Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe  poeng i å prøve å spare opp til egenkapital etter rundet 40?

Hvis jeg skal kunne ha nok til å spare, må jeg jobbe mye overtid. Og da er det ikke mye liv igjen i denne kroppen.

Er det egentlig et liv verdt å leve, å jobbe seg i senk kun for å spare?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo litt vanskelig å si. Kommer an på hvor mye du trenger og hvor mye du klarer å spare. Bolig er nok litt slik at dess tidligere man kommer inn, dess mer lønner det seg fordi man da hele tiden betaler ned på lånet fremfor å betale leie til en utleier. Det krever jo en periode med sparing, og deretter en lang periode med nedbetaling av lån, før man faktisk ser nytten av å eie vs å leie. Nytten er jo at etter en tid kan man kjøpe noe dyrere eller sitte gjeldfri med romsligere økonomi. Mens når man senere i livet skal begynne å tenke på det, så risikerer man man gjerne nesten pensjonist før nytten av investeringen viser seg.

Men det er vel aldri for sent, og det vil jo alltid komme slike spørsmål underveis. Som at hvis man alltid har jobbet med lavtlønnet arbeid, kan man spørre seg selv om det er verdt å seg noen år uten arbeid for å ta en bedre utdanning. Om det noen gang vil lønne seg, eller om det beste er å fortsette å arbeide på tilsvarende lønn.

Anonymkode: bd444...163

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye tjener du, etter skatt? Hvor mye går til husleie? 

Anonymkode: 8a63f...12c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei. Jeg skjønner ikke denne nærmest syke trangen til å eie. Jeg gidder ikke jobbe meg ihjel for det i hvert fall. I tillegg liker jeg fleksibiliteten å ikke eie gir. Nå er jeg ikke over 40 da, langt i fra, but still.

Endret av opprørsk
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, opprørsk skrev:

Nei. Jeg skjønner ikke denne nærmest syke trangen til å eie. Jeg gidder ikke jobbe meg ihjel for det i hvert fall. I tillegg liker jeg fleksibiliteten å ikke eie gir.

Det er som regel ikke "en syk trang", men heller en langsiktig tankegang, og dess tidligere dess bedre. Begge deler har sine fordeler og ulemper.

Velger man å spare til egenkapital, så vil det innebære en lang periode med svakere økonomi i begynnelsen mens man sparer som gjør at man kommer senere i gang med det "gøye" i livet. Mens andre heller bruker dette på å leie det de vil ha og kommer raskt i gang.

Når man først har kjøpt og tatt opp lån, er man i en fase der leie og eie er ganske sidestilt når man ser på økonomi og muligheter. Man betaler like mye i lån som man gjerne gjør for å leie tilsvarende

Men først når det har gått et par år, kommer man i fasen der man ser gevinsten av å eie, fordi deler av lånet er nedbetalt og man gjerne har fått verdistigning på boligen. Man kan selge, ta med seg egenkapitalen og kjøpe noe større uten at det nødvendigvis øker månedskostnadene noe spesielt (man tar opp nytt lån med ny nedbetalingstid). De som leier derimot, blir sittende i samme leilighet som de har, og eneste mulighet er å leie noe større som da også vil bli dyrere.

Så det kommer an på om du tenker at du vil ha det beste der og da, eller det beste om noen år frem i tid.

Eie: Livet starter som dritt, midtveis er det ok, senere er det bra

Leie: Livet starter ok, midtveis er det ok, senere er det dritt.

Så får man velge hvilken av retningene man tar.

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er som regel ikke "en syk trang", men heller en langsiktig tankegang, og dess tidligere dess bedre. Begge deler har sine fordeler og ulemper.

Velger man å spare til egenkapital, så vil det innebære en lang periode med svakere økonomi i begynnelsen mens man sparer som gjør at man kommer senere i gang med det "gøye" i livet. Mens andre heller bruker dette på å leie det de vil ha og kommer raskt i gang.

Når man først har kjøpt og tatt opp lån, er man i en fase der leie og eie er ganske sidestilt når man ser på økonomi og muligheter. Man betaler like mye i lån som man gjerne gjør for å leie tilsvarende

Men først når det har gått et par år, kommer man i fasen der man ser gevinsten av å eie, fordi deler av lånet er nedbetalt og man gjerne har fått verdistigning på boligen. Man kan selge, ta med seg egenkapitalen og kjøpe noe større uten at det nødvendigvis øker månedskostnadene noe spesielt (man tar opp nytt lån med ny nedbetalingstid). De som leier derimot, blir sittende i samme leilighet som de har, og eneste mulighet er å leie noe større som da også vil bli dyrere.

Så det kommer an på om du tenker at du vil ha det beste der og da, eller det beste om noen år frem i tid.

Eie: Livet starter som dritt, midtveis er det ok, senere er det bra

Leie: Livet starter ok, midtveis er det ok, senere er det dritt.

Så får man velge hvilken av retningene man tar.

Legg merke til ordet "nærmest". Og det fins da haugevis av tråder her inne om folk med skyhøy forbruksgjeld, gjeldsordning, gjeld hos namsmannen og ingen penger som er helt besatte av å kjøpe egen bolig. Folk tar opp forbrukslån for å få dekt opp egenkapitalen, liksom. Fordi det er så "lurt", "langsiktig", sies det. Det er det jeg mener med en "nærmest sykelig trang".

Hvorfor er det dritt å leie, mener du? Ikke alle har lyst til å være bundet av gjeld heller, skjønner du. Eller å være bundet til et spesifikt sted.

Anonymkode: 57ae9...423

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, Mæn40 skrev:

Er det noe  poeng i å prøve å spare opp til egenkapital etter rundet 40?

Hvis jeg skal kunne ha nok til å spare, må jeg jobbe mye overtid. Og da er det ikke mye liv igjen i denne kroppen.

Er det egentlig et liv verdt å leve, å jobbe seg i senk kun for å spare?

Spare (mye) til pensjon må du jo uansett gjøre.

Pga skatte-intensiver (og kultur) velger de fleste å investere store deler av formuen sin i bolig.

Hvis du er 40 år så er jo sannsynligheten høy for at du vil ha et boligbehov i minst 30 år til ganske høy.

Et alternativ til bolig er å investere i aksjer. 

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg merke til ordet "nærmest". Og det fins da haugevis av tråder her inne om folk med skyhøy forbruksgjeld, gjeldsordning, gjeld hos namsmannen og ingen penger som er helt besatte av å kjøpe egen bolig. Folk tar opp forbrukslån for å få dekt opp egenkapitalen, liksom. Fordi det er så "lurt", "langsiktig", sies det. Det er det jeg mener med en "nærmest sykelig trang".

Hvorfor er det dritt å leie, mener du? Ikke alle har lyst til å være bundet av gjeld heller, skjønner du. Eller å være bundet til et spesifikt sted.

Anonymkode: 57ae9...423

Det er nok fordi de er litt desperate etter å eie noe og ser hva de går glipp av når muligheten til å eie blir mindre realistisk for hver dag som går. Så de tenker på alle mulige løsninger for å prøve å hoppe på toget før det går. Men det er gjerne for sent.

Det å leie er ikke dritt i seg selv, men man går glipp av fordelene med å eie og det å ha mulighet til å kunne flytte til et dyrere (bedre) sted senere i livet. Har man eid noe i 25 år er man gjerne gjeldfri, og har mulighet til å enten leve mye romsligere økonomisk, eller å kjøpe noe bedre. Har man leid i 25 år, så har man ikke kommet lengre. Man betaler fortsatt fulle leie, og har ikke mulighet til å leie noe bedre uten at det øker leiekostnadene.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er 35, eier ingenting og har et beskjedent studielån ellers ingen lån. Jeg har aldri følt behovet for å ha sikkerhet/trygghet i egnen bolig før nå. 

Hvordan kan man spare raskt til egenkapital ? Bo i et kott og jobbe som besatt i x antall år? 

La oss si man vil kjøpe bolig til 3 mill. Hvor mye må man ha i egenkapital for å kunne Ta lån ? 

Det er veldig typisk norsk å ville eie. 

I andre land bor vel folk hjemme til de blir gift..? Spania feks ? 

Anonymkode: 41ddb...9a0

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 35, eier ingenting og har et beskjedent studielån ellers ingen lån. Jeg har aldri følt behovet for å ha sikkerhet/trygghet i egnen bolig før nå. 

Hvordan kan man spare raskt til egenkapital ? Bo i et kott og jobbe som besatt i x antall år? 

La oss si man vil kjøpe bolig til 3 mill. Hvor mye må man ha i egenkapital for å kunne Ta lån ? 

Det er veldig typisk norsk å ville eie. 

I andre land bor vel folk hjemme til de blir gift..? Spania feks ? 

Ved boligpris på 3 millioner, så må du ha 450000 kr i egenkapital (15%), under den forutsetning at du tjener 510000 kr eller opp i året. Tjener du mindre, så må du spar ekstra i egenkapital, da lånereglene sier at du ikke kan få låne mer enn 5 x årsinntekt. 

Det fine med å eie, selv om det er dyrt, er at når du blir pensjonist, så er du ikke bundet til leieprisene. Dette er faktisk et reelt problem vi begynner å se når: Folk som aldri eide noe, bare leide hele livet, og oppdager at leieprisene øker veldig fort, gjerne mer enn hva de får i pensjon. Med mindre du bor et sted med kontrollert leie, hva gjør du? Jo, du må flytte lengre ut, for å få råd til husleien. 

Videre har jo boligen du kjøper verdi, slik at du har noe å ta pant i, dersom det virkelig skulle skjære seg, eventuelt selge. 

• Liker 4
Skrevet

jeg kjenner til noen som aldri har eid, bare leid. Selv med brukbar lønn og nå brukbar pensjon, så vil 2/3 av pensjonen gå til kun husleien.

Resten skal holde til alt annet.

Resten av livet.

Anonymkode: 36b89...570

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved boligpris på 3 millioner, så må du ha 450000 kr i egenkapital (15%), under den forutsetning at du tjener 510000 kr eller opp i året. Tjener du mindre, så må du spar ekstra i egenkapital, da lånereglene sier at du ikke kan få låne mer enn 5 x årsinntekt. 

Det fine med å eie, selv om det er dyrt, er at når du blir pensjonist, så er du ikke bundet til leieprisene. Dette er faktisk et reelt problem vi begynner å se når: Folk som aldri eide noe, bare leide hele livet, og oppdager at leieprisene øker veldig fort, gjerne mer enn hva de får i pensjon. Med mindre du bor et sted med kontrollert leie, hva gjør du? Jo, du må flytte lengre ut, for å få råd til husleien. 

Videre har jo boligen du kjøper verdi, slik at du har noe å ta pant i, dersom det virkelig skulle skjære seg, eventuelt selge. 

Tusen takk ! :) så informativt svar. 

Bare å begynne å spare da 

• Liker 1
Skrevet

Hvor kommer forresten OBOS inn i bildet her ? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kommer forresten OBOS inn i bildet her ? 

Inn i hvilket bilde? Hva lurer du på egentlig?

• Liker 1
Skrevet

Ja. Boligkjøp gir større økonomisk frihet og kan være en stor investering som kan bidra til å sikre fremtiden og pensjonist tilværelsen din :)

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Glitnir skrev:

Inn i hvilket bilde? Hva lurer du på egentlig?

Jeg vet egentlig ikke hva som er fordelene med OBOS. 

Hvis man har OBOS hvilke fordeler gir det for å få kjøpt egen bolig ? 

Skrevet

OBOS kommer etter at du har spart egenkapitalen. Begynn der du, og ta alt det avanserte etterhvert 🤪

Anonymkode: b837d...9cf

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet egentlig ikke hva som er fordelene med OBOS. 

Hvis man har OBOS hvilke fordeler gir det for å få kjøpt egen bolig ? 

Hvor lenge har du vært medlem?😂

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du vært medlem?😂

Hvorfor ler du ?

Skrevet

Synes også dette eie-kjøret er overdrevet... Veksten kan ikke fortsette i evigheten. En dag tar det slutt, og da vil de som kjøpte sist sitte igjen med svarteper. 

Hadde jeg hatt mulighet til å komme inn på boligmarkedet for 10 år siden hadde jeg sikkert kjøpt. I dag? Næh...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...