AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Ja, jeg lurer på hvordan man bruker kirka. Er den bare åpen på søndager når det er gudstjeneste? Er det gudstjeneste andre dager enn søndag? Eller kan man bare komme når man vil? Må man banke på? Er det alltid prest der? Har de toalett? Må man pynte seg? Kan man være så lenge man vil? Kan man snakke med presten om man sliter? Må man være kristen for å snakke med presten? Lurer på masse mer, men det er dette jeg kommer på i farten. Håper noen kan hjelpe Anonymkode: 7f37c...d7b
stan Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 De fleste kirker er åpne når det er gudstjenester eller andre arrangementer. Når dette er varierer veldig fra kirke til kirke. Det er noen åpne kirker, særlig i de større byene. Her er det folk tilstede, ikke nødvendigvis prest, men gjerne andre kirkelig ansatte. Toaletter finnes i alle kirker. Eventuelt like utenfor i noen veldig gamle og vernede kirker. Ikke nødvendig å pynte seg. Kle deg så du føler deg bekvem. Presten kan alle snakke med. Avtal gjerne tid. I dag har ofte presten kontor et annet sted enn i kirka. 4
SisteGang Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 3 minutter siden, stan skrev: De fleste kirker er åpne når det er gudstjenester eller andre arrangementer. Når dette er varierer veldig fra kirke til kirke. Det er noen åpne kirker, særlig i de større byene. Her er det folk tilstede, ikke nødvendigvis prest, men gjerne andre kirkelig ansatte. Toaletter finnes i alle kirker. Eventuelt like utenfor i noen veldig gamle og vernede kirker. Ikke nødvendig å pynte seg. Kle deg så du føler deg bekvem. Presten kan alle snakke med. Avtal gjerne tid. I dag har ofte presten kontor et annet sted enn i kirka. Tusen takk så kirka er låst om natten?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 3 minutter siden, SisteGang said: Tusen takk så kirka er låst om natten? Ville være dumt å ikke låse om natten, med tanke på ubudne gjester. Anonymkode: 7f4be...011 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Kirka jeg jobbet i var låst utenom arrangement. Anonymkode: b10ec...6ba
SisteGang Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kirka jeg jobbet i var låst utenom arrangement. Anonymkode: b10ec...6ba Hvor var dette?
stan Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 13 minutter siden, SisteGang skrev: kirka er låst om natten? Det tror jeg. Jeg kommer ikke på en eneste kirke i Norge som er åpen på natta. I utlandet, særlig katolske kirker, hender det at kirken er åpen hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #8 Skrevet 7. september 2018 15 timer siden, SisteGang skrev: Tusen takk så kirka er låst om natten? Selvfølgelig er kirken vanligvis låst om natten. Må jo hindre at slle spøkelsene stikker av, det skjønner du vel! Anonymkode: 10b6d...10f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #9 Skrevet 7. september 2018 Kirkene har individuelle åpningstider. Noen åpen hver dag som regel 10-14 eller 17, da kan du sitte der på benkene i stillhet til det stenger om du vil, og åpen til 21 dagene de har gudstjenester, andre kirker er kun oppe på søndager. Det er ikke alltid prest der, men en ansatt som man kan prate med eller avtale å prate med. Du må ikke pynte deg men du bør vise respekt og ydmykhet og kle deg anstendig. Kirken skal ikke brukes som et offentlig toalett. Anonymkode: 2fc4d...7b5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #10 Skrevet 7. september 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg lurer på hvordan man bruker kirka. Er den bare åpen på søndager når det er gudstjeneste? Er det gudstjeneste andre dager enn søndag? Eller kan man bare komme når man vil? Må man banke på? Er det alltid prest der? Har de toalett? Må man pynte seg? Kan man være så lenge man vil? Kan man snakke med presten om man sliter? Må man være kristen for å snakke med presten? Lurer på masse mer, men det er dette jeg kommer på i farten. Håper noen kan hjelpe Anonymkode: 7f37c...d7b Noen kirker er alltid åpen. Det kan være gudstjeneste andre dager enn søndag, men vanligvis er det på søndager. Man kan komme når man vil så lenge det er åpent. Man trenger ikke banke på. Det er ikke alltid prest der. Alle kirker har toalett. Man må ikke pynte seg. Ja man kan være så lenge man vil så lenge man ikke bosetter seg der. Man kan snakke med presten om man sliter, men må avtale tid. Trenger ikke å være kristen for å snakke med en prest. Anonymkode: 4ace8...666
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå