Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet noe om denne bachelorgraden? https://www.uio.no/studier/program/informatikk-sprakteknologi/

Ståa er som så at jeg sitter fast i en lite givende jobb med lav lønn. Jeg mister livslysten og håpet om at jeg kan klatre i gradene. IT blir stadig viktigere. Samtidig har jeg prøvd meg på universitet før og det gikk ikke særlig bra da jeg ikke var veldig motivert og ikke klarte å strukturere dagene. Derfor så jeg for meg en praktisk jobb som løsningen, men, ja, det går ikke så bra. Motivasjonen min denne gangen er at jeg snart kjører bilen min i en fjellvegg enn å gjøre de samme oppgavene på den samme plassen de neste 40 åra.

Problemet er at jeg er redd for at deler av studiet inneholder matte som blir for vanskelig for meg. Gikk ut av VGS med 2 i P-matte, så da har dere det som viktig bakgrunnsinformasjon. Føler meg tilbakestående når det gjelder matte. Samtidig synes jeg språk er gøy, uten at jeg er den mest engasjerte i språk-delen av KG.

- Er det mye matte involvert?

- Hva kan jeg regne med å jobbe med/i; vil en arbeidsgiver foretrekke noen med en mer tyngre bakgrunn (ren programmering  f. eks)?

- Må/burde jeg ha forkunnskaper om programmering? Jeg har ikke vært mye borti dette. Vet at det er forskjellige språk (Java, C++) og der stopper det. 

- Hva er typisk lønn? Ikke misforstå, lønn alene kan ikke være en faktor for et slikt valg, men lønna jeg har nå er ... noen ganger gråter jeg.

Anonymkode: 869da...6ce

Skrevet

Det er ingen ren matematikk på dette studiet. Jeg har tatt bachelor i informatikk: programmering og nettverk, som har flere av de samme emnene. Gjorde det dårlig i matte selv på vgs og er ikke glad i det. Hadde heller ingen erfaring med programmering da jeg startet, men dette var null problem. Man starter veldig basic, og det er bare å ta det seriøst og jobbe med det godt fra dag 1 så går det bra.

Noen/mange som går språkteknologi fokuserer videre på maskinlæring og kunstig intelligens, spesielt på masternivå. Er det noe som er interessant? Du lærer nok programmering med denne bacheloren til å jobbe med ren programvareutvikling også (har bekjente som gjør det).

Lønn innen språkteknologi-jobber kan jeg ikke uttale meg om. Det eneste jeg vet er at flere av it-konsulent-firmaene i Oslo-området bruker å ha startlønn på ca 500k, og det virker som de fleste, iallfall fra mitt studie, sikter til disse jobbene.

Anonymkode: e6aa8...c9a

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen ren matematikk på dette studiet. Jeg har tatt bachelor i informatikk: programmering og nettverk, som har flere av de samme emnene. Gjorde det dårlig i matte selv på vgs og er ikke glad i det. Hadde heller ingen erfaring med programmering da jeg startet, men dette var null problem. Man starter veldig basic, og det er bare å ta det seriøst og jobbe med det godt fra dag 1 så går det bra.

Noen/mange som går språkteknologi fokuserer videre på maskinlæring og kunstig intelligens, spesielt på masternivå. Er det noe som er interessant? Du lærer nok programmering med denne bacheloren til å jobbe med ren programvareutvikling også (har bekjente som gjør det).

Lønn innen språkteknologi-jobber kan jeg ikke uttale meg om. Det eneste jeg vet er at flere av it-konsulent-firmaene i Oslo-området bruker å ha startlønn på ca 500k, og det virker som de fleste, iallfall fra mitt studie, sikter til disse jobbene.

Anonymkode: e6aa8...c9a

Takk for et godt svar! Betryggende å vite at matte ikke trenger å ødelegge det helt for meg, og at man ikke trenger forhåndskunnskap innen programmering.

Jeg har ikke gjort meg opp noen tanker etter en eventuell bachelor. Jeg må først klare dét, så ta det videre. Å klare en bachelor ville være et stort skritt for meg. 

Ja, jeg fant etterhvert en tråd på diskusjon.no om lønn innen IT-bransjen. Ikke dårlig startlønn, og noen hadde opp mot en million. Rene himmelriket for meg med mine 300k

Anonymkode: 869da...6ce

Skrevet

Jeg personlig mener man burde ha en viss interesse for fagfeltet for at man skal kunne bli såpass god at man blir attraktiv på arbeidsmarkedet. "Problemet" er at programmering spesielt, ikke er noe man kan lese seg til. Selv om man følger en lærebok i undervisningen, så er det ikke nok å bare lese den. Man må prøve og feile og utforske ting selv, for å bli god. Sistnevnte sitter gjerne langt inne dersom interessen ikke er der. 

Anonymkode: 4129c...426

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...