Gå til innhold

Siden når ble det ugreit å bruke norske modeller for å reklamere for norske bedrifter?

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
Skrevet (endret)

https://www.krsby.no/nyheter/i/EoMa6l/Flere-reagerer-pa-Cubus-nye-reklame--Helt-utrolig-at-de-ikke-tenker-seg-om

Jeg blir faktisk ganske provosert av dette. Egentlig er det en filleting, men likevel så irriterer det meg veldig fordi det føyer seg i rekken av saker hvor bedrifter må unnskylde seg og beklage for noe som ikke er et problem i det hele tatt. Hvordan kan noen i det hele tatt lage et problem ut av et en norsk butikkjede bruker norske modeller for å vise frem produktene sine, i Norge?

Innlegget er ryddet for brudd på opphavsretten. 

Endret av Rosetelys
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Rosetelys skrev:

https://www.krsby.no/nyheter/i/EoMa6l/Flere-reagerer-pa-Cubus-nye-reklame--Helt-utrolig-at-de-ikke-tenker-seg-om

Jeg blir faktisk ganske provosert av dette. Egentlig er det en filleting, men likevel så irriterer det meg veldig fordi det føyer seg i rekken av saker hvor bedrifter må unnskylde seg og beklage for noe som ikke er et problem i det hele tatt. Hvordan kan noen i det hele tatt lage et problem ut av et en norsk butikkjede bruker norske modeller for å vise frem produktene sine, i Norge?

Og jeg reagerte veldig på det ene sitatet i artikkelen, er det virkelig vanlig at 11-åringer uttrykker seg sånn her?:

ok, jeg gikk inn på linken. iranerne kan dra til Iran og være modeller der hvis de på dø og liv må være modeller :P hadde de brukt høye blonde kvinner i reklamer der da? jeg ser det som helt naturlig at man bruker modeller som representerer landet man er i. 

ellers hadde jeg nok ikke orket å lage noe nummer ut av det om en utenlandsk kvinne hadde vært brukt.

for en tåpelig ting å lage et nummer av egentlig. 

• Liker 8
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Akkurat slike ting lukker jeg øynene for. Man blir gal i hodet hvis man skal la seg irritere av hver eneste fjott som har et eller annet å være krenket over. 

Skrevet

Jeg er enig i at de modellene så veldig like ut og ikke representerte noe mangfold. De er høye, slanke, lyse i huden og med blondt hår. Hvis de ønsker at andre skal identifisere seg med klærne bør de nok ha større mangfold.

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsretten. 

Olava, mod. 

Skrevet

Altså, nå er vi et multikulturelt land, og man kan mene hva man vil om det. Men, det vil ikke endre seg, det har kommet for å bli, og da er det viktig å ta vare på de som har innvandret. Jeg synes det her helt fair at også mørkhudede blir representert i slike reklamer, de er tross alt blitt en del av oss. Og de som alt er her, de skal vi ta vare på og inkludere! 

• Liker 7
Skrevet

Jeg bli alltid provosert over de som synes det er ubehagelig med " blenda hvite " mennesker i Norden. 

Sitat fra siden «Dattera mi på 11 sa quote: Jeg er så lei av å bare se etniske norske jenter med blondt hår og blå øyne som er slanke på TV og på magasine.

Det er utrolig, mener mor at vi skal tro at dattera mener dette her i Norge?

• Liker 10
Skrevet

Jeg er enig i at reklamen bør vise mangfold, men ikke nødvendigvis i alle reklamekampanjer. Hvis alle modeller i alle kampanjer så ut som disse, hadde jeg skjønt problemet. Men å henge seg opp i en enkelt kampanje, blir tull. 

Men dette handler ikke bare om etnisk norsk eller ikke. Det er for det første slett ikke sikkert at noen av disse modellene er etnisk norske. Det kan man ikke se ut fra et bilde. Og det er heller ikke slik at alle etnisk norske er blonde og blåøyde. 

• Liker 1
Skrevet

Det eneste politisk korrekte er å la et mindretall på 10 % få 50% dekning i alle annonser, i all media og alle statskanaler.

Det er det de gode og snille gjør, ser du. De onde og slemme, de velger ut modeller uten å tenke farge og etnisitet. Heldigvis finnes det meningspoliti som kan belære de onde og slemme. Så kan de onde og slemme settes på plass og beklage.

Seriøst, det er denne nesegruse feigheten hvor man legger seg flat og beklager som irriterer mest.

• Liker 7
Skrevet
På 7.9.2018 den 21.33, BiancaWhite skrev:

ok, jeg gikk inn på linken. iranerne kan dra til Iran og være modeller der hvis de på dø og liv må være modeller :P hadde de brukt høye blonde kvinner i reklamer der da? jeg ser det som helt naturlig at man bruker modeller som representerer landet man er i. 

ellers hadde jeg nok ikke orket å lage noe nummer ut av det om en utenlandsk kvinne hadde vært brukt.

for en tåpelig ting å lage et nummer av egentlig. 

Selv om Norge hadde hatt null innvandring, hadde ikke seks jenter som alle var lyseblonde og blåøyde representert den norske befolkningen. 

• Liker 4
Skrevet

Alltid interessant å se hvor mye folk leter etter noe å bli støtt over

• Liker 2
Skrevet

På tide å hente frem krenkekrakken igjen.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, kat-e said:

Jeg bli alltid provosert over de som synes det er ubehagelig med " blenda hvite " mennesker i Norden. 

Sitat fra siden «Dattera mi på 11 sa quote: Jeg er så lei av å bare se etniske norske jenter med blondt hår og blå øyne som er slanke på TV og på magasine.

Det er utrolig, mener mor at vi skal tro at dattera mener dette her i Norge?

Jeg har ikke noe problem med å tro at dattera sier det ig jeg forstår henne godt. Modellene ser veldig like ut og ikke representative ut for befolkningen. Det finnes også jenter med mørkt hår, jenter med brune øyne, jenter som ikke er hvite/rosa i huden og mange som ikke er slanke. Ved å kjøre frem bare noen som modeller signalere man at de er forbilder.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, ops2 said:

Det eneste politisk korrekte er å la et mindretall på 10 % få 50% dekning i alle annonser, i all media og alle statskanaler.

Det er det de gode og snille gjør, ser du. De onde og slemme, de velger ut modeller uten å tenke farge og etnisitet. Heldigvis finnes det meningspoliti som kan belære de onde og slemme. Så kan de onde og slemme settes på plass og beklage.

Seriøst, det er denne nesegruse feigheten hvor man legger seg flat og beklager som irriterer mest.

Jeg vil heller si at det politisk korrekte er at de som utgjør 10% av befolkningen også utgjør 10% av modellene. Det er ikke noe bedre å la de utgjøre 50% enn å la de utgjøre 0%.

Skrevet

Ser ikke problemet. Om en, av flere, reklamer viser pene unge blonde norske jenter, i en reklame rettet mot det norske markedet, burde ikke det være særlig overraskende. Tror nok det handler vell så mye om at enkelte synes det er ubehagelig å se hvor flotte noen andre som er så ulike en selv er, enn at en på død og liv skal ha et representativt utvalg av befolkningen i enhver reklame. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal reagere så kraftig på det bildet... 
Ingen som reagerer på at 99,9% av alle insta-bildene til Cubus er hvite og slanke... 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Thyra skrev:

Selv om Norge hadde hatt null innvandring, hadde ikke seks jenter som alle var lyseblonde og blåøyde representert den norske befolkningen. 

nei, men hvorfor gjøre et nummer ut av det likevel? hadde det vært seks brunetter så hadde kanskje blondinene skreket ut også. nei....så lenge det er folk så er det alltid noen som kommer til å gjøre et nummer ut av ting.

hadde det ikke gått på etnisitet hadde det begynt å gå på kroppsform. da hadde det blitt klage på at modellene var for tynne, eller også for runde. 

• Liker 3
Gjest Rosetelys
Skrevet
På 8.9.2018 den 0.50, Brutex skrev:

Jeg er enig i at de modellene så veldig like ut og ikke representerte noe mangfold. De er høye, slanke, lyse i huden og med blondt hår. Hvis de ønsker at andre skal identifisere seg med klærne bør de nok ha større mangfold.

Hvem er andre? Jeg identifiserer meg helt fint i den reklamen. Jeg er ikke så høy kanskje, men jeg er blondt, slank og lys i huden.

Hva slags mangfold burde de ha? Slanke, tynne, tjukke, alt-mulig-farget-hår rødhåra, brunhåra, blonde, svarthåra, krøllete hår, rett hår, kort hår, langt hår, tatoverte, brune, svarte, asiatiske, hvite, albino, lysebrune, gamle, unge, lave, høye, fregnete, uten fregner, de med handicap, en innvandrer fra hver eneste nasjonalitet som befinner seg i Norge, med briller, uten briller også må vi jo ikke glemme representanter fra alle de forskjellige kjønnene som finnes nå da. Skal ikke være enkelt å lage reklame, si!

Skrevet

Ok, så var det veldig hvitt her, men jeg synes Cubus er veldig ivrige på å vise mangfold i barneklær-reklamene sine. Der kan man til tider få inntrykk av at det er et flertall av barn med innvandrerbakgrunn i Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...