Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #21 Skrevet 6. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du må oppholde deg i Norge for å ha rett på AAP, dette er svært strengt. Feil 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #22 Skrevet 6. september 2018 Hadde jeg vært i din situasjon og hatt broren i en alvorlig ulykke, så hadde jeg reist. Det er ikke tid til å si ifra for din del uansett, selv om du skulle ønske det. Du reiser på en fredag og er tilbake innen mandag, og man får ikke penger for lørdag og søndag uansett. Dessuten så har du ikke noe aktivitet å følge på fredagen imorgen, ei heller på mandagen, så det hadde vært helt "noldus" hvis man må stresse med å skrive og spørre om lov for en helg. Hadde det vært ei uke eller to, javel, da kunne man søkt, men når det er snakk om helg, så er det bare firkantet byråkrati. Når jeg søkte om fri, så fikk jeg det alltid uten stress, men jeg passet på at det er alltid rundt sommeren, så da nekter de aldri og man får alltid lov når det er rundt fellesferier. Helg er også en slags "fellesferie" i og med at du ikke får penger for lørdag og søndag. Å være helt sånn firkantet som en del NAV-veiledere er, er helt blåst. Sånn teoretisk sett, hvis man skal være helt firkantet, så måtte man søkt om å besøke Sverige etter en dag der selv om man bor i Fr.stad, Halden eller Sarpsborg, LOL. Det blir bare for dumt. Anonymkode: 1771c...799 7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #23 Skrevet 6. september 2018 NAV er ikke «The All Seeing Eye of Mordor», så du kan trygt reise, men burde kanskje ikke skrive offentlig blogg om reisen? Anonymkode: 8a65c...095 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #24 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, Daria skrev: NAV har bedre ting å bruke tiden sin på enn å følge med på om folk på AAP buker passene sine uten tillatelse Det er snakk om én dag, det ødelegger ikke for noe aktivitet eller annet opplegg du er bundet til, det er en spesiell situasjon - sannsynligheten for at de bryr seg er lik null. Jeg ville dratt uten å blunke, og ville brukt kortet mitt der nede uten redsel også - de ha da ingen tilgang til bankinfomasjonen min. NAV har blitt strengere på det de siste årene. De har flere metoder på å ta svindlere på. Når TS blir tatt i en løgn så kan det få jævlig store konsekvenser. Fordi det er svindel. Som mottaker av AAP (og andre stønader) så signerer man under på at man følger reglene, også når TS sender meldekort. Det å oppfordre til svindel her inne i denne tråden er imot kg's regler, fordi det er oppfordring til å bryte norsk lov! Er det snakk om én dag så vil hun få jævlig lite trekk eller få det godkjent. Det er mennesker som jobber hos NAV, ikke roboter. Det finnes unntak for alle regler. Dagsatsen hun da kanskje blir trekt for, er ikke det store beløpet om det er snakk om 1-2 dager. Hun må gjøre det riktig, følge reglene og varsle NAV i morgen, ellers så vil det få store konsekvenser senere. Fordi jo, NAV bruker sin tid på å følge med på trygdesvindel, aap i utlandet osv. Fordi det er et problem de ønsker å fjerne, og de vil ta så mange de over hode kan, fordi det er svindel! 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste du ikke at ts ikke har hatt mulighet til å gjøre det på korrekt måte, da broren har blitt akutt syk? Anonymkode: 781ce...ff1 Ts skriver at hun ikke vil gjøre det på korrekt måte, fordi nav er "ekle" mot henne. jeg skrev jo, reis og ring i morgen. vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 176cb...f39 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #25 Skrevet 6. september 2018 Du vil få lov til å reise til utlandet dersom det ikke kommer i veien for det som står på din aktivitetsplan. Det er uansett snakk om en kort periode og en familiekrise. Du får nok lov til å reise uten å miste aap for de aktuelle dagene. Men det kan jo være greit å informere nav om det som har skjedd, bare sånn i tilfelle. Anonymkode: a443b...ebd 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #26 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, Mkigjen skrev: Feil Nope - det er helt riktig. Du må oppholde deg i Norge for å ha rett på AAP. Ja, det er mulig å få godkjent å få beholde AAP ved utenlandsreise - men dette må søkes om, er og et unntak fra hovedregelen: En må oppholde seg i Norge. Siden jeg også sa tydelig at TS må melde fra til NAV, framgår det helt klart at det var dette jeg sikta til . Anonymkode: 48ca5...8a7
Daria Skrevet 6. september 2018 #27 Skrevet 6. september 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, NAV har fullmakter til å følge med på så mangt, de kan ikke se kontobevegelsene dine - men de kan følge med på om kortet ditt er brukt i utlandet, via valutaregisteret: il https://www.dinside.no/okonomi/slik-kan-nav-kontrollere-deg/61260158 Anonymkode: 48ca5...8a7 Det visste jeg ikke. Men at de har tilgang til å sjekke betyr ikke at de følger med på alle eller får automatisk varsel hver gang noen trekker kortet i utlandet. Ellers så er jo den enkle og korrekte løsningen å kysse av for ferie på meldekortet - da trekkes støtte for de(n) aktuelle dagen(e), og du har ditt på det tørre. Endret 6. september 2018 av Daria 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #28 Skrevet 6. september 2018 4 minutter siden, Mkigjen skrev: Feil Du tar feil, sett deg inni reglene før du kommer her og sprer løgn. "Etter hovedregelen må du oppholde deg i Norge for å kunne motta arbeidsavklaringspenger. NAV kan unntaksvis gi dispensasjon fra kravet om opphold i Norge, i inntil 4 uker per kalenderår." Ang reise så står det blant annet dette: Spørsmål: Jeg har reist til utlandet, og glemte å søke om å få beholde arbeidsavklaringspengene mine. Jeg har fått stans i utbetalingen min, hva gjør jeg nå? Svar: Dersom du mottar arbeidsavklaringspenger og ønsker å reise til utlandet, må du alltid søke om godkjenning i forkant av reisen. Bruk skjemaet «Søknad om å beholde arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet», med mindre tidsmessige årsaker ikke gjør det mulig. Når du reiser til utlandet uten å ha søkt om godkjenning fra NAV i forkant av reisen, vil arbeidsavklaringspengene dine bli stanset. Reiser du uten å ha søkt, vil du ikke ha rett til utbetaling for perioden du oppholder deg i utlandet. TS kan med andre ord reise for så å ringe og søke i morgen eller først kommende mandag. Dersom ts reiser uten å varsle, uavhengig av grunn, så er det brudd på reglene og klassifisert som svindel. Fordi hvem som helst kan komme opp med en unnskyldning etter å ha blitt tatt i å bryte reglene. Anonymkode: 176cb...f39 5
Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #29 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er mulig å få godkjent å få beholde AAP ved utenlandsreise Så da trenger man strengt tatt ikke oppholde seg i Norge, bare søke først
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #30 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nope - det er helt riktig. Du må oppholde deg i Norge for å ha rett på AAP. Ja, det er mulig å få godkjent å få beholde AAP ved utenlandsreise - men dette må søkes om, er og et unntak fra hovedregelen: En må oppholde seg i Norge. Siden jeg også sa tydelig at TS må melde fra til NAV, framgår det helt klart at det var dette jeg sikta til . Anonymkode: 48ca5...8a7 Utenlandsopphold er spesifisert, med unntak inkludert, på nettsidene til NAV. Ikke alle trenger å søke, det kommer an på hva man får penger for, og man trenger uansett ikke søke for et kort opphold. NAV har ikke tid til å ta hensyn til nettdebatanters sterke meninger. Anonymkode: 8a65c...095
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #31 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil, sett deg inni reglene før du kommer her og sprer løgn. "Etter hovedregelen må du oppholde deg i Norge for å kunne motta arbeidsavklaringspenger. NAV kan unntaksvis gi dispensasjon fra kravet om opphold i Norge, i inntil 4 uker per kalenderår." Ang reise så står det blant annet dette: Spørsmål: Jeg har reist til utlandet, og glemte å søke om å få beholde arbeidsavklaringspengene mine. Jeg har fått stans i utbetalingen min, hva gjør jeg nå? Svar: Dersom du mottar arbeidsavklaringspenger og ønsker å reise til utlandet, må du alltid søke om godkjenning i forkant av reisen. Bruk skjemaet «Søknad om å beholde arbeidsavklaringspenger under opphold i utlandet», med mindre tidsmessige årsaker ikke gjør det mulig. Når du reiser til utlandet uten å ha søkt om godkjenning fra NAV i forkant av reisen, vil arbeidsavklaringspengene dine bli stanset. Reiser du uten å ha søkt, vil du ikke ha rett til utbetaling for perioden du oppholder deg i utlandet. TS kan med andre ord reise for så å ringe og søke i morgen eller først kommende mandag. Dersom ts reiser uten å varsle, uavhengig av grunn, så er det brudd på reglene og klassifisert som svindel. Fordi hvem som helst kan komme opp med en unnskyldning etter å ha blitt tatt i å bryte reglene. Anonymkode: 176cb...f39 TS vil ikke bli anmeldt for svindel. Hvilken idiot ville le ert den anmeldelsen? Anonymkode: 8a65c...095 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #32 Skrevet 6. september 2018 NAV får nok ikke greie på det, men hvis du blir akutt syk og må på sykehus eller noe sånt er du screwed. Anonymkode: e8335...d14 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #33 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: NAV får nok ikke greie på det, men hvis du blir akutt syk og må på sykehus eller noe sånt er du screwed. Anonymkode: e8335...d14 Jeg har jo helårs reiseforsikring, da, og hvis kortet mitt ikke trekkes og jeg er tilbake før NAV eventuelt vil ha tak i meg, bør det jo ikke være et problem, om noe så jævlig skulle skje? Jeg er ganske ung, om dere ikke har skjønt det. Er bare 20. Dette er nytt og rart og vanskelig for meg. Anonymkode: c703b...04a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #34 Skrevet 6. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så å spontant besøke skadet bror er trygdesvindel, men om jeg hadde oppholdt meg i Norge og bare drikki meg dritings hver dag eller liggi på sofaen og nekta å spise - eller bare dratt til motsatt ende av Norge, og vært fullstendig utilgjengelig - da hadde ingen brydd seg. Om jeg dro til Finnmark hadde det vært vanskeligere å komme seg kjapt hjem igjen enn det er fra Nederland, men det er landegrenser som betyr noe, ikke hva du gjør der du er, eller hvor langt unna du er NAV-kontoret ditt. Faen ta det opplegget her, ass... Anonymkode: c703b...04a Det er ikke det du skriver det handler om. Ts skal forlate landet, TS må varsle NAV. Reglene er at hun må SØKE for å forlate landet. NAV's regler, ikke mine. Her er det snakk om en akutt situasjon, så klart må ikke TS sitte og vente på NAV når det er så alvorlig. Poenget er; TS må varsle NAV etter at hun har reist. hun kan ikke få moren til å betale for henne, få en i Norge til å sende meldekort osv for å gjemme seg fra NAV. Det er svindel, det hun må gjør er å kontakte NAV så fort hun får mulighet. Fordi sånn er reglene og reglene godtar du hver bidige gang du sender inn meldekort. Vanskeligere er det ikke. Det du skriver er helt irrelevant. NAV kan velge å stoppe stønaden om du har tatt deg en reise 4 mil unna (fortsatt i Norge) og du får beskjed om at det blir møte neste dag, men så drittsekk er de aller fleste ikke. For det er som sagt mennesker som jobber der. Anonymkode: 176cb...f39 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #35 Skrevet 6. september 2018 Reis og kontakt nav med en gang du kommer ned. Si at du vet at det må søkes, men at det ikke var tid. Du kan helt sikkert få med deg dokumentasjon på at broren din er på sykehuset. Lykke til! Anonymkode: 2b70d...e70 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #36 Skrevet 6. september 2018 Ikke bruk bankkortet hverken på utenlandselen på hverken utreise eller hjemreise. Dra til legen din. Er du sykemeldt kan du få attest på legen så lenge han mener det ikke gjør deg mer syk. Med asp skal du egebtlig ha jobb. Da vet jeg ikke om du får penger. Men kan man sykemeldes/få attest fra legen mens man er på sap. Blr jo det Anonymkode: 292c4...749
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #37 Skrevet 6. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn teoretisk sett, hvis man skal være helt firkantet, så måtte man søkt om å besøke Sverige etter en dag der selv om man bor i Fr.stad, Halden eller Sarpsborg, LOL. Det blir bare for dumt. Anonymkode: 1771c...799 Enkelte saksbehandlere er faktisk så firkanta. Jeg bor rett ved grensa, det tar meg 20 min å spasere til en svensk matbutikk. Men i en periode kunne jeg ikke gjøre dette, fordi min daværende saksbehandler truet med å stoppe AAP om jeg så mye som krysset grensa uten å søke først. Heldigvis ble hun ikke så lenge i den jobben. Anonymkode: 6493b...47a 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #38 Skrevet 6. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innmari så hyppe folk er på å oppfordre til trygdesvindel her da? Så det er liksom greit å svindle, bare grunnen er god nok liksom....?Du må oppholde deg i Norge for å ha rett på AAP, dette er svært strengt. Jeg ville ringt dem i morra den dag, og meldt fra - og heller tatt det trekket i utbetaling for fredagen om de ikke godkjenner at du får beholde AAP på reisen. Blir du eventuelt oppdaga i etterkant, vil reaksjonen bli mye tøffere. Du må jo i denne situasjonen også være forberedt på at oppholdet i Nederland kan bli lengre enn bare helga. Da får du et forklaringsproblem, om du kommer i etterkant og forteller at du oppholder deg i utlandet. Med beste ønsker for broren din ❤️ Anonymkode: 48ca5...8a7 Greit å vite hva man snakker om før man svarer kanskje. Hadde 10 dager i Hellas i sommer, MED aap. De visste det fordi jeg sendte søknad. Mistet ikke en krone. Han jeg snakket med i forkant sa at slik søknad bare er en formalitet, å at man ikke mister aap så fremt det ikke krasjer med evt aktivitet man har. Men Ts burde snakke med nav ja. Anonymkode: 8e6d2...2da 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #39 Skrevet 6. september 2018 Dumt at NAV har gått tilbake til at søknaden må sendes per post. For et år siden hadde ts kunne sendt søknaden elektronisk umiddelbart. Ts kan jo sende en melding der situasjonen forklares i «postkassen» på «mitt NAV» allerede i kveld, og så prøve å ringe i morgen. Anonymkode: 781ce...ff1 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #40 Skrevet 6. september 2018 Jeg går og på aap. Min saksbehandler sa jeg bare kunne reise utenlands i helg, det var helt i orden og at det ikke var nødvendig søke om. Jeg ville sendt saksbehandler beskjed om at hvorfor du må reise utenlands i all hast. Det at du ikke får søkt er jo naturlig i dette tilfellet, de tar menneskelige hensyn. Anonymkode: 2dad7...32e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå