AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Det ser ut til at jeg blir alene. Jeg søker råd fra andre aleneforeldre, angående økonomi. Jeg har to barn på mellom 10 og 14 år. Jeg har et boliglån, som vi betaler 7000 kr på i mnd. Boliglånet står på meg. Inntekten min er slik, utbetalt, uten ekstra vakter: Lønn: ca 21 000 Barnetrygd for to: 1940 Bidrag for et barn: 2000 Utgifter: Billån: 2900 (som jeg burde kvitte meg med, men kommer til å sitte igjen med lån, taper på bilsalg) Huslån: 7000 Bensin: 1500 Forsikringer: 1500 Strøm: 1500-2000 Internett: 500 Canal digital: 450 Telefon for meg og barna: ca 570 kr Kommunale avgifter, annenhver mnd: 2600 Sitter igjen med ca 8700 kr, etter budsjettet. Men plutselig kan strømmen øke. Fritidsaktiviteter koster endel, ene barnet driver med fotball. Andre er i korps. Nå skal ene barnet på reise til Polen. 7000 kr ++ og jeg må være med (pga sykdom hos barnet). Det ene barnet mitt, er det vanskelig å finne klær til. H*n er rund i magen, så det er kun et kles merke som passer, når det gjelder bukser. Burde vel strengt tatt klare meg på dette? (og burde få solgt bilen, og få meg en elbil) Vil også få et bidrag av far til minste. Men vi kommer nok til å slpeise på noe klær, utstyr osv.. Noen tips og råd? Hilsen en redd og stresset aleneforelder. Anonymkode: bd695...26b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 TS her: Men ser på SIFO budsjettet, da er forbruksutgiftene på 21 282kr. Og det er uten huslån, strøm, kommunaleavgifter osv.. Så jeg må i følge SIFO, ha over 30 000 kr utbetalt? Det kan jeg klare hvis jeg jobber så mye jeg kan, men det er ikke en garantert inntekt. Det er ikke lett å få 100% stilling. Jobber så hardt jeg kan for å få til det. Dessuten så kan jeg ikke jobbe til alle døgnets tider når jeg er alene. Barna er for gamle til at jeg kan få noe nav. Anonymkode: bd695...26b
Angelheart2 Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 Som aleneforelder kan du få utvidet barnetrygd, da får du for ett barn mer enn du har. Dette gjelder så lenge du har rett på barnetrygd. Med bidrag for minstemann vil det jo også bli litt ekstra. Etter veiledende satser for sosialstønad så skal en voksen med ett barn sitte igjen med nesten 10.000,- etter at hus og strøm er betalt. Dette skal da dekke alt annet enn hus og strøm, så slikt sett er du godt over den grensen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 Men på SIFO bør du kanskje legge inn et barn.. Tenker at faren også skal/bør/må betale for ungene. (om han fremdeles er inni bildet da). Og det spørs vel på fordelingen av ungene, hvem de skal bo hos osv. Anonymkode: 80063...280
Peter007 Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 Du må redusere dine utgifter. Med inntekten du har får du ikke bostøtte. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Hvis du selger bilen så vil du få bort 4900 i mnd bare der. Å du kan jo ikke forvente å selge en bil med gevinst, sjeldent man gjør det. En annen ting er at husholdningen går fra 2 inntekter til 1. Da må man prioritere annerledes og ikke bare forvente at Nav ordner opp. Du kan også jobbe mer. Pass på å ta ekstravakter når barna er hos far. Anonymkode: 15a6a...e87 5
Peter007 Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 (endret) Med selveid bolig og fast inntekt som ser ut til å være over 400 000 vil NAV neppe gi sosiale stønader. Det samme gjelder bostøtte fra Husbanken. Endret 7. september 2018 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Hadde sjekket opp med forsikringene dine. 1500 kr i måneden er en del. Sjekk også opp strømmen din, 2000 kr i måneden er det vi bruker om vinteren (bor nordpå). Canal digital kan du også kvitte deg med. Her streamer vi bare. Har apple tv og bruker nrk-appen der, og veksler mellom viaplay, netflix og hbo (kun en om gangen!) Slipper dermed også lisensavgiften som kommer to ganger i året. Høye bensinutgifter. Kan du kutte ned på kjøringen? Anonymkode: 9ac90...4b7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Du sier ene barnet er syk, kan du søke om hjelpe stønad da? Kjenner noen som får det, for et barn med lett ADHD, som ikke krever noe ekstra. Så må du være med på aktiviteter, turer osv, så burde du få det. Anonymkode: ed468...a96 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 Skal dere ha delt omsorg eller skal barna bo 100 prosent hos deg? Har selv delt omsorg. Ganske likt budsjett som deg, litt høyere inntekt, kun en barnetrygd og ingen bidrag fra far, høyere boligutgifter og har ikke bil. Har heller ikke tv, kanskje den kan kuttes? Prøver å spise veldig billig da jeg er alene og mer ordentlig mat når barna er hos meg. Ellers ingen råd mer enn å ikke stresse så mye, det tar for mye energi. Man klarer det man må :) Anonymkode: faf90...3f3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Jeg håper på å få solgt bilen. Men får ikke dekket opp lånet ved salg. Så vil sitte med et restlån på ca 20 000 tipper jeg. Ettersom jeg har funnet ut av. Hadde ikke kjøpt så ny bil, hvis jeg hadde forutsett dette... Har satt den til salgs allerede. 1500 kr i forsikringer, er alt. Bil, hus, innbo, reise. Så det er ikke så ille. Når det gjelder strøm, så tar jeg høyde for 2000. Har regning på 1700 nå. Jeg gjør det jeg kan for å være sparsommelig. Fyrer stort sett med ved på vinteren, som jeg får gratis. Så sparer der. Tenker også å si opp tv. Ser omtrent ikke på tv. Unga ser på netflix, og sjelden jeg ser på tv. Jeg jobber i to kommuner. Har 8 mil tur-retur jobb. Pluss kjøring hit og dit. Hovedjobben er heldigvis 2km unna. Så må nesten regne med 1500 kr. Bensina er snart oppe i 18 kr literen. Selvsagt regner jeg ikke med å "få" noe fra nav. Annet enn ekstra barnetrygd. Og kanskje noe mindre skatt, men det gjør jeg ikke noe med. Tvungen sparing til sommeren. Jeg har hjelpestønad, 1200 kr i mnd. De går inn på kontoen til eldste. Måtte det i følge nav. Så eldste sparer av de, pluss til lommepenger. Hvis jeg ikke klarer å få solgt bilen. Kan da sitte igjen med grovt regnet 8500. Da har jeg dratt i ang strøm feks. Må vel klare oss på det? Selv om SIFO sier noe annet. Og det er jo som det blir sagt over her, at man må bli flinkere til å prioritere.. mathandling osv. Blir til at jeg har barna 100%, da den andre forelderen flytter ut av kommunen. Anonymkode: bd695...26b
Eneri Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Syns barnebidraget var lavt hvis du har barna 100%?Jeg har ikke erfaring med bidrag, altså, syns bare det hørtes lite ut. Kan du forlenge avdragstida på lånet slik at kostnad pr måned går ned? Sjekk skattekortet og endre her nå som du blir eneforsørger og har hele rentefradraget på lånet. Kanskje får du noe mer netto utbetalt. Kan du leie ut hybel i huset ditt? Vær gjennomtenkt med gaveønsker jul og bursdag til ungene og deg. Besteforeldre /tante /onkel kan kanskje spleise på ski og sykkel, vintertøy osv. Du kan ønske deg gavekort på skobutikk, frisør, osv, så har du litt å tære på. Endel ting kan kjøpes brukt: hvis du er så uheldig at vaskemaskinen ryker samme måned som du har verkstedregni g på bilen, så er det lett å få kjøpt en brukt vaskemaskin til 500 kr på facebookgruppe fex. Div utstyr til barn kan kjøpes brukt. Dette er for å vise deg at det fins løsninger på det meste, bare planlegg så godt som du virker å gjøre nå, og senk skuldrene. Ønsker deg lykke til i en ny livssituasjon.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 Dette går nok fint, man kan ha et fint liv og greie seg på små summer. Kjøtt og slikt behøver man ikke å spise hver dag, enkle og gode middager, supper med ekstra grønt koster 30-40,- En annen sak, vi spiser mye brød i min familie, har kjøpt brød til 30-40,- hver dag i alle år, prøvde nå firstprice kneipen til 7,- og veldig positivt overrasket, ingen har merket noe forskjell.. Anonymkode: fcda8...e5b
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ser ut til at jeg blir alene. Jeg søker råd fra andre aleneforeldre, angående økonomi. Jeg har to barn på mellom 10 og 14 år. Jeg har et boliglån, som vi betaler 7000 kr på i mnd. Boliglånet står på meg. Inntekten min er slik, utbetalt, uten ekstra vakter: Lønn: ca 21 000 Barnetrygd for to: 1940 Bidrag for et barn: 2000 Utgifter: Billån: 2900 (som jeg burde kvitte meg med, men kommer til å sitte igjen med lån, taper på bilsalg) Huslån: 7000 Bensin: 1500 Forsikringer: 1500 Strøm: 1500-2000 Internett: 500 Canal digital: 450 Telefon for meg og barna: ca 570 kr Kommunale avgifter, annenhver mnd: 2600 Sitter igjen med ca 8700 kr, etter budsjettet. Men plutselig kan strømmen øke. Fritidsaktiviteter koster endel, ene barnet driver med fotball. Andre er i korps. Nå skal ene barnet på reise til Polen. 7000 kr ++ og jeg må være med (pga sykdom hos barnet). Det ene barnet mitt, er det vanskelig å finne klær til. H*n er rund i magen, så det er kun et kles merke som passer, når det gjelder bukser. Burde vel strengt tatt klare meg på dette? (og burde få solgt bilen, og få meg en elbil) Vil også få et bidrag av far til minste. Men vi kommer nok til å slpeise på noe klær, utstyr osv.. Noen tips og råd? Hilsen en redd og stresset aleneforelder. Anonymkode: bd695...26b Vi er to voksne og et barn. Begge røyker, Mannen min spiser for 2, vi kjøper masse dyr mat, barnet går på fritidsaktiviteter og ingen av oss mangler noe og kjøper klær ved behov. Vi har 11 000 i måneden etter alle regninger er betalt. Så tror nok du skal fint klare deg på 8700 med litt planlegging. Tips: Planlegg ukesmiddag som ikke er så dyr og handle inn 1-2 ganger i uken. Frys ned middager dere kan ha senere. Bor du i nærheten av Sverige kan man gjøre storhandel der. Sett av litt hver måned eller selg ting så du har en buffer til eventuelt høyere strømregning eller annet. Det er utrolig viktig, da små endringer/ hendelser kan gjøre det økonomiske utfordrende og det blir vanskelig å komme seg igjen økonomisk. Også er det veldig greit å ha en buffer slik at man "overlever" økonomisk i januar og august. Du kan ta på deg småjobber utenom det du jobber med, opptil 6000 kr skattefritt per gang. Søk om avdragsfritt lån over en periode. Klarer du deg uten bil, sparer du mye. Det er store kostnader på en bil, og det kan ofte være dyrere å ha bilen enn å bli sittende igjen med resterende lån. Handle klær og utstyr på salg/loppemarked. Ofte kan et jobbskifte også øke inntekten vis det er en mulighet å skifte jobb. Anonymkode: f33dd...6e1
Fluttershy Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 Selv om hjelpestønaden skal gå inn på barnets konto, så er den ment for at barnet skal kunne betale den som utfører medarbeidet. (Det som du må gjøre ekstra pga sykdom, som ikke foreldre til friske barn på samme alder må.) Det er ikke ment som sparepenger til barnet. Så hvis du er avhengig av større inntekt skal du ikke ha dårlig samvittighet for og ta hjelpestønaden som kommer i fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 Hjelpestønad til barnet skal selvfølgelig gå til utgifter vedrørende barnet, som turen du må bli med på, og ikke til sparing. Anonymkode: 1f030...80c 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper på å få solgt bilen. Men får ikke dekket opp lånet ved salg. Så vil sitte med et restlån på ca 20 000 tipper jeg. Ettersom jeg har funnet ut av. Hadde ikke kjøpt så ny bil, hvis jeg hadde forutsett dette... Har satt den til salgs allerede. 1500 kr i forsikringer, er alt. Bil, hus, innbo, reise. Så det er ikke så ille. Når det gjelder strøm, så tar jeg høyde for 2000. Har regning på 1700 nå. Jeg gjør det jeg kan for å være sparsommelig. Fyrer stort sett med ved på vinteren, som jeg får gratis. Så sparer der. Tenker også å si opp tv. Ser omtrent ikke på tv. Unga ser på netflix, og sjelden jeg ser på tv. Jeg jobber i to kommuner. Har 8 mil tur-retur jobb. Pluss kjøring hit og dit. Hovedjobben er heldigvis 2km unna. Så må nesten regne med 1500 kr. Bensina er snart oppe i 18 kr literen. Selvsagt regner jeg ikke med å "få" noe fra nav. Annet enn ekstra barnetrygd. Og kanskje noe mindre skatt, men det gjør jeg ikke noe med. Tvungen sparing til sommeren. Jeg har hjelpestønad, 1200 kr i mnd. De går inn på kontoen til eldste. Måtte det i følge nav. Så eldste sparer av de, pluss til lommepenger. Hvis jeg ikke klarer å få solgt bilen. Kan da sitte igjen med grovt regnet 8500. Da har jeg dratt i ang strøm feks. Må vel klare oss på det? Selv om SIFO sier noe annet. Og det er jo som det blir sagt over her, at man må bli flinkere til å prioritere.. mathandling osv. Blir til at jeg har barna 100%, da den andre forelderen flytter ut av kommunen. Anonymkode: bd695...26b Tror du klarer deg fint Mye kan gjøres billigere eks: kjøp klær brukt. Etter at de kjøp/ salg gruppene kom på FB har vi nesten ikke kjøpt noe nytt. en pakke havregryn metter mange munner- er sundt ,godt og mye billigere enn brød med kjøttpålegg - og melk må man uansett ha hjemmebakt brød smaker bedre er sunnere og er billigere enn butikkkjøpt brød. Høst av naturen - frukta der er gratis, bær kan fryses . Er du av den tøffe typen kan du jo ha grytekaniner og kyllinger i hage/ på veranda. Evnt snakk med en bonde og hør om du kan "låne " medlemskapet i feks nortura: da får du veeeldig billig kjøtt. Anonymkode: 96b46...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå