AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Broren min har havnet i alvorlig trafikkulykke i Nederland, og moren min har bestilt flybilletter til oss - vi drar ned i morgen tidlig. Dette har skjedd i løpet av de siste fem timene, det har ikke vært noe tid til å spørre NAV om lov - dessuten er saksbehandleren min på ferie. Moren min sier at hun betaler både billett og skal dra kortet for meg i Amsterdam, slik at jeg ikke legger igjen digitale spor. Det jeg lurer på her, er om NAV kan få vite dette på noe vis? Jeg er tilbake innen mandag, med mindre broren min (greier ikke fullføre denne setningen). Kan NAV få vite at passet mitt er registrert på flyplassen? Hvis jeg ikke drar kortet i Nederland, hvordan skal noen finne ut at jeg har vært der om jeg ikke legger ut noe på sosial media eller noe sånt? Hjelp... Please bare svar på det jeg spør om, jeg vet jeg BURDE spørre NAV, vet jeg sikkert burde spørre i etterkant, men denne situasjonen er helt fucked og jeg vil bare slippe å tenke på dette i tillegg til alt annet. Anonymkode: c703b...04a 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Ønsker deg og broren din alt godt. Jeg tviler sterkt på at Nav finner det ut, og jeg tror heller ikke at de vil lage problemer dersom de mot formodning finner det ut. Reis, og ikke bekymre deg over Nav. Det ville jeg gjort dersom jeg var i din situasjon. Anonymkode: c8088...164 28
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Neida, slapp av. Anonymkode: 7ecfc...b16 1
Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Du kan dra til utlandet,når du er på AAP
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Sjansen for at passet ditt blir registrert noe sted når du reiser innenfor Schengen er særdeles liten, så tror ikke du har noe å bekymre deg for. Selv i disse tider med skjerpet grensekontroll har jeg reist til/fra både Tyskland, Frankrike og Italia uten å vise pass (eller annen legitimasjon) en eneste gang. Alt godt til både broren din og deg.Anonymkode: 05f55...e83 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, Mkigjen skrev: Du kan dra til utlandet,når du er på AAP Ja, men det skal søkes om det. Anonymkode: 8e6d2...2da 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 2 minutter siden, Mkigjen skrev: Du kan dra til utlandet,når du er på AAP Måtte vise pass i 2015 da jeg dro til England, da... NAV visste om at jeg dro, da. Men vet ikke om de registrerte det? Anonymkode: c703b...04a
Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Just now, AnonymBruker said: a, men det skal søkes om det. Jepp, men det er bare en formalitet
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Slapp av TS. NAV kan ikke se dette. Håper det går bra med broren din ❤️ Anonymkode: f104d...d25 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 Tviler på at NAV får det med seg, og om de gjør det så går det nok helt fint mpt. årsaken til at du reiser. Så bare reis du ts:) Håper alt går fint med din bror! Anonymkode: ff5ef...512 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #11 Skrevet 6. september 2018 5 minutter siden, Mkigjen skrev: Du kan dra til utlandet,når du er på AAP Ja det kan du, men da mister man støtten. Så det straffer seg Reis, kontakt så NAV og forklar situasjonen også håp på det beste. Enda verre om du blir tatt i en løgn! Det kan få konsekvenser. Anonymkode: 176cb...f39 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #12 Skrevet 6. september 2018 Ta en telefon til Nav om et par dager og fortell hva som har skjedd, de kommer garantert til å forstå situasjonen. Om du ikke ringer så finner de neppe ut av det uansett. Anonymkode: 504a4...1c0 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #13 Skrevet 6. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ta en telefon til Nav om et par dager og fortell hva som har skjedd, de kommer garantert til å forstå situasjonen. Om du ikke ringer så finner de neppe ut av det uansett. Anonymkode: 504a4...1c0 De har vært så ekle mot meg i det siste at jeg a) ikke drar eller b) drar og holder kjeft. Såpass redd er jeg dem, jeg stoler ikke på at de vil forstå i det hele tatt. Virkelig. Jeg ser folk dra uten å si ifra hele tiden, og hvis de skal kutte i støtten min fordi jeg drar avgårde for å besøke broren min på sykehuset når jeg ikke engang har noe opplegg å gå på (er på NAV grunnet sykdom), da... Faen, asså. Jeg skjønner at jeg tar en risk, men som mange sier, dette kommer sikkert til å gå bra. Får bare legge meg på det og slutte å tenke på det. Heller fokusere på broren min. Anonymkode: c703b...04a 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #14 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har vært så ekle mot meg i det siste at jeg a) ikke drar eller b) drar og holder kjeft. Såpass redd er jeg dem, jeg stoler ikke på at de vil forstå i det hele tatt. Virkelig. Jeg ser folk dra uten å si ifra hele tiden, og hvis de skal kutte i støtten min fordi jeg drar avgårde for å besøke broren min på sykehuset når jeg ikke engang har noe opplegg å gå på (er på NAV grunnet sykdom), da... Faen, asså. Jeg skjønner at jeg tar en risk, men som mange sier, dette kommer sikkert til å gå bra. Får bare legge meg på det og slutte å tenke på det. Heller fokusere på broren min. Anonymkode: c703b...04a Wow, om du ikke kan å følge reglene så er det ikke rart at de er "ekle mot deg". Anonymkode: 176cb...f39 1
Mkigjen Skrevet 6. september 2018 #15 Skrevet 6. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det kan du, men da mister man støtten. Så det straffer seg Bare ¨sende søknad om åfå reise utenlands, alvorlig sykdom gir helt sikkert lov 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #16 Skrevet 6. september 2018 Innmari så hyppe folk er på å oppfordre til trygdesvindel her da? Så det er liksom greit å svindle, bare grunnen er god nok liksom....? Du må oppholde deg i Norge for å ha rett på AAP, dette er svært strengt. Jeg ville ringt dem i morra den dag, og meldt fra - og heller tatt det trekket i utbetaling for fredagen om de ikke godkjenner at du får beholde AAP på reisen. Blir du eventuelt oppdaga i etterkant, vil reaksjonen bli mye tøffere. Du må jo i denne situasjonen også være forberedt på at oppholdet i Nederland kan bli lengre enn bare helga. Da får du et forklaringsproblem, om du kommer i etterkant og forteller at du oppholder deg i utlandet. Med beste ønsker for broren din ❤️ Anonymkode: 48ca5...8a7 7
Daria Skrevet 6. september 2018 #17 Skrevet 6. september 2018 NAV har bedre ting å bruke tiden sin på enn å følge med på om folk på AAP buker passene sine uten tillatelse Det er snakk om én dag, det ødelegger ikke for noe aktivitet eller annet opplegg du er bundet til, det er en spesiell situasjon - sannsynligheten for at de bryr seg er lik null. Jeg ville dratt uten å blunke, og ville brukt kortet mitt der nede uten redsel også - de ha da ingen tilgang til bankinfomasjonen min. 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #18 Skrevet 6. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, om du ikke kan å følge reglene så er det ikke rart at de er "ekle mot deg". Anonymkode: 176cb...f39 Leste du ikke at ts ikke har hatt mulighet til å gjøre det på korrekt måte, da broren har blitt akutt syk? Anonymkode: 781ce...ff1 4
Gjest Solsmil Skrevet 6. september 2018 #19 Skrevet 6. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Måtte vise pass i 2015 da jeg dro til England, da... NAV visste om at jeg dro, da. Men vet ikke om de registrerte det? Anonymkode: c703b...04a England er utenfor Schengen, så der må man alltid vise pass. Det må man ikke i Nederland, siden det er en del av Schengen reis, de kommer ikke til å finne ut av det.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #20 Skrevet 6. september 2018 4 minutter siden, Daria skrev: NAV har bedre ting å bruke tiden sin på enn å følge med på om folk på AAP buker passene sine uten tillatelse Det er snakk om én dag, det ødelegger ikke for noe aktivitet eller annet opplegg du er bundet til, det er en spesiell situasjon - sannsynligheten for at de bryr seg er lik null. Jeg ville dratt uten å blunke, og ville brukt kortet mitt der nede uten redsel også - de ha da ingen tilgang til bankinfomasjonen min. Jo, NAV har fullmakter til å følge med på så mangt, de kan ikke se kontobevegelsene dine - men de kan følge med på om kortet ditt er brukt i utlandet, via valutaregisteret:https://www.dinside.no/okonomi/slik-kan-nav-kontrollere-deg/61260158 Anonymkode: 48ca5...8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå