Gå til innhold

Hjelp, ormkur til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har gitt kattene ormkur før. Da har jeg fått kjøpe tabeletter direkte på vetrinærkontoret og fått beskjed om å gi en tabelett. Thats it. De fikk også en tabelett i djord ved vetrinærbesøk. En tabelett. 

I dag fikk mine to påfyll av årlig vaksine, og nå har de sluttet å ha ormkurtabelette tilgjengelig på kontoret og dette skulle jeg da hente ut på apoteket og gi selv hjemme. 

Greit nok det, men dette er ikke lignende det jeg har fått tidligere. Nå skal jeg gi en dose hver dag i 3 dager... og jeg er superforvirra på om en tabelett er 250mg eller 500mg...

Legger ved noen bilder. Pakingsvedlegget skriver både 250 og 500 mg. På tabelettene står det p250 på «begge sider» (den er merket på midten). Men utpå pakken står det 10 tabletter 250mg... totalt forvirra. Skal gi dem 250mg en gang til dagen i 3 dager. Den er greit, men hva er 250 mg?! Hele eller halve tabletten!? Noen som kan hjelpe? 🤯🤯🤯

1228318A-FCDD-4236-BD4D-46973E289875.jpeg

Endret av Ariana807
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hele tabletten. Pakningsvedlegget er det samme både for 250 og 500 mg, derfor er begge doser nevnt i pakningsvedlegget. Din pakke inneholder uansett tabletter a 250mg 😊 

Anonymkode: 44597...3ce

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hele tabletten. Pakningsvedlegget er det samme både for 250 og 500 mg, derfor er begge doser nevnt i pakningsvedlegget. Din pakke inneholder uansett tabletter a 250mg 😊 

Anonymkode: 44597...3ce

Okay, unødvendig å merke halve med p250, det sammen med vedlegget fikk meg til å stusse veldig på hva en tabelett er 😅 virket som om halve var 250mg. Vil jo ikke gi kattene en overdose heller! 😬

Skrevet

Du burde streke over navnet på pakningen, Marianne ;)

Anonymkode: f6b5a...8f6

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde streke over navnet på pakningen, Marianne ;)

Anonymkode: f6b5a...8f6

Ups 😅😬😬👍🏻

Skrevet

Det var veldig store tabletter da, jeg får de minste.

Skrevet
38 minutter siden, PussLe! skrev:

Det var veldig store tabletter da, jeg får de minste.

Er de små jeg har fått tidligere... aner ikne helt hvordan jeg skal få dette monsteret i dem! Sto at det er anbefalt å knuse tabeletten i våtfor... får se hva jeg får til. Men måtte vente noen dager siden de fikk vaksine i dag. Kan jo prøve å gi det med litt tørrfor å se om de sluker den 😅

Skrevet
1 minutt siden, Ariana807 skrev:

Er de små jeg har fått tidligere... aner ikne helt hvordan jeg skal få dette monsteret i dem! Sto at det er anbefalt å knuse tabeletten i våtfor... får se hva jeg får til. Men måtte vente noen dager siden de fikk vaksine i dag. Kan jo prøve å gi det med litt tørrfor å se om de sluker den 😅

Min katt er faktisk ikke vanskelig å få til å spise disse, han tar de som godteri 😄 Så det kan hende siden disse er store at du kan rett og slett bare knuse de i våt foret ja :) 

Skrevet

Vi får sånne "dråper" som er mye lettere. Som skal dryppes og gnis i nakken. Trodde det var gammeldags med tabletter. 

Anonymkode: a8f2f...d55

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får sånne "dråper" som er mye lettere. Som skal dryppes og gnis i nakken. Trodde det var gammeldags med tabletter. 

Har og fått resept på disse (men apoteket måtte bestille inn da de var tom for det) de er mot flott/midd/lus :) ikke mot orm.

Kunne fått en «paste» som skulle sprøytes inn i munnen/ned i halsen. Men har ekstremt dårlig erfaring med å tvinge i dem medisin. Er og kun meg, så ingen ekstra hender som jeg veldig gjerne kunne trengt til et slik oppdrag. Så tenkte at tabeletter var bedre. De små har jeg lett fått i dem før, la den i matskåla og de spiste den uten problem. Nå da, disse er store! Så får prøve å kuse dem. Men måtte vente noen dager pga. vaksinen. 

Endret av Ariana807
Skrevet
46 minutter siden, Ariana807 skrev:

Har og fått resept på disse (men apoteket måtte bestille inn da de var tom for det) de er mot flott/midd/lus :) ikke mot orm.

Kunne fått en «paste» som skulle sprøytes inn i munnen/ned i halsen. Men har ekstremt dårlig erfaring med å tvinge i dem medisin. Er og kun meg, så ingen ekstra hender som jeg veldig gjerne kunne trengt til et slik oppdrag. Så tenkte at tabeletter var bedre. De små har jeg lett fått i dem før, la den i matskåla og de spiste den uten problem. Nå da, disse er store! Så får prøve å kuse dem. Men måtte vente noen dager pga. vaksinen. 

Den pasten kan du ha oppå labben så slikker de den i seg selv 👍

Skrevet

De store er et helvete. Jeg har en gammel mann som gir meg to alternativer. 

1. Brytekamp som ender med at jeg må rulle ham inn som en katte-taco og tvinge medisinen inn, med fare for at han biter av en finger. 

2. Blande det i noe usunt som han liker veldig godt og aldri får ellers. 

Jeg går for alternativ 2. 

Skrevet
1 time siden, Ariana807 skrev:

Frontline er de som er mot flått, den som er for orm heter Profender. Begge dryppes i nakken.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Avalon skrev:

Frontline er de som er mot flått, den som er for orm heter Profender. Begge dryppes i nakken.

Okay, da lærte jeg noe nytt i dag, for ddt var ikke et av alternativene vetrinæren ga meg. Hadde slevsagt valgt et så enkelt alternativ om jeg visste at det var en ting! Menmen, neste gang.

Skrevet
5 timer siden, Vampen skrev:

De store er et helvete. Jeg har en gammel mann som gir meg to alternativer. 

1. Brytekamp som ender med at jeg må rulle ham inn som en katte-taco og tvinge medisinen inn, med fare for at han biter av en finger. 

2. Blande det i noe usunt som han liker veldig godt og aldri får ellers. 

Jeg går for alternativ 2. 

Kom på jeg har noe «lever paste» greier som de elsker! Så om de ikke spiser hele tabeletten (har et mini håp om at de tar sen som tørrfor), så kan jeg knuse det i det, kanskje 🤞🏻

Skrevet

Ville bedt om milbemax neste gang, en liten tablett en gang. De store må du vel gi i tre dager. 

Skrevet
4 timer siden, Tvist skrev:

Ville bedt om milbemax neste gang, en liten tablett en gang. De store må du vel gi i tre dager. 

Er dem jeg sikkert har fått før, og dem jeg forventet i pakken, forsto absolutt ingenting når jeg åpnet disse! Forsto ingen ting når hun på apoteket snakket om «i 3 dager». For det har alltid bare vert 1 tablett, og thats it. Menmen, de er nå i hus, får prøve meg frem til uka :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...