Gå til innhold

Hatt en liten ulykke på jobb, problemer med sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå har jeg jobbet på samme arbplass i 7år,men ikke fast ansatt. Jobber fulltid som de faste ansatte. Hvis det er relevant..

Har aldri vært sykmeldt,så lurer på hva jeg gjør videre. På mandag hadde jeg en liten ulykke på jobb og en liten finger ble borte. Jobber med næringsmiddel, posten min er å kjøre fisken inn i skjæremaskin for å filetere. Har vært hos fastlegen og fått hjelp til bandasje,medisin osv  men denne legen er en vikar,fastlegen min er på ferie. Og hun nekter å skrive sykmelding,selv om hun selv sier at jeg ikke kan jobbe på 2uker(denne pluss neste uke).  Hun sier jeg må søke på nav?? 

Jeg vet ikke hvordan jeg søker om sykmelding på nav? Jeg trodde også at arbeidsgiver dekket de første 16 dagene,så jeg trengte da ikke å blande nav inn i dette? Har jeg misfortått eller hva? Og hva bør jeg gjøre videre nå?

Anonymkode: 932ff...b2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva du skal gjøre mht sykemelding. Trodde legen skulle skrive den.

Håper uhellet er registrert, er jo ganske ille å miste en finger.

Anonymkode: ad373...a04

• Liker 1
Skrevet

Du må bare kontakte legen igjen, for det er legen som skal skrive sykemelding. 

Anonymkode: edb3d...8eb

• Liker 23
Skrevet

Du skal ha sykemelding som arbeidsgiver betaler for de første 16 dagene.

Du har også krav på yrkesskadeerstatning.

Skaden skal meldes inn som yrkesskade.

Hvis du har jobbet der hele tiden i syv år så har du også krav på fast stilling. 

• Liker 38
Skrevet

Lege skal skrive sykemeldingen. Du kan ikke søke til nav selv. Du får be henne lese seg opp.

Anonymkode: 66884...506

• Liker 20
Skrevet

Den skjønner jeg ikke helt. En vikar er vel fortsatt en lege som kan se om man ikke kan jobbe?

Husker jeg rett så fikk jeg sykemelding av en vikar i den perioden fastlegen var på ferie også måtte jeg tilbake når han var tilbake.

Anonymkode: b632b...574

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den skjønner jeg ikke helt. En vikar er vel fortsatt en lege som kan se om man ikke kan jobbe?

Husker jeg rett så fikk jeg sykemelding av en vikar i den perioden fastlegen var på ferie også måtte jeg tilbake når han var tilbake.

Selvsagt. Har ikke noe å si om man er vikar eller ikke. 

MEN: kom til å tenke på at du kanskje har misforstått, ts? Før legene skriver ikke ut sykemelding på papir lenger, men elektronisk. Du må logge inn på nav for å 'signere' den. (Slik jeg har forstått det, har aldri gjort det selv). Kan det ha vært det legen mente? 

Men husk på yrkesskadeerstatning. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for forsikring for alle som jobber der, uavhengig av om de er faste eller ikke. Og du har nok rett til fast stilling. 

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja,kanskje det var det hun mente?? Men hvorfor sa hun at jeg må søke hos nav? Men selv om jeg ikke søker sykepenge hos nav,så skal vel arbeidsgiver ha sykmeldingen for å utbetale penger? 

Hvorfor skal jeg melde om yrkesskade på nav? Jeg kan jobbe igjen som normalt,bare såret blir helt igjen. For sånn som det er np så kan keg ikke legge press på den,for da blør den og helbredelsen tar enda lenger tid.

Og ang fast stilling så har jeg gitt opp. Her hos dem har de 10 ansatte,men kun 3av dem har fast. Alle andre er tilkalling. Selv om vi jobber 150t i mnd som alle andre. Men så lenge jeg får lønn så har det ikke noe å si om jeg er fast eller vikar.

Skrevet

Ja,kanskje det var det hun mente?? Men hvorfor sa hun at jeg må søke hos nav? Men selv om jeg ikke søker sykepenge hos nav,så skal vel arbeidsgiver ha sykmeldingen for å utbetale penger? 

Hvorfor skal jeg melde om yrkesskade på nav? Jeg kan jobbe igjen som normalt,bare såret blir helt igjen. For sånn som det er np så kan keg ikke legge press på den,for da blør den og helbredelsen tar enda lenger tid.

Og ang fast stilling så har jeg gitt opp. Her hos dem har de 10 ansatte,men kun 3av dem har fast. Alle andre er tilkalling. Selv om vi jobber 150t i mnd som alle andre. Men så lenge jeg får lønn så har det ikke noe å si om jeg er fast eller vikar.

Det er arbeidsgiver som skal melde yrkesskade, sammen med deg, til NAV. 

• Liker 5
Skrevet

Det er arbeidsgiver som skal melde yrkesskade, sammen med deg, til NAV. 

Skaden er da ikke så alvorlig at det må meldes inn som yrkesskade? Trodde det var når man var helt invalid,at man på en måte må gå ufør hele livet pga skaden, at man melder inn da.. jeg er nok ikke så oppdatert på det her..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt må du melde yrkesskade. Da slipper du f.eks alle utgifter.

Anonymkode: ef04f...4bb

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yrkesskader bør meldes inn fordi du har rett på refusjon på de pengene som går til behandling av skaden. Her må du kontakte rådgiver (hos oss er det HR eller HMS-avdelingen som tar seg av det), og så sender de inn det som skal sendes inn til nav. Etter en stund får du brev eller mail(husker ikke) fra Helfo, der du må sende kvittering fra legebesøk, for at de skal kunne gi deg pengene tilbake.

Det er også viktig å melde inn yrkesskader i tilfelle skaden du har pådratt deg i fremtiden gjør deg ufør. Nå er det nok ikke snakk om det i ditt tilfelle, men alle yrkesskader skal og bør meldes uansett.

Anonymkode: 2dfba...3eb

• Liker 6
Skrevet

Skaden er da ikke så alvorlig at det må meldes inn som yrkesskade? Trodde det var når man var helt invalid,at man på en måte må gå ufør hele livet pga skaden, at man melder inn da.. jeg er nok ikke så oppdatert på det her..

Nei, det er sikkert ingen som tvinger deg. Arbeidsgiveren din fremstår ikke særlig seriøs, mtp fast ansettelse, så de gidder nok ikke å sende inn yrkesskade hvis ikke du sier i fra heller. Så det er nok helt opp til deg. 

• Liker 11
Skrevet

Den yrkesskaden er ikke viktig for meg. Men at jeg får betaling for de 2 ukene..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du måtte til lege, du blir sykemeldt. Selvfølgelig er dette en yrkesskade.

Anonymkode: ef04f...4bb

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yrkesskader bør meldes inn fordi du har rett på refusjon på de pengene som går til behandling av skaden. Her må du kontakte rådgiver (hos oss er det HR eller HMS-avdelingen som tar seg av det), og så sender de inn det som skal sendes inn til nav. Etter en stund får du brev eller mail(husker ikke) fra Helfo, der du må sende kvittering fra legebesøk, for at de skal kunne gi deg pengene tilbake.

Det er også viktig å melde inn yrkesskader i tilfelle skaden du har pådratt deg i fremtiden gjør deg ufør. Nå er det nok ikke snakk om det i ditt tilfelle, men alle yrkesskader skal og bør meldes uansett.

Rådgiver??? Jeg mente selvsagt arbeidsgiver :laugh:

Skrevet

Den yrkesskaden er ikke viktig for meg. Men at jeg får betaling for de 2 ukene..

Hvorfor er du så tiltaksløs? Hvorfor vil du ikke kreve det du har rett på? 

• Liker 14
Skrevet

Fordi det krevde kun ett legebesøk. Og ikke noe mere kostnad enn det. Skal jeg da sende brev til nav og melde skade og til helfo med kvitteringee osv... alt dette for en 2 hundrelapp?  Det er mer stress enn det er verdt.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi det krevde kun ett legebesøk. Og ikke noe mere kostnad enn det. Skal jeg da sende brev til nav og melde skade og til helfo med kvitteringee osv... alt dette for en 2 hundrelapp?  Det er mer stress enn det er verdt.

Du vet aldri hvilke komplikasjoner som kan oppstå i ettertid. 

• Liker 15
Skrevet

Skader som skjer på arbeidsplass skal meldes inn, selv om det ikke betegnes som alvorlig skade. Dette gjøres blant annet for at arbeidsgiver skal kunne gjøre tiltak for å forhindre lignende skader i ettertid. 

Dersom legen har skrevet sykemelding, men ikke på papir, så skal du isåfall få epost og/eller sms om det, slik at du kan gå inn på nav å fylle ut den digitale sykemeldingen videre. Har du ikke fått sykemelding hverken digitalt eller på papir, så er du ikke sykemeldt og må bruke egenmelding (noe du ikke kan gjøre i to uker). 
Selv om arbeidsgiver betaler de første ukene, så skal nav ha beskjed om sykemelding. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...