AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #61 Skrevet 8. september 2018 18 timer siden, Phetzl skrev: Hvis jeg måtte reise til utlandet (eller innlandet) for å besøke en syk slektning, måtte jeg først bedt sjefen om fri, en såkalt velferdspermisjon. Dette er selvfølgelig ikke arbeidsgiver sitt problem, og jeg ville ikke fått lønn for de dagene det gjaldt, men fri ville jeg hatt krav på. Kan ikke se at det skal være på noen annen måte om det er NAV som står for utbetalingen. Jeg ville jo aldri vurdert å reise på privat ærend i arbeidstiden uten å melde fra, det er jo bare helt uhørt! Dårlig sammenligning. For det første er det snakk om hva slags aktivitet man har under AAP. Dette er helt individuelt. Du derimot, har fast arb.tid hver dag (fra mandag til fredag) og da er det ikke så rart at du må "be" om velferdspermisjon. Men fakta er også at arb.tiden varer ikke i 24 timer, men i 7,5 til 8 timer. Det betyr: Arb.giveren din har ingenting med hva du gjør etter kl 16 om du jobber mellom 08 - 16. Du har fri etter kl 16. Er man på AAP, så kan ikke NAV kreve en skit av deg etter kl 15 eller 16 på en fredag, og man får ikke penger av NAV lørdager og søndager heller. I tillegg har man rett til å få fri en viss tid i året - tror det var minst 4 uker? Her er det ikke uenighet i om man må søke formelt om å ta et par uker fri under AAP. Her er det snakk om en simpel helg - eller som nevnt av en annen debattant, hvor firkantet NAV kan være visse steder i landet når man trues med fratrekk hvis man bor i nærheten av den svenske grensa og krysser en liten tur over i et par timer før man er tilbake på den norske siden av grensa igjen. Her har man også en situasjon der det å si ifra likevel gjør at man ikke kan vente på et svar sånn formelt sett (TS må reise uansett). Så ja, det ville ha vært umoralsk, uetisk og ikke minst helt patetisk og latterlig av NAV hvis de trakk TS for penger når denne såkalte reisen IKKE krasjer med noen aktiviteter og det er nettopp AKTIVITETER som står sentralt i AAP. Anonymkode: 1771c...799 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #62 Skrevet 8. september 2018 Altså, er det en ulovlig ulykke ville jeg ha dratt en "hvit løgn" hvis NAV ikke er villig til å være rimelige. Bare pass på å låne penger fra din mor, slik at det KUN er hun som drar kortet. Anonymkode: 7aadd...2a8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #63 Skrevet 8. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dårlig sammenligning. For det første er det snakk om hva slags aktivitet man har under AAP. Dette er helt individuelt. Er man på AAP, så kan ikke NAV kreve en skit av deg etter kl 15 eller 16 på en fredag, og man får ikke penger av NAV lørdager og søndager heller. Anonymkode: 1771c...799 Feil. Du får faktisk penger av staten når du går på AAP, og NAV kan kreve mye av deg. Har du feks avtale om å komme tilbake til arbeid hvor det er snakk om kvelds-/helgejobbing, så gjelder dette også etter kl 15 eller 16. Det kommer helt an på planen man har med NAV. Sitat I tillegg har man rett til å få fri en viss tid i året - tror det var minst 4 uker? Niks, det er ingenting som heter «rett på fri» når man har AAP. Du kan søke om det, men det er ikke en rettighet, slik man har rett på ferie når man har ordinært lønnet arbeid. Greit å ha slikt på det rene før man uttaler seg. Når der gjelder opphold i utlandet mens man har AAP, står det følgende om opphold i utlandet mens man har AAP: Sitat Velger medlemmet å reise til utlandet før NAV har behandlet ferdig søknaden, reiser medlemmet på egen risiko for at NAV ikke godkjenner søknaden. Konsekvensen kan bli at arbeidsavklaringspengene stanses. Hvis medlemmet velger å reise til utlandet til tross for at NAV ikke har innvilget søknaden, skal arbeidsavklaringspengene stanses i den perioden medlemmet oppholder seg i utlandet. Tilsvarende gjelder hvis medlemmet ikke har søkt om godkjenning før han eller hun reiser. (Kilde: Folketrygdloven 11-3 tredje ledd). Hvor ofte Nav faktisk stanser pengene i praksis er jo en annen sak, særlig når det bare er snakk om en helg. Anonymkode: ce074...394 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #64 Skrevet 8. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dårlig sammenligning. For det første er det snakk om hva slags aktivitet man har under AAP. Dette er helt individuelt. Du derimot, har fast arb.tid hver dag (fra mandag til fredag) og da er det ikke så rart at du må "be" om velferdspermisjon. Men fakta er også at arb.tiden varer ikke i 24 timer, men i 7,5 til 8 timer. Det betyr: Arb.giveren din har ingenting med hva du gjør etter kl 16 om du jobber mellom 08 - 16. Du har fri etter kl 16. Er man på AAP, så kan ikke NAV kreve en skit av deg etter kl 15 eller 16 på en fredag, og man får ikke penger av NAV lørdager og søndager heller. I tillegg har man rett til å få fri en viss tid i året - tror det var minst 4 uker? Her er det ikke uenighet i om man må søke formelt om å ta et par uker fri under AAP. Her er det snakk om en simpel helg - eller som nevnt av en annen debattant, hvor firkantet NAV kan være visse steder i landet når man trues med fratrekk hvis man bor i nærheten av den svenske grensa og krysser en liten tur over i et par timer før man er tilbake på den norske siden av grensa igjen. Her har man også en situasjon der det å si ifra likevel gjør at man ikke kan vente på et svar sånn formelt sett (TS må reise uansett). Så ja, det ville ha vært umoralsk, uetisk og ikke minst helt patetisk og latterlig av NAV hvis de trakk TS for penger når denne såkalte reisen IKKE krasjer med noen aktiviteter og det er nettopp AKTIVITETER som står sentralt i AAP. Anonymkode: 1771c...799 Ånei, det er bare kjempefeil. NAV eier deg mer eller mindre med hud og hår når du er på AAP. Gjør du ting som kunne vært omsatt i arbeid, så er det faktisk helt uvesentlig når på døgnet. Selv måtte jeg f.eks si fra meg et frivillige styreverv - selv om det var ubetalt og på kveldstid - fordi de timene jeg brukte på det papirarbeidet ble ansett som arbeid. Ellers måtte jeg føre de opp på meldekortet, og da gå økonomisk i minus totalt sett, siden vervet var ubetalt. Men mange styreverv er jo også betalte, så da ble det min egen feil, at jeg var så dum å gjøre det gratis. At møtene foregikk på kveldstid spilte ingen trille overhodet. Av samme grunn er det ikke lov å reise utenlands uten tillatelse - NAV eier en med hud og hår. En skal være tilgjengelig for kurs, jobb, behandling eller andre tiltak med den hensikt å tilbakeføre en til arbeid igjen. Anonymkode: 48ca5...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #65 Skrevet 8. september 2018 On 9/6/2018 at 10:11 PM, Mkigjen said: Feil Delvis feil. Jeg spurte NAV om å få reise til utlandet, men de godtok maks 4 uker. Anonymkode: 85569...17d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #66 Skrevet 8. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Du får faktisk penger av staten når du går på AAP, og NAV kan kreve mye av deg. Har du feks avtale om å komme tilbake til arbeid hvor det er snakk om kvelds-/helgejobbing, så gjelder dette også etter kl 15 eller 16. Det kommer helt an på planen man har med NAV. Niks, det er ingenting som heter «rett på fri» når man har AAP. Du kan søke om det, men det er ikke en rettighet, slik man har rett på ferie når man har ordinært lønnet arbeid. Greit å ha slikt på det rene før man uttaler seg. Når der gjelder opphold i utlandet mens man har AAP, står det følgende om opphold i utlandet mens man har AAP: (Kilde: Folketrygdloven 11-3 tredje ledd). Hvor ofte Nav faktisk stanser pengene i praksis er jo en annen sak, særlig når det bare er snakk om en helg. Anonymkode: ce074...394 1) NAV har aldri krevd noe som helst av meg på kveldstid eller lørdager / søndager. Men som jeg har påpekt det tidligere i tråden - det finnes minst like mange NAV her i landet som det er antall kommuner eller antall ansatte veiledere her til lands. Regler angående hva som er "greit og ikke greit" varierer massivt fordi det skal brukes SKJØNN. Helt enig at det kommer an på planen man har med NAV - dette er helt individuelt, men jeg snakker om det faktumet at jeg aldri har hørt at noen må gjøre noe på lørdager og søndager fordi man får IKKE penger for de to dagene. 2 av 7 dager i uka er IKKE betalt. Sånn er det bare og NAV kan IKKE tvinge en til å være i aktivitet i 7 dager i uka (eller 6 dager for den slags skyld). Selvsagt får man inntil 4 uker - det er ikke noe problem. Det er du som må oppdatere deg her: Du kan få beholde AAP i inntil fire uker per kalenderår ved utenlandsopphold. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/fravær-på-grunn-av-sykdom-eller-ferie-aap Søknaden er bare formell - man får nok 4 uker om man ønsker det. I tillegg har man dette her: Sitat ------------------ I noen tilfeller kan du likevel beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort: Du har avklart med NAV at aktiviteter eller annen oppfølging fra NAV ikke er aktuelt for deg i perioden. Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske. I slike perioder skal du ikke føre fravær på meldekortet, og du vil få utbetalt AAP som normalt. Sitat slutt ---------------- Og uansett, vi snakker om verken 2, 3 eller 4 uker nå (selv om det IKKE bør være noe problem å få innvilget), men nå snakker vi rett og slett om en simpel helg eller andre firkantede regler som kan slå inn (å bo i nærheten av den svenske grensa, men å ha "forbud" å krysse over et par timer). Anonymkode: 1771c...799 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #67 Skrevet 8. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt får man inntil 4 uker - det er ikke noe problem. Det er du som må oppdatere deg her: (...) Og uansett, vi snakker om verken 2, 3 eller 4 uker nå (selv om det IKKE bør være noe problem å få innvilget), men nå snakker vi rett og slett om en simpel helg eller andre firkantede regler som kan slå inn (å bo i nærheten av den svenske grensa, men å ha "forbud" å krysse over et par timer). Anonymkode: 1771c...799 Fra nav.no: «Du kan få beholde AAP i inntil fire uker per kalenderår ved utenlandsopphold.» «I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær.» Jeg er enig i at helgefraværet til TS ikke bør være noe problem. Reagerte mer på ditt bastante «selvsagt får man». Er man i arbeidstrening/tiltak/jobb i perioden man søker, så er risikoen stor for avslag. Og reiser man da, kan pengene stanse. Enklere å forhandle om ferie hvis eneste avtale man har en hos psykolog/fysio eller lignende. Mulig vi egentlig er enig, men at du ser på regelverket helt likt som om man er en ordinær arbeidstaker og har ferieloven å støtte seg på. For slik er det jo ikke. Anonymkode: ce074...394
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #68 Skrevet 8. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra nav.no: «Du kan få beholde AAP i inntil fire uker per kalenderår ved utenlandsopphold.» «I utgangspunktet har du ikke rett på AAP når du har feriefravær.» Jeg er enig i at helgefraværet til TS ikke bør være noe problem. Reagerte mer på ditt bastante «selvsagt får man». Er man i arbeidstrening/tiltak/jobb i perioden man søker, så er risikoen stor for avslag. Og reiser man da, kan pengene stanse. Enklere å forhandle om ferie hvis eneste avtale man har en hos psykolog/fysio eller lignende. Mulig vi egentlig er enig, men at du ser på regelverket helt likt som om man er en ordinær arbeidstaker og har ferieloven å støtte seg på. For slik er det jo ikke. Anonymkode: ce074...394 Mitt bastante "selvsagt får man" gikk utifra noe jeg tar som en selvfølge, nemlig at man søker når man IKKE har noen aktiviteter som krasjer i det tidspunktet man skal søke. Da får man uten problemer inntil 4 uker og beholder AAP-pengene. Sitatet mitt nevnte påske og juleferie som perioder der det ikke er noe aktivitet å tenke på for de aller, aller fleste. Nå snakker jeg kun om meg selv om min erfaring, men jeg hadde aldri noe aktivitet i juli måneden. Ergo kan jeg få fire uker med AAP om jeg vil, uten problemer og det betalt. Det fikk jeg sist godkjent for 3 år siden. Men som vi alle vet, aktivitetsplaner er helt individuelle. Men nå skjønner jeg ikke hvorfor vi snakker om 4 uker ditt og datt, da vi egentlig er enige rundt det temaet. TS sin tråd dreier seg om eventuelle "konsekvenser" ved å bare reise for en helg til Nederland (for å besøke et familiemedlem som svever mellom liv og død). Og selv om det ikke var for å besøke noen som svever mellom liv og død, så tolker jeg det slik at en helg bør ikke NAV være pirkete på. Jeg har aldri selv reist noen steder bare for en helg under AAP for det er dyrt. Flybilletten koster det samme om man er borte i 2 dager eller i 28 dager. Men noen NAV veiledere kan være firkantet, og det er egentlig det vi diskuterer her, nemlig helg (uten aktivitet) eller enda kortere perioder, slik som å ta en tur noen timer til Sverige for å handle mat. Eller hvis man bor på Sørlandet - ta en tur med Danskebåten, og er tilbake samme dag - så blir det latterlig om man skal måtte sende inn skjemaer for dette og den offentlige ansatte (veilederen) bruke tid på å lese det, "vurdere en slik søknad" og sløse tid på slikt tull. Hvor nyttig er det altså å være "firkantet" i slike tilfeller, og vi diskuterer også det faktumet at "skjønn" er forskjellig fra kommune til kommune og fra veileder til veileder. Ellers, når det gjelder helg, så har jeg ALDRI fått penger fra NAV for lørdager og søndager og jeg har heller aldri hatt aktiviteter disse dagene. Jeg vil tippe at de fleste havner også i denne kategorien, (ingen aktivitet når det er helg), så jeg vet ikke om TS er i den kategorien, da TS ikke har nevnt i innlegget sitt om han eller hun har noe aktivitet om helgene, men jeg gikk utifra at TS altså IKKE har noe aktivitet om helgene å forholde seg til. Anonymkode: 1771c...799 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2018 #69 Skrevet 12. september 2018 Hei ts. Hvordan går det med din bror? Håper det gikk i orden hos Nav. Anonymkode: cf1a0...d36 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå