Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så den på kino i går, og jeg tror jeg likte den veldig godt, problemet er bare at jeg ble fryktelig forvirra og klarte ikke helt å skjønne poenget i filmen...

Er det bare meg som er lite smart, eller hva...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sukkerert
Skrevet

En fantastisk film. Original, en scenografi som gir assosiasjoner til kunstfilm.

Hva poenget var? (Ikke les videre dersom du har planer om å se filmen)

Sluttpoenget er at det vi tidligere har sett foregår i Joners hode. Han er mentalt syk.

Jeg synes det var en skuffende slutt (ellers var filmen strålende). Tidligere i filmen kan man få inntrykk av at den behandler sadomachinisme som tema. Man får inntrykk av at de to hovedpersonene finner hverandre. Det kan virke som om filmen er åpen og ikke-fordømmende overfor ulike seksuelle preferanser. Men med denne slutten kan det synes som om sadomachinisme blir stemplet som psykt.

Skrevet

takk for svar, skjønte litt mer nå ja..

:-)

Skrevet

Jeg synes "Naboer" var litt skuffende (har lest så mange bra anmeldelser), men synes Kristoffer Joner var flink i denne filmen!

Synes det var for mye blod...

Skrevet

Syns den var bra. Men er alt i hans hode? Har Ingrid bedratt han? Eller er bare det noe han finner på? Hva med når hun kommer og henter tingene sine? Hva med sydenbildene? Hvor kommer Kim og Anne fra, liksom hvorfor er de i hodet hans. Er de 2 jenter fra historien om Hellas?

Gjest Sukkerert
Skrevet
Syns den var bra. Men er alt i hans hode? Har Ingrid bedratt han? Eller er bare det noe han finner på? Hva med når hun kommer og henter tingene sine? Hva med sydenbildene? Hvor kommer Kim og Anne fra, liksom hvorfor er de i hodet hans. Er de 2 jenter fra historien om Hellas?

Sånn som jeg forsto det er historien om naboene inni hans hode. Det er derfor han aldri hører noenting gjennom veggen mot dem, mens de hører alt fra hans leilighet.

Ja, Ingrid har bedratt ham. Historien om Ingrid foregår utenfor hodet hans.

Han er schizofren og ser Kim og Anne uten at de virkelig eksisterer. De er også et utrykk for de sadomachinistiske fantasiene hans.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg synes den var dårlig (som 99% av norske filmer) og fortjener absolutt ikke en sekser.

firer kanskje.

idiotisk at norske filmer får fem og seks kun fordi de er norske. hadde naboer vært f.eks amerikansk, hadde den IKKE fått en sekser.

ellers er jo kristoffer joner en utrolig skuespiller da, ingen tvil om det.

en annen ting som irriterer ved norske filmer, er at alt (boliger) er så mørkt og nedslitt og møkkete og gammeldags og jævlig! hvem i hule BOR sånn i dagens norge da?

ser ut som om det er fra polen er russland, bortsett fra at de prater norsk...

(og nei; jeg er ikke imponert over norsk film, om noen lurer)

Skrevet

likte IKKE den filmen,nei :-? den var bare syk,liksom...men hver sin smak,ble skuffa da jeg så den og så var den jo så kort og....like så greit siden den var så dårlig da :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men selv om filmen var dårlig, er dere ikke enige i at Kristoffer Joner var flink?

Jeg synes iallefall han var flinkere i denne filmen enn andre filmer han har vært i, men så hat han jo fått øvd seg i ALLE norske filmer i det siste. :wink:

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg synes denne filmen var et sjakktrekk - en av de bedre norske filmene jeg har sett, i alle fall (selv om jeg fortsatt får frysninger på ryggen av Ingrids lik).

Men en ting jeg har sett meg "lei" på angående norsk film er at alt skal være så himla "sært" om noen skjønner hva jeg mener. Det går liksom ikke an å lage en "normal" film, annet enn at den må ha abnormt lange scener, en helt syk historie, rar musikk/setting eller andre ting - og alltid et par "import-svensker".

Er også enig med den som skriver om de hølene av noen hus folk bor i på norske filmer. Greit, alt er kanskje ikke så moderne - men fytti da. Jeg håper ikke folk synes det er slik vi innreder husene våre.

Egentlig er jeg ikke så veldig glad i Kristoffer Joner, men her spilte han bra.

Gjest StoreSky
Skrevet

Enig i at Joner spilt bra i denne filmen.

Enig i at det er irriterende at boliger blir fremstils som HØL bestandig.. (kan en regissør fortelle oss dette??)

Ingrid bedro ikke han Joner, hun var gått ut av forholdet fordi han var voldlig mot henne (helte kaffe på henne). Ingrid møtte Åke etter at hun flyttet/gjorde det slutt.

Først tok Joner livet av Ingrid da hun kom for å hente tingene sine, da Ingrid ikke kom ut, ble Åke bekymret og kom inn for å se etter henne -Joner klasket en hammer i hodet hans. Etter dette utspiller det seg i hodet på Joner greia med naboene. (Bortforklarer, setter SIN egen vold som noe fremporvosert av jenter/damer, Åke blandes inn for å forklare mordet på han. "Åke er egentlig ikke bedre enn han selv, så derfor dør han- Joner "ser" Åke slå Kim)

Midtpartiet av filmen bra, begynnelsen hadde jeg aldri sett hvis det hadde vært hjemme -kjedelig!

Når Ingrid dro opp genseren og viste brennmerket så skjønte jeg at det var fantasi...

Gjest Rio----
Skrevet

Syns leilighetene var stilige i den forstand. Det er en skitten, creepy film, og omgivelsene må gjenspeile karakterene og handlingen.

Jeg likte den fordi den var annerledes, mørk, og alle bitene falt ikke på plass med det samme. Den ga gufse-følelsen, og det liker jeg. Flinke skuespillere og bra laget!

Gjest lmari
Skrevet

Det er vel typisk Sletaune at leilighetene er så mørke og møkkete, er det ikke det da? Jfr Budbringeren, feks. Det er jo ikke sånn i Buddy, feks? Eller i United? Eller Uno?

Jeg likte filmen jeg, men synes ikke det var noen sekser. Og så skjønte jeg temmelig fort at det foregikk inni hodet til Joner, omtrent da hun sa "kjenner du deg ikke igjen? Du har jo vært her før" da han var inne på det rotete rommet.

Joner er flink, synes begge nabojentene var gode også. Hun Cecilie Mosli har et blikk som sitter i... Jeg så verken likene av Ingrid eller Åke, da lukket jeg øynene, gitt! :ler:

Skrevet

Veldig spesiell film. Direkte ekkel innimellom, spesielt den siste scenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...