Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et dilemma/ spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe meg med..

Vi er i fasen der vi prøver å bli gravid, men tar det veldig rolig...stresser ikke...skjer det så skjer det... :D

Fikk et dilemma denne helgen... Hva om jeg drikker alkohol, og så viser det seg at jeg er blitt gravid..? Forstod dere hva jeg mente...? Hva gjør dere? Dropper dere å drikke alkohol i tilfelle dere er gravid? Håper dere kan gi noen råd!!

Cille

Videoannonse
Annonse
Gjest motorrypa
Skrevet

neida. lev som vanlig

hvis du blir gravid så vil du meste sannsynlig merke det forholdsvis tidlig :sjarmor:

Skrevet

Hei!

Jeg drikker og spiser nesten som vanlig.

Har kuttet litt ned på hvor mye alkohol og kaffe jeg får i meg,

ellers dytter jeg i meg tran og folsyre.

Skrevet

Har hørt at det er lettere å bli gravid hvis du lever som om du er det, altså stumper røyken, spiser sunn mat og drikker lite alkohol. Men du trenger ikke ta hensyn til dette. De fleste drikker alkohol til de finner ut at de er gravide. Hadde du derimot drukket alkohol under hele svangerskapet, mye og ofte, så ville fosteret tatt skade av det!!

Skrevet

Jeg drakk litt, men holdt meg langt unna flatfylla. Var vel ikke egentlig full i det hele tatt. Jeg er litt engstelig, jeg, så det passet best for meg. Var enklere å la være å drikke enn å engste meg. Men var bare forsiktig fra ca. en uke etter eggløsning og frem til mens. Ble gravid 3. måneden, men det skal jo være lettere jo sunnere du lever.

Skrevet

Du kan trygt drikke alkohol, for den første tiden er ikke fosteret knyttet til deg med en navlestreng, så det får ikke i seg den alkoholen du har i blodet. Som det er sagt her kan ditt alkoholinntak påvirke evnen til å bli gravid, så du bør nok holde deg unna flatfylla. Men jeg mener faktisk at jeg har lest et sted at et moderat alkoholinntak kan ØKE sjangsen for å bli gravid!!!!

Skrevet

Takker for alle svarene!!! :)

Veldig greit å kunne spørre dere om ting jeg lurer på nå med dere!!

Cille

Gjest Missuganda
Skrevet

:o Herregud dette er det værste jeg har hørt. Alkohol et jo faktisk værst i første 3 månedene. Helt utrolig at dere som har vært gravid ikke vet dette. :o

Skrevet

Jeg er også litt forbauset over svarene dere gir. Har nemlig hørt at alkohol er mest skadelig den første tiden av svangerskapet - OGSÅ i den perioden hvor en vanligvis ikke kan påvise svangerskap (dvs de to-tre første ukene). Visstnok er det høyere risiko for spontanabort ved alkoholinntak. Siden det er visst hvor små/store mengder alkohol som kan være skadelig for fosteret, er det mange leger som fraråder alkohol i prøveperioden.

Den undersøkelsen Ragnhild refererer til sa riktignok at blant jenter som drikker alkohol er det flere som blir gravide, men det ble ymtet om at dette kunne også ha noe med at det var flere i denne gruppen som slurvet med prevensjon (one night stands....).

En klarer alltid å vri seg unna om hvorfor en ikke drikker - enten ved å skjenke alkoholfri vin/øl på kjøkkenet, si at en drakk kvelden før og ikke orker tanken på alkohol, går på medisiner som ikke kan kombineres med alkohol, være sjåfør osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...