AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Innen to timer etter enkeltpersonsforetaket er registrert, før jeg selv vet at det er registrert, ringer 180.no. De snakker om oppføring i katalogen dems på nett og ber om en epost så de kan sende meg passord så jeg kan endre på opplysningene selv og at jeg skal få en prøveperiode på noen måneder hvor jeg så få en oversikt over hvor mange som har søkt og vært innom. De sier at de tar opp samtalen og at de regner med at det er greit (Pleier alltid å takke nei til slikt når det er ett ordentlig rom for det fordi det ikke blir stilt som ett ledende spørsmål som her). Først etter halve samtalen forstår jeg at det dreier seg om at de prøver å selge denne prøveperioden, at den ikke er gratis, som jeg først trodde da det ikke var nevnt noe pris. Når det nevnes pris sier jeg at det har jeg ikke mulighet til, da jeg ikke har fått kommet i jobb enda og ikke har fått startet foretaket enda som er ment som noe lite ved siden av fast jobb. Jeg sier også at jeg ikke vet om det er noe jeg har behov for å bli kontaktet av andre, om jeg vil drive det på den måten. samtalen blir heletiden ledet vekk og over på hva dette produktet gir, det blir sagt at fakturaen kan utsettes to måneder osv. Jeg ber om betenkningstid og om å få tilbudet oversendt skriftlig på mail, men får beskjed om at tilbudet kun gjelder over telefon der og da og at jeg ikke vil få mulighet til tilbud senere, kun full pris om jeg ikke aksepterer det der og da. etter hvert blir det til at jeg går noe nølende med på det og samtalen avsluttes. Etter 5 minutter ringer jeg opp igjen, bevisst til kundeservice så jeg kommer til en annen person og sier at jeg sier nei til tilbudet. Personen jeg snakker med er mye lettere å snakke med slik sett og sier at da blir tilbudet fryst og det blir sendt melding til selger og sjefen og at jeg blir ringt opp igjen. Jeg sender også en meil som svar på fakturaen jeg fikk tilsendt på mail med det samme. Når jeg blir ringt opp igjen vil ikke selgeren gå vekk fra avtalen og sier at en avtale mellom to bedrifter er bindende og ikke kan gås vekk fra. Jeg blir tilbudt halve prisen av det jeg i utgangspunktet fikk for prøveperioden. Jeg sier jeg vil tenke på det til dagen etter, altså i dag og at jeg vil ringe sjefen angående hvordan de går frem med dette salget og at jeg ikke opplever å få noe reell mulighet til å takke nei. Så søkte jeg litt på nett og ser at noen andre har skrivet om ett slikt tilbud tidligere, der de ikke har fått med seg at når prøveperioden har gått ut blir den automatisk fornyet om en ikke aktivt sier opp til en mye høyere pris, flere tusen. Denne prisen fikk jeg ikke med meg på telefonsamtalen og er uansett uaktuell. Nå forsvinner uansett tjenesten dems i salgsmetode for min del og jeg går får å få den annullert/hevet eller hva man kaller det. Ønsker uansett ikke ett produkt der jeg ikke opplever å få en reell mulighet til å velge om jeg vil ha det eller ikke. Noen tips til det lovmessige her? Jeg kommer uansett til å være klar på at de selv velger hvordan de fremstår her og hvordan jeg presenterer de videre ovenfor andre, så får se hva som skjer i dag Anonymkode: afe40...113
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Jeg opplevde NØYAKTIG det samme for noen uker siden når mitt enkeltmannsforetak ble registrert. Opplevde samtalen på NØYAKTIG samme måte, men sa i fra at jeg ikke hadde midler til dette og avsluttet samtalen raskt når jeg fant ut at det var noe som de skulle selge, som naive meg ikke skjønte før vi var 10 minutter inn i samtalen. Anonymkode: 62630...8e4 2
Skiftenøkkel Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 De ringte meg også fem minutter etter registrering av foretak var i boks. De er frekke som faen, har hørt om flere tilfeller hvor godtroende har kjøpt oppføringer og hjemmesider osv. Til astronomiske summer. Vær også obs på "såpeselgere", er noen banditter som pusher kjemikalier til også astronomiske summer. En generell regel, blir du kontaktet for å kjøpe noe, si nei, det blir dyrt. Blir du kontaktet uten å må betale for hva enn de nå lurer på, si nei, da er du produktet. 7
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen to timer etter enkeltpersonsforetaket er registrert, før jeg selv vet at det er registrert, ringer 180.no. De snakker om oppføring i katalogen dems på nett og ber om en epost så de kan sende meg passord så jeg kan endre på opplysningene selv og at jeg skal få en prøveperiode på noen måneder hvor jeg så få en oversikt over hvor mange som har søkt og vært innom. De sier at de tar opp samtalen og at de regner med at det er greit (Pleier alltid å takke nei til slikt når det er ett ordentlig rom for det fordi det ikke blir stilt som ett ledende spørsmål som her). Først etter halve samtalen forstår jeg at det dreier seg om at de prøver å selge denne prøveperioden, at den ikke er gratis, som jeg først trodde da det ikke var nevnt noe pris. Når det nevnes pris sier jeg at det har jeg ikke mulighet til, da jeg ikke har fått kommet i jobb enda og ikke har fått startet foretaket enda som er ment som noe lite ved siden av fast jobb. Jeg sier også at jeg ikke vet om det er noe jeg har behov for å bli kontaktet av andre, om jeg vil drive det på den måten. samtalen blir heletiden ledet vekk og over på hva dette produktet gir, det blir sagt at fakturaen kan utsettes to måneder osv. Jeg ber om betenkningstid og om å få tilbudet oversendt skriftlig på mail, men får beskjed om at tilbudet kun gjelder over telefon der og da og at jeg ikke vil få mulighet til tilbud senere, kun full pris om jeg ikke aksepterer det der og da. etter hvert blir det til at jeg går noe nølende med på det og samtalen avsluttes. Etter 5 minutter ringer jeg opp igjen, bevisst til kundeservice så jeg kommer til en annen person og sier at jeg sier nei til tilbudet. Personen jeg snakker med er mye lettere å snakke med slik sett og sier at da blir tilbudet fryst og det blir sendt melding til selger og sjefen og at jeg blir ringt opp igjen. Jeg sender også en meil som svar på fakturaen jeg fikk tilsendt på mail med det samme. Når jeg blir ringt opp igjen vil ikke selgeren gå vekk fra avtalen og sier at en avtale mellom to bedrifter er bindende og ikke kan gås vekk fra. Jeg blir tilbudt halve prisen av det jeg i utgangspunktet fikk for prøveperioden. Jeg sier jeg vil tenke på det til dagen etter, altså i dag og at jeg vil ringe sjefen angående hvordan de går frem med dette salget og at jeg ikke opplever å få noe reell mulighet til å takke nei. Så søkte jeg litt på nett og ser at noen andre har skrivet om ett slikt tilbud tidligere, der de ikke har fått med seg at når prøveperioden har gått ut blir den automatisk fornyet om en ikke aktivt sier opp til en mye høyere pris, flere tusen. Denne prisen fikk jeg ikke med meg på telefonsamtalen og er uansett uaktuell. Nå forsvinner uansett tjenesten dems i salgsmetode for min del og jeg går får å få den annullert/hevet eller hva man kaller det. Ønsker uansett ikke ett produkt der jeg ikke opplever å få en reell mulighet til å velge om jeg vil ha det eller ikke. Noen tips til det lovmessige her? Jeg kommer uansett til å være klar på at de selv velger hvordan de fremstår her og hvordan jeg presenterer de videre ovenfor andre, så får se hva som skjer i dag Anonymkode: afe40...113 De første åra etter nystartet firma, stod jeg oppført i gule sider osv mot betaling. Til slutt skulle de ha flere tusen mer enn de første par årene og jeg sa opp alt sammen. Blokkerte alle numrene fra de og svarte konsekvent ikke på anrop. Nå, flere år senere, står jeg fortsatt oppført på samme måte som da jeg betalte, link direkte til hjemmeside og full pakke. Helt uten å betale, har ikke betalt på minst åtte år.
Nalla Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 Når du starter opp selskap er det utrolig viktig å sette seg inn i at det plutselig er kjøpsloven du må forholde deg til og ikke forbrukerskjøpsloven. Som bedrift gjelder for eksempel heller ikke angrerettsloven, så har du sagt ja på telefon så holder det. Dessverre er dette noe selgerne er klare over, og spesielt for all verdens katalogtjenester (dette er helt sikkert ikke den første som du blir oppring fra), og da utnytter til det fulle. Har selv hatt telefon der de "bare ville bekrefte informasjonen de hadde oppført", men på direkte forespørsel om vi hadde ett eksisterende kundeforhold der så måtte selger innrømme at nei, det har dere ikke. Mitt råd er å aldri takke ja til noe pr. telefon som næringsdrivende, be alltid om å få tilbud skriftlig på mail. Lykke til med å få kreditert fakturaen 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 2 minutter siden, Nalla skrev: Når du starter opp selskap er det utrolig viktig å sette seg inn i at det plutselig er kjøpsloven du må forholde deg til og ikke forbrukerskjøpsloven. Som bedrift gjelder for eksempel heller ikke angrerettsloven, så har du sagt ja på telefon så holder det. Dessverre er dette noe selgerne er klare over, og spesielt for all verdens katalogtjenester (dette er helt sikkert ikke den første som du blir oppring fra), og da utnytter til det fulle. Har selv hatt telefon der de "bare ville bekrefte informasjonen de hadde oppført", men på direkte forespørsel om vi hadde ett eksisterende kundeforhold der så måtte selger innrømme at nei, det har dere ikke. Mitt råd er å aldri takke ja til noe pr. telefon som næringsdrivende, be alltid om å få tilbud skriftlig på mail. Lykke til med å få kreditert fakturaen Driver å setter meg inn i loven nå. Syns egentlig det her er litt gøy. Kva med dette i kjøpsloven: § 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring. Siden de bevisst går på dagsferske enkeltpersonsforetak. Og går frem på en ledende måte pluss bevisst tar fra en muligheten til å få tenkt seg om. Er så langt jeg har kommet i den loven nå og skal lese videre. Anonymkode: afe40...113 3
Nalla Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Driver å setter meg inn i loven nå. Syns egentlig det her er litt gøy. Kva med dette i kjøpsloven: § 31. Har nogen utnyttet en andens nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhængighetsforhold, som denne staar i til ham, til at opnaa eller betinge fordele, som der ikke skal ydes vederlag for, eller som staar i aapenbart misforhold til vederlaget, blir den anden part ikke bundet ved sin viljeserklæring. Siden de bevisst går på dagsferske enkeltpersonsforetak. Og går frem på en ledende måte pluss bevisst tar fra en muligheten til å få tenkt seg om. Er så langt jeg har kommet i den loven nå og skal lese videre. Anonymkode: afe40...113 Jeg er ingen jurist så kan dessverre ikke hjelpe deg der. Du er forresten nå i avtaleloven og ikke kjøpsloven Litt av problemet ligger i at du som i kraft av å være næringsdrivende blir ansett som en profesjonell part og likeverdig med andre næringsdrivende og det forutsettes på en måte at du allerede har satt deg inn i de lovene som gjelder for bedrifter. Når de er sagt så kan du for så vidt bare fortsette å bestride kravet til det evt. går til inkasso, for det kan jo hende at de bare krediterer fakturaen etter hvert for å bli ferdig med saken.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Ja mente avtaleloven. Men uansett om man er to bedrifter, må det vell finnes noen regler for en rettferdig, ordentlig avtale. Forholdene i dette er jo ikke likeverdig når en bedrift ringer en annen, da er jo den ene godt forberedt mens den andre ikke er forberedt i det heletatt. Den som ringer opp bruker bevisst metoder for at den andre bedriften ikke skal få mulighet til å få tenkt seg om. Jeg tror det er noe grunnleggende psykologisk i dette. Blir en satt i en situasjon som er uventet og som går raskt, hvor en ikke får mulighet til å trekke seg tilbake og tenke, så går en automatisk etter strømmen. De reelle veiningene kommer etterpå. For min del i løpet av 5 minutter som gjorde at jeg ringte opp igjen. Så kan en jo stille spørsmål om når er en avtale inngått, og hvor lang tid må det gå før neste innvending før en kan si at den er gyldig. Det brukes ofte rimelig tid, og 5 minutter må jo være så raskt i rimelig tid det er mulig å komme. Innvendingen kommer umiddelbart etter en reell mulighet til å tenke seg om. Anonymkode: afe40...113 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Noen ganger må man bare avbryte selger og svare at; nei, man er ikke interessert slik at det ikke kan misforstås. Mange av disse kataloggtjenestene er tull for en del bedrifter. Dessuten er grunnleggende oppføring i 180.no gratis. Jeg skal selv registrere foretak etterhvert, og da er ikke det norske markedet veldig relevant, så jeg kommer til å svare kontant nei på alle slike forespørsler om registrereringer eller andre smarte produkter de mener jeg bør ha. Et annet triks jeg har hørt fungere for en del jeg har snakket med som startet firma er å ikke registrere tlf. nr. på brønnøysundregistre. Man vil kanskje ikke kvitte seg helt med unødvendige oppringninger siden eier fortsatt kan søkes opp med fullt navn, men deres erfaringer var i det minste at de ble redusert. Anonymkode: bf82f...91c 1
Apis Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 En skal være klar over at som forbruker er en bedre beskyttet når en skal handle et Kneip brød, en en som driver eget firma og skal investere millioner i bedriften, disse katalogtjenestene har absolutt ingen verdi og er bare en pest og en plage, har selv hatt en runde i rettsvesenet med de, Mitt råd er og svare nei og så lagre de under selger på tlf så en kan trykke på den røde knappen når en ser de ringer 2
Engjest Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger må man bare avbryte selger og svare at; nei, man er ikke interessert slik at det ikke kan misforstås. Mange av disse kataloggtjenestene er tull for en del bedrifter. Dessuten er grunnleggende oppføring i 180.no gratis. Jeg skal selv registrere foretak etterhvert, og da er ikke det norske markedet veldig relevant, så jeg kommer til å svare kontant nei på alle slike forespørsler om registrereringer eller andre smarte produkter de mener jeg bør ha. Et annet triks jeg har hørt fungere for en del jeg har snakket med som startet firma er å ikke registrere tlf. nr. på brønnøysundregistre. Man vil kanskje ikke kvitte seg helt med unødvendige oppringninger siden eier fortsatt kan søkes opp med fullt navn, men deres erfaringer var i det minste at de ble redusert. Anonymkode: bf82f...91c Jeg tenkte på det med å ikke registrere telefonnummer, men jeg tror det var påkrevd ved registreringen. Skal se på om det kan fjernes. Det hadde jo vært det beste.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 2 minutter siden, Engjest skrev: Jeg tenkte på det med å ikke registrere telefonnummer, men jeg tror det var påkrevd ved registreringen. Skal se på om det kan fjernes. Det hadde jo vært det beste. Ja, det kan jo ha skjedd endringer slik at tlf. er et påkrevd felt - det var lenge siden de jeg kjente registrerte sine firmaer, så muligens det er annerledes nå. Anonymkode: bf82f...91c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 Ble oppringt av disse selv! selgeren sa selv at de ikke ville selge meg noe. Så spurte jeg om det var gratis? Nei det var det ikke... Da forsto jeg at jeg snakket med en tlf selger! Bare vær kynisk! Sier nei til ALT over telefon jeg. Anonymkode: 5e4e2...d8f
studerende Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 Ah, har opplevd lignende telefoner flere ganger fra diverse selskap. Jeg sier at jeg konsekvent aldri inngår noen form for avtale uten å ha den i skriftlig form. Om de begynner å legge ut i det vide og brede om det fantastiske lokketilbudet pleier jeg å spørre om det er en spesiell grunn til at de som et så "seriøst" selskap ikke vil gi meg avtalen på papir. Det pleier å føre til en rask avslutting av samtalen. Det er dessverre blitt sånn i verden at man ikke nødvendigvis kan forholde seg høflig og tusle rundt grøten når det kommer til foretninger. Da vil folk prøve å svindle deg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 7 minutter siden, studerende skrev: Ah, har opplevd lignende telefoner flere ganger fra diverse selskap. Jeg sier at jeg konsekvent aldri inngår noen form for avtale uten å ha den i skriftlig form. Om de begynner å legge ut i det vide og brede om det fantastiske lokketilbudet pleier jeg å spørre om det er en spesiell grunn til at de som et så "seriøst" selskap ikke vil gi meg avtalen på papir. Det pleier å føre til en rask avslutting av samtalen. Det er dessverre blitt sånn i verden at man ikke nødvendigvis kan forholde seg høflig og tusle rundt grøten når det kommer til foretninger. Da vil folk prøve å svindle deg. Godt svar, Skal stille slikt spørsmål neste gang og om hvordan de får kunder ellers om det ikke går an å få ett godt tilbud utenom. Anonymkode: afe40...113 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 Sendte en mail til de og skrev det jeg har skrevet tidligere her. Avsluttet med at jeg ber dem akseptere at jeg sier nei til avtalen og at de trekker fakturaen. At den ellers vil bli bestridt. Ble ringt opp igjen nå med nye forslag til avtalen. Informerte om at jeg hadde sendt denne mailen og vil bestride fakturaen, at jeg er klar over at den ikke kan gå til inkasso når den er bestridt og derfor må gå til forliksrådet. Oppdatering følger Anonymkode: afe40...113
Elaine Marley Skrevet 7. september 2018 #17 Skrevet 7. september 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod. 1
isw Skrevet 7. september 2018 #18 Skrevet 7. september 2018 180.no er som regel ganske forståelsesfulle i slike tilfeller. Det holder som regel å si at man ikke skjønte hva man takket ja til og evt henvise til Avtalelovens paragraf 36 hvis man er villedet. Telefonkatalogen.biz (hvis den ikke er konk nå) er nok verstingen i dette markedet. 180.no er relativt seriøse. Det er ikke ulovlig å være tidlig ute i å ringe nye kunder. Med det sagt skal selvsagt samtalen være ryddig, og det finnes mange overivrige og mindre ærlige selgere. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #19 Skrevet 7. september 2018 Får håpe det. Sjekket forresten tidspunkt for oppringing og tidspunkt for mottatt melding om at foretaket er registrert. Oppringningen skjedde 10:20 Meldingen fikk jeg 10:35. Anonymkode: afe40...113
Gjest Linaria Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 Vær forberedt på mange flere telefoner fra andre slike selskaper. Jeg fikk også det, men hadde lest tråder som dette, og sa bare nei nei nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå