Gå til innhold

Den kjedelige norske interiørstilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med boligkjøp har jeg sett på utallige finn-annonser det siste året. Dette har bare forsterket inntrykket jeg allerede hadde om at den norske interiørstilen er dørgende kjedelig. Jeg har selv vært der, så absolutt. Nå prøver jeg å bryte ut av tankegangen. Før turte jeg ikke å ta noen spenstige valg, og det falt meg aldeles ikke inn at vegger kan være i en annen farge enn hvitt. Gulv måtte selvfølgelig være så lyse som mulig. I ingen andre hjem jeg var i, og det gjelder forsåvidt fortsatt, skjedde det noe særlig spennende heller. 

Hvorfor er det sånn? Hvor er alle de inspirerende hjemmene med eiere som tar morsomme, spennende eller annerledes valg? Ikke misforstå, jeg vet at det finnes, men jeg skulle så gjerne likt å se flere av dem. 

Er det andre her som også er utrolig lei? Har du brutt ut av den duse, lyse skyen og gjort noe annerledes hjemme hos deg? Hva, i så fall? 

Anonymkode: 1d49a...46a

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lyse askegulv og hvite vegger, men der stopper dusheten. Resten av hjemmet er fargerikt så det rekker. Jeg elsker farger, derfor har jeg valgt lyse gulv og vegger for å unngå fullstendig krash. 

Men jeg er enig i at det er trist så se fantasiløsheten som rår i de norske hjem, særlig de som legger ut skrytebilder på SoMe som understreker denne fantasiløsheten.

Anonymkode: b783c...ae3

• Liker 4
Skrevet

Når man ser etter inspirasjon og ideer tar man gjerne fra det man ser rundt seg, og da velger mange lignende temaer fra kataloger og reklamer. Når alle disse privatpersonene har disse hjemmene, så vil mennesker som skaffer seg ny, egen bolig ta inspirasjon fra venner som har det slik osv. 

Skal sies at mtp mørketiden i Norge, så tenker jeg at det er vanskelig å ha mørke vegger i hovedrom over lengre tid. Har bodd i mørke og lyse hjem, og de lyse vinner over tid- de mørke kan bli slitsomme og gi en følelse av å være innestengt. Skal sies at jeg jobber en del hjemmefra, så mulig det er verre for meg enn andre. Det går selvsagt ha ulike farger på ulike vegger , eller ha en del av stua som er mørkere osv. 

De kritthvite stilene med litt lysegrått og "i love masturbating at home" er de verste stilene. Regner med kanskje det er de du mener. 

Nå leier jeg, men når jeg endelig bestemmer meg for hvor jeg skal bo på lang sikt, så kommer jeg nok til å ha et naturinspirert interiør. Stein, trevegger, mye planter, med innslag av mørkeblått, mørkelilla eller noe sånt.

Synes for øvrig et lignende problem finnes innenfor mote og klær- dørgende kjedelig eller stygt. 

Kanskje det henger litt sammen med at vi er få, med få desgnere, importerer et begrenset utvalg fra utlandet osv? Med mindre du bor i de største byene, kanskje. Jeg mener, om jeg skulle talt opp hvor mange ulike sofaer det går an å få kjøpt i mitt fylke, så ville det ikke forundre meg om det ikke var flere enn 100 å velge mellom...

Anonymkode: 58d6d...b3a

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker veldig godt den lyse, nordiske stilen og har i grunnen alltid gjort det, men jeg har en del kontraster i sort/gråsort i småmøbler og "stæsj". Vurderer å male soverommet i en mørk lillafarge, da - der skal man jo bare sove, så da er det en fordel at det er mørkt, tenker jeg :)

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I forbindelse med boligkjøp har jeg sett på utallige finn-annonser det siste året. Dette har bare forsterket inntrykket jeg allerede hadde om at den norske interiørstilen er dørgende kjedelig. Jeg har selv vært der, så absolutt. Nå prøver jeg å bryte ut av tankegangen. Før turte jeg ikke å ta noen spenstige valg, og det falt meg aldeles ikke inn at vegger kan være i en annen farge enn hvitt. Gulv måtte selvfølgelig være så lyse som mulig. I ingen andre hjem jeg var i, og det gjelder forsåvidt fortsatt, skjedde det noe særlig spennende heller. 

Hvorfor er det sånn? Hvor er alle de inspirerende hjemmene med eiere som tar morsomme, spennende eller annerledes valg? Ikke misforstå, jeg vet at det finnes, men jeg skulle så gjerne likt å se flere av dem. 

Er det andre her som også er utrolig lei? Har du brutt ut av den duse, lyse skyen og gjort noe annerledes hjemme hos deg? Hva, i så fall?

Det er "ut" med hvite vegger nå, så du er helt mainstream.

Anonymkode: 96485...d4d

• Liker 7
Skrevet

Jeg har hvite vegger fordi jeg har 5 meter takhøyde 😂 vet ikke hvordan jeg skulle kommet i gang med å male så har droppet det så langt.

Men jeg har nesten bare mørke møbler, og fargene er smaragdgrønn, rustrød og noe lilla. Men selv om jeg har spreke farger så føler jeg at det mangler noe. Jeg vurderer å lage en spilevegg med svart bakgrunn for å bryte litt opp, men det er kanskje bedre å male noen felt med farger på veggen.. Så i bunn og grunn har vi den stilen du beskriver, men med en maskulin vri :)

Den som har inspirert meg mest er forresten bestemor! Vi har moderne møbler som har samme tre/farger og sammensetninger som hennes originale møbler fra 1920-1960-tallet.

Anonymkode: ff2ee...778

Skrevet

Kanskje folk ikke gidder å bo i såkalte spennende hjem, men vil heller ha det koselig?

Skrevet
5 timer siden, O.G. skrev:

Kanskje folk ikke gidder å bo i såkalte spennende hjem, men vil heller ha det koselig?

Jeg syns ikke det er noe særlig koselig i et pregløst, kritthvitt hjem. Mener ikke at man må ha et hjem som Erlend Elias. Med tanke på hvordan det ser ut i så mange norske hjem, så skal det ikke så mye til før det blir mer spennende. 

6 timer siden, Million skrev:

Denne damen har IKKE noen typisk kjedelig norsk stil i alle fall.... 🙂 Jeg kjenner jeg blir litt stresset av å se det, men andre synes kanskje annerledes. 

https://www.aftenposten.no/bolig/Maria-24-liker-a-leke-med-kontraster--Enkelte-har-kommet-bare-for-a-se-huset-11484b.html

Kudos til henne for å prøve noe annet! Liker ideen, men syns ikke det var så godt gjennomført. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når man ser etter inspirasjon og ideer tar man gjerne fra det man ser rundt seg, og da velger mange lignende temaer fra kataloger og reklamer. Når alle disse privatpersonene har disse hjemmene, så vil mennesker som skaffer seg ny, egen bolig ta inspirasjon fra venner som har det slik osv. 

Skal sies at mtp mørketiden i Norge, så tenker jeg at det er vanskelig å ha mørke vegger i hovedrom over lengre tid. Har bodd i mørke og lyse hjem, og de lyse vinner over tid- de mørke kan bli slitsomme og gi en følelse av å være innestengt. Skal sies at jeg jobber en del hjemmefra, så mulig det er verre for meg enn andre. Det går selvsagt ha ulike farger på ulike vegger , eller ha en del av stua som er mørkere osv. 

De kritthvite stilene med litt lysegrått og "i love masturbating at home" er de verste stilene. Regner med kanskje det er de du mener. 

Nå leier jeg, men når jeg endelig bestemmer meg for hvor jeg skal bo på lang sikt, så kommer jeg nok til å ha et naturinspirert interiør. Stein, trevegger, mye planter, med innslag av mørkeblått, mørkelilla eller noe sånt.

Synes for øvrig et lignende problem finnes innenfor mote og klær- dørgende kjedelig eller stygt. 

Kanskje det henger litt sammen med at vi er få, med få desgnere, importerer et begrenset utvalg fra utlandet osv? Med mindre du bor i de største byene, kanskje. Jeg mener, om jeg skulle talt opp hvor mange ulike sofaer det går an å få kjøpt i mitt fylke, så ville det ikke forundre meg om det ikke var flere enn 100 å velge mellom...

Anonymkode: 58d6d...b3a

Det høres utrolig fint ut! Også enig angående klær. Kanskje det i tillegg til det andre du skriver henger sammen med at vi nordmenn generelt ikke har det naturlig i oss å tørre og stikke oss ut?

-TS 

• Liker 4
Gjest Belle âme
Skrevet
6 timer siden, Million skrev:

Denne damen har IKKE noen typisk kjedelig norsk stil i alle fall.... 🙂 Jeg kjenner jeg blir litt stresset av å se det, men andre synes kanskje annerledes. 

https://www.aftenposten.no/bolig/Maria-24-liker-a-leke-med-kontraster--Enkelte-har-kommet-bare-for-a-se-huset-11484b.html

Typen og eg har samme farge på veggene i stova og knallgul sofa, akkurat som her! Liker det best slik😄

Skrevet

Hvitt går Aldri ut. Det kommer tilbake igjen når alle blir lei det mørke.

Anonymkode: 9ca95...a0b

• Liker 7
Skrevet

Når en ser på boliger i den hensikt å kjøpe, så er det viktigere saker å se på enn fargevalget på veggene. Å male om i ønsket farger, eller tapetsere koster liksom ikke all verden. 

Jeg kjøper heller en bolig som har hvite rom, nyere kjøkken og bad enn en bolig som har all verdens farger i alle rom.

Anonymkode: 1a9d1...eb9

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes lyse farger er best. Hus bygget tidlig 2000-tallet og eldre, virker veldig mørke! Liker ikke de triste trefargene på veggene. Husker jeg hadde et blått soverom i et hus jeg bodde for lenge siden. Fargerike vegger er vanskelige å style opp. Hvitt passer til alt. Problemet med de nye leilighetene og husene er at de kanskje kan bli litt sjeleløse. Men det er mye lettere å holde rent, med parkett osv. Hus bygget i litt eldre dager, har masse sprekker der dritt og lort samler seg opp. 

Skrevet

Tja, litt kreativitet og litt "slenge seg på trender" her i huset.

Gangen er lys, men har sprayet og fikset litt på knagghengere etc.
Soverommet har svart fondvegg, og vi har hengt opp bilderammer med fjær fra undulatene våre (som de har "røytet av" altså!).
Har sånne typiske "quotes"-plakater som er så populært fra f. eks. Desenio, men har laget alle selv med egne sitater og preg på. I tillegg er jeg fotograf og bruker egne bilder på veggene.

På kontoret har vi en fondvegg som er på knæsj farge nr. 2 med masse personlige bilder og sitater på veggen. Har laget "interiør" av klær og smykker ved å bruke det som pynt. 

I stuen har vi malt en vegg med sånn "betong"-maling og kjøkkenviften er malt med tavlemaling som vi kan skrive på.
Har hengt opp arvegods fra mormor og laget en personlig tavle med oppskrifter, bilder osv. :) 

Anonymkode: 8a9ec...acc

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tragisk trend vi har kommet  i. Å stå alene å bryte tankegang er tøft som det er. Det blir som å stå alene i ødemarken. Men for å finne en vei ut kan alternativet være å flytte til et annet land. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvitt går Aldri ut. Det kommer tilbake igjen når alle blir lei det mørke.

Anonymkode: 9ca95...a0b

Hvitt har en stor fordel i Norge, fordi vi ikke har et like stort overskudd av sol som land lenger sør. Vi kan trives i rom med mørke flater, sånn i noen timer av gangen, men over tid er det det å utnytte lyset maksimalt som gjelder. Det er nærmest en naturlov.

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, Million skrev:

Oi.. det var litt mye av det gode for min del, men jeg liker at boligen har personlighet. Det er ikke et showroom eller generisk bolig uten særpreg. 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

i love masturbating at home"

Ny stil for meg😂

• Liker 2
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er "ut" med hvite vegger nå, så du er helt mainstream.

Det samme tenkte jeg.

Det var en million like tråder da vi gikk fra kaffe latte til hvitt, og nå når vi går fra hvitt til deco blue. 

Hvitt var fargen alle egentlig elsket, og nå er hvitt fargen som er sååå kjedelig. Circle of interiør.

Skrevet

Hvite hjem er da ikke lenger typisk. Syns alle har grå, blå eller grønne vegger nå. 

Anonymkode: ec572...b52

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...