Gå til innhold

Ble presset til å hi barnet mitt et navn jeg hater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg traff mannen min, var i slutten av tenårene. Allerede da var han veldig på at hvis vi fikk en sønn, så skulle han «oppkalles» etter min mann sin bestekompis. De to hadde en avtale om p bruke hverandre sine navn, hvis de evt fikk gutter. 6 år senere satt vi der med en sønn, og etter maaaaange diskusjoner, hadde jeg gått med på å gi gutten vår kompisen sitt navn. 

Så gikk det 3 år, og de fikk sin gutt. De har nå gitt ham et helt annet navn. 

Jeg er så forbanna, at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jev hater navnet til barnet mitt, men nå er det for sent... Jrg er like forbanna, selv om vi fikk vite om navnet for snart 5 uker siden. Hva kan jeg gjøre for å komme meg videre?

Anonymkode: 3ce93...2e3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlighet så jævlig provoserende! Hva sier din mann?

Anonymkode: 56141...6d1

• Liker 11
Gjest Stella Rose
Skrevet

Sånn går det, når man ikke klarer å sette foten ned å si nei.

Skrevet

Hva er navnet? En kompis av meg har navnet til farens bestekompis som mellomnavn, siden de hadde samme avtale. Han bruker det aldri. Farens bestekompis fikk bare døtre. 

Anonymkode: 17087...285

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Og menn som avtaler at de skal bruke hverandres navn på sine fremtidige barn? Det er noe av det særeste jeg har hørt om! 

Enda særere er det at de faktisk gjennomfører det. En av dem i hvert fall 😂 Men det aller, aller særeste, er at TS gikk med på det. 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Enda særere er det at de faktisk gjennomfører det. En av dem i hvert fall 😂 Men det aller, aller særeste, er at TS gikk med på det. 

Ja enig! 

• Liker 1
Skrevet

Sleng på et mellomnavn, et som du liker veldig, veldig godt. Ellers må du skylde deg selv her, ikke kompisen til mannen din (eller dama hans, he,he). De har aldri inngått noen bindende avtale med deg, det har du gjort helt selv, med din mann og med folkeregisteret. Det kan endres, da.

Anonymkode: f1bc5...f17

• Liker 9
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du føler deg dum fordi den andre kona ikke gikk med på det, ikke sant? Hun klarte å sette ned foten på noe som du selv skulle ønske du klarte. Du har ikke så mye annet valg enn å prøve å komme over det. Tenk minst mulig på det. Eventuelt gi gutten et mellomnavn, og begynn gradvis å bruke mellomnavnet istedenfor. 

Anonymkode: 7eb32...5b7

Det er akkurat det jeg føler. Jeg merker at jeg nå har mistet helt lysten på å tilbringe mer tid med den familien. Jeg føler meg så lurt. Jeg har kun vært på barselbesøk, ellers funnet på unnskyldninger på å ikke bli med bort dit. 

Det er uaktuelt å endre navn på barnet mitt nå, han er såpass stor, at det blir helt feil. 

• Liker 4
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet så jævlig provoserende! Hva sier din mann?

Anonymkode: 56141...6d1

Mannen er bare skuffet

• Liker 1
Skrevet

Mine foreldre endret navn på meg da jeg var 6 av årsaker jeg ikke ønsker å dele og det gikk helt fint. Jeg husker at de gjorde en lek ut av det for meg og jeg syntes det var kjempestas! De sier nå at det tok meg ikke mange månedene før jeg kun brukte mitt nye navn. Det ble endel spørsmål fra andre, men det gjorde ingenting. Innen jeg begynte å få venner som eventuelt kunne mobba meg for det, var det gått i glemmeboka. 

Jeg vil bare fram til at det er ikke så vanskelig å endre navn som man skulle tro - du kan bruke nåværende navn som mellomnavn og navnet du ønsker som fornavn. Da blir det også lett i en periode å forklare det "vi pleide å kalle ham for mellomnavnet, men det er mer praktisk å bruke fornavnet!" 

Anonymkode: 742c2...0e2

• Liker 16
Skrevet

Da endrer du navnet på barnet ditt. Kontakt folkeregisteret

Anonymkode: 98c85...3f2

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det jeg føler. Jeg merker at jeg nå har mistet helt lysten på å tilbringe mer tid med den familien. Jeg føler meg så lurt. Jeg har kun vært på barselbesøk, ellers funnet på unnskyldninger på å ikke bli med bort dit. 

Det er uaktuelt å endre navn på barnet mitt nå, han er såpass stor, at det blir helt feil. 

"Den familien". Vet du, den familien har ingen ting med din sønns navn. Har du virkelig hatet navnet til gutten din i 6 år, er det virkelig på tide å bytte.

Anonymkode: f1bc5...f17

• Liker 27
Skrevet

🤣

Anonymkode: 53ae6...eed

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er jo ikke bare å bytte, da! Det er identiteten til en unge! 

"Hei Per, du har hett Per lenge, men mamma syns egentlig ikke det er noe fint, så fra nå heter du Jonatan. Greit? Fint!" 

Dette hadde jeg ikke gjort noe med. Hvis du spør ungen om å bytte navn så skaper du utrygghet. "Er det noe feil med navnet mitt? Er det noe feil med meg?". Leave it. Hvis ungen tar det opp selv en gang så kanskje.. 

Endret av Guile
Hvor gammelt er barnet? Forvirrende førsteinnlegg... Redigert litt.
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg traff mannen min, var i slutten av tenårene. Allerede da var han veldig på at hvis vi fikk en sønn, så skulle han «oppkalles» etter min mann sin bestekompis. De to hadde en avtale om p bruke hverandre sine navn, hvis de evt fikk gutter. 6 år senere satt vi der med en sønn, og etter maaaaange diskusjoner, hadde jeg gått med på å gi gutten vår kompisen sitt navn. 

Så gikk det 3 år, og de fikk sin gutt. De har nå gitt ham et helt annet navn. 

Jeg er så forbanna, at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jev hater navnet til barnet mitt, men nå er det for sent... Jrg er like forbanna, selv om vi fikk vite om navnet for snart 5 uker siden. Hva kan jeg gjøre for å komme meg videre?

Beklager å si det, men denne problemstillingen virker konstruert. Sønnen din har hatt navnet sitt i over tre år nå. Da forbinder du det navnet med nettopp sønnen din og ikke kompisen til mannen din. Jeg kan rett og slett ikke få meg til å tro at du hater dette navnet nå.

Anonymkode: 9a068...6d8

• Liker 7
Skrevet

Han er bare 3 år. Gi han et navn til! Det er nå du har sjansen, snart blir han for stor.

Anonymkode: 7eb32...5b7

• Liker 9
Skrevet

Er det mulig dette da? Hvorfor brukte dere ikke navnet til kompisen som mellomnavn i så fall? Hvem går med på å kalle barnet sitt et navn de hater? 

Så syns jeg at du bør godta at det andre paret brukte et annet navn. Du av alle burde forstå det. Du gikk med på det. Dama til kompisen gjorde ikke det, og det kan jeg godt forstå. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes seriøst det er utrolig dårlig gjort av kompisen til mannen din! Om han ikke hadde intensjon om å holde avtalen burde han sagt fra da dere kalte gutten deres med hans navn. 

Skjønner godt at du/dere er skuffet og ikke ønsker å ha kontakt med familien lengre. For meg ville det være et stort svik - og det er jeg helt sikker på at de vet selv også. Når det er sagt ville jeg gjort som mange her sier; bytt navn på gutten din - gjør fornavnet til mellomnavn eller stryk det. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...