AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #41 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte saksbehandlere er faktisk så firkanta. Jeg bor rett ved grensa, det tar meg 20 min å spasere til en svensk matbutikk. Men i en periode kunne jeg ikke gjøre dette, fordi min daværende saksbehandler truet med å stoppe AAP om jeg så mye som krysset grensa uten å søke først. Heldigvis ble hun ikke så lenge i den jobben. Anonymkode: 6493b...47a Ja, jeg tviler ikke på deg og som jeg nevnte i innlegget mitt, så finnes det forskjellige NAV rundt omkring i landet. Jeg vil egentlig si at det finnes like mange NAV i Norge som det er kommuner. Eller å strekke det enda lenger - det finnes like mange NAV som veiledere i Norge. Nettopp fordi samme regel kan tolkes forskjellig av ulike veiledere i ulike kommuner. Noen får en veileder fra "helvete", mens andre får forståelsesfulle veiledere for den samme "utfordringen". Eksempelet ditt viser hvor firkantet noen faktisk kan være om de først setter seg på beina, ja. En annen ting man må spørre seg utifra et samfunnsøkonomisk standpunkt (i og med at NAV-veiledere osv er offentlig ansatte), hvor mye koster det å "jakte etter folk" som tar seg en frihelg (fra fredag til søndag) eller spaserer over den svenske grensa som tar 20 minutter. For det er det mange glemmer opp i dette her og det er at det koster det offentlige å drive med heksejakt på de som tar seg en liten tur. Nå har jeg aldri gjort det selv, fordi jeg bor ikke i nærheten av den svenske grensa, ei heller har jeg tatt fri uten å si ifra, men så har jeg heller aldri opplevd at en av mine familiemedlemmer svever mellom liv og død i utlandet. Men det viser bare hva firkantede regler er sånn i utgangspunktet. Man kan reise fra Stavanger til Tromsø uten å si ifra, men ikke ta en tur innom butikken i Sverige, som ligger rett over grensa. Anonymkode: 1771c...799 4
Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #42 Skrevet 6. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Greit å vite hva man snakker om før man svarer kanskje. Hadde 10 dager i Hellas i sommer, MED aap. De visste det fordi jeg sendte søknad. Mistet ikke en krone. Han jeg snakket med i forkant sa at slik søknad bare er en formalitet, å at man ikke mister aap så fremt det ikke krasjer med evt aktivitet man har Tommel opp!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #43 Skrevet 6. september 2018 Noe helt lignende hendte meg da min mor hadde en ulykke, jeg dro samme kveld til utlandet. Ringte nav, forklarte saken til mitt lokale nav kontor og de sa ingen problem. Jeg ble i utlandet ca en uke, nav skrev innvilget søknad å være borte i 20 dager bare i tilfelle. Anonymkode: e8099...b5f 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #44 Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke bruk bankkortet hverken på utenlandselen på hverken utreise eller hjemreise. Dra til legen din. Er du sykemeldt kan du få attest på legen så lenge han mener det ikke gjør deg mer syk. Med asp skal du egebtlig ha jobb. Da vet jeg ikke om du får penger. Men kan man sykemeldes/få attest fra legen mens man er på sap. Blr jo det Anonymkode: 292c4...749 Når man mottar aap har man brukt opp sykepengerett eller aldri hatt det. Man skal ikke egentlig ha jobb for å få aap.? Anonymkode: 14712...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #45 Skrevet 6. september 2018 Du drar, men informerer selvfølgelig NAV. Dette er en unntakssituasjon og jeg tror derfor de vil gjøre et unntak for deg (dvs at du ikke må søke og få søknaden innvilget før avreise). Kanskje må du søke i ettertid av reisen, men det er isåfall bare for å få reisen registrert. Både for din egen del og for NAV sin del. Anonymkode: 3b575...546 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #46 Skrevet 6. september 2018 Sannsynligvis ikke. Jeg fikk avslag på å reise til Danmark to dager for å ta farvel med min døende onkel, og dro selvsagt likevel. Det ble aldri noe mer med det i etterkant, selvom jeg også fortalte saksbehandler når jeg kom hjem at jeg selvfølgelig hadde dratt, og at ettersom det ikke hindret meg i noe som helst da det var en helg og jeg uansett ikke hadde noe planlagt gjennom NAV så kom jeg til å sette meg på bakbeina hvis de skulle lage et nummer ut av det. Uansett, jeg ville anbefalt å være ærlig. Tenker at du kan dra, og sende en melding i innboksen din eller ringe i morgen tidlig og si at din bror er havnet i en alvorlig trafikkulykke og at du må dra - men at du ikke har tid å vente på å få innvilget søknad. Hvis du ikke har noe planlagt med NAV ville jeg bare presisert at du tenker det går greit ettersom du uansett ikke har noe planlagt. Masse god bedring til broren din, håper det ordner seg! Anonymkode: 01baf...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #47 Skrevet 6. september 2018 Jeg tenker: broren din er viktigst. Drit i NAV. Min erfaring er at NAV alltid har sagt «ja» når jeg har søkt om å få reise utenlands. NAV kan du tenke på siden, og heller avgjøre da hva du skal gjøre. Hvis du ikke blir møtt med forståelse i en slik situasjon, så er det bare helt for jævlig. Anonymkode: f8806...33e 4
Duff Skrevet 6. september 2018 #48 Skrevet 6. september 2018 Send en melding i dialogboksen du har med saksbehandler. Enn så lenge det er fra fredag til mandag og du ikke har tiltak eller behandling som berøres så kan jeg aldri tro dette får noe negativt etterspill. Regelen om å søke på forhånd er ikke satt for å ta personer i slike situasjoner du du er i. 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #49 Skrevet 6. september 2018 17 minutter siden, Duff skrev: Send en melding i dialogboksen du har med saksbehandler. Enn så lenge det er fra fredag til mandag og du ikke har tiltak eller behandling som berøres så kan jeg aldri tro dette får noe negativt etterspill. Regelen om å søke på forhånd er ikke satt for å ta personer i slike situasjoner du du er i. Nettopp. Til meg snakket de om at de kan trekke deg litt i penger hvis du går glipp av avtalte aktiviteter, bare. Anonymkode: 01baf...0ee
Edie Skrevet 7. september 2018 #50 Skrevet 7. september 2018 Ryddet for forherligelse av lovbrudd, avsporinger, personangrep og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #51 Skrevet 7. september 2018 Jeg jobber i Nav. For å svare på akkurat det du spør om: Ja, Nav kan finne ut av det, og du kan risikere feilutbetaling for dette i etterkant hvis du lar vær å si i fra. Hva jeg anbefaler å gjøre: Send melding til Nav å gi beskjed om dette og forklar situasjonen. Send inn søknad om å beholde arbeidsavklaringspengene i utlandet så kjapt som mulig. Personlig ville jeg ha innvilget det hvis det bare var for denne helgen. Har du vært i utlandet med aap tidligere i år? Anonymkode: ce074...394 1
Kjetil E Skrevet 7. september 2018 #52 Skrevet 7. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Måtte vise pass i 2015 da jeg dro til England, da... NAV visste om at jeg dro, da. Men vet ikke om de registrerte det? Anonymkode: c703b...04a England eller mer formelt Storbritania er ikke med i Schengen, noe Nederland er. Hvs TS må vise pass så er det kun for at myndigheter enten i Nederland eller i Norge ved tilbakekomst skal se at hun er norsk. Blir nok ikke registrert noe sted. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #53 Skrevet 7. september 2018 Mest sannsynlig blir det ikkje oppdaget, men blir det oppdaget sitter du med alt ansvar. Selv om moren din betaler står ditt navn på flybilletten, og du ligger dårlig ann om noen tipser dem. Vil tatt enn telefonen, mest sannsynlig går det bra.. Anonymkode: 676c6...d92
T-Rex Skrevet 7. september 2018 #54 Skrevet 7. september 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Broren min har havnet i alvorlig trafikkulykke i Nederland, og moren min har bestilt flybilletter til oss - vi drar ned i morgen tidlig. Dette har skjedd i løpet av de siste fem timene, det har ikke vært noe tid til å spørre NAV om lov - dessuten er saksbehandleren min på ferie. Moren min sier at hun betaler både billett og skal dra kortet for meg i Amsterdam, slik at jeg ikke legger igjen digitale spor. Det jeg lurer på her, er om NAV kan få vite dette på noe vis? Jeg er tilbake innen mandag, med mindre broren min (greier ikke fullføre denne setningen). Kan NAV få vite at passet mitt er registrert på flyplassen? Hvis jeg ikke drar kortet i Nederland, hvordan skal noen finne ut at jeg har vært der om jeg ikke legger ut noe på sosial media eller noe sånt? Hjelp... Please bare svar på det jeg spør om, jeg vet jeg BURDE spørre NAV, vet jeg sikkert burde spørre i etterkant, men denne situasjonen er helt fucked og jeg vil bare slippe å tenke på dette i tillegg til alt annet. Anonymkode: c703b...04a Sannsynligvis vil NAV aldri finne ut noe av dette. Men om så galt skulle skje, kan du ligge dårlig an. Det er et spørsmål om hvilken risiko du er villig til å ta.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #55 Skrevet 7. september 2018 Hva gjør du selv, om du skulle bli syk der nede? Eks legebeh? Hva om nav kontakten sitter på samme fly. Anonymkode: a898e...b54
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #56 Skrevet 7. september 2018 Kontakten din på NAV skal være ganske hjerteløs for å ikke skjønne at dette var en unntakssituasjon og at ting hastet. Jeg tror h*n vil ha forståelse, så lenge du gir beskjed nå eller like etter du er kommet hjem. Men ikke prøv å skjule dette, det tjener ingen på. Håper forresten at det går bra med broren din. Anonymkode: eb109...953 4
Phetzl Skrevet 7. september 2018 #57 Skrevet 7. september 2018 Hvis jeg måtte reise til utlandet (eller innlandet) for å besøke en syk slektning, måtte jeg først bedt sjefen om fri, en såkalt velferdspermisjon. Dette er selvfølgelig ikke arbeidsgiver sitt problem, og jeg ville ikke fått lønn for de dagene det gjaldt, men fri ville jeg hatt krav på. Kan ikke se at det skal være på noen annen måte om det er NAV som står for utbetalingen. Jeg ville jo aldri vurdert å reise på privat ærend i arbeidstiden uten å melde fra, det er jo bare helt uhørt! 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #58 Skrevet 8. september 2018 NAV krever at alle reiser til utlandet skal søkes om på forhånd hvis man skal beholde støtten under perioden maner utenlands. Men det finnes unntak når det er forhold som gjør at man rett og slett ikke rekker det. Alvorlig sykdom eller dødsfall i familien havner definitivt under denne kategorien. Bare sørg for å dokumentere dette, så skal det gå helt fint. Hadde derimot vært en vanlig sydenferie, hadde du sittet i klisteret. Kjenner flere som har glemt å søke før de drar på sommerferie, og da er NAV nådeløs. Da mister man AAP-stønaden, og man må faktisk også søke på nytt om AAP for å fortsette støtten..... Anonymkode: eaaa2...199
Snop Skrevet 8. september 2018 #59 Skrevet 8. september 2018 Jeg var en gang på AAP og ble innkalt til jobbintervju i London på et par dagers varsel. Jeg hadde naturlig nok ikke tid til å få det godkjent, men tenkte at det enten gikk greit eller at jeg mistet støtten for de to dagene jeg var i utlandet. Saksbehandleren ringte meg tilfeldigvis når jeg var der, jeg trengte verken å søke eller si fra meg støtten for de dagene. Han var for øvrig en av de vrangeste saksbehandlerne jeg har hatt ellers, men dette gikk greit. Det verste som kan skje tenker jeg er at du mister støtten for de dagene, og da må du kanskje bare gjøre som meg - tenke at det i så fall er verdt turen og formålet. Og for å være på den gode siden med nav (og loven) hadde jeg sendt en mail mens jeg var der og forklart situasjonen. Som sagt er det beste som kan skje at det går greit, og det verste at du mister en tusenlapp eller to. Dette høres viktig nok ut til at det er verdt det uansett.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #60 Skrevet 8. september 2018 Man kommer lengst med ærlighet, så reis og snakk med Nav på mandag og forklar situasjonen. Da mener jeg du har gjort det rette. Er litt kjipt å bli tatt og få konsekvenser. Håper det går bra med din bror. Anonymkode: cf1a0...d36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå