Gå til innhold

Allergivennlig hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har tenkt lenge på å anskaffe en hund. Men, så er jeg allergisk. 

Noen som vet eller har erfaring med hunder som er allergivennlige? Er det forskjell fra hund til hund, og person til person? 

Kan man dra til en som selger hunder, og være der en stund for å se? 

Håper noen kan hjelpe meg litt 

Anonymkode: 33d4f...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.hundepoterblogg.no/12-bra-hunderaser-for-allergikere/

Jeg er allergisk mot hunder, noen reagerer jeg kraftigere på enn andre. Tok allergimedisin de to første årene jeg hadde mine hunder, de er nå 11 år og jeg reagerer ikke på de lengre. Men de dusjer hver eneste uke, noe jeg tror er det aller viktigeste for allergikere.  

Desverre reagerer jeg ekstremt på noen raser, som labrador, berner sennen mm. Tror kan skje det har noe med typen pels. 

Anonymkode: 32f0c...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man reagerer på som allergiker varierer veldig, noen tåler hunder uten underull, andre tåler kun hunder med "hår" (puddel-hundene). Det er mange raser du kan titte på, men før du i det hele tatt bestemmer deg for å anskaffe så besøk oppdretter/eiere av disse rasene og test allergien din skikkelig! Stikk ansiktet i pelsen, vær på besøk i mange timer, kanskje du til og med kan låne et individ hjem en helg? 

Dette er raser som mange allergikere tåler;

Puddel (stor, mellom, dverg og toy), bichon havanaise, bichon frise, coton de tulear, bolognese, malteser, chinese crestet (med og uten hår), lagotto, flere av myndene (italiener, whippet osv), spansk og portugisisk vannhund og lista fortsetter... Lykke til!

Anonymkode: 63730...23a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; valper har mer allergener enn voksne hunder, vær obs på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shih tzu, Lhasa apso, schnauzer, bichon (havanaise har jeg god erfaring med hvertfall)

Anonymkode: 2e45c...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke "allergivennlige" hunder. Og det er en myte at det er pelsen allergikere reagerer på. Det er enzymer i spyttet, i tillegg til talk/flass fra huden. (Pelsen tror man fordi hunder slikker pelsen sin)

Men, det er mange som ikke reagerer på visse raser, fordi de har andre varianter av enzymer i spyttet, eller redusert mengde. Du må nesten finne ut hvilken rase (gruppe) du reagerer minst på. Mange reagerer mindre på f.eks samojed, japansk spisshund, shi tzu etc enn andre.

Valper reagerer de fleste på nettopp fordi mor slikker valpene hele tiden.

Anonymkode: 8d959...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke "allergivennlige" hunder. Og det er en myte at det er pelsen allergikere reagerer på. Det er enzymer i spyttet, i tillegg til talk/flass fra huden. (Pelsen tror man fordi hunder slikker pelsen sin)

Men, det er mange som ikke reagerer på visse raser, fordi de har andre varianter av enzymer i spyttet, eller redusert mengde. Du må nesten finne ut hvilken rase (gruppe) du reagerer minst på. Mange reagerer mindre på f.eks samojed, japansk spisshund, shi tzu etc enn andre.

Valper reagerer de fleste på nettopp fordi mor slikker valpene hele tiden.

Anonymkode: 8d959...6bc

Selvfølgelig finnes det allergivennlige raser, du tenker på uttrykket "allergifri" for ja - det finnes ikke. Men det er en sannhet at mange allergikere tåler puddelhunder bedre enn andre raser, bare for å gi et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pelsen folk reagerer på, det er huden og spytt. Synes faktisk ikke de med allergi burde få seg hund fordi det er større sjanse for at denne på omplasseres kontra hos en familie som ikke er allergiske. I tillegg har ikke hunder godt av å bades for ofte kun fordi mennesker skal være egoistiske. 

Anonymkode: 104f5...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...