Gå til innhold

Innhold i samvær med barn 5-6 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samvær med min datter som bor i fosterhjem, 6 ganger i året á 4 timer. Som regel er disse samværene fra kl 10-14.

Også lurer jeg på om noen har noen idéer til hva vi kan fylle disse timene med?

Anonymkode: b483c...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Bake kake/boller/kanelsnurrer🥨

- Gå tur i skogen eller på stranda, samle kongler, skjell, pinner og steiner. Lag et bilde sammen av det🏞

- Invitere søskenbarn, lek sammen med barna👭🏻

- Besøke dyrehage/vitenskapssenter/naturhistorisk museum🦁🔬🦖

• Liker 1
Skrevet

Lekeplass, kafébesøk (kort), et barnevennlig museum? Er dere hjemme, var baking en god ide. Muffins, og pynte dem masse. Sparkesykkel i park, gå på skøyter på vinteren. Er dere der hun bor, må hun få vise deg rommet sitt og tingene sine osv, du kan kanskje be henne (fosterforeldrene) om å ta med noen bilder? Av rommet, lekeplassen, venner, skole, barnehage? Eller bare småting hun er opptatt av, leker og slikt. Så kan du ha noen bilder fra ditt hjem, din familie, en ferie eller noe. Naboens hund for den saks skyld, noe ufarlig man kan vise frem og snakke om og bli bedre kjent. Det kan være OK å perle sammen og lage armbånd for eksempel, male, plastelina. Lage kort til noen. 

Anonymkode: 9b026...01f

• Liker 1
Skrevet

Hva med å spørre fosterforeldrene eller barnevernet?
De vet nok  hva hun liker å gjøre,  og hvordan hennes behov kan bli ivaretatt under samvær.  
Nå vet ikke jeg hva slags relasjon dere har, og  du sier heller ikke noe om hvor samværet skal forgå, om du har samvær med tilsyn eller uten osv. eller hvor gammel hun er. Da blir det nesten umulig å gi deg et svar du kan dra nytte av.
Det viktigste er kanskje å huske at 4 timer er lang tid, og at det kan være greit med "pauser" innimellom.

Anonymkode: 8ce89...3ec

Skrevet

Hvor skal samværet foregå? Står dere fritt til å dra litt omkring, eller må dere være på ett rom under oppsyn - eller noe i mellom?

Ville også spurt barnevern - evt. fosterforeldre om du har lov å kontakte dem - om hva jenta er interessert i akkurat nå.

Men en ide - du vet sånn boks full av hobbysaker? Koster en hundrings på jula f.eks. Om hun liker å lage ting, tegne, lime, klippe - så er det masse å finne på oppi en sånn :) Da kunne det vært en spesiell greie, som du tar med til samværene og dere deler. Suppler med noe nytt småtteri for hver gang, så det alltid er en ny spennende overraskelse å finne oppi der.

Anonymkode: f5365...0a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...