AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 sikkert rar tankegang her, men jeg har et enk som jeg vurderer å gjøre om til as. har veldig lyst å kjøpe aksjer gjennom eget as. jeg har 250 000 jeg kan bruke med en gang, og satser på å bruke overskudd i fremtiden for videre investering(tar ut minimalt med lønn-liker bedre å grunde enn å forbruke masse) har jeg mulighet til å låne penger av banken for å investere, i stedet for å bruke de 250? hvordan blir et evt tap om det er lånte penger; taper jeg ak(30 000), eller er det da pant i 250? og kan noen snille sjeler si noe om skattekonsekvenser(utbytte, skjermingsfradrag etc) regner med jeg får råd om å heller gå for ask, men siden jeg på sikt skal omdanne enk til as, vil jeg gjerne se på alle muligheter. og å ha penger i bank behøver jeg ikke😌(kun en buffer) Anonymkode: 4ab59...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Det blir omtrent som å kjøpe gjennom ask, bortsett fra at du får mye mer jobb med å fylle ut selvangivelsen. Det virker usannsynlig at banken vil låne deg 250 000 til å spekulere i aksjer uten sikkerhet, så du vil nok tape mer enn aksjekapitalen. Anonymkode: 1b60b...354
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 Også selskaper må svare for sine fordringer og lån, så med tanke på lån spiller det nok ingen rolle om du låner det i selskapet eller som privatperson. Husk at lånet må jo på et eller annet tidspunkt overføres til selskapet (om så selskapet tar opp lån i kraft av selskapet, eller du låner som privatperson og skyter inn videre som EK i selskapet). Det gis heller ikke lån uten pant av noe slag til selskap heller. Og husk at selv om AS gir mye bedre rettslig separasjon fra privatperson, så er det ikke i alle tilfeller man er sikker som eier av et AS. Har man opptrådt skjødesløst for eksempel, så vil eier/styret kunne bli stilt til økonomisk ansvar også for et AS. Anonymkode: b4425...ef1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 så da er kanskje ask den beste løsningen? jeg synes det er dumt å ha desse pengene i banken; trenger de ikke til bolig. og har lyst å fortsette å drive eget firma, men ønsker nye veier å gå☺️ trenger heller ikke driftsutstyr; så ingen investeringer der Anonymkode: 4ab59...fd1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 Det er for så vidt ikke noe i veien i å gjøre det via et AS i seg selv, bare man passer på hvilke fordeler man går glipp av ved ASK (les deg opp om de :) og så lenge man passer på å betale skatt, sette av mva. til innkjøp man gjør etc. Har man eget AS må man gjøre disse tingene selv, og det kan bli dyrt å glemme å sette av penger til skatt for eksempel. Anonymkode: b4425...ef1
Gullik Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Med bare 250k å investere for, vil det nesten garantert ikke lønne seg å stifte AS for å investere i aksjer. Vinninga går fort opp i spinninga. Regnskap, mer styr osv.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 11 minutter siden, Gullik skrev: Med bare 250k å investere for, vil det nesten garantert ikke lønne seg å stifte AS for å investere i aksjer. Vinninga går fort opp i spinninga. Regnskap, mer styr osv. as kan være ok i forhold til sosiale rettigheter som dagpenger om jeg mister kundene eller av en eller annen grunn må avvikle. er litt avventende; vet det er dyrere adm, må betale aga på min egen lønn osv. sykeforsikring kjøper jeg privat, så det har null betydning(jeg betaler jo selv de første 16 dg uavhengig av selskapsform). liten risiko også, og har næringsforsikring, yrkesskadeforsikring osv. men ønsker å utvikle meg/firma, og helst tjene mer☺️har bare ikke funnet ut hvordan, og pga helseutfordringer så tenkte jeg at investering kunne vært en mulighet. ønsker ikke mer personalansvar og styret med flere ansatte(går fint slik det er i dag) Anonymkode: 4ab59...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå