Gå til innhold

Debatt: Hva mener dere om skolen og lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kunne de godt sluttet med lekser. De gjør så mye annet enn å lære på skolen. De har korte dager og masse lekser.Så det blir mye lek og div på skolen.Der de kunne fått unna mer av skoleplanen.Istedenfor å pakke alt på foreldrene.

Mange foreldre er sent hjemme. Så er det middag. Og resten av tiden går med til lekser før det er lalletid.

Vi vil ha mer tid med barna våre.

I tilegg er mye av leksene egne måter å gjøre tingene på som ikle er lik det vi gjorde nåe vi gikk på skolen.

Masse må vi og google for å forstå. 

Og forklare til barna. Og hjelpe de.

Og verre blir det vel etterhvert som de blir eldre.

Skal vi foreldre måtte gå å ta høyskoleutdannelse lik en lærer for å sitte med leksene med barna?

Sies og at det ikke skal være lekser barna ikke mestrer alene og leksene skal gi mestringsfølelse.

Blir ikke det når foreldrene ofte må være "lærer" til leksene. 

Og barna her er veldig flink. Men stakkars de som ikke er så flink. Og som sliter mye mer. Eller har foreldre som ikke har samme hjelpemulighet som noen har.

Og svømming. Hvor blir det av??

Som er så viktig!

Så altfor mange drukner og kan ikke svømme. Vi er så mye mer ved sjø og vann enn aldri før.. Få inn mer svømming. Når jeg gikk på skolen hadde vi svømming 1gang i uken hvert år fra 1.klasse.

No begynner de i 4klasse. Men bare noen ganger. For ikke å snakke om svømmeteknikkene de bruker som aldri blir brukt til vanlig.

Hva syns dere?

Anonymkode: 52308...249

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke påstå at det nå er sånn og sånn, for det stemmer ikke. 

Mine barn har svømming hver uke, det har de hatt siden første klasse. Men der er vi foreldre som har lært de å svømme. 

Jeg liker at barna har lekser, det tilfører familien mye positivt.  1) jeg bruker tid sammen med barna mine 2) jeg har god overikt over hva de holder på med 3) jeg får et inntrykk av hva de kan, og hva de sliter med 4) jeg lærer stadig noe nytt. 

Som foreldre skal vi snakke opp skolen til barna våre, ikke kritisere og rakke ned.

Anonymkode: dcba9...df8

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg synes ikke lekser er negativt i seg selv. Det er mye man trenger mengdetrening i for å lære. I tillegg handler lekser om å lære seg gode rutiner, strukturering av tiden sin og god studieteknikk. Det er litt dumt å ha hatt leksefri hele livet og så komme på universitetet hvor man selv er ansvarlig for på lære seg faget og bruke tiden fornuftig. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener at lekser innebærer å pakke alt på foreldrene. Det er meningen at barna skal gjøre leksene selv. Jeg er ikke omtrent ikke involvert overhodet i mine barns leksegjøring. Og de bruker maks 10-15 minutter på leksene hver dag, ikke akkurat noe som stjeler av fritiden deres. Om man har et barn som strever og ikke klarer å gjøre leksene selv eller bruker svært lang tid bør man snakke med lærer og finne en løsning som fungerer. At det er noen barn som strever med lekser betyr ikke at lekser er negativt for alle og bør være bannlyst.

Når det gjelder svømming er jeg enig med deg. Svømmeundervisningen er svært mangelfull mange steder. Selv vår barneskole, som har eget svømmebasseng, har altfor få svømmetimer. Svømming er vel omtrent det eneste faget hvor mange skoler er mer opptatt av å teste om elevene når kompetansemålene enn å faktisk lære dem det. Det er for dårlig.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Hmmm... Tror kanskje du kan lære litt rettskriving mens du hjelper poden med leksene... 

Anonymkode: b1bba...09b

• Liker 4
Skrevet

Jeg er for leksefri. Lekser blir veldig fort negativt, når barna ikke forstår hvordan de skal løse dem også er det i gang. Min erfaring er at det blir for mye. Og man kan be om mindre lekser, men da vil de jo henge etter de andre og det er jo heller ikke positivt. Så hva skal man da velge?

Det blir også stor forskjell på hva foreldre kan hjelpe med, så da vil noen henge etter pga manglene oppfølging hjemmefra. 

Også har man dette med at ting plutselig gjøres på en annen måte enn hva vi lærte, og da særlig i matte. Her får ikke elevene med seg læreboka hjem, kun kopierte sider og da kan man heller ikke bla seg tilbake for å se hvordan de har løst oppgavene. Gjør ikke ting lettere. 

Hadde det vært mindre lekser så tror jeg det hadde vært mye mer lystbetont å gjøre dem. 

Anonymkode: b3285...cd1

• Liker 1
Skrevet

Om læring er positivt, så tenker jeg noe lekser vil føles spennende og morsomt. Det var ihvertfall slik for meg i begynnelsen av skolen. Men skolen er preget av repitisjon og mer lekser om du er flink og blir raskt ferdig, så jeg mistet all interesse for skolearbeid innen jeg begynte på ungdomsskole, for så å sluntre unna det meste inntil jeg begynte jobbe

Anonymkode: a460b...f94

Skrevet

Mengdetrening. Skal du lære noe må du øve. 

Anonymkode: 42a9d...1b0

Skrevet

Jeg syns det er fint at barn lærer at man må legge ned en innsats for å få til ting. Det er ikke lett for en lærer å passe på at alle gjør det de skal i timene og at alle kommer gjennom alle oppgaver. Derfor er det greit at barnet gjør litt på egenhånd og repeterer. Syns også det er noe helt annet å få til selv enn i timene. Du får liksom konsentrert deg mer og prøvd skikkelig når du sitter med det på egenhånd. Hvordan lekser gis i forhold til mengde og relevans er en annen sak, men jeg syns barn skal ha lekser. Kan ikke huske at det tok så mye av fritiden min heller. Og nå sitter jo unger bare inne foran en skjerm uansett. Bedre at de bruker hjernen litt. Det idealbildet om at null lekser betyr at familien heller gjør aktiviteter sammen tror jeg dessverre ikke er en realitet. Det ender heller med to foreldre med nesa i hver sin mobil og et barn som spiller PS4.

Anonymkode: 9061f...39d

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn viser tegn til stress grunnet bråk i klasserommet, så for mitt barn er det absolutt best å gå hjem tidlig og heller gjøre lekser i fred og ro etter å ha hvilt og fått spist. 

Anonymkode: 60197...183

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn har svømming hver uke, det har de hatt siden første klasse. Men der er vi foreldre som har lært de å svømme. 

Jeg liker at barna har lekser, det tilfører familien mye positivt.  1) jeg bruker tid sammen med barna mine 2) jeg har god overikt over hva de holder på med 3) jeg får et inntrykk av hva de kan, og hva de sliter med 4) jeg lærer stadig noe nytt. 

Som foreldre skal vi snakke opp skolen til barna våre, ikke kritisere og rakke ned.

Det samme her! Leksetid er faktisk også familietid. Det er fint å kunne følge opp barna i skolehverdagen, se hva de kan, hva de lærer, snakke om det de lærer om og kanskje til og med reflektere over det og kanskje til og med også legge til mer. Vi google ofte for å finne ut enda mer.

Jeg lærer også stadig nye ting pga leksene. Å se utviklingen til barnet liker jeg også.

Her har de lite lekser, over på 10-15 min. Det er ikke meningen at de skal sitte med lekser i timesvis, da er mengden for stor.

Her er det også svømming hver uke.

Anonymkode: 0ac7f...a13

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke en ivrig forkjemper for lekser, men jeg har to hovedbekymringer for konsekvensen av å ta dem vekk. 

1. Læreplanene er såpass fulle at vi rett og slett ikke har en snøballs sjanse i helheim til å både gjennomgå OG øve alt godt nok inn på skolen. For det er noen ting som må øves og repeteres, feks språk, leseferdigheter og matematikk. Skal øving og repetisjon kun foregå på skolen, så må læreplanene slankes kraftig, eller skoledagen må bli lenger. Med alt det medfører av konsekvenser. 

2. Jeg er litt skeptisk til at en del foreldre ser ut til å ta litt lett på skole. Lyst på sydenferie? Ta fri, poden lærer uansett ikke noe på skolen. Lekser? Huff og huff, skal man måtte bruke tid på DET? Hva med fritid, de 15 fritidsaktivitetene og foreldres rett til å ikke slite med matte og nynorske verb? Jada, dette er satt på spissen. Men jeg har inntrykket av vi begynner å få det såpass godt her til lands, at vi begynner å miste forståelsen for hva som er viktig. 

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn kan svømme. Men det lærte jeg de. Men det er bra og viktig og fortsette svømmingen på skolen feks. Ikke alle har råd til å gå å bade hele tiden.Hele året.

Snakker opp skolen ja til barna. Men de har mye lekser. Allerede i 1.klasse...

Stor forskjell fra skole til skole på alt ser jeg.

Her er det svømming max 10timer tilsammen i 4.klasse 

Anonymkode: 52308...249

Skrevet

Jeg har alltid vært en lekseforkjemper. Jeg har tenkt at vi syr puter under armene på ungene, de må tåle det som vi tålte det osv osv. Nå som det er et år igjen til skolestart for eldstemann, så har jeg snudd. Jeg kjenner barnet mitt såpass godt at jeg vet at leksetida kommer til å bli et rent helvete! Det blir hyl og skrik, protester og klaging, unnasluntring og bare tull. Det skal et mirakel til for at det ikke går den veien. Og jeg gruer meg til den tida kommer! Med en liten en til, så vil vi få problemer med å få tid og energi til å strekke til for alle sammen her. 

Skrevet

Regner med at du har små barn siden du sier de leker mye på skolen? For det gjør de ikke når de kommer opp i 4. 5. trinn og oppover. Heller ikke såå mye i 3.

De som er mindre trenger pause, og koble hodet over på noe annet innimellom. Skal love deg at det er lite produktivt med time på time med undervisning og oppgaveløsning. Mange har brukt seg opp allerede i løpet av de første to timene av en skoledag. Tuller ikke altså. 

Anonymkode: 68a81...295

Skrevet
4 minutter siden, Jadzia skrev:

Jeg har alltid vært en lekseforkjemper. Jeg har tenkt at vi syr puter under armene på ungene, de må tåle det som vi tålte det osv osv. Nå som det er et år igjen til skolestart for eldstemann, så har jeg snudd. Jeg kjenner barnet mitt såpass godt at jeg vet at leksetida kommer til å bli et rent helvete! Det blir hyl og skrik, protester og klaging, unnasluntring og bare tull. Det skal et mirakel til for at det ikke går den veien. Og jeg gruer meg til den tida kommer! Med en liten en til, så vil vi få problemer med å få tid og energi til å strekke til for alle sammen her. 

Dersom du vet det allerede nå, så kan du bo begynne å forberede dere, fremfor å grue deg. 

Vi har ett barn med sterk dysleksi, og flere år før diagnosen, var skolen flink til å tilrettelegge. Vi hadde en god dialog rundt lekser, og læreren var helt tydelig på at litt var bedre enn ingenting. Leste han tre linjer, så var vi fornøyde med det. 

Blir det vanskelig, så ta dialogen med læreren, finn noe som motiverer. Han med dysleksi ble motivert av at vi gikk for oss selv når han skulle lese. Da leste han litt, jeg litt, vi skravlet litt og koste oss. I en periode var det klistermerkebelønning som motiverte. Nå går han i femte klasse, og tar selv initiativ til å gjøre lekser rett etter skolen. 

Leksetid kan være fint, om du finner måten som passer dere :) 

Skrevet

Lekser tar ofte mye tid og det er ganske mye enighet om at barn gjør det bedre på skolen uten lekser. 

Vi er veldig heldig som har barnet vårt på barneskole der det er lite lekser. Gjør det ferdig på mandager, så har han resten av dagene til alt annet. 

Tidligere gikk han på en skole med såpass mye lekser at det ikke var tid til annet enn lekser, spise middag og gjøre seg klar til å sove. Det er ikke greit i det heletatt og gikk utover hele familien. 

Svømming og gym har de vekselsvis annet hvert halvår. 

