AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Må man virkelig si det i klar tekst at man ikke skriver "min kjære mor/ tante, bestemor/ osv gikk bort dato" på facebook?? Er dere klar over hvordan det er for nærme pårørende som ikke har fått beskjed? Opplevde faktisk i går at min onkel ikke hadde fått vite om sin bror sin død for 2 dager siden, men leste status på fb. Noe så respektløst! Anonymkode: de9b2...0df
Vampen Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Selvfølgelig bør de nærmeste varsles først, men når det er gjort, så ser jeg ikke problemet. Det er en enkel måte å informere de utenfor nærmeste krets. 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må man virkelig si det i klar tekst at man ikke skriver "min kjære mor/ tante, bestemor/ osv gikk bort dato" på facebook?? Er dere klar over hvordan det er for nærme pårørende som ikke har fått beskjed? Opplevde faktisk i går at min onkel ikke hadde fått vite om sin bror sin død for 2 dager siden, men leste status på fb. Noe så respektløst! Anonymkode: de9b2...0df Så det er bedre at de som ikke er i nærmeste krets ikke går vite det i det hele tatt? Anonymkode: 15284...da9 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Så det er bedre at de som ikke er i nærmeste krets ikke går vite det i det hele tatt? Anonymkode: 15284...da9 Ja, det er bedre at de får en telefon fra en advokat enn at de leser det på fb Men når det er sagt, tror du virkelig ingen av de andre søskenee ville ringt og sagt fra når deres eget sjokk hadde gått over? Det er respektløst å legge ut status få dager etter død. 1 mnd etter, det er greit, da er det enten bare bekjente som ikke vet eller den døde hadde et så dårlig sosialt nettverk at andre ikke fikk informasjonen og da er det like greit at fb informerer Anonymkode: de9b2...0df 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er bedre at de får en telefon fra en advokat enn at de leser det på fb Men når det er sagt, tror du virkelig ingen av de andre søskenee ville ringt og sagt fra når deres eget sjokk hadde gått over? Det er respektløst å legge ut status få dager etter død. 1 mnd etter, det er greit, da er det enten bare bekjente som ikke vet eller den døde hadde et så dårlig sosialt nettverk at andre ikke fikk informasjonen og da er det like greit at fb informerer Anonymkode: de9b2...0df De aller fleste ligger ikke ut status før familie har fått vite det. Trist at du har opplevd det. Anonymkode: 565e2...82e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Da min far lå på dødsleiet la vår nærmeste nabo ut denne statusen på FB. "Min kjære nabo x døde i dag. Jeg tenner et lys over hans minne". Min mor fikk opp denne statusen mens hun forsøkte å få i seg litt mat. Hun knakk sammen. Men søster gråt så hun rista. Men heldigvis var jeg kald nok til å ringe vedkommende for å be han om å slette den. Og vet dere hva han sa? Men nå har jeg jo lagt ut denne statusen. Om jeg sletter den skjønner jo alle at jeg hadde tabbet meg ut? Hæ? Hva gir dere meg? Jeg ba han slette statusen, og dikterte ei ny til han, der han skrev i klartekst at han var en idiot og at han aldri skulle kose seg med sorg igjen. Han nektet så klart, men jeg ga han valget mellom det og politianmeldelse. Så da ble det gjort gitt. Folk gjør seg bare interresante med å legge ut statuser om dødsfall, det har ingenting med empati å gjøre. Anonymkode: 65ca6...ee1 12
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er bedre at de får en telefon fra en advokat enn at de leser det på fb Men når det er sagt, tror du virkelig ingen av de andre søskenee ville ringt og sagt fra når deres eget sjokk hadde gått over? Det er respektløst å legge ut status få dager etter død. 1 mnd etter, det er greit, da er det enten bare bekjente som ikke vet eller den døde hadde et så dårlig sosialt nettverk at andre ikke fikk informasjonen og da er det like greit at fb informerer Anonymkode: de9b2...0df Da eksen min døde kunngjorde vi det på FB få dager etter at han døde. De fleste mennesker har faktisk en lang rekke forskjellige venner og bekjente som gjerne vil vite om vedkommende er død og som gjerne vil komme i begravelsen blant annet selv om de ikke er nære nok til at familien finner det riktig å ringe dem og varsle. At din onkel ikke fikk beskjed er jo antagelig en forglemmelse, eller kanskje et tegn på dårlige familierelasjoner, ikke et tegn på at det generelt er feil å kunngjøre dødsfall på FB i god tid før begravelsen. Anonymkode: 15284...da9 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da eksen min døde kunngjorde vi det på FB få dager etter at han døde. De fleste mennesker har faktisk en lang rekke forskjellige venner og bekjente som gjerne vil vite om vedkommende er død og som gjerne vil komme i begravelsen blant annet selv om de ikke er nære nok til at familien finner det riktig å ringe dem og varsle. At din onkel ikke fikk beskjed er jo antagelig en forglemmelse, eller kanskje et tegn på dårlige familierelasjoner, ikke et tegn på at det generelt er feil å kunngjøre dødsfall på FB i god tid før begravelsen. Anonymkode: 15284...da9 Helt enig, og håper da mine barn skriver på min Fb ( eller tagger meg) når jeg dør. Har faktisk venner over hele landet og vi snakkes ikke hver dag, ja ikke hver uke heller, så eneste måten de fikk vite at jeg dør på, er jo rett og slett gjennom Fb. Anonymkode: 146e1...f5c 1
Gjest middagshøyden Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 (endret) ... Endret 19. mars 2020 av middagshøyden
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Da eksen min døde kunngjorde vi det på FB få dager etter at han døde. De fleste mennesker har faktisk en lang rekke forskjellige venner og bekjente som gjerne vil vite om vedkommende er død og som gjerne vil komme i begravelsen blant annet selv om de ikke er nære nok til at familien finner det riktig å ringe dem og varsle. At din onkel ikke fikk beskjed er jo antagelig en forglemmelse, eller kanskje et tegn på dårlige familierelasjoner, ikke et tegn på at det generelt er feil å kunngjøre dødsfall på FB i god tid før begravelsen. Anonymkode: 15284...da9 Så du mener definisjonen på gode familieforhold er å få vite dødsbudskapet innen 2 døgn? Hva om der er 2 pårørende, der den ene ikke kjenner alle slektningene, men den andre gjør det. Den som kjenner slektningene er derimot preget av dødsfallet og orker ikke ringe alle 7 i løpet av de første 1-4 dager. Den andre pårørende sier fra med en gang og legger ut status dag 2, problemet er bare at alle som var nær den avdøde og som kjenner den innesluttende pårørende ikke har fått beskjed Anonymkode: de9b2...0df
Jadzia Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Statuser er helt ok de, så lenge alle nære er informert. Jeg ser det som en selvfølge at alle i nærmeste familie informeres omtrent likt. Så får folk gjøre hva de vil i etterkant. Jeg fikk vite at tanta mi var død den dagen begravelsen var, takket være at ei jeg hadde på vennelista skrev det. Men jeg følte ikke jeg hadde rett til å klage på at jeg ikke visste det før, siden jeg ikke hadde noe som helst kontakt med henne. 1
Kitcat Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Synes det er helt ok at de nærmeste pårørende informerer på sosiale medier når de er klare for det. Synes det er en uting at bekjente eller venner legger ut info, setter hjerter, hvil i fred meldinger osv FØR de nærmeste eventuelt har valgt å dele på sosiale medier selv. 5
Vampen Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er bedre at de får en telefon fra en advokat enn at de leser det på fb Men når det er sagt, tror du virkelig ingen av de andre søskenee ville ringt og sagt fra når deres eget sjokk hadde gått over? Det er respektløst å legge ut status få dager etter død. 1 mnd etter, det er greit, da er det enten bare bekjente som ikke vet eller den døde hadde et så dårlig sosialt nettverk at andre ikke fikk informasjonen og da er det like greit at fb informerer Anonymkode: de9b2...0df Dette er bare tull. Jeg mistet en av mine nærmeste plutselig. Han hadde et stort sosialt nettverk, men vi kjente på ingen måte alle disse. Ikke hadde vi overskudd til å ringe 200 stk heller. Vi varslet de nærmeste, og la det ut på FB. Det ga mange mulighet til å komme i begravelsen, uten at vi trengte å bruke vår tid på å ringe en haug med, for oss, ukjente mennesker. På grunn av at vi gjorde det på den måten har vi blitt kjent med flere av disse vennene, og det var godt, midt oppi sorgen. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 Hvor mange dager etter dødsfallet er jo ikke det viktige her egentlig vel? Det som er jævillg frekt, er når andre enn nærmeste pårørende legger det ut. Like dårlig folkeskikk, som å annonsere andres fødsler. Folk bør ha skamvett til å vente til de nærmeste pårørende selv kunngjør at personen er gått bort. Det bør få være deres ønske når det evt skal deles, og det er kun de pårørende selv som vil ha oversikt om alle i nær familie ol. er informert. Ser jeg folk som legger ut sånt, før familien har delt - så får de jaggu passet sitt påskrevet. Anonymkode: bebcd...dae 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 Her er det jo familen som har sviktet innad. Synes det er mer spesielt at søskenflokken ikke har klart å ringe hverandre på 2 dager etter dødsfall i så nær relasjon. Anonymkode: a9853...692 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 1 hour ago, Vampen said: Dette er bare tull. Jeg mistet en av mine nærmeste plutselig. Han hadde et stort sosialt nettverk, men vi kjente på ingen måte alle disse. Ikke hadde vi overskudd til å ringe 200 stk heller. Vi varslet de nærmeste, og la det ut på FB. Det ga mange mulighet til å komme i begravelsen, uten at vi trengte å bruke vår tid på å ringe en haug med, for oss, ukjente mennesker. På grunn av at vi gjorde det på den måten har vi blitt kjent med flere av disse vennene, og det var godt, midt oppi sorgen. Hva er tull? At jeg kjenner broren som mistet sin bror uten å vite det? At han fikk vite at broren døde via fb? Anonymkode: de9b2...0df
Vampen Skrevet 7. september 2018 #17 Skrevet 7. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er tull? At jeg kjenner broren som mistet sin bror uten å vite det? At han fikk vite at broren døde via fb? Anonymkode: de9b2...0df At man på generell basis må vente en måned, og eller at de som ikke får direkte beskjed fra de nærmeste bare er bekjente eller en del av et dårlig sosialt nettverk.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #18 Skrevet 7. september 2018 Just now, Vampen said: At man på generell basis må vente en måned, og eller at de som ikke får direkte beskjed fra de nærmeste bare er bekjente eller en del av et dårlig sosialt nettverk. Ok? So what? Anonymkode: de9b2...0df
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #19 Skrevet 7. september 2018 Din mor eller far som mistet broren sin da med andre ord ? Visste dine foreldre om at han var død ? Anonymkode: a9853...692
Vampen Skrevet 7. september 2018 #20 Skrevet 7. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok? So what? Anonymkode: de9b2...0df Som jeg skrev, det er tull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå