Gjest Qlio Skrevet 15. mars 2005 #1 Skrevet 15. mars 2005 Jeg har hørt at pappaer har rett til 14 dager fri i forbindelse med fødsel. Hva skjer med dette om jeg føder i påsken? Får han fridagene i påsken pluss 14 dager, eller er det kun de første 14 dagene han har rett til?
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #2 Skrevet 15. mars 2005 Hei! Min mann spurte om dette på jobben. Er det en god arbeidsgiver vil han om det er mulig gi 14 dager i tillegg til fri i påska, men dette må man snakke med arbeidsgiveren om. Tror det praktiseres ulikt og at man ikke har krav på 14 dager i tillegg hvis man føder i påskehøytiden, men bare spør du.
Kittykat Skrevet 15. mars 2005 #3 Skrevet 15. mars 2005 Pappaen har rett på fri de første 14 dagene i forbindelse med fødsel. Om han har rett på 14 dager etter påsken det tror jeg ikke. Jeg tror det går under det samme, så hvis man føder i påskehøytiden så regnes det 14 dager fra da. Denne permisjonen er egentlig ulønnet, men noen arbeidsgivere utbetaler lønn.
diddi Skrevet 15. mars 2005 #4 Skrevet 15. mars 2005 Siden jeg fødte lillejulaften i 2003 hvor det var en slik kjempejul med masse fri, så kan jeg jo fortelle om mine erfaringer. Loven sier at han har rett til 14 dager ubetalt fri i forbindelse med fødsel. Da vi fikk førstemann var ha på jobb i dagene jeg lå på sykehuset. Så vi reknet med 14 dager - lillejulaften, og reknet dette fra og med 3. juledag. Da han kom tilbake på jobb fikk han beskjed om at han ble trukket i lønn, siden de regnet dette fra den 23. Vel, som juristen jeg er, og klar til å ta en kamp, så hisset jeg meg ganske mye opp. Han derimot, tok kontakt med fagforeningen (jobber i en sterk LO-bedrift), og forklerte mine argumenter: Loven er for at mor og barn skal ha hjelp når de kommer hjem fra sykehuset, ikke for at far skal dasse rundt hjemme mens mor er på sykehus. (De hadde påstått at de ikke trodde på at han ville vært på jobb disse dagene dersom det ikke hadde vært helligdager, men det var han jo faktisk første gangen!!!) Det hele endte med at de ga ham fri den 23. som "velferdspermisjon, og regnet de 14 dagene fra 3. juledag og 14 dager fremover (de måtte tas i strekk, noe som jeg jo også tolket det som.). Da hadde vi jo regnet en dag for lite, og han fikk ta den igjen raskt for å "rydde opp". Ergo: Føder du i helligdagene så bør ha kjløre på de samme argumentene: Han kan ikke starte sine 14 dager før du har kommet hjem fra sykehuset, og de skal tas i forbindelse med fødsel, ikke rett etter. Og blir det problemer så ta kontakt med fagforeningen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå