Gå til innhold

5 og 1/2 åring som går i 1.klasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har en 5 og 1/2 år ing som begynte i 1.klasse nå i August? I såfall hvordan går det med barnet på skolen? Er barnet for umoden i forhold til de andre barna på skolen? Sliter barnet med å følge med i timene? Eller trives barnet på skolen både faglig og sosialt?

Spør av ren nysgjerrighet fordi jeg selv skal ha en 5 og 1/2 åring som skolestarter til neste år. 

Anonymkode: 758d6...f9d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ett barn som startet i første klasse i fjor, 5 1/2 år gammel. Hun lå faktisk lenger frem enn de fleste av de andre elevene. Hun kunne lese og skrive før hun startet på skolen. Hun stortrivdes fra dag 1! Merket og merker ikke noe til at hun er yngre enn alle de andre. (Hun er den eneste som er født sent på året) 

Anonymkode: e1d43...245

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ett barn som startet i første klasse i fjor, 5 1/2 år gammel. Hun lå faktisk lenger frem enn de fleste av de andre elevene. Hun kunne lese og skrive før hun startet på skolen. Hun stortrivdes fra dag 1! Merket og merker ikke noe til at hun er yngre enn alle de andre. (Hun er den eneste som er født sent på året) 

Mener du i Klassen hennes? Er hun desemberbarn?

Skrevet

Ikke i år, men har en jente som begynte på skolen da hun var 5,5 år. Hun er født 31.12 så den desidert yngste. Hadde ingen problemer faglig eller sosialt, hun ligger langt foran mange i klassen i flere fag. Litt fjasete og ukonsentrert til tider, men det tror jeg ikke har med bursdagen å gjøre😉

Anonymkode: 9f18d...a0f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i år, men har en jente som begynte på skolen da hun var 5,5 år. Hun er født 31.12 så den desidert yngste. Hadde ingen problemer faglig eller sosialt, hun ligger langt foran mange i klassen i flere fag. Litt fjasete og ukonsentrert til tider, men det tror jeg ikke har med bursdagen å gjøre😉

Anonymkode: 9f18d...a0f

Takk for svar! Det var godt å høre noe positivt, men her er det fortsatt erfaringer med jenter. Gutter og jenter tilpasser seg skolen på forskjellige måter. Er spent på å få svar fra de som har gutter da. 

Skrevet

Kan lett gå godt også ☺️ Min sjetteklassing er født sent i desember, han har alltid klart seg fint, han var tidlig skolemoden og jeg hadde bremset utviklingen hans om jeg hadde søkt om utsatt skolestart.

Anonymkode: b4894...036

• Liker 1
Skrevet

Har en gutt født 31.12. Guttene er vel kjent for å være mer umodne enn jentene, men han har det gått veldig fint med. Merker ikke at han er yngst. Langt framme på lesing og matematikk. Har alltid vært en skravlegås og er veldig sosial. Hatt eldre søsken å strekke seg etter, noe som sikkert har hjulpet.

Anonymkode: e1fde...008

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mener du i Klassen hennes? Er hun desemberbarn?

Ja 🙂

Skrevet

Har en gutt og en jente som begge er født i oktober. De går i 1 og 2 klasse nå. De klarer seg veldig fint. Sønnen min er veldig rolig av seg, og klarer seg veldig godt faglig. Læreren skryter mye av matte og engelskferdighetene hans :) 

Datteren min har kun gått på skole i 3 uker, så det er fortsatt ganske nytt. Hun er veldig aktiv, men har roet seg mye ned nå. Mye mer sliten, fordi hun må konsentrere seg. 

Ikke tenk så mye på det :) Lærerene er stortsett forståelsesfulle og flinke.

Skrevet

Eldstemann er desemberbarn og var 5½ da han begynte på skolen. Han lærte seg selv å lese før han var 5 og har hele veien vært langt framme faglig så han var mer enn skoleklar da han begynte. Han har fått leselekser på eget nivå og egne bøker før et høyere trinn i matte. Han går nå i femte klasse og har fremdeles et forsprang faglig sett. Sosialt gikk og går det også veldig bra. Han hadde gått i en barnepark hvor ingen av de andre skulle gå på samme skole som ham og den eneste han kjente var sønnen til en venninne av meg, men det gikk over all forventning. Han fant seg venner med en gang (skal sies at han er utadvent og sosial, det har han ikke fra meg for å si det slik). Han er noe ukonsentrert og kan være litt i sin egen verden eller sitte og lese langt framme i boken de holder på med, men det er ikke bare pga alder, men også personlighet og at han kjeder seg litt i timene. Det har i alle fall ikke vært et problem at han er slik, det er mange slags barn i en klasse og ikke bare alder som avgjør hvordan de oppfører seg. Dette kommer til å gå fint, så ikke bekymre deg. :) 

• Liker 1
Skrevet

Datteren min var 5 1/2 nå hun begynte i første klasse for 5 år siden, og hun klarte seg ganske fint, men hatet å gjøre lekser og kranglet en del, og skjelte ut broren sin som prøvde å hjelpe henne med leksene (Har en sønn som er 11) . Endte med at jeg sendte henne opp til morfaren for å gjøre lekser der, da pappaen min har vært lærer . Hun går der fortsatt og gjør lekser:)

Skrevet

Sønnen min er 5,5 og begynte på skolen nå for 3 uker siden. Det har gått kjempefint, han er kjempemotivert for skole, og han har ingen problemer med å sitte rolig i klasserommet. Har allerede fått gode tilbakemeldinger fra lærer om at han virker både interessert og kunnskapstørst. Han kunne lese, skrive og regne med + og - for godt over et år siden, så han ligger langt fremme i forhold til snittet i klassen sin.

Jeg kjenner mange av barna i klassen fra barnehagen hans- og der er det flere av barna som er født tidlig på året som knapt kan en eneste bokstav- og som har store problemer med å sitte rolig og følge med i timen. Det er dermed absolutt ingen selvfølge at barna som er født sent på året vil ha større problemer med skolestarten enn barna født tidlig på året.

Anonymkode: ba8fe...944

Skrevet

Et barn på 6 md skal da ikke gå på skolen :sjokkert:

Anonymkode: 47a8e...3df

Skrevet

Tusen takk for at dere tok tid til å dele erfaringene deres! Det er så fryktelig mye diskusjoner rundt dette temaet, at mange sier at barn født sent i året sliter mest på skolen pga umodehet. Dette har jeg dessverre trodd på men har ikke sett om dette stemmer eller ikke. Det finnes mange damer som bevisst kalkulerer/ planlegger den måneden barnet deres vil bli født og dette fordi de vil unngå et November/Desemberbarn. 

Ett spørsmål til dere som har November/Desemberbarn: Opplevde dere at andre syns synd på dere fordi dere har barn født sent i året? Har dere fått noen kommentarer som dere syntes var nedlatende eller ikke greit?

Ellers godt å høre at det er ingen selvfølge at disse barna vil gjøre det dårligere enn de andre barna. Det avhenger av barnets personlighet og oppfølgingen barnet får fra lærerne OG foreldrene. 

Skrevet

Det handler vel mer om at flere barn født sent på året enn født tidlig på året sliter på skolen, men det er ikke nødvendigvis mange som sliter. 

Jeg kan ikke komme på noen kommentarer fra andre eller at andre har ment det er negativt å få barn født sent på året. Joda, det finnes de som hopper over prøveperioder fordi de ikke vil ha desemberbarn, men hvis dette er så viktig for dem tenker jeg de bare får drive med det og så kan vi som vet bedre bare ignorere det. Det er så utrolig mye mer som former et barn enn måneden de ble født. :) 

Skrevet

Merkelig at 90 prosent av alle som skriver her skryter av at barnet sitt ligger langt fremme i forhold til de andre. Litt kvalmt egentlig.

Anonymkode: 83d90...c4f

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min er 5,5 og begynte på skolen nå for 3 uker siden. Det har gått kjempefint, han er kjempemotivert for skole, og han har ingen problemer med å sitte rolig i klasserommet. Har allerede fått gode tilbakemeldinger fra lærer om at han virker både interessert og kunnskapstørst. Han kunne lese, skrive og regne med + og - for godt over et år siden, så han ligger langt fremme i forhold til snittet i klassen sin.

Jeg kjenner mange av barna i klassen fra barnehagen hans- og der er det flere av barna som er født tidlig på året som knapt kan en eneste bokstav- og som har store problemer med å sitte rolig og følge med i timen. Det er dermed absolutt ingen selvfølge at barna som er født sent på året vil ha større problemer med skolestarten enn barna født tidlig på året.

Hvordan lærte han seg disse ferdighetene? :)

Anonymkode: 07566...cdc

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lærte han seg disse ferdighetene? :)

Anonymkode: 07566...cdc

Han har alltid vært veldig interessert i å lære ting, antakelig mer enn normalt (og langt mer enn sin lillesøster, som nå er 4). Han spør om alt mulig rart, og har en helt utrolig hukommelse. Mye har har tilegnet seg mer eller mindre på egen hånd fordi vi har lest bokstavbøker sammen, han har puslet puslespill med tall og bokstaver osv. I tillegg har foreldrene mine, som er pensjonerte lærere, gjort en liten innsats for å faktisk lære ham litt ulike ting når han har vært der, siden han alltid har vært veldig vitebegjærlig og kunnskapstørst.

Men barnet må jo som sagt vært motivert for det selv for å være mottakelig for læringen. Ellers kommer man absolutt ingen vei. Lillesøster er foreløpig LANGT unna å kunne noen andre bokstaver enn sin egen, mens storebror, som jeg skrev over, allerede kunne lese da han var på samme alder.

• Liker 2
Skrevet

Det handler mer om personlig modenhet enn når på året man er født. Er lærer og har sett unger som er født sent på året klare seg MYE bedre en noen som er født i januar. 

Anonymkode: 0d02d...40b

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at 90 prosent av alle som skriver her skryter av at barnet sitt ligger langt fremme i forhold til de andre. Litt kvalmt egentlig.

Anonymkode: 83d90...c4f

Det var TS som spurte, mener du man bare skulle svart hvis man hadde noe negativt å si? :klo: 

Anonymkode: eaa2e...9bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...