Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan får jeg høyest mulig takst/verdivurdering på huset mitt? Fra takstmann eller megler?

Saken er at jeg skal selge huset mitt. Og jeg skal selge det utenom megler. Det er to grunner til det. Hvis jeg legger det ut for salg gjennom megler vil jeg ikke få noen bud over takst uansett, pga området/beliggenhet (jeg har akkurat kjøpt et annet hus i nærheten under takst selv). Og for det andre slipper jeg utgiftene til megleren.  

Og jeg skal selge det til en jeg ikke kan fordra.

Hvordan kan jeg klare å presse opp prisen mest mulig? Dvs hvordan kan jeg få en høyest mulig takst/verdivurdering på papiret?

Kan jeg som privatperson få tak i de tallene som banker noen ganger bruker? I det registeret som kalles «eiendomsverdi» eller noe sånt?

Anonymkode: 0275d...0ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel uansett bare hyre inn en takstmann, og vurderingen blir den den blir. Da foreldrene mine skulle skilles og selge, hadde de inne to uavhengige takstmenn fordi de ikke klarte å bli enige om taksten. Begge takstmenn kom til nøyaktig samme takst.

De har nok ganske generelle retningslinjer som ikke er så påvirket av subjektive vurderinger av huset. Altså at de finner det ut fra område, kvadratmeter, byggeår, vedlikehold, slitasje på overflater, forskjellige tilstandsgrader, solforhold, utsikt, og om arbeid som er gjort, er gjort etter standarder, eller bare gjort mer på eget initiativ. Altså vil verdien være høyere dersom et byggfirma har byttet isolasjon og fulgt moderne byggeforskrifter etter hvordan det skal gjøres slik at det får et visst energimerke, fremfor hvis man har byttet isolasjon selv uten å bevisst følge en standard (uavhengig av hvor godt eller dårlig arbeidet er)

Så jeg tror ikke du får endret taksten så mye på papiret uten at det faktisk gjøres en endring som øker verdien.

Anonymkode: 658d2...631

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...