AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #1 Skrevet 7. september 2018 Vi har ei på ni år som ikke er spesielt nøye med hva hun tar opp seg, så lenge det sånn ca passer. Om det er fleecebukse og kjole eller ull midt på sommeren - det har liksom ingenting å si. Farger, mønster, teksturer - alt kan fint blandes. Jeg kjenner jeg rives mellom å la henne ha sin egen stil og bare kjøre på, og det å prøve å beskytte henne litt. I denne alderen er det ikke så farlig, men jeg vet godt at klær og appearance fort blir ting som plukkes på av andre. Spesielt jenter, når de blir noe eldre. Og det er så vondt! Vi prøver å veilede litt i riktig retning innimellom, og i hvert fall justere enkelte kræsjer, men vi ser jo at hun helst vil velge dette helt selv. Jeg ser ikke for meg at dette plutselig vil snu heller, hun er ikke typen til å egentlig skulle bry seg om dette i det hele tatt. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 76ce8...453
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #2 Skrevet 7. september 2018 Så lenge antrekket passer vær og anledning så får hun styre det meste selv (7 år). Jeg griper inn når hun vil ha typ ballerinasko midtvinters eller Dockboots i 20 plussgrader. Samt at i selskap er det pentøy som gjelder og bunad på skolen er uaktuelt. Jeg har dog sørget for at mesteparten av garderoben kan mikses og matches uten at hun blir seende ut som en klovn. Anonymkode: 63de9...988 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #3 Skrevet 7. september 2018 Lar dem gå akkurat slik de vil, så fremt det er praktisk greit. Tipser og sier min mening med forslag hvis noe er ser veldig rart ut (da sier jeg: det ser litt rart ut, jeg syns den andre buksa er finere til dette enn det tyllskjørtet, eller hva med den genseren hvis du vil ha skjørtet) Velger mine kamper med stor umhu, og lar fargevalg og størrelser fare. Priser meg lykkelig for at de ikke er mer opptatt av dette enn de er Høres greit ut som du gjør det: Veilede litt i riktig retning innimellom (å gi litt blaffen er også en riktig retning syns jeg) (En gang i barnehagen gikk mitt barn i: lilla sportssandaler, rød skottsrutete strømpebukse, pastell, florlett selskapskjole (arvet, rådyrt merke, litt slitt), lusekofte, caps. Jeg tenkte jeg burde tatt et bilde, hvis hun skulle ende opp som klessbevisst enten i denne retningen eller motsatt. Var det kult? Var det teit? Bør jeg bry meg? Nei.). Anonymkode: 1d6a9...929 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #4 Skrevet 7. september 2018 Har en på samme alder som din. Påvirker det noe, men nå når jeg skulle kjøpe nytt regntøy, så spurte jeg om barnet syntes det var ok med en hel regndress, eller om barnet ønsket todelt sett med regntøy. Sistnevnte var tydelig å foretrekke for barnet, da hel regndress ble for barnslig, så da kjøper vi selvsagt todelt sett. Det var en gang barnet syntes det ville bli for flaut å gå med en genser på skolen da en annen i klassen hadde akkurat samme genser. Likevel måtte barnet her gå med den. Det er ingen krise om andre barn har samme klesplagg. Det er store klassetrinn her. Kan ikke kjøpe merke-klær bare for å unngå at ingen andre i klassen har samme plagg. I barnehage-alder ønsket han veldig sterkt rosa sko, noe vi kjøpte til ham. (Han insisterte på det to ganger før vi var i butikken.) Kort oppsummert kan jeg si at vi må tenke praktisk. Kan ikke la barnet bli helt primadonna, men barnet bør bli hørt dersom det har sterke meninger og gode begrunnelser. Anonymkode: d6795...260
Arkana Skrevet 7. september 2018 #5 Skrevet 7. september 2018 Det hadde ikke ramlet meg inn å påvirke barnas klesstil i det hele tatt. Så lenge de kler seg passende etter vær og anledning kan de gå i akkurat hva de vil. Hva foreldre liker og synes passer sammen er da fullstendig uvesentlig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #6 Skrevet 7. september 2018 Dette dilemmaet har jeg stått i mange ganger! Blant annet når datteren ville ha bunadcape over en vanlig kjole, kjole over jumpsuit etc. Litt i ettertid kan jeg nå si at jeg kun har angret på å moderere henne. De gangene hun har fått gå i de sprø kombinasjonene hun har valgt ut, så har jeg aldri angret på det i ettertid. Men å få henne til å endre klærne til noe jeg synes passer bedre i frykt for hva andre skal si - det har ikke føltes bra! Så stort sett har hun valgt selv. Og det har vært mye rart 😆 Nå er hun 12 år gammel og liker fortsatt litt annerledes klær, men jeg merker at hun holder på endre det litt. De siste mnd har vi fått se henne med både strømpebukse under kjole og i jeans. Det har hun ikke brukt siden hun var så liten at jeg bestemte. Så det endrer seg sakte, men sikkert i retning av mer vanlige kombinasjoner og klær. Og nå vet jeg ikke lenger om jeg skal si dessverre eller heldigvis. Hun er jo heldig som har den styrken at hun ikke lar andre påvirke hva hun skal gå i. Forresten, rundt 8-10 år var nok de mest ekstreme årene 😄 Anonymkode: 9e3aa...04d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #7 Skrevet 7. september 2018 Eneste jeg styrer på mine jenter (nå 6 og 12) er at det passer årstid/temperatur og anledning (vi pynter oss til fest, hvordan de pynter seg er ikke fullt så viktig så lenge de føler seg fine og det er passende). Ingen av dem har særlig stilsans Eldste liker heldigvis for det meste sorte klær og da går jo det meste i hop. De begynner tidsnok å bry seg om slike ting, dvs. de bryr seg jo for så vidt nå også, men kun om de selv liker det, ikke om det er trendy, rett merke, eller hva andre vil synes. Klør det av og til i meg om å kjøpe lekre, kule, koordinerte antrekk til dem? Oh yes, men jeg styrer meg om de ikke selv plukker det ut. Vi har ikke kjempegod råd med kun én inntekt så jeg vil helst unngå merkepress, men det er jo heldigvis mye fint brukt om det skulle melde seg et behov. Vi har også familie i USA så det er muligheter for rimelige Converce f.eks., som eldste liker. Jeg vil jo gjerne at de skal ha det beste, som alle andre foreldre, og at de av og til kan få de kule tingene de liker og har lyst på i stede for de evinnelige HM klærne (som jeg liker, for all del, men som ikke akkurat skiller seg ut). Anonymkode: 3205d...16d
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606 Me too. Nå er ungene 5 og 8 her, da. De ber ikke om å få bestemme selv, så da har jeg kontrollen enn så lenge. Anonymkode: 4e7ca...1f9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606 Jo, jeg legger frem klær til min 6 åring. Han har aldri ytet noe ønske om å bestemme selv. Gjør han det i fremtiden er det selvfølgelig greit (innenfor rimelighetens grenser). Men slik det er nå virker det ikke som han bryr seg så mye. Anonymkode: 09c99...d16
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Dine holdninger påvirker hennes holdninger. Om hun opplever en begresning fordi du gir henne en begresning vil det påvirke henne Anonymkode: 1199a...704
Suss80 Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Jeg legger frem klær når de skal på skolen her også. 10 og 8. Innimellom vil de bestemme selv eller at de vil ha på noe annet, og det er helt ok, så lenge det er greit i forhold til vær og føre. Må innrømme at jeg har forsøkt å påvirke de litt i forhold til stil 🙈 Men har lært med å kompromisse, så innimellom har det blitt dinosaurer, Spider-man og Elsa.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 Legger frem til barna her også. Gutter 12 og 9 og jente 5. Hvis det innimellom skjer at jeg ikke har tatt frem til 5 åringen så kler hun på seg selv, hun klarer vanligvis alltid å finne klær som passer fint sammen, retter kun på hvis det blir for varmt/kaldt. Nå er jeg ganske nøye når det kommer til klær og kjøper klær som barna har sagt at de liker. Mellomste vil helst har på seg joggebukse på skolen hver dag siden det er mest behagelig, men vi har inngått en kompromiss med 2 dager med behagelige bukser og resten av uken er greit med joggebukse. Anonymkode: a06bb...d02
Vera Vinge Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606 Jeg gjør også det. For å spare tid om morgenen, først og fremst. De eldste er 4 og 6, og særlig den ene er litt tung om morgenen, og jeg bare ser for meg hvordan han ville brukt tid på å finne fram ting og så måtte vi forhandle rundt passe varme klær for årstiden osv. 6-åringen syns visst også det er litt spennende å se hva jeg har lagt fram, og klager hvis jeg ikke har gjort det. Men det betyr jo at jeg påvirker hvilke klær de går i, så klart. Og selv når de velger selv, som de ofte gjør i helger, påvirker jeg jo, siden det stort sett er jeg som kjøper klær (vanligvis uten at de er med). Jeg kjøper jo ting jeg tror de vil like, men så klart min egen smak spiller inn. Men, særlig 4-åringen her kommer ofte med utrolig kule antrekk når han velger klær selv. Kombinerer farger og plagg jeg ikke hadde tenkt på selv, men som blir veldig morsomt og særegent. 1 time siden, AnonymBruker skrev:
kisskissbangbang Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 Jeg både kjøper klærne og legger fram antrekk på morran til mine gutter på 4 og 7, så jeg bestemmer foreløpig hva de har på seg. Innimellom kommer de med ønsker til klær eller farge/trykk/mønster, og da protesterer ikke jeg på det. Etterhvert ser jeg vel for meg å være litt forsiktig veiledende ang. hva som passer sammen og eventuelt absolutt ikke gjør det, men bestemme skal jeg ikke gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606 Akkurat det samme her! Det er bare å få inn en god vane. Anonymkode: a7d9f...3bc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg legger frem klær til alle barna, og de tar på seg det som ligger på rommet uten protester. 3, 4, 7, 9 og 12 🙂 Ingen andre som gjør det? Anonymkode: 497b8...606 Jeg har hørt om at slike barn finnes, men det er ikke selvopplevd at noe som er lagt fram(og enda til godkjent av det aktuelle barn), blir frivillig tatt på morgenen etter. Da er det feil, per definisjon. To barn, og det har vært slik siden treårsalder. Litt vanskelige innføre en vane dom innebærer tbangspåkledbing med makt. Anonymkode: 1d6a9...929 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #18 Skrevet 10. september 2018 På 8.9.2018 den 16.39, AnonymBruker skrev: Akkurat det samme her! Det er bare å få inn en god vane. Anonymkode: a7d9f...3bc Haha, trodde jeg gjorde la inn gode vaner tidlig med å la treåringen finne fram sine egne klær fra kommoden, jeg. De fleste klærne passer greit nok sammen også, men det gjør da ingenting om stilen blir litt original heller? Anonymkode: 06e88...388 2
Sola* Skrevet 10. september 2018 #19 Skrevet 10. september 2018 5 år gammel jente. Jeg drar på klesshopping uten henne, men hun får selv velge klær fra skapet. Hun har det siste halvåret nektet å bruke kjoler og skjørt så det kjøper jeg ikke lenger.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #20 Skrevet 10. september 2018 Har en gutt på 7 år (og en på 3 år). Vet sånn ca hva eldste liker, så det er ingen problem. Han er veldig flink til å matche klær. Legger frem klær hver kveld som barna tar på seg om morgenen etter dusj/vask. Blir det noen protester sørger jeg for at klærne passer sammen. Anonymkode: 92274...1c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå