Gå til innhold

Dere med nye hus: Hva betaler dere i strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og mannen flytter snart inn i et helt nybygget hus, etter å ha bodd i leilighet en stund. Både familie og venner har prøvd å "skremme" oss med at strømmen blir så dyr i et stort hus kontra leiligheten vi nå bør i. Jeg lurer derfor på hva vi kan forvente å måtte betale i strøm, slik at vi kan begynne å sette av en ca.-sum med en gang. Huset er 200 m2, og er bygget etter dagens krav, så jeg tror det holder bedre på varme etc om vinteren enn eldre hus. Huset har forøvrig varmepumpe av typen luft til luft.

Er det andre som bor i nye hus med tilsvarende størrelsen, som har erfaring å dele?

Anonymkode: 95897...e30

Skrevet

Stor enebolig på 240 kv og bet 1700 på sommeren og 3400 på vinteten. Fyrer da daglig utenom så ja det er dyrt.

Anonymkode: a8623...09a

Skrevet

Vi bor i 190 kvm med varmepumpe. Fyrer sjeldent. Vi betaler ca 1500,- mnd totalt for strøm. Det er gjennomsnitt sommer/vinter. 

Jeg fikk også høre at det var så dyrt, men ærlig så syns jeg strømmen er billigst 😂

Skrevet

Dette er veldig betryggende svar! Vi har blitt forespeilet 5000-7000, avhengig av sesong, av andre som har hus. Det er selvfølgelig snakk om eldre og derav mer trekkfulle hus, men de vi har snakket med, har ment at det umulig kan være SÅ stor forskjell mellom nytt og eldre hus. I hvert fall med tanke på at vi skal ha varmekabler i noen rom.

Ts

Skrevet

Høres ut som de går inn for å skremme dere.. vi har et hus på 200kvm fra '75, og i årene før vi etterisolerte og fikk satt inn nye vinduer var strømregninga rundt 3000 i de kaldeste vintermånedene. (Med varmepumpe og vedfyring, samt varmekabler på bad og enkelte panelovner). 

Nå blir første vinter etter renovering, så jeg er spent på hva det vil koste denne sesongen. 

Anonymkode: ddaee...e16

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som de går inn for å skremme dere.. vi har et hus på 200kvm fra '75, og i årene før vi etterisolerte og fikk satt inn nye vinduer var strømregninga rundt 3000 i de kaldeste vintermånedene. (Med varmepumpe og vedfyring, samt varmekabler på bad og enkelte panelovner). 

Nå blir første vinter etter renovering, så jeg er spent på hva det vil koste denne sesongen. 

Anonymkode: ddaee...e16

Håper du kan oppdatere oss da☺

Anonymkode: 84b42...f73

• Liker 1
Skrevet

Verdt å merke seg at strømprisen er varslet høy i vinter, høyere enn den allerede er.

Anonymkode: d5fee...1dd

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og mannen flytter snart inn i et helt nybygget hus, etter å ha bodd i leilighet en stund. Både familie og venner har prøvd å "skremme" oss med at strømmen blir så dyr i et stort hus kontra leiligheten vi nå bør i. Jeg lurer derfor på hva vi kan forvente å måtte betale i strøm, slik at vi kan begynne å sette av en ca.-sum med en gang. Huset er 200 m2, og er bygget etter dagens krav, så jeg tror det holder bedre på varme etc om vinteren enn eldre hus. Huset har forøvrig varmepumpe av typen luft til luft.

Er det andre som bor i nye hus med tilsvarende størrelsen, som har erfaring å dele?

Er det alvsbyhus?  Det trekker ikke mye strøm syns jeg. 

Skrevet

Vi har hus på 150 kvm fra 97. Ikke nytt mao, men med varmepumpe. Betaler 900 i strøm mnd om sommeren og opptil 2k i de hardeste vintermånedene. Da fyrer vi i tillegg. 

Anonymkode: 8890a...8f8

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Svarene deres er veldig betryggende. Dette betyr at vi forhåpentligvis ikke trenger å leve så trangt som vi fryktet.

Ts

Skrevet

Bor i hus fra 1968 med stort sett nye vinduer rundtum. Bruker 12-14000 kwH i året, mens landssnittet ligger visstnok på 20000 kwH for en familie på fire i enebolig.

Én kwH er ca 1kr, pluss litt mer i nettleie her på Vestlandet.

Anonymkode: 4e437...f8f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...