AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Hvordan gjøres det hos dere? Dette er 2.klassing. Jeg er nemlig litt forundret over at vi foreldre ikke får vite når ca det skal gjennomføres, heller ikke får vi foreldre vite noe om hvilke temaer de skal snakke om. Jeg har googlet og ser at flere barneskoler har en mal de følger, sikkert litt skreddersydd for hvert barn, men dog. Jeg spurte mitt barn tilfeldig igår om de hadde hatt noen elevsamtaler etter oppstarten i høst så kunne hen fortelle at det hadde de. Så spurte jeg forsiktig om hva prater man om der da, og fikk til svar at hen hadde fått beskjed om at det trengte de ikke fortelle foreldrene, og at hen ikke ville snakke mer om det. Når jeg ser på noen av malene som jeg fant på nettet så går det mye ut på hvordan det går på skolen faglig og sosialt. Helt greit at barnet skal føle de har en arena uten foreldre, men vi vil jo gjerne vite om barnet har det bra eller om det er noe som er vanskelig på skolen. Vi sitter forøvrig med en opplevelse at det går fint både sosialt og faglig, men barnet fortalte også at vi skulle siden på samtale med læreren (foreldresamtale) og da skulle læreren prate med oss og barnet sitte utenfor litt og vente. Hva er det som ikke barnet kan høre sammen med oss og lærer? Dette skjedde forøvrig ikke i 1.klasse. Vi lurte på litt av disse tingen ifjor også, men tenkte ikke så veldig på det da, men kom på å google mer om det igår, og å skrive ett innlegg her for å høre med dere andre etter samtalen med barnet. Anonymkode: ebb04...046
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Vet de spør hvordan det går hjemme og graver litt. For å se at alle har det bra. Anonymkode: 606a3...698
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 Etter hva mine har sagt så går det på trivsel på skolen/skoleveien og hvordan det går faglig. Alt blir skrevet opp i et skjema som man går igjennom på utviklingssamtalen med foreldre og eleven senere. Hos oss er eleven med gjennom hele samtalen. Anonymkode: 3458b...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 Barn har også rett til et privatliv, og noe kan være vanskelig å snakke med forrldre om, så se på det som positivt! Anonymkode: 238d3...c83 6
Outlander Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 (endret) Skjønner egentlig ikke hva du klager over. Det er elevsamtaler som lærene må få lov å ha alene med elevene sine og i tillegg har vi foreldresamtaler med lærene (med barna) minst 2 ganger i året hvor da du får vite det du trenger om barnet. Utenom dette tar lærene kontakt om det er noe akutt eller om det skjer noe med barna som krever tiltak. Når barn begynner på skolen er det bare sunt at de begynner å bli litt mer selvstendig og en del av dette er da elevsamtaler. Endret 7. september 2018 av Outlander 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Elevsamtalene danner basis for foreldresamtalene. Samtalen går på hvordan barnet har det på skolen, hvem det leker med, om det alltid har noen å leke med, hvordan det syns det er på skolen, hva de syns er vanskelig, hva er lett, hvordan det liker å ha det når de arbeider i timen, hvem de leker med på fritiden osv. Det sikrer rett og slett om barnet har det bra og trives, og hva det evt trenger mer hjelp til, eller mere utfordringer innen. Hos oss går de gjennom elevsamtalen mer eller mindre i foreldresamtalen, og sjekker da om vi foreldre er enige i det barnet sier. Syns det er helt riktig at foreldrene ikke skal varsles om elevsamtalene i forkant. De skal være på barnas premisser, ikke svar som er påvirket av foreldrene. Før foreldresamtalen derimot bør dere ta en prat med barnet ang hvordan det går på skolen, om det er noe som er dumt, hva liker barnet, hva liker det ikke? Hvordan syns du det er å gjøre leksene hjemme osv. Da har dere et godt utgangspunkt for foreldresamtalen. Anonymkode: 4186c...89e 9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 Disse trenger du ikke varsles om. Det barnet ditt snakket med lærer om, som han ikke vil fortelle til deg, handlet helt sikkert bare om noe krangling blant venner, at matte er vanskelig, eller noe sånt. Mer alvorlige ting vil du som forelder få beskjed om. Stol på at lærer varsler deg om det er noe. Du vet at det er samtaler i løpet av året, men det burde vel ikke være så nøye for deg akkurat når de er? Vanligvis er det vel en samtale per semester om jeg ikke tar helt feil. Det kan bli mange elevsamtaler i løpet av året. Noen elever har mange, noen har få. Det kommer an på hvert enkelt barn, og det kommer an på miljøet i klassen og blant grupper. En klasse jeg hadde en gang, var det masse elevsamtaler pga et noe dårlig klassemiljø. En annen klasse hadde elevene samtale bare to ganger i året, for det var en klasse med godt miljø og stort sett bra faglig nivå hos de fleste. Det vil jo ta mye tid fra læreren om hun må si fra hver gang hun skal ha samtale med en elev. Samtalene inneholder spørsmål om hvordan det går faglig og sosialt. Anonymkode: 79856...ed9 2
Fotballmamma Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Hvorfor trenger du varsel i forkant av en elevsamtale? Det synes jeg høres litt suspekt ut.. Vi har elevsamtaler minst to ganger pr år for å høre om trivselen til eleven, både i forhold til fag og sosialt. Vi går gjennom svarene med foreldene på utviklingssamtalen, det er jo ikke sånn at samtalen i seg selv skal være hemmelig. Hvorfor skal du forberede barnet ditt på en slik samtale? Det er jo en god mulighet for lærer til å sjekke ståa i forhold til hvordan barnet ditt trives på skole og skolevei. 1
GammelKaktus Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Hos oss så hadde de slike elvesamtaler i første klasse og jeg så ikke noe problem i det. Pratet om hvilke fag han likte, om han har venner på skolen, hva han synes er vanskelig osv. Synes det var helt greit jeg. 1
Millimani Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan gjøres det hos dere? Dette er 2.klassing. Jeg er nemlig litt forundret over at vi foreldre ikke får vite når ca det skal gjennomføres, heller ikke får vi foreldre vite noe om hvilke temaer de skal snakke om. Jeg har googlet og ser at flere barneskoler har en mal de følger, sikkert litt skreddersydd for hvert barn, men dog. Jeg spurte mitt barn tilfeldig igår om de hadde hatt noen elevsamtaler etter oppstarten i høst så kunne hen fortelle at det hadde de. Så spurte jeg forsiktig om hva prater man om der da, og fikk til svar at hen hadde fått beskjed om at det trengte de ikke fortelle foreldrene, og at hen ikke ville snakke mer om det. Når jeg ser på noen av malene som jeg fant på nettet så går det mye ut på hvordan det går på skolen faglig og sosialt. Helt greit at barnet skal føle de har en arena uten foreldre, men vi vil jo gjerne vite om barnet har det bra eller om det er noe som er vanskelig på skolen. Vi sitter forøvrig med en opplevelse at det går fint både sosialt og faglig, men barnet fortalte også at vi skulle siden på samtale med læreren (foreldresamtale) og da skulle læreren prate med oss og barnet sitte utenfor litt og vente. Hva er det som ikke barnet kan høre sammen med oss og lærer? Dette skjedde forøvrig ikke i 1.klasse. Vi lurte på litt av disse tingen ifjor også, men tenkte ikke så veldig på det da, men kom på å google mer om det igår, og å skrive ett innlegg her for å høre med dere andre etter samtalen med barnet. Anonymkode: ebb04...046 Hvorfor er du forundret over at dere ikke får vite når det skal være? En av grunnene til det kan være at lærerne ønsker at barnet skal bruke kun egne ord, ikke få ordene i munnen fra foreldrene. De kan snakke om fag, klassemiljø, venner, skolevei, ...det er også naturlig å dra inn ting som fritidsaktiviteter og evt. hvordan det er hjemme. Det er helt naturlig. Det er jo på mange måter det samme som da vi i foreldre-generasjonen var små, bare at den gangen var det ikke så ofte det var elevsamtaler, iallfall ikke de første årene. Senere kommer foreldresamtalene hvor tilsvarende temaer tas opp med foreldrene med eller uten barna til stede, og da skal foreldre og barn samarbeide om forberedelsene før samtalen. 1
Vampen Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Det er helt naturlig at du vil vite om barnet har det bra, både sosialt og faglig. Det får du vite mer om på foreldresamtalen. Å kunne kommunisere direkte med barnet, og bygge en relasjon der, er viktig. Hadde det kommet fram noe alvorlig eller ugreit, så hadde du fått beskjed.
Snabeltann Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Hos oss (ung. Skole) ligger malen for elevsamtalen på læringsplattformen, slik at foreldre kan se. Vi noterer underveis, og tar opp hovedpunkter fra denne på utviklingssamtalen med foreldrene. Helt umulig å gi beskjed om når samtalen er til foreldre, tar de innimellom undervisning, eller når det dukker opp et hull i løpet av skoledagen. Vi sier fra på ukeplanen ukene de skal foregå, i forkant. Har 29 elever klassen, så må streve litt for å rekke å ha alle før foreldresamtalen. Skulle jeg sette opp en plan for dette og varslet foreldrene osv. hadde dette garantert blitt forskjøvet. Ikke så lett å planlegge tid, siden noe alltid dukker opp. Men du får jo høre om samtalen når du selv har samtale, er det da så viktig å vite tidspunkt? 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 Jeg har mange samtaler med hver av mine elever hver eneste uke. To av disse samtalene hvert år logges, og kalles "elevsamtale". Det er svært sjeldent noe dukker opp som jeg ikke allerede vet om, men det hender. Samtalene er en fin plattform for relasjonsbygging, og gjør at elevene føler seg sett. Elevene får fortelle hva de liker og ikke liker ved skolen. De får si sin mening om fagene m.m. For noen kan dette være vanskelig å forklare hjemme. Særlig på de laveste trinnene. F. Eks."Jeg liker ikke multi fordi terningen vi skulle bruke var opptatt" . Læreren forstår da at dette dreier seg om et matemstikkspill, og kan raskt forklare hvorfor ting var som det var. Når eleven skal forklare dette hjemme, kan foreldrene spørre masse om ting barnet mener er lite relevant (hva er multi? "," hvorfor spiller dere terningspill i timen", "hva lærer du da?", "hvorfor fant ikke læreren terning til deg", "føler du at læreren prioriterer andre før deg?" osv.) Samtalen gjennomgås på foreldresamtalene for å underbygge det jeg snakker om. Anonymkode: b568b...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjøres det hos dere? Dette er 2.klassing. Jeg er nemlig litt forundret over at vi foreldre ikke får vite når ca det skal gjennomføres, heller ikke får vi foreldre vite noe om hvilke temaer de skal snakke om. Jeg har googlet og ser at flere barneskoler har en mal de følger, sikkert litt skreddersydd for hvert barn, men dog. Jeg spurte mitt barn tilfeldig igår om de hadde hatt noen elevsamtaler etter oppstarten i høst så kunne hen fortelle at det hadde de. Så spurte jeg forsiktig om hva prater man om der da, og fikk til svar at hen hadde fått beskjed om at det trengte de ikke fortelle foreldrene, og at hen ikke ville snakke mer om det. Når jeg ser på noen av malene som jeg fant på nettet så går det mye ut på hvordan det går på skolen faglig og sosialt. Helt greit at barnet skal føle de har en arena uten foreldre, men vi vil jo gjerne vite om barnet har det bra eller om det er noe som er vanskelig på skolen. Vi sitter forøvrig med en opplevelse at det går fint både sosialt og faglig, men barnet fortalte også at vi skulle siden på samtale med læreren (foreldresamtale) og da skulle læreren prate med oss og barnet sitte utenfor litt og vente. Hva er det som ikke barnet kan høre sammen med oss og lærer? Dette skjedde forøvrig ikke i 1.klasse. Vi lurte på litt av disse tingen ifjor også, men tenkte ikke så veldig på det da, men kom på å google mer om det igår, og å skrive ett innlegg her for å høre med dere andre etter samtalen med barnet. Anonymkode: ebb04...046 Elevsamtaler er planlagte, men det kan være utfordrende å fastsette tidspunkt nøyaktig. Ofte har kontaktlærer en frist for når elevsamtaler skal ha vært gjennomført. Du som forelder kan sikkert informeres om i hvilket tidsrom samtskene skal gjennomføres, men det er typisk mellom skolestart og uke 43-45. Altså et ganske langt tidsspenn. I tillegg er det ikke avsatt tid til dette, så det må tas når det passer. Og så kan det hende at lærer har planlagt å snakke med Kari på mandag, men da var Kari syk. Tiden må utnyttes, slik at da snakker lærer med Ahmed i stedet, som hun egentlig ikke skulle snakke med før etter høstferien. Elevsamtalen er en samtale mellom elev og lærer. Den er ikke foreldrenes. Elevene har ikke rett til å være med på utviklingssamtale før de fyller 12 år, men mange steder er de med gjennom hele barneskolen likevel. At eleven ikke er tilstede gir mulighet til «voksenprat». Det er ikke alt barnet ditt trenger å høre, og det er kanskje ting dere vil ta opp som kan være greit å ta opp uten barnet der. Da slipper barnet at dere snakker «over hodet» på det. Anonymkode: 00fda...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 O.T. Men pleier elevene egentlig å være ærlige på sånne samtaler? Som klassisk "flink pike" husker jeg at jeg løy så det rant om at jeg hadde det bra og hadde venner for at læreren ikke skulle bli lei seg og bekymret. Det var ikke et tema at jeg ble utfryst hele barneskolen, så tror ikke noen voksne visste om det. Anonymkode: 54a40...d72
Millimani Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: O.T. Men pleier elevene egentlig å være ærlige på sånne samtaler? Som klassisk "flink pike" husker jeg at jeg løy så det rant om at jeg hadde det bra og hadde venner for at læreren ikke skulle bli lei seg og bekymret. Det var ikke et tema at jeg ble utfryst hele barneskolen, så tror ikke noen voksne visste om det. Anonymkode: 54a40...d72 Det er jo individuelt! At du, som jeg og så mange andre mobbeoffer, løy om det, betyr ikke at alle gjør det eller at det ikke blir oppdaget. Det burde du vite uten å stille spørsmålet! Blir ikke temaet tatt opp, så blir det heller ikke gjort noe med. Å lyve så det renner av oss gjør det ikke bedre, men dessverre er det måten mange ofre velger å gjøre det på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå