AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #1 Skrevet 8. september 2018 Jeg har en pomeranian på 3 år som er en veldig lykkelig liten skatt, men han sliter en del med utfordringer relatert til psyken. Han har PTSD etter en traumatiserende hendelse som valp, i tillegg har han generalisert angstlidelse og agorafobi. Jeg har prøvd alt for å bedre hverdagen hans, men innser at det ikke lar seg gjøre, så jeg tilrettelegger hverdagen etter hans behov. Når han er hjemme og på andre trygge steder, med de han er trygge på, så er han veldig lykkelig. Men når struktur og rutiner røres på så blir han med ett utrygg, så det forhindrer jeg i den grad det er mulig. Har andre her erfaringer med lignende og kan si noe om det? Anonymkode: 0535d...4f0
Duff Skrevet 8. september 2018 #2 Skrevet 8. september 2018 Kontakt hundeskolen syd, de fokuserer på hundens personlighet og hvordan hund og eier kan ha det greit sammen uten å bruke kommando og all slags kunster. Jeg har brukt de jentene og hunden ble som ny.
Tabris Skrevet 8. september 2018 #3 Skrevet 8. september 2018 Jeg synes også du kan vurdere å kontakte noen seriøse og oppdaterte atferdsterapeuter for hjelp og trening. Jeg ville vært litt forsiktig med å legge den type menneskelige diagnoser på hunden. Jeg tror det har mer for seg å se på hvilke situasjoner han blir redd og så jobbe med dette konkret. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #4 Skrevet 8. september 2018 Nå må du gi deg, hunder har ikke ptsd og genrealisert angst! Anonymkode: d66c7...008 2
frekvens Skrevet 8. september 2018 #5 Skrevet 8. september 2018 Jeg spør fordi jeg er genuint nysgjerrig.. Hvem har stilt diagnosene? Jeg hadde en hund som hadde blitt mishandlet som valp og oppførte seg deretter. Jeg tok han med på det han var avlet frem til og jo bedre han ble og jo mer han mestret i disse kontrollerte formene, desto mer trygg ble han i andre situasjoner. Han ble en mester i sitt fag og fikk en stolt holdning, men tålte aldri noe hardt tilsnakk eller verre. Da måtte han bygges opp igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #6 Skrevet 9. september 2018 På 8.9.2018 den 8.01, AnonymBruker skrev: Nå må du gi deg, hunder har ikke ptsd og genrealisert angst! Anonymkode: d66c7...008 Du må gi deg. Hunder er MESTRE i å generalisere frykt og angst. Og jo- det er en kjent sak at hunder traumer (spesielt i valpealder) kan utvikle angst og traumer. DU bør lese deg opp litt før du svarer på noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 21208...61e 4
Portvinpiken Skrevet 9. september 2018 #7 Skrevet 9. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må gi deg. Hunder er MESTRE i å generalisere frykt og angst. Og jo- det er en kjent sak at hunder traumer (spesielt i valpealder) kan utvikle angst og traumer. DU bør lese deg opp litt før du svarer på noe du ikke har peiling på. Anonymkode: 21208...61e Mente ikke å poste som anonym.
Khloe P.T Skrevet 9. september 2018 #8 Skrevet 9. september 2018 Hvem i alle dager har stilt disse diagnosene? Og på hvilket grunnlag? Jeg er seriøst nysgjerrig på dette? 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #9 Skrevet 9. september 2018 At den har hva slags diagnoser, sa du?!?!?!??!?! Jeg tror et fint sted å begynne kan være å behandle hunden din som en hund. Anonymkode: 1d850...c3c 3
Portvinpiken Skrevet 9. september 2018 #10 Skrevet 9. september 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: At den har hva slags diagnoser, sa du?!?!?!??!?! Jeg tror et fint sted å begynne kan være å behandle hunden din som en hund. Anonymkode: 1d850...c3c Men i alle dager. Jeg forstår at du ikke har satt deg inn i hund, atferd, etologi osv. Men hva er argumentet ditt for å behandle hunden som en hund når hunder kan generalisere frykt, angst og redsel og blir naturligvis også påvirket av traumer? https://pets.webmd.com/dogs-emotional-problems#1 https://www.akc.org/expert-advice/health/treating-dog-anxiety/ Endret 9. september 2018 av Portvinpiken 4
Portvinpiken Skrevet 9. september 2018 #11 Skrevet 9. september 2018 På 8.9.2018 den 3.16, AnonymBruker skrev: Jeg har en pomeranian på 3 år som er en veldig lykkelig liten skatt, men han sliter en del med utfordringer relatert til psyken. Han har PTSD etter en traumatiserende hendelse som valp, i tillegg har han generalisert angstlidelse og agorafobi. Jeg har prøvd alt for å bedre hverdagen hans, men innser at det ikke lar seg gjøre, så jeg tilrettelegger hverdagen etter hans behov. Når han er hjemme og på andre trygge steder, med de han er trygge på, så er han veldig lykkelig. Men når struktur og rutiner røres på så blir han med ett utrygg, så det forhindrer jeg i den grad det er mulig. Har andre her erfaringer med lignende og kan si noe om det? Anonymkode: 0535d...4f0 Jeg har masse erfaring med angst, frykt og fobier hos hund. Og mitt beste tips er å finne en god hundetrener med oppdatert kunnskap basert på positiv trening og som bruker gradvis tilnærming som metode. Kjempefint at du gjør noe med det, for dette forsvinner ikke av seg selv, og vi kan selv tenke oss hvor ille det er også for hunder når de har angst og er redde. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #12 Skrevet 10. september 2018 9 timer siden, Portvinpiken skrev: Men i alle dager. Jeg forstår at du ikke har satt deg inn i hund, atferd, etologi osv. Men hva er argumentet ditt for å behandle hunden som en hund når hunder kan generalisere frykt, angst og redsel og blir naturligvis også påvirket av traumer? https://pets.webmd.com/dogs-emotional-problems#1 https://www.akc.org/expert-advice/health/treating-dog-anxiety/ Diagnosene TS slenger ut er diagnoser vi bruker på mennesker. Jeg har aldri hørt om noen som driver med hund som anerkjenner disse hos hund. Anonymkode: 1d850...c3c 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #13 Skrevet 10. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Diagnosene TS slenger ut er diagnoser vi bruker på mennesker. Jeg har aldri hørt om noen som driver med hund som anerkjenner disse hos hund. Anonymkode: 1d850...c3c Så siden du ikke har hørt om det, så eksisterer de ikke? 🤦♀️ Som flere her inne har sagt: les deg opp før du uttaler deg, det vil spare deg for å bli sett på som en med IQ under 70. Anonymkode: 4cc6a...bb2 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #14 Skrevet 10. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så siden du ikke har hørt om det, så eksisterer de ikke? 🤦♀️ Som flere her inne har sagt: les deg opp før du uttaler deg, det vil spare deg for å bli sett på som en med IQ under 70. Anonymkode: 4cc6a...bb2 Nå er jeg medlem i Mensa, så IQ under 70 er ganske langt unna min situasjon:) Men jeg syns fortsatt det er galskap å sette psykiatriske diagnoser på en hund, uansett hva du måtte mene om det, eller noen andre for den slags skyld. Klart de kan ha traumer, men generalisert angstlidelse??? Det heter "nervøs hund". Anonymkode: 1d850...c3c
Portvinpiken Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg medlem i Mensa, så IQ under 70 er ganske langt unna min situasjon:) Men jeg syns fortsatt det er galskap å sette psykiatriske diagnoser på en hund, uansett hva du måtte mene om det, eller noen andre for den slags skyld. Klart de kan ha traumer, men generalisert angstlidelse??? Det heter "nervøs hund". Anonymkode: 1d850...c3c Fordi det er vanskelig for deg og anerkjenne at hunder kan inneha mange av de samme følelsene og mestre/ikke mestre de på samme måte som mennesker? 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Nå er jeg medlem i Mensa, så IQ under 70 er ganske langt unna min situasjon:) Men jeg syns fortsatt det er galskap å sette psykiatriske diagnoser på en hund, uansett hva du måtte mene om det, eller noen andre for den slags skyld. Klart de kan ha traumer, men generalisert angstlidelse??? Det heter "nervøs hund". Anonymkode: 1d850...c3c Nå må du virkelig skjerpe deg. Eller lærte moren din deg at det er greit å være arrogant og nedlatende? Anonymkode: a2586...a25 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg medlem i Mensa, så IQ under 70 er ganske langt unna min situasjon:) Men jeg syns fortsatt det er galskap å sette psykiatriske diagnoser på en hund, uansett hva du måtte mene om det, eller noen andre for den slags skyld. Klart de kan ha traumer, men generalisert angstlidelse??? Det heter "nervøs hund". Anonymkode: 1d850...c3c Nervøs hund er noe annet enn det ts sin hund sliter med. Nei, det er kanskje ikke noe som heter generalisert angst hos hund som klinisk diagnose, men det er faktisk det nærmeste begrepet vi har til å beskrive det. Mennesker og hunder deler den delen av hjernen som styrer frykt og angst, reptilhjernen. Derfor kan angst hos hund og menneske være særdeles lik. Hva man kaller det spiller vel egentlig ingen rolle, når utfordringen er akkurat den samme. Min hund hadde de samme utfordringene etter han ble påkjørt av en syklist og syklisten så klikket på meg. Hunden slet seg løs og sprang så på motorveien. Han hadde mange triggere og krevde en forutsigbar hverdag. Jeg fikk selv agorafobi og kjente meg plutselig veldig godt igjen i han. Dessverre fikk han en dødelig sykdom før vi fikk jobbet nok med det. Hadde jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg kontaktet en atferdsspesialist og ikke satt i gang med dette selv. Han ble bedre altså, men kunne blitt mye bedre med profesjonell hjelp. Anonymkode: 9f118...35c 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 Jeg brukte de samme metodene på min hund som man bruker på mennesker. Eksponering litt og litt. Mange mange turer hvor vi det første året sto langt inni busker og kratt hver gang noen skulle passere. Til slutt sto vi stille på stien og målet var forsåvidt nådd. Masse belønninger (og de måtte være av beste sort) og ros. Nå er det gått noen år og hunden er trygg på alt men av og til stopper hun opp og kikker på meg når mennesker i flokk passerer. Ts. Hvis du skriver mere om hva hunden strever med kan du sikkert få gode råd her. Anbefaler allikevel å bruke profesjonelle hudetrenere til å vurdere din hund og dens personlighet. Anonymkode: e73b9...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå