Gå til innhold

Blir sliten av kveldstyret 5 åringen steller istand!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sittet hos han ved legging helt fra han flyttet på eget rom. Det tar store deler av kvelden, jeg er lei av det! 

Rommet er i første etg og stua i andre,men det er likevel nærme. 

Det er styr hele leggingen med at han er sulten, tørst, må på do osv osv osv. Han får selvsagt bare drikke. Han har perioder han er veldig vrang og gjentatte ganger løper ut av rommet, men det er mer sjeldent nå. 

Likevel lei av å sitte der,han er redd. 

Noen råd??

Vi har baby også ,og babyen skal snart også få leggerutiner. 

Anonymkode: e36f5...122

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitt på en stol utenfor rommet, til han sovner. Hent frem alt av tålmodighet og sitt hele natten om du må! Hver gang han kommer ut, følger du han tilbake. Lager han bråk, truer du med å ta fra han leker eller lignende. Fortsetter han, så realiserer du trusselen med en gang. Blir han sintere, så fortsetter du bare. 

Hold roen, vær tålmodig, ikke la deg vippe av pinnen. 

Dette har funket veldig bra hos oss, to kvelder og kampen er vunnet. Med eldste tok jeg en gang ALLE lekene i en uke... men jeg vant respekten :) 

Anonymkode: fee44...51a

• Liker 4
Skrevet

Sover barnet nok timer i døgnet?

Min erfaring er at sånne vrange barn, ofte egentlig er overtrøtte  og/eller overstimulerte barn som ikke klarer å finne roen i lille kroppen sin.

Anonymkode: ac38f...468

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sover barnet nok timer i døgnet?

Min erfaring er at sånne vrange barn, ofte egentlig er overtrøtte  og/eller overstimulerte barn som ikke klarer å finne roen i lille kroppen sin.

Han kan ikke begynne å sove på dagen..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitt på en stol utenfor rommet, til han sovner. Hent frem alt av tålmodighet og sitt hele natten om du må! Hver gang han kommer ut, følger du han tilbake. Lager han bråk, truer du med å ta fra han leker eller lignende. Fortsetter han, så realiserer du trusselen med en gang. Blir han sintere, så fortsetter du bare. 

Dette har funket veldig bra hos oss, to kvelder og kampen er vunnet. Med eldste tok jeg en gang ALLE lekene i en uke... men jeg vant respekten :) 

Uff jeg er imot slik sanksjoner!

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff jeg er imot slik sanksjoner!

Og jeg rister på hodet av slike holdninger. Slik som du tenker, skaper ofte bortskjemte barn/ungdom.

Barn trenger konsekvenser, og slike konsekvenser hjelper på uønsket adferd. 

Anonymkode: d2f3e...de3

• Liker 14
Skrevet

Jeg har hørt på podkasten med Sove-Karin hos Foreldrerådet. Og tenker det bare er en periode, som alt annet. Å bli storebror er ikke bare bare. Om vi må så koser vi og snakker om hvor flink og god barna våre er, alt de fikk til, kanskje det som var vanskelig, og at det gikk bra til slutt... Snakker litt om morgendagen, og så er det natta. Snakker ikke noe etter det. Kan legge meg i fotenden til de sovner el sitte på gulvet. Det er jobben vår for øyeblikket.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke begynne å sove på dagen..

Det sa jeg da heller ikke?

Var ment som en pen måte å spørre om barnet legger seg for sent, slik at det ikke får sovet nok mange timer - og sånn sett havner i en vond sirkel med å bli overtrøtt og ikke klare å sove når det først blir lagt.

Sett så mange foreldre, som legger barna sine for sent, fordi ellers blir det så fryktelig lite tid med dem på ettermiddagen. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/sjekk-om-barnet-ditt-far-nok-svn/3423404103.html

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sa jeg da heller ikke?

Var ment som en pen måte å spørre om barnet legger seg for sent, slik at det ikke får sovet nok mange timer - og sånn sett havner i en vond sirkel med å bli overtrøtt og ikke klare å sove når det først blir lagt.

Sett så mange foreldre, som legger barna sine for sent, fordi ellers blir det så fryktelig lite tid med dem på ettermiddagen. 

https://www.nettavisen.no/livsstil/sjekk-om-barnet-ditt-far-nok-svn/3423404103.html

Jada , men han kan ikke legge seg før 19. Da er det 2 timer før legging etter han kommer hjem fra bhg. 

Skrevet

Du skriver en veldig viktig bit av infornasjon som de fleste i tråden ser ut til å ignorere:

han er redd!

Dere har også baby. Babyen sover sikkert inn sammen med dere? Hvor gammel er baby? Hvordan var sove rutinene til gutten før baby? 

Mitt råd

Ikke lag så mye styr rundt leggerutinene; puss tenner, les ei bok, og si at du/dere skal ligge vedsidenav han til han sovner. Så tar du selv med deg ei bok og koser deg i stedenfor å stresse, også sitter/ligger du vedsidenav han til han sovner. 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada , men han kan ikke legge seg før 19. Da er det 2 timer før legging etter han kommer hjem fra bhg. 

Hva så? 

Skal barnet få for lite søvn fordi hverdagen ikke strekker til? Da er det jo andre ting som må justeres. Veldig urettferdig å være oppgitt og lei av styret barnet gjør av leggingen, om grunnen er at dere voksne ikke har ivaretatt barnets behov for nok søvn.

Her var de ferdig pussa og stelt før barnet-tv, og rett i seng etterpå i den alderen - som faktisk er midt i de årene hvor en har aller størst søvnbehov gjennom livet.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? 

Skal barnet få for lite søvn fordi hverdagen ikke strekker til? Da er det jo andre ting som må justeres. Veldig urettferdig å være oppgitt og lei av styret barnet gjør av leggingen, om grunnen er at dere voksne ikke har ivaretatt barnets behov for nok søvn.

Her var de ferdig pussa og stelt før barnet-tv, og rett i seng etterpå i den alderen - som faktisk er midt i de årene hvor en har aller størst søvnbehov gjennom livet.

Kommer jo an på når barnet våkner. Skal han opp kl 06.00 skjønner jeg at han bør i seng 19.00. Våkner han 08.00, kan han vel være oppe til 19.30- 20.00 

kommer barnet først hjem fra BHG 17.00, TS? Når starter barnehagedagen for barnet da?

Skrevet

Det skal vel ikke være nødvendig at legge rutiner skal bli kaos og styr. Heller ikke nødvendig å ligge ved siden av barnet til det sovner. Har jeg aldri gjort med mine . Om barnet trenger å legges 1900 for å få no søvn så må det gjøres, det er ikke for hele livet at dere får kort tid med barna. Når mine var små  var jeg hjemme rundt 1600 , laget middag mens ungene lekte, så litt på tv eller gjorde lekser når den tid kom, da var de på kjøkkenet sammen med meg, så var de i seng 1900-1930 , leste og sang litt så av med lyset og natta . Pass på at han har spist og drukket før han legger seg og ta do besøk som det siste før dere går på rommet . Tror mange foreldrde går på smellen med at de må sitte /ligge inne hos barnet til det sovner. Hva er det for liv,spesielt om en har flere barn

Anonymkode: 3b471...f2e

• Liker 1
Skrevet

Hent tidligere i barnehagen og legg tidligere. Mindre sliten og mer søvn 

Anonymkode: 940b6...acb

• Liker 3
Skrevet

Er man redd, så er man redd! Tror ikke det hjelper å ta fra ungene leker for å få dem til å sove når problemet er redsel, det er jo en følelse man har.... Man får heller ikke bortskjemte barn fordi man sitter sammen med dem til de sovner. Tror heller man må tenke på hvordan det er for en liten en, når man ikke får sove( alle vet hvor fælt det er å ligge å vri seg) og hvor ekkelt det er når man er redd for ting. Forståelse, tålmodighet, trygghet og ro er det man trenger når man er liten og redd på kvelden.

Anonymkode: c442d...a73

• Liker 3
Skrevet

Han er redd. Da får man ikke sove uansett om man er trøtt eller ei, samma om kl er 18,19 el 20. Og man gjør mye for å distrahere bort redselen, skumle bilder i hodet, lyder eller tanker. Jeg var også redd, aner ikke hvorfor. Fra jeg var ganske liten og til jeg fylte kanskje 8, så sovnet jeg hver kveld i forldresengen. Der var det trygt og der fikk jeg til å slappe av. Så bar de meg inn i egen seng ila kvelden. Eller jeg ble geleidet i nesten-søvne inn i senga mi. Ingen dramatikk eller voldsomme tiltak, bare en enkel praktisk vri for å sikre ro og søvn. Det samme gjorde vi med yngste datter noen år da hun hadde vansker med å finne roen. 

• Liker 3
Skrevet

Stakkars unge tenker jeg :( Han viser jo så tydelig at han er redd og ikke vil sove alene. han bruker jo mat, tørste og do bare får å hale ut tiden og slippe å legge seg alene på rommet sitt. Vi har en som fyller 5 nå straks, hun sover i egen seng på vårt rom. Hun har sitt eget flotte rom med fin prinsesse seng og alt tilrettelagt for at hun skal ha det fint der, men hun har sagt klart ifra at hun ikke ønsker å sove alene, hun kunne ikke skjønne hvorfor hun måtte det når jeg og mannen hadde hverandre. Og hun har et poeng. Hun sover hos oss, sover tungt og trygt der, når hun er klar så kommer hun til å gi uttrykk for å flytte til rommet sitt selv. Og nei, jeg vet at hun ikke er eller kommer til å være et bortsemt drittunge, men jeg vet at jeg har og kommer til å ha en unge som er trygg og fornøyd.

Anonymkode: befd1...080

• Liker 4
Skrevet

Får dere sove når dere er redd? Det er det ikke alltid jeg gjør som voksen, da er det neppe noe lettere for en femåring?

Anonymkode: f97aa...2de

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har sittet hos han ved legging helt fra han flyttet på eget rom. Det tar store deler av kvelden, jeg er lei av det! 

Rommet er i første etg og stua i andre,men det er likevel nærme. 

Det er styr hele leggingen med at han er sulten, tørst, må på do osv osv osv. Han får selvsagt bare drikke. Han har perioder han er veldig vrang og gjentatte ganger løper ut av rommet, men det er mer sjeldent nå. 

Likevel lei av å sitte der,han er redd. 

Noen råd??

Vi har baby også ,og babyen skal snart også få leggerutiner. 

Så han styrer så mye selv om dere sitter der? 

Når er han sulten - med det samme han har lagt seg, eller etter å ha styret i to timer? Min har innimellom slitt med innsovning, og etter to timer i senga våken er det gjerne tre timer siden siste måltid, og sultne unger sover ikke. I alle fall ikke min. Så da har hun fått én skive for å stagge sulten.

Drikke kan ordnes med en flaske ved senga - så trenger han ikke stå opp for å drikke.

Og det er helt innafor å si 'jeg vil gjerne sitte her sammen med deg, men da må du faktisk legge deg ned, du sovner ikke av å løpe rundt'. Også 'du tisset for 5 minutter siden, du er ikke tissetrengt igjen, nå bare prøver du å holde deg våken'. 

Anonymkode: d7d94...b5c

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er gode råd

Anonymkode: b4ec8...b6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...