Ellers synes jeg skolesystemet henger veldig langt etter i tiden og lærdommen er gammeldags. Hadde ønsket meg fler fag innen IT, teknologi og fag som som fremmer kreativitet, om nettvett og mobbing. 

Anonymkode: 2e47f...d5a

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lekser tar ofte mye tid og det er ganske mye enighet om at barn gjør det bedre på skolen uten lekser. 

Vi er veldig heldig som har barnet vårt på barneskole der det er lite lekser. Gjør det ferdig på mandager, så har han resten av dagene til alt annet. 

Tidligere gikk han på en skole med såpass mye lekser at det ikke var tid til annet enn lekser, spise middag og gjøre seg klar til å sove. Det er ikke greit i det heletatt og gikk utover hele familien. 

Svømming og gym har de vekselsvis annet hvert halvår. 

Ellers synes jeg skolesystemet henger veldig langt etter i tiden og lærdommen er gammeldags. Hadde ønsket meg fler fag innen IT, teknologi og fag som som fremmer kreativitet, om nettvett og mobbing. 

Anonymkode: 2e47f...d5a

Tja, fag som teknologi i praksis, programmering, K&H, Design og redesign, sal og scene, musikk, opplegg med entreprenørskap, egne opplegg og kompetansemål på nettvett og mobbing, mener du? Det eksisterer allerede. Det gjør også iPad, smartbøker, flippa klasserom, campus inkrement og en hel masse annet. Er du sikker på at det ikke er du som henger etter på hva som foregår i skolen? :) 

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det samme her! Leksetid er faktisk også familietid. Det er fint å kunne følge opp barna i skolehverdagen, se hva de kan, hva de lærer, snakke om det de lærer om og kanskje til og med reflektere over det og kanskje til og med også legge til mer. Vi google ofte for å finne ut enda mer.

Jeg lærer også stadig nye ting pga leksene. Å se utviklingen til barnet liker jeg også.

Her har de lite lekser, over på 10-15 min. Det er ikke meningen at de skal sitte med lekser i timesvis, da er mengden for stor.

Her er det også svømming hver uke.

Anonymkode: 0ac7f...a13

Enig i at leksetid også kan være familietid. Husker selv at pappa noen ganger kokte te og kuttet opp frukt, så satt vi sammen og jobbet med lekser. Det var veldig koselig husker jeg, og jeg lærte faktisk mer enn det vi måtte, fordi pappa stilte spørsmål og diskuterte med meg.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg synes lekser skal fjernes. Det et en bortkastet, foreldet læremetode uten verdi og en tidstyv i barns oppvekst. 

Skrevet
1 hour ago, Vampen said:

Jeg er ikke en ivrig forkjemper for lekser, men jeg har to hovedbekymringer for konsekvensen av å ta dem vekk. 

1. Læreplanene er såpass fulle at vi rett og slett ikke har en snøballs sjanse i helheim til å både gjennomgå OG øve alt godt nok inn på skolen. For det er noen ting som må øves og repeteres, feks språk, leseferdigheter og matematikk. Skal øving og repetisjon kun foregå på skolen, så må læreplanene slankes kraftig, eller skoledagen må bli lenger. Med alt det medfører av konsekvenser. 

2. Jeg er litt skeptisk til at en del foreldre ser ut til å ta litt lett på skole. Lyst på sydenferie? Ta fri, poden lærer uansett ikke noe på skolen. Lekser? Huff og huff, skal man måtte bruke tid på DET? Hva med fritid, de 15 fritidsaktivitetene og foreldres rett til å ikke slite med matte og nynorske verb? Jada, dette er satt på spissen. Men jeg har inntrykket av vi begynner å få det såpass godt her til lands, at vi begynner å miste forståelsen for hva som er viktig. 

Jeg er enig. Foreldre må være forsiktig med å legge alt ansvar over på skolen.

Jeg syns det er synd at enkelte foreldre er i mot at elever må lese 15 min i en bok hver dag i lekse. Når ble å lese bøker stress og mas? Når ble å skrive stress og mas? Skal barn bare lese og skrive på skolen så ber du om å få et barn som knapt fullfører videregående. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...