AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Muligheten til førerkort bør være tilstede for alle. Svært mange jobber i dag krever førerkort. Når det kan koste opp i mot 40 000 å klare å få til førerkort i dag er det mange som sliter med å få dette til. Priviligerte barn får jo dette fra foreldrene, noe som fører til større klasseskiller, priviligerte barn kommer da ut fra videregående med vitnemål og førerkort. Det blir enklere for de å skaffe jobb ved siden av studiene eller fast jobb, eller spekteret jobber de kan søke på er videre. For at denne forskjellen sksl bli borte og for å unngå grådige kjøreskoler hadde det vært bedre om alle fikk muligheten til dette gjennom skolesystemet. Selv for en liten pris, si 5000 kr. Dette ville gitt mange flere muligheter i livet. Anonymkode: f8805...2ba 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Det vil koste 1,5-2 mrd. i året. De pengene kan brukes bedre på noe annet. Anonymkode: 66f28...ac2 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Det er ikke en menneskerett å ha førerkort, men jeg er forøvrig enig i at det er altfor dyrt. Selv brukte jeg pengene jeg fikk i konfirmasjon på å ta "lappen". Anonymkode: 9ca18...e8d 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Muligheten til førerkort bør være tilstede for alle. Svært mange jobber i dag krever førerkort. Når det kan koste opp i mot 40 000 å klare å få til førerkort i dag er det mange som sliter med å få dette til. Priviligerte barn får jo dette fra foreldrene, noe som fører til større klasseskiller, priviligerte barn kommer da ut fra videregående med vitnemål og førerkort. Det blir enklere for de å skaffe jobb ved siden av studiene eller fast jobb, eller spekteret jobber de kan søke på er videre. For at denne forskjellen sksl bli borte og for å unngå grådige kjøreskoler hadde det vært bedre om alle fikk muligheten til dette gjennom skolesystemet. Selv for en liten pris, si 5000 kr. Dette ville gitt mange flere muligheter i livet. Anonymkode: f8805...2ba Det altruistiske alternativet er å ikke kjøre bil, å oppfordre til kollektiv transport allerede i skolen. Jeg tror ikke du stiller så mye sterkere på arbeidsmarkedet uten sertifikat hvis ikke du skal arbeide som sjåfør heller. Jeg har i hvert fall aldri hatt behov for det i mitt yrke. Anonymkode: fed12...2fa 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil koste 1,5-2 mrd. i året. De pengene kan brukes bedre på noe annet. Anonymkode: 66f28...ac2 For meg virker det som om lappen er noe mange tar «i blinde», uten å tenke over om de virkelig har behov for det. Det er en seremoniell milesten mer enn et reelt behov. Anonymkode: fed12...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 I følge den nye Nord-Jæren-Bompengeavten så skal vi alle jo ta bussen, evt. sykle i den nye fanzy sykkeltunelle de skal lage, så ... Anonymkode: 815ab...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 Så dere som sier at det ikke er menneskerettighet mener altså at det er greit at de rike får flere muligheter og blir rikere mens de fattige får ferre. Som sagt er det mange jobber som krever førerkort. Kollektiv tilbudet her til lands, mange steder er så dårlig at det i mange tilfeller ikke kan brukes. Det vil fremme samfunnet og være en god samfunnsutvikling å gi dette til alle. I Norge bor vi i et av verdens rikeste land, da bør vi faktisk kunne gi innbyggerene litt mer enn kun de grunnleggende meskerettigheter ! Men må si at vi sliter bare med å få til dette, ganske latterlig! At det ikke er menneskerettighet et et ganske dårlig argument. At det vil koste mye, er et bedre argument, men om det fører til et bedre fungerende samfunn, noe jeg påstår at det vil, så vil det sannsynlugvis spare samfunnet penger i det lange løp og hindre dannelsen av grådige kjøreskoler. Og til dere som brukte konfirmasjons penger på dette: Dere er priviligerte barn, Ikke alle har konfirmasjon og får en stor feit slump med penger, det får kun de priviligerte. Anonymkode: f8805...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så dere som sier at det ikke er menneskerettighet mener altså at det er greit at de rike får flere muligheter og blir rikere mens de fattige får ferre. Som sagt er det mange jobber som krever førerkort. Kollektiv tilbudet her til lands, mange steder er så dårlig at det i mange tilfeller ikke kan brukes. Det vil fremme samfunnet og være en god samfunnsutvikling å gi dette til alle. I Norge bor vi i et av verdens rikeste land, da bør vi faktisk kunne gi innbyggerene litt mer enn kun de grunnleggende meskerettigheter ! Men må si at vi sliter bare med å få til dette, ganske latterlig! At det ikke er menneskerettighet et et ganske dårlig argument. At det vil koste mye, er et bedre argument, men om det fører til et bedre fungerende samfunn, noe jeg påstår at det vil, så vil det sannsynlugvis spare samfunnet penger i det lange løp og hindre dannelsen av grådige kjøreskoler. Og til dere som brukte konfirmasjons penger på dette: Dere er priviligerte barn, Ikke alle har konfirmasjon og får en stor feit slump med penger, det får kun de priviligerte. Anonymkode: f8805...2ba Rike vil alltid ha flere muligheter. Du får legge til side penger som alle andre eller skaffe deg en jobb som ikke krever førerkort. De fleste med god økonomi har jobbet hardt for pengene sine, det burde du også. Anonymkode: 6418c...186 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rike vil alltid ha flere muligheter. Du får legge til side penger som alle andre eller skaffe deg en jobb som ikke krever førerkort. De fleste med god økonomi har jobbet hardt for pengene sine, det burde du også. Anonymkode: 6418c...186 Dette har ikke noe med meg å gjøre personlig dette er en sak til diskusjon. Anonymkode: f8805...2ba
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Hva tenker dere om de som er dårlig til bens. At staten ikke betaler førerkort for de er vel et brudd på deres bevegelsesfrihet. Dersom de må gå 20 min+ til bussen i vanskelig terreng men kunne ha kjørt. Anonymkode: f8805...2ba
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #12 Skrevet 8. september 2018 På 7.9.2018 den 7.59, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om de som er dårlig til bens. At staten ikke betaler førerkort for de er vel et brudd på deres bevegelsesfrihet. Dersom de må gå 20 min+ til bussen i vanskelig terreng men kunne ha kjørt. Anonymkode: f8805...2ba Litt mosjon er bra for alle. Og hvem er det som må gå til bussen i vanskelig terreng? Anonymkode: 6418c...186
Example Skrevet 8. september 2018 #13 Skrevet 8. september 2018 På 7.9.2018 den 0.17, AnonymBruker skrev: Det altruistiske alternativet er å ikke kjøre bil, å oppfordre til kollektiv transport allerede i skolen. Jeg tror ikke du stiller så mye sterkere på arbeidsmarkedet uten sertifikat hvis ikke du skal arbeide som sjåfør heller. Jeg har i hvert fall aldri hatt behov for det i mitt yrke. Anonymkode: fed12...2fa Spørs hvor du bor. Uten førerkort hadde jeg ikke kunnet hatt den jobben jeg har i dag, da jeg bor et sted det ikke går noe særlig med busser. Med mindre du bor i, eller rett ved en større by, er du fullstendig avhengig av å ha førerkort i Norge. 5
Traktor Skrevet 8. september 2018 #14 Skrevet 8. september 2018 På 7.9.2018 den 0.17, AnonymBruker skrev: Det altruistiske alternativet er å ikke kjøre bil, å oppfordre til kollektiv transport allerede i skolen. Jeg tror ikke du stiller så mye sterkere på arbeidsmarkedet uten sertifikat hvis ikke du skal arbeide som sjåfør heller. Jeg har i hvert fall aldri hatt behov for det i mitt yrke. Anonymkode: fed12...2fa Jeg tror ikke du forstår hvor mange som faktisk ikke har et brukbart kollektivtilbud. Selv bor jeg bare 40 km unna Oslo sentrum, rett ved en meget trafikkert riksvei. Men kollektivtilbud er nærmest ikkeeksisterende. Jeg er desverre helt nødt til å ha bil. Og jobber man turnus er bil nærmest et krav om man ikke bor innenfor sone 1 i Oslo eller tilsvarende i andre byer. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #15 Skrevet 8. september 2018 På 7.9.2018 den 6.50, AnonymBruker skrev: Så dere som sier at det ikke er menneskerettighet mener altså at det er greit at de rike får flere muligheter og blir rikere mens de fattige får ferre. Som sagt er det mange jobber som krever førerkort. Kollektiv tilbudet her til lands, mange steder er så dårlig at det i mange tilfeller ikke kan brukes. Det vil fremme samfunnet og være en god samfunnsutvikling å gi dette til alle. I Norge bor vi i et av verdens rikeste land, da bør vi faktisk kunne gi innbyggerene litt mer enn kun de grunnleggende meskerettigheter ! Men må si at vi sliter bare med å få til dette, ganske latterlig! At det ikke er menneskerettighet et et ganske dårlig argument. At det vil koste mye, er et bedre argument, men om det fører til et bedre fungerende samfunn, noe jeg påstår at det vil, så vil det sannsynlugvis spare samfunnet penger i det lange løp og hindre dannelsen av grådige kjøreskoler. Og til dere som brukte konfirmasjons penger på dette: Dere er priviligerte barn, Ikke alle har konfirmasjon og får en stor feit slump med penger, det får kun de priviligerte. Anonymkode: f8805...2ba Man kan si mye om prisen på førerutdanningen her i landet, men førerkort eller ikke er faktisk ikke en markør som skiller mellom rike og fattige. Jeg kjenner heller ikke til mange som har satt seg i bunnløs gjeld for å få tatt førerkort. Anonymkode: 8194e...e48 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #16 Skrevet 8. september 2018 På 7.9.2018 den 0.17, AnonymBruker skrev: Det er ikke en menneskerett å ha førerkort, men jeg er forøvrig enig i at det er altfor dyrt. Selv brukte jeg pengene jeg fikk i konfirmasjon på å ta "lappen". Anonymkode: 9ca18...e8d Det forutsetter igjen at familie har litt penger. Jeg betalte fem ganger mer for førerkortet enn jeg fikk i konfirmasjonspenger. Stor familie, ikke rik. Anonymkode: ec2c6...47b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #17 Skrevet 8. september 2018 Hvorfor skal staten betale for førerkort når målet er at færre skal bruke bil? For en bærekraftig utvikling i samfunnet er der viktig at flere lar bilen stå. Alle monner drar. Jeg tok sertifikat da jeg var 20, hadde ikke råd før. Jobbet, sparte og planla hvordan jeg skulle gjøre det. Ingen hjelp fra foreldre, og selvsagt ble det ekstra knapt en periode, men sånn måtte jeg gjøre det. Er nå 30 år og har tatt et aktivt valg om å ikke eie bil. Sykler, går eller tar buss. Anonymkode: eae71...737 1
♥Missy♥ Skrevet 8. september 2018 #18 Skrevet 8. september 2018 1 time siden, Example skrev: Spørs hvor du bor. Uten førerkort hadde jeg ikke kunnet hatt den jobben jeg har i dag, da jeg bor et sted det ikke går noe særlig med busser. Med mindre du bor i, eller rett ved en større by, er du fullstendig avhengig av å ha førerkort i Norge. De fleste som har førerkort i dag betaler dette selv, så om behovet er der, bør man prioritere pengene slik at man kan betale for dette selv. Samtidig er det mange som tror at de har lært seg å kjøre bil når de får førerkortet, mens det de egentlig har er f´å ha fått tillatelse til å lære seg å kjøre bil. Noen tror de er verdensmestre på å kjøre bil med en gang de har lappen i hånda, men det ser man jo stadig på veiene i landet, at det er mange farlige sjåfører. Det skulle har vært prøvetid på førerkort. Noe som innebar null bøter, eller null overtredelser i trafikken før det hadde gått 3-5 år. Min mening.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #19 Skrevet 8. september 2018 Vil man ha førerkort, så prioriterer man det. Jeg tok lappen da jeg var 18 år og jeg betalte for den selv. Jeg bodde på hybel og hadde en deltidsjobb ved siden av vgs. Å ta lappen betydde mindre mat, mindre klær, mindre turer på byen. Men jeg prioriterte lappen fremfor det overnevnte. Vil man, så kan man. Anonymkode: c7cc0...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 Om argumentet er at mulighetene til førerkort skaper klasseskille, så bør han heller se på de andre momentene som faktisk skaper klasseskiller. Boligmarked, og mulighetene til å studere uten jobb ved siden av. Anonymkode: b940e...971 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå