AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Jeg var på tul i i dag. Hjertet slo. Hvor mange opplever spontanabort etter dette? Dere som har hatt det har dere kunn hatt positiv prøve og HCG og så abbort eller har det vært bra liv på ultralyd? Hva er forskjell på sa og ma Anonymkode: ef56e...1bf
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Oppsummert kan vi da sette opp følgende tabell over risiko for spontanabort: 25 – 30 % risiko fra unnfangelse 15 % sjanse fra ca. uke 3. 8 % sjanse fra uke 6. 5 % sjanse fra uke 8 2 % sjanse fra uke 9 mindre enn 1 % sjanse fra 12 uke. http://10min.no/?p=871 Anonymkode: eb748...a78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Men normalt sett har vel ikke de fleste tatt ultralyd før uke 12 og vet sikkert om det er noe liv? Vil ikke det påvirke statistikken annerledes? Anonymkode: ef56e...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Men normalt sett har vel ikke de fleste tatt ultralyd før uke 12 og vet sikkert om det er noe liv? Vil ikke det påvirke statistikken annerledes? Anonymkode: ef56e...1bf nei Anonymkode: eb748...a78
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Et dukende hjerte gir ingen mindre sannsynlighet for spontanabort. Prosentene er de samme uansett. Husk at hjertet er bare en muskel. Det er ganske mye annet som kan gå galt enn hjertet til fosteret. Anonymkode: cd696...17a
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Du skriver ikke hvor langt du er på vei? Jeg så hjerte slå 8+3 på tidlig UL. Var på tidlig UL igjen 11+3 og så et dødt foster som hadde sluttet å utvikle seg siste uken. Men sansynligheten for at det går bra er jo stor Er forresten gravid igjen nå, bare 6+3, så håper den sitter hele veien nå Anonymkode: b486f...984
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 Jeg var på tidlig ul og hjertet slo helt fint. Jeg var på ny ul ved 12 uker og da ble det oppdaget så store utviklingsavvik at det var uforenlig med liv. Anonymkode: 9ccbe...33b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Tror vi at det er flere med dårlige erfaringer som tiltrekkes til forum som dette enn gode. Sånn at slik det fremstilles er annerledes på forum enn virkelighet? Anonymkode: ef56e...1bf 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Just now, AnonymBruker said: Tror vi at det er flere med dårlige erfaringer som tiltrekkes til forum som dette enn gode. Sånn at slik det fremstilles er annerledes på forum enn virkelighet? Anonymkode: ef56e...1bf Ja, selvfølgelig. Dette er jo et velkjent fenomen. Anonymkode: eb748...a78 3
Gjest Albbas Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Et dukende hjerte gir ingen mindre sannsynlighet for spontanabort. Prosentene er de samme uansett. Husk at hjertet er bare en muskel. Det er ganske mye annet som kan gå galt enn hjertet til fosteret. Anonymkode: cd696...17a Jo, det handler om sannsynlighetsberegninger, og her er det snakk om betinget sannsynlighet. Betinget at et dunkende hjerte er sett på tidlig UL, faller sannsynligheten for SA. Tallene man opererer med varierer veldig, fordi det rett og slett ikke er så lett å regne ut, og studiene er ikke nødvendigvis så gode. Sannsynligheten for SA avhenger av mange ting - alder, vekt, livsstil, antall SA fra før... Et typisk estimat ligger på mellom 5 og 10% - og det faller for hver uke fra man har sett hjertet slå. Denne linken forklarer det bedre: https://expectingscience.com/2015/08/26/lies-damned-lies-and-miscarriage-statistics/
Biloba Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 Jeg hadde MA rett etter ultralyd med hjerteaktivitet. Fant det ut 4 uker senere. SA = Abort der fosteranlegg og slimhinne støtes ut ved at livmoren trekker seg sammen. Man får blødninger. MA = Fosteret/embryoet dør, men det blir værende i livmoren en periode, og man blør lite eller kanskje ingenting over flere uker. En del SA-er er nok MA en periode, som man ikke merker før det blir blødninger.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 På 6.9.2018 den 21.34, AnonymBruker skrev: Jeg var på tul i i dag. Hjertet slo. Hvor mange opplever spontanabort etter dette? Dere som har hatt det har dere kunn hatt positiv prøve og HCG og så abbort eller har det vært bra liv på ultralyd? Hva er forskjell på sa og ma Anonymkode: ef56e...1bf Jeg har hatt 1 sa i uke 9. Skjedde etter jeg så spira med hjerteslag på ul i uke 7. Anonymkode: 403b0...d9c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #13 Skrevet 7. september 2018 Jeg har vært på tidlig ul med begge mine pga risikosvangerskap. Begge gangene sa legen på sykehuset at det var ingen grunn til å tro at det skulle gå galt om man så et bankende hjerte etter uke 8 eller 9. Husker ikke helt hvilken av ukene. Til og med etter uke 12, kan det jo gå galt. Så man har ingen garanti. Men sjansene er store for at det går bra da. Anonymkode: 676c3...0c5
Basil Skrevet 7. september 2018 #14 Skrevet 7. september 2018 Altså det er ingen garanti å se ett dunkende hjerte på TUL. Jeg fikk se ett bankende hjerte på tul i uke 7, men greide ikke senke skuldrene litt før etter ul i uke 12.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #15 Skrevet 7. september 2018 Ultralydlegen jeg var hos sa at det var mindre sjanse for sa/ma når man hadde sett hjerteslag, da mange slutter å utvikle seg før hjertet begynner. Anonymkode: a5dbd...55e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #16 Skrevet 7. september 2018 Jeg skjønner ikke helt hva noen skriver her. Det er ikke gitt at det går bra bare fordi du har sett en bankende hjerte. Det er mye Som kan gå galt etter det. Den Skal jo utvikle mye annet også. Og er det en Sa/mA Så er det på grunn av noe er galt med embryoen. Dette er helt naturlig. Anonymkode: c7700...77e
Miss.Wildfox Skrevet 7. september 2018 #17 Skrevet 7. september 2018 Litt på siden, men ser mange skriver at de har vært på TUL.. Vet dere at TUL betyr termin ultralyd, altså termin stadfestet ved ordinær ultralyd?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #18 Skrevet 7. september 2018 1 time siden, Miss.Wildfox skrev: Litt på siden, men ser mange skriver at de har vært på TUL.. Vet dere at TUL betyr termin ultralyd, altså termin stadfestet ved ordinær ultralyd? TUL er en ganske vanlig forkortelse for tidlig ultralyd på diverse forum, og oul ordinær ultralyd slik jeg har forstått det Anonymkode: b6e24...63e 2
Miss.Wildfox Skrevet 7. september 2018 #19 Skrevet 7. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TUL er en ganske vanlig forkortelse for tidlig ultralyd på diverse forum, og oul ordinær ultralyd slik jeg har forstått det Anonymkode: b6e24...63e Ja, jeg har merket det. Men lege og jordmødre bruker TUL som ultralydtermin så jeg kan tenke meg endel kan bli forvirret i enkelte sammenhenger i møte med helsevesenet og ulike dokumenter fra oppfølging. Bare litt nysgjerrig, ikke vondt ment 😊
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #20 Skrevet 8. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva noen skriver her. Det er ikke gitt at det går bra bare fordi du har sett en bankende hjerte. Det er mye Som kan gå galt etter det. Den Skal jo utvikle mye annet også. Og er det en Sa/mA Så er det på grunn av noe er galt med embryoen. Dette er helt naturlig. Anonymkode: c7700...77e Det er ikke alltid det er pga noe galt med embryo. Det kan også være sykdom hos mor eller svikt som gjør man mister. Det er også betraktelig lavere sjanse for å miste etter å ha sett et bankende hjerte i uke 8/9. Anonymkode: ca3bc...a6e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå