AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #1 Skrevet 6. september 2018 Dette sto i en stillingsannonse jeg kom over. Er det egentlig greit? Når noen oppfordrer etniske norske til å søke blir det full ståhei. Det betyr jo i bunn og grunn at hvis en kvalifisert person med minoritetsbakgrunn søker, kommer denne til å bli prioritert. Det er iallefall det som står mellom linjene her. Anonymkode: 8fffe...1d5 8
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 6. september 2018 #2 Skrevet 6. september 2018 Det finnes to typer rasisme: god rasisme, og dårlig rasisme. Infantilisering av minoriteter = god rasisme (i hvert fall i følge enkelte mennesker på venstresiden). På sikt skal det visst føre til mer gjensidig respekt, eller noe sånn.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #3 Skrevet 6. september 2018 Etnisk norsk hvit mann søkes...says no one ever.. White privileges???? Anonymkode: 7e835...2a9
I Grosny Skrevet 6. september 2018 #4 Skrevet 6. september 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette sto i en stillingsannonse jeg kom over. Er det egentlig greit? Når noen oppfordrer etniske norske til å søke blir det full ståhei. Det betyr jo i bunn og grunn at hvis en kvalifisert person med minoritetsbakgrunn søker, kommer denne til å bli prioritert. Det er iallefall det som står mellom linjene her. Anonymkode: 8fffe...1d5 Det er egentlig bra, siden vanlig praksis er at minoritets-søkere dyttes vekk selv om de er bedre kvalifisert. 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Når noen oppfordrer etniske norske til å søke blir det full ståhei. Anonymkode: 8fffe...1d5 Det er selvfølgelig avhengig av situasjonen. Hvis man på en ungdomsklubb kun har ledere fra minoriteter er det selvfølgelig greit å oppfordre etnisk norske spesielt til å søke. Har man stor overvekt av det ene kjønn er det selvfølgelig greit å søke etter det andre. Hvis man derimot leier ut hybler og ikke vil ha nordlendinger/bergensere/svensker/palestinere/jøder/muslimer/studenter o.s.v. så er det selvfølgelig ikke greit. Anonymkode: 8b9c8...f6d 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvfølgelig avhengig av situasjonen. Hvis man på en ungdomsklubb kun har ledere fra minoriteter er det selvfølgelig greit å oppfordre etnisk norske spesielt til å søke. Har man stor overvekt av det ene kjønn er det selvfølgelig greit å søke etter det andre. Hvis man derimot leier ut hybler og ikke vil ha nordlendinger/bergensere/svensker/palestinere/jøder/muslimer/studenter o.s.v. så er det selvfølgelig ikke greit. Anonymkode: 8b9c8...f6d Om man eier egen bolig, og skal leie ut har vel alle sin rett til å leie ut til dem de vil? Anonymkode: 8fffe...1d5 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #7 Skrevet 6. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om man eier egen bolig, og skal leie ut har vel alle sin rett til å leie ut til dem de vil? Anonymkode: 8fffe...1d5 Selvfølgelig har du det, men du har ikke lov til å skrive det i annonsen. Anonymkode: 0bef5...b6c 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #8 Skrevet 6. september 2018 Det har sikkert med kvoteringer i ulike stillinger å gjøre. I noen jobber er det et krav, akkuat som det er et krav om kvotering mellom menn og kvinner. Anonymkode: 459c8...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #9 Skrevet 6. september 2018 Jeg har søkt på flere slike stillinger. Kommer fra et annet europeisk land opprinnelig, slik at jeg har jeg vel definitivt minoritets bakgrunn. Jeg har vært godt kvalifisert til stillingene, men gang på gang har disse gått til Norske søkere. Det er greit nok hvis de er bedre kvalifisert så bør de få jobben, men sier bare at denne teksten i annonsene aldri har vært meg til gode i hvertfall😉 Jeg tror ikke de gir jobben til kvalifisert søker med minoritets bakgrunn, de bare oppfordres til å søke. Anonymkode: 3ee0a...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #10 Skrevet 6. september 2018 Offