. På lik linje som du kan stille deg spørsmålet: Hva er kjennetegnet på mennesker med middels IQ? Jo, at de har tatt en IQ test som forteller dem at de har en gjennomsnittlig IQ. 

• Liker 4

Har en IQ på 136. Dog, anser ikke meg selv som veldig  intelligent. Falt uten for skolen fort, men hentet meg inn igjen (altså fullført bachelorgrad som voksen). Har dysleksi og kan få fremmedord, ordlegger meg direkte/enkelt. Er nok ganske rar, bruker humor i det jeg kan. Ikke veldig mange venner, synes venner som er rett frem og ikke pakker inn alt i lange historier er best å forholde seg til. Tenker mye om alt og ingenting. Kan mye som ikke andre kan og interesserer meg for "rare" ting og tang, men mangler litt allmennkunnskap. Jeg og samboer har utrolig mange interessante, rare og merkelige diskusjoner 😂

Jeg søker kunnskap heletiden, men har så mange tanker og ideer i hode at jeg også glemmer mye. Tror jeg er over middels kreativ, som både er positivt og hemmende. 

Har slitet med depresjoner og til tider angst. 

En ting jeg virkelig forundrer meg om er hvordan vi måler IQ, hvorfor vi mener IQ testen er det eneste og riktige mål på intelligens? Kan det ikke tenkes at vi ikke vet alt om IQ, at vi faktisk overser veldig mange elementer? Er ikke alle mennesker intelligent på hver sin måte? 🤔

Anonymkode: f0ec3...481

• Liker 3

Mennesker med høy IQ lærer veldig raskt, er veldig ivrige på å lære nye ting og er nysgjerrige på det meste. De oppsøker ofte ny mental stimulering og har god hukommelse. Som barn kan de mistolkes til å ha ADHD.

Selv kjenner jeg til to ekstremt intelligente mennesker, disse to er veldig forskjellige. Det eneste som kan "avsløre" dem er at de kan bli litt utålmodige i en samtale, ting blir ofte forutsigbart for dem. De har på en måte hørt alt før. Dette er de selvsagt veldig flink til å skjule, men dersom man snakker med dem lenge nok kan man plukke opp dette. De er rett og slett ikke interessert i kjedelig prat og prøver å komme med innspill for å gjøre en samtale mer interessant. Dette gjelder jo også for mennesker med normal intelligens, men det jeg (normal intelligens) synes er interessant synes de er mer kjedelig. 

De to jeg kjenner husker alltid hva vi har snakket ved tidligere anledninger, så jeg slipper å gjenta meg. På grunn av det store gapet i intelligens har jeg ikke så supergod kjemi med dem. Jeg tror de kan føle seg litt ensomme pga. dette. De har ofte veldig mange venner pga. alt mulig av rare aktiviteter de engasjerer seg i, pluss at de ofte har høy EQ, men ikke så mange nære venner som de kan være seg selv med (da snakker jeg om ekstremt intelligente mennesker, som er en sjeldenhet).
   Folk kommer stort sett best overens med mennesker på sitt eget intelligensnivå, derfor er jeg veldig glad for at jeg er på et normal nivå. 

Anonymkode: a61dc...77c

• Liker 3
6 timer siden, SoWhat? skrev:

Kan du forklare hvordan? Det bør du jo kunne. Det bør jo begrunnes av et intelligent menneske. Ikke bare svare som du gjør 🙂 ta den utfordringen, og svar på hvorfor du mener Kg er lett underholdning.

Ikke meg du spurte, men hvordan kan man eventuelt mene at kg ikke er lett underholdning? :)

Folk er temmelig sensasjonslystne og det er ofte ganske "lette" tema som diskuteres her. Folk er også forferdelig forutsigbare og i mange diskusjoner så er det lett å forutse hvordan folk kommer til å reagere og nesten hva de kommer til å skrive.

Vet ikke om jeg er så veldig intelligent, men jeg kommer ikke til kvinneguiden for å ha tunge, faglige diskusjoner. Her kan jeg svare hva jeg har hatt til middag eller hva slags klær jeg ønsker meg for eksempel.

Anonymkode: d42f0...a83

• Liker 1

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spurte, men hvordan kan man eventuelt mene at kg ikke er lett underholdning? :)

Folk er temmelig sensasjonslystne og det er ofte ganske "lette" tema som diskuteres her. Folk er også forferdelig forutsigbare og i mange diskusjoner så er det lett å forutse hvordan folk kommer til å reagere og nesten hva de kommer til å skrive.

Vet ikke om jeg er så veldig intelligent, men jeg kommer ikke til kvinneguiden for å ha tunge, faglige diskusjoner. Her kan jeg svare hva jeg har hatt til middag eller hva slags klær jeg ønsker meg for eksempel.

Joda, det kan være underholdende. Men det er jo alvor her også. Jeg svarte nok litt for seriøst i mitt forrige innlegg. Men litt alvorlig ment var det 🙂

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det aller sikreste kjennetegnet er at de ikke får damer. De fleste damer går for idioter, så man kan gjerne postulere at attraksjonsnivå er inverst negativt korrelert med økende intellekt. De som er VIRKELIG smarte dummer seg ned i nærheten av kvinner slik at disse vil bli tiltrukket. 

Anonymkode: 782c9...b70

Her er det lett å skjønne hvilke damer du er interessert i. Det kan nok godt være tilfelle at akkurat de damene liker idioter, men de intelligente kvinnene gjennomskuer lett den type mennesker.

Prestisjetunge studier som legestudiet, profesjonsutdanningen i psykologi, tannlegestudiet og veterinærstudiet har lenge hatt overvekt av kvinner, bare for å nevne det.

Anonymkode: cb385...025

• Liker 1
10 timer siden, SoWhat? skrev:

Joda, det kan være underholdende. Men det er jo alvor her også. Jeg svarte nok litt for seriøst i mitt forrige innlegg. Men litt alvorlig ment var det 🙂

Ok, ja, jeg mente ikke at det aldri var alvor her, hehe. Man får jo vite og lærer ting her som aldri ville kommet frem i virkeligheten :)

• Liker 1
On 9/8/2018 at 8:40 AM, AnonymBruker said:

Inteligente mennesker har vel evne til å finne noe interessant ved alle mennesker? Ikke bare kunne omgås likesinnede.

Anonymkode: 228b2...a3d

Intelligente er ikke nødvendigvis motivert for å finen noe interessant ved alle mennesker. I snitt har de nok bedre evne til å forstå mennesker og se flere personlighetstrekk som for andre er usynlige eller skjulte, men det er ingen automatikk i at intelligente mennesker skulle ønske å tilbringe tid med alle typer mennesker eller ha motivasjon for å forsøke like være rundt flere typer mennesker. 

Når man skal slappe av og tulle rundt, så er det like interessant for en intelligent person å være i et miljø han kan si kontroversielle ting og spøker som de fleste ikke forstår uten at andre mennesker skal reagere negative og dømme, som for andre mennesker. 

On 9/8/2018 at 9:19 AM, AnonymBruker said:

De med høy IQ skryter ikke av å ha det.

Anonymkode: 31a78...8e1

Det stemmer ikke. For eks høyt intelligente mennesker med selvtillitsplager kan kompensere ved å skryte. Inteligente mennesker har følelser og fortider de også, de vil ikke oppføre seg 100% rasjonelt 

On 9/8/2018 at 9:32 AM, AnonymBruker said:

Det aller sikreste kjennetegnet er at de ikke får damer. De fleste damer går for idioter, så man kan gjerne postulere at attraksjonsnivå er inverst negativt korrelert med økende intellekt. De som er VIRKELIG smarte dummer seg ned i nærheten av kvinner slik at disse vil bli tiltrukket. 

Stemmer heller ikke, intelligente menn har som regel bedre sosiale evner noe som fører til økt sjanse hos damene. De finnes nok et par intelligente som ikke forstår mennesker noe særlig, men det er unntak og ikke regel. 

On 9/8/2018 at 9:45 AM, AnonymBruker said:

Kjappe i hodet. Lærer nye ting raskt og løser nye oppgaver kjapt. Som person er de like forskjellige som alle andre. (Selv om folk elsker å påstå at de er rare, sære og mindre sosialt intelligente, hvilket er bare tull men får sikkert en selv til å føle seg litt bedre). 

Anonymkode: 3543a...b3b

Lærer kjapt, som regel, men man virker ikke nødvendigvis kjapp i hodet. Noen kan tenke ganske sakte, men når de først kommer ut med det de har tenkt er logikken og fremstillingen overlegen. Noen kan være klønete og upresise, men vise stort spekter av ulik tanker og tankeprosesser. 

17 hours ago, SoWhat? said:

Jeg tenker at her på Kg er det intelligente mennesker. Sånn normalt intelligente. Jeg nekter derimot å tro at veeldig intelligente mennesker er her 🙂  det sier seg selv. Her er de intelligente, og de mindre smarte. Når noen skriver at de har 140 i iq, så 😂 nei. Bare nei. Tror nok de ville vært på andre arenaer enn Kvinneguiden. Og de ville nok heller ikke svart i denne tråden 🙂

Hvorfor ville de vært på andre arenaer? Ser du for deg at intelligente mennesker kun bruker tiden sin produktivt og aldri gjør noe "tull"? Tror du ikke det finnes intelligente mennesker som leser ukeblader, spiller lotto, flamer og skriker til andre mennesker mens de spiller call of duty? Hvorfor skulle ikke en intelligent person kunne gjøre disse tingene?

16 hours ago, SoWhat? said:

Vet ikke under hvilken kategori du leser her. Har ikke sett på så mye reallitytv, men det er jo for underholdning. Her inne er det også det som kan betegnes som underholdning, men her er det mange menneskeskjebner som overhodet ikke er underholdende. Det er mange problemstillinger som heller ikke er det. I de kategoriene jeg som regel leser under.

Og nei, jeg lar meg ikke underholde av andre menneskers liv om jeg kjeder meg. Jeg syns mennesker er interessante. 

Mennesker er sjelden lett underholdning syns jeg. Menneskers handlinger og syn på saker og ting kan være, men alt i alt er vel menneskers problemer og liv noe en bør reflektere over? Ta på alvor? Men igjen,- det spørs hva du leser her. Under hvilken kategori. 

Selvsagt lar du deg underholde av andre menneskers liv selv når de er tragiske. Hva er definisjonen din på å bli underholdt? 

Majoriteten av trådene på kg er apeskriving og demed lett undeholdning, regner ikke med AB mener den ene og andre tråden der noen forteller de ble voldtatt eller lignende, men disse trådene er i mindretall. Til og med aktueltforumet er fult av tull. 

Anonymkode: cc10c...3de

• Liker 2
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg virkelig forundrer meg om er hvordan vi måler IQ, hvorfor vi mener IQ testen er det eneste og riktige mål på intelligens? Kan det ikke tenkes at vi ikke vet alt om IQ, at vi faktisk overser veldig mange elementer? Er ikke alle mennesker intelligent på hver sin måte? 🤔

Godt skrevet. Mange påpeker at intelligens har med evne til tilpasning å gjøre (ikke at man følger alt som en sau, da), men man kan for eksempel si at mennesker som lever i helt annerledes omgivelser enn oss, er intelligente på den måten at de tilpasser seg sine omgivelser. Mange stammer for eksempel er ekstremt gode på stifinning, å lese spor, lukte seg frem, jakte, etc. De IQ-testene vi har utviklet er ofte kulturelt betinget.

Mange går rundt og tror de har høy IQ pga en eller annen test de fant på internett. Dette må testes hos psykolog, og selv den testen er litt tvilsom. 

Jeg tror det er vanskelig å kjenne dem igjen fordi folk er forskjellige. 

Personlig er jeg litt over gjennomsnittlig men blir ofte oppfattet som "dum" fordi jeg er veldig introvert og uttrykker meg bedre ved å skrive ting enn å si ting høyt på sparket. 

Noen mennesker er også veldig flinke til å høres ut som de er smarte, men de avslører seg selv etterhvert. 

• Liker 2

Annonse

12 hours ago, AnonymBruker said:

Er en 6-åring like intelligent som deg, bare på andre måter?

Alle har selvsagt en viss grad til å tenke, selv om noen sin evne til å tenke kan være relativt ødelagt av årsaker som for eks demens. Men det er noen som har bedre totalevner når det gjelder hvordan hjernen fungerer og hvordan den vurderer og tar opp informasjon. 

Intelligens er et resultat av flere faktorer og det er ikke bare en egenskap som avgjør intelligens. Det gjør at vi har noe variasjoner innenfor hvilke egenskaper intelligente mennesker er gode på. Men det betyr ikke at vi kan avfeie intelligens totalt og si at "alle er intelligente på sin egen måte", for det er tydelig forskjell på en frisk person med 70 i IQ og en frisk person med 130 i IQ. På samme måte er det forskjell i intelligens på et barn og en voksen (intelligenstester er noe annerledes for barn og voksne, så når du hører et barn har 130 i IQ, så betyr ikke det nødvendigvis at det er smartere enn en voksen med 100, men barnet trenger nok ikke bli veldig gammelt før det utvikler evnen til å tenke bedre enn sine foreldre. Tipper senest rundt tenårene vil barnet merke at det tenker bedre enn sine foreldre).

IQ tester er nok ikke perfekte, men "roughly speraking" gir de en god pekepinn. Scorer du 140 er du over snittet, selv om du møter en som scorte 130 som tenker bedre enn deg selv. Scorer du 100 (som frisk, sier frisk fordi noen sykdommer og kognitive problemer kan gjøre at intelligente mennesker scorer betydelig under hvor fod evne de har til å vurdere informasjon og tenke osv) så er det meget usannsynlig at du vil kunne demonstrere tankekapasitet på nivå med en som har scort 140. 

Anonymkode: cc10c...3de

På 8.9.2018 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Du har jo blitt grundig avkledd allerede, men det kan ikke gjentas for ofte hvor feil du tar. Du ser aldri en intelligent kvinne med en dum mann. Det motsatte derimot..

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

IQ-testen har blitt vidt kritisert den, så det er jo et legitimt spørsmål. Men altså, det tallet man får ut fra en sånn test påvirker jo ikke veldig hvordan vi ser på folk rundt oss til vanlig.

Flere kritiserer IQ-tester her som om det faktisk er det vi reelt sett måler andres intelligens med i hverdagen. Vi gjør jo ikke det, de færreste av oss tar en ordentlig IQ-test på Mensa e.l., og enda færre går rundt og forteller om hva de har. Vi tenker jo at en person er intelligent eller ikke ut fra våre helt egne kriterier og subjektive oppfatning av den personen. Og den personens evne til å vite hvilken figur som er den neste i rekken er ikke et kriterium vi går rundt og "tester" andres intelligens med.

Det er vel snarere alt annet enn score på IQ-test man dømmer folks intelligens ut fra, og som du sier kan man være smarte på forskjellige måter, i tillegg til at man kan ha forskjellig oppfatning av hva som er smart og ikke. En med lav IQ kan sånn sett fremstå som intelligent for noen og dum for andre, kanskje han kan noen lange ord og er opptatt av politikk og imponerer et par med det, men så har han en svak logisk sans i bunn som gjør at andre synes han fremstår som mindre intelligent. Den med høy empati men som ikke kan stave kan også oppfattes som veldig vis siden han leser deg, imens en som gjør sosiale blundere i selskap fordi han kanskje er introvert eller ikke har mye trening i small talk kan oppfattes som mindre glup selv om han har høy IQ. Og så videre.

Men alle mennesker er ikke intelligente på hver sin måte altså, det blir å dra den litt for langt. Lav intelligens finnes liksom.. :)

Endret av Cuntzilla
  • Liker 3
Annonse

Det jeg har merket meg er at intelligente mennesker er mer åpne, og mindre dømmende. De er åpne for at man kan angripe et problem fra andre vinkler, de henger seg ikke fast i argumenter og egne syn, og hører med genuin interesse på hva andre sier og mener. De setter ikke merkelapper på folk, og forstår at ikke alt kan grupperes og kategoriseres. I tillegg blir de utålmodig hvis andre går på repeat og ikke er like åpne. For en intelligent person er det et mareritt å diskutere med noen som er mest opptatt av å "vinne" imens en selv er opptatt av å forstå og reflektere. Ofte vil en intelligent person ha alle fakta på bordet, og skjønner ikke hvordan andre kan ta avgjørelser basert på følelser f.eks.

De har også en tendens til å tenke at ting er opplagt, fordi de ser den store sammenhengen. Da kan de løpe i fra resten, evt. overkjøre andre, da det er bortkastet tid å diskutere noe som er så åpenbart. Problemet er jo at andre ikke forstår, og den intelligente er for utålmodig til å "vente" på resten.

De kan jo også legge seg på andres nivå og forstå hva som trengs for å komme overens med nesten alle. Men slik jeg ser det er dette et aktivt valg, da det krever tid og energi å nesten dumme seg ned. Det er virkelig ikke alle som er noe interessante, og det er ikke den intelligentes jobb å sørge for at relasjonene skal være gode bare fordi han eller hun har bedre forutsetninger. 

Anonymkode: a1858...53c

• Liker 6

Jeg er medlem i Mensa og syns noen ting kan gå igjen, men det gjelder absolutt ikke alle - folk med høy IQ er ikke overraskende like forskjellige som de fleste andre.

- En del av de kan nok oppfattes som noe mer sosialt klønete enn andre
- En del av de har litt "nerdete" interesser
- En del går ganske mye mer "inn i" ting enn hva folk ellers gjør 
- Nysgjerrige
- Pirkete

Anonymkode: 75a26...53a

Høy IQ sier vel ikke noe annet enn at du er god på abstrakt problemløsning. I livet og arbeidslivet scorer man også høyt eller lavt på andre faktorer. Har du høy IQ, sosial kompetanse, verbale/språkferdigheter, arbeidsvilje og forretningsforståelse, ligger mye til rette for at du kan klatre høyt i næringslivet. Bytter du forretningsforståelse med politisk forståelse, har du gode sjanser i politikken. Menn blir også gjerne (av damer) vurdert etter praktiske og fysiske ferdigheter. Kreativitet blir verdsatt høyt i mange sammenhenger. Altså, høy IQ betyr ikke nødvendigvis så mye alene, og man bør være forsiktig med å sette mennesker i bås basert på ett kriterium. Dersom du ikke har andre positive egenskaper enn høy IQ, er vel sjansen stor for at du ender opp som ensom grubler både på jobb og privat. De fleste scorer heldigvis også litt på andre områder. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...