Gå til innhold

Mobil til barn-når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken alder var barnet/barna ditt/deres da de fikk sin første mobil?

Hvorfor fikk de mobil?

Anonymkode: bba45...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er ikke født ennå men har mobilene klare i skuffen.

Jeg vil ikke risikere å ende opp med digitalt analfabete barn. De skal få inn mobilbruk med morsmelken. 

• Liker 1
Skrevet

Har ingen barn enda selv, men har tenkt en del på akkurat dette. Jeg kommer til å tillater mobil den dagen de har behov for det. F.eks når barnet må være hjemme alene i 1 time etter skoletid. Når barnet forlater nærområdet og begynner å ferdes rundt alene. 

Men jeg ville ikke ha tillat smarttelefon før ungdomskolen. Apper og slikt er ikke nødvendig før man er gammel nok til å ferdes på nett på den måten. 

Anonymkode: 74ed1...c07

Skrevet

Jeg har en 7åring som vil ha mobil. Det blir først aktuelt når det er behov, dvs når det er feks slutt på SFO eller det er tid for å være hjemme alene fast. 

Skrevet

En gammel knappetelefon fra 4.-6. Klasse før hun fikk en Samsung young 2

Anonymkode: 98d40...131

Skrevet

Jeg fikk min første mobil da jeg var 15. Jeg syns det er en passende alder. Forstår ikke hvorfor barn skal ha mobil før det. 

Skrevet

Har en gutt på 8år. Han fikk en av mine gamle mobiler rundt skolestart i fjor. I andre klasse. Da var han 7år. Han fikk den fordi at han av og til ville være alene hjemme mens jeg hentet lillebror i bhg. Syns det var greit at han kunne få tak i meg og pappaen. Tenkte og at den var grei å ha når han fartet alene i nabolaget. 

Telefonen blir sjeldent brukt, men den er hvertfall her som en sikkerhet når han er alene hjemme. Han liker å være alene nå og da om det passer. Nå går han på sfo, og har den aldri med på skole\sfo. Det er kun nummerene til meg, pappaen og besteforeldre der. Han sender aldri meldinger, spiller en sjeldent gang, og hadde sikkert klart seg uten den, men syns det er greit å ha den. 

Anonymkode: f3d53...e4c

Skrevet

10år!

Anonymkode: 31456...c9c

Skrevet

Skal få telefon i julegave. Går i 3 klasse.

Anonymkode: 19130...ef9

Skrevet

Når de har behov for det. Eldstemann fikk mobil (en av våre gamle avlagte) i tredje klasse. Det var da han begynte å være en del alene hjemme etter skoletid og vi har ikke hustelefon ellers så han trengte noe han kunne nå oss på. Telefonen brukes lite, den er aldri med til skolen og ligger stort sett hjemme. Han spiller litt på den, det er vel det den brukes mest til. De to andre (5 og 7 år) har ikke egen mobil og kommer ikke til å få det på en god stund ennå. 

Skrevet

Hun fikk til jul i 3. Klasse. Da hadde hun vært den eneste i vennegjengen uten i ett halvt år.

Av prinsipp ville vi ikke gi mobil uten om jul eller bursdag, selv om vi hadde gamle liggende. Mobiler er blitt såpass dyre at jeg nekter og skape en forventning om at man kan få slike ting en "vanlig hverdag".

Skrevet

Hun må i hvertfall lese og skrive. Stesøstrene har fått til jul i 2.klasse så blir vel noe slikt for min også.

Anonymkode: 4e81a...0e4

Skrevet

Min eldste (nå 7 år) fikk behov for å kunne ringe oss etter skolen fra 1. klasse, så vi kjøpte en knappemobil til å ha som «hjemmetelefon». 

Egen mobil vil jeg vente lengst mulig med, men hun kan jo eventuelt begynne å ta med hjemmetelefonen hvis det skulle bli behov for det. Foreløpig vil jeg at vi skal gjøre avtaler med henne om hvor hun går og når hun skal komme hjem, heller enn at hun må ha med en mobil rundt (som hun kan miste).

Jeg er spent på når det blir vanlig med mobil her i området. Ser at en del 2. og 3. klassinger har smarttelefon allerede, og jeg synes det er veldig tidlig.

Skrevet

Min sjuåring har klokketelefon. Jeg synes det er genialt, han er ute og farter hele dagene og jeg hadde ikke vært helt komfortabel med det dersom jeg ikke kunne få tak i ham. Mobiltelefon må han nok vente en stund med. 

Anonymkode: f0b6d...0da

• Liker 1
Skrevet

Fikk i julegave da hun gikk i 1.klasse, altså 6 år. Men da en billig type knappetelefon.

veldig greit å kunne få tak i henne dersom hun er ute med venner, eller at hun får tak i oss. Men ble egentlig kjøpt slik at hun kunne nå oss hvis hun skulle rett hjem etter skolen, det har dog ikke hendt enda.

Anonymkode: db49e...6f4

Skrevet

Fikk i 3.klasse. Fordi han begynte å være litt hjemme alene. Hadde det ikke vørt for det hadde vi ventet.

Anonymkode: 09889...d73

Skrevet

De to eldste var ti og tolv, da de fikk mobil, nr 3 i rekka var 10, tenkte at de neste to også skulle få vente til de er i den alderen.

Skrevet

Kommer ikke til å gi før 13 års dagen

Anonymkode: d81d5...aec

Skrevet
22 timer siden, Morgenrøden skrev:

Jeg har en 7åring som vil ha mobil. Det blir først aktuelt når det er behov, dvs når det er feks slutt på SFO eller det er tid for å være hjemme alene fast. 

Hehe, her leste jeg «hjemme alene-fest» i farta 😂 Ellers er jeg enig i dine argumenter.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...