Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man tror at sitt siste arbeidssted holder som referanse og de trenger referanser fra de stedene man har jobbet? (Er en nest leder stilling) Siste referansen min er gull, de to andre har jeg ingen kontakt med og stoler jeg ikke på. Og no må jeg kontakte de pga jobben jeg vil ha trenger de til å være referanse? Off..hva skal jeg gjøre :( hele intervjuet gikk så bra følte jeg, så skjer dette.. den ene jobben sa jeg opp selv fordi det var helt forferdelig arbeidsmiljø, med sjefen som intrigemaker. Jobben før der igjen, sjefen likte meg ikke, vi kom aldri overens uansett hvor mye jeg prøvde. Hun var kald mot meg og grei med de andre. 

Noen andre som har erfaring med dette med referanser som mest sannsynlig ikke går i sitt favør? Hadde de bare trengt fra siste arbeidsplass liksom..

Anonymkode: 9f167...a15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør en tidligere kollega framfor leder. Evt. En annen person i ledelsen som du kom overens med.

Anonymkode: 7a344...1e7

• Liker 4
Skrevet

Ikke bruk referanser du er usikker på! Jeg har bommet på dette og endt opp med å ikke få den nye jobben. Som nevnt bruk en kollega eller en annen leder. 

Anonymkode: e56a8...8ae

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere. De vil bare snakke med undertegnede frasttestene. Og det er daglig leder 😕 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. De vil bare snakke med undertegnede frasttestene. Og det er daglig leder 😕 

* fra arrestene skulle det stå

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

* fra arrestene skulle det stå

Herlighet. Jeg kan ikke skrive 🙈 attestene

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Om siste arbeidsplass var et sted du har vært lenge og har gjort en god jobb så ville jeg sagt ifra om at de siste to arbeidsplassene ikke er relevante referanser da du selv sa opp pga dårlig arbeidsmiljø og ikke kunne kommunisere med sjefen.

Om det er mange år siden så vil siste arbeidsplass, såfremt du har jobbet der noen år og kan vise til en godt utført jobb, veie tyngst.

Endret av BearMama
Skrevet
2 minutter siden, BearMama skrev:

Om siste arbeidsplass var et sted du har vært lenge og har gjort en god jobb så ville jeg sagt ifra om at de siste to arbeidsplassene ikke er relevante referanser da du selv sa opp pga dårlig arbeidsmiljø og ikke kunne kommunisere med sjefen.

Om det er mange år siden så vil siste arbeidsplass, såfremt du har jobbet der noen år og kan vise til en godt utført jobb, veie tyngst.

Men de -må- visst ha 3 referanser fra den bransjen det gjelder og det må være de tre siste. Så jeg var nødt å ettersende sttestene med de referansene (jeg hadde kun orginalsttester med på intervju) Jeg har hatt mange ulike jobber, men 1 av 3 av de de vil kontakte er god. Har kun jobbet 1/2 år i den jobben. 1 år fra den jobben før (dårlig arbeidsmiljø) og sesonghjelp fra den 3 jobben de vil ha referanse fra. (Butikkbransjen) 

Skrevet

Prøv å skaffe fra noen andre, f. eks. en som har vært prosjektleder eller lignende? Kan være det er noen andre ledere der du har jobbet 1/2 år? 

Men, om du ikke har nok referanser, så har du jo ikke det, og da er det jo bare sånn det er. Forstår at det er kjipt hvis det innebærer at du ikke får jobben, men det er jo ikke så mye man får gjort med det. Da må du evt. bare få en annen jobb som ikke krever så mange referanser først, evt. ta en tilleggsjobb for å få flere referanser, bli med i prosjekt på jobben du er nå eller lignende. Det kan kanskje også være aktuelt å jobbe frivillig eller for en seriøs organisasjon. 

Anonymkode: fcc8f...0b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler jeg må bare skrive en mail til hun daglig lederen og si det som det er. Takke for at jeg fikk komme til intervju og at vedkommende som får jobben er heldig. Jeg ønsker ikke å oppgi 2 av 3 av referansene de ønsker å kontakte fordi arbeidsforholdene ikke var som ønsket på disse plassene og jeg ønsker ikke å ha dem som referanse da jeg ikke vet hva de vil si om meg. Eller noe sånt. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å skaffe fra noen andre, f. eks. en som har vært prosjektleder eller lignende? Kan være det er noen andre ledere der du har jobbet 1/2 år? 

Men, om du ikke har nok referanser, så har du jo ikke det, og da er det jo bare sånn det er. Forstår at det er kjipt hvis det innebærer at du ikke får jobben, men det er jo ikke så mye man får gjort med det. Da må du evt. bare få en annen jobb som ikke krever så mange referanser først, evt. ta en tilleggsjobb for å få flere referanser, bli med i prosjekt på jobben du er nå eller lignende. Det kan kanskje også være aktuelt å jobbe frivillig eller for en seriøs organisasjon. 

Anonymkode: fcc8f...0b6

De sa ikke før i slutten av intervjuet st de trengte disse tre referansene. 

Takk for tipset 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg må bare skrive en mail til hun daglig lederen og si det som det er. Takke for at jeg fikk komme til intervju og at vedkommende som får jobben er heldig. Jeg ønsker ikke å oppgi 2 av 3 av referansene de ønsker å kontakte fordi arbeidsforholdene ikke var som ønsket på disse plassene og jeg ønsker ikke å ha dem som referanse da jeg ikke vet hva de vil si om meg. Eller noe sånt. 

Nå synes jeg du drar forhastede konklusjoner.

Det kan jo hende at disse to referansene klarer å lire av seg noe svada, som ikke er så ille at det ødelegger dine sjanser for å få jobben. Det kan hende at selv om de var kalde og ufølsomme, så så de faktisk verdien av den jobben du gjorde. Du kan være heldig med at de som stiller spørsmålene formulerer dem slik at referansen ikke får sagt noe av det som er negativt. Det kan også hende at de ikke legger så stor vekt på eldre referanser, men legger mest vekt på siste referanse og ikke minst sitt eget inntrykk fra intervjuet. Det kan hende de bare hører det de VIL høre (mennesker fungerer ofte slik), når de allerede har et godt inntrykk av deg fra intervjuet.  Og du sier du ikke vet hva referansene kommer til å si. Da kan du jo ikke vite helt sikker at de kommer til å snakke negativt om deg.

Hvis du sier ifra deg jobben, så får du ikke jobben.

Hvis du oppgir referansene og krysser fingrene, har du fortsatt sjanse til å få jobben. Og du trenger jo ikke oppgi disse to referansene neste gang du søker jobb.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Nå synes jeg du drar forhastede konklusjoner.

Det kan jo hende at disse to referansene klarer å lire av seg noe svada, som ikke er så ille at det ødelegger dine sjanser for å få jobben. Det kan hende at selv om de var kalde og ufølsomme, så så de faktisk verdien av den jobben du gjorde. Du kan være heldig med at de som stiller spørsmålene formulerer dem slik at referansen ikke får sagt noe av det som er negativt. Det kan også hende at de ikke legger så stor vekt på eldre referanser, men legger mest vekt på siste referanse og ikke minst sitt eget inntrykk fra intervjuet. Det kan hende de bare hører det de VIL høre (mennesker fungerer ofte slik), når de allerede har et godt inntrykk av deg fra intervjuet.  Og du sier du ikke vet hva referansene kommer til å si. Da kan du jo ikke vite helt sikker at de kommer til å snakke negativt om deg.

Hvis du sier ifra deg jobben, så får du ikke jobben.

Hvis du oppgir referansene og krysser fingrene, har du fortsatt sjanse til å få jobben. Og du trenger jo ikke oppgi disse to referansene neste gang du søker jobb.

Tusen takk for veldig godt råd Hedda-78, no fikk du meg virkelig til å tenke over dette her på en helt annen måte. Lurer på om jeg skal bare go for it, så får det bare gå som det går? 

Skrevet

Du må jo si fra/spørre de tidligere referansene om de kan stille opp. Ingen setter pris på å få en telefon om at de er referanser for noen uten å vite at du har oppført dem. Så når du spør dem skal de (hvis de er ordentlige folk) si det hvis de ikke føler seg komfortable med det og ikke kan si positive ting om deg. Å si ja til å være referanse og så sabotere for folk er fullstendig uhørt..

Så da får du fort vite om du har 3 referanser :)

Anonymkode: 0839a...a77

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo si fra/spørre de tidligere referansene om de kan stille opp. Ingen setter pris på å få en telefon om at de er referanser for noen uten å vite at du har oppført dem. Så når du spør dem skal de (hvis de er ordentlige folk) si det hvis de ikke føler seg komfortable med det og ikke kan si positive ting om deg. Å si ja til å være referanse og så sabotere for folk er fullstendig uhørt..

Så da får du fort vite om du har 3 referanser :)

Anonymkode: 0839a...a77

Jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre. Jeg må bite i det sure eplet og ta kontakt med den ene daglig lederen hvor jeg har jobbet lengst. Ta bort den referansen fra hun som er helt uaktuell og begrunne det med at jeg var der så kort tid at jeg heller vil de skal kontakte jobben før der igjen, fordi de kjenner meg bedre og hun er en god referanse. Selv om den referansen var fra en annen bransje.

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldingene. Det hjalp meg tilslutt å finne ut hva jeg måtte lande på. Jeg kan ikke la denne sjangsen gå ifra meg, men må bare trikse og mikse litt og se om det kan gå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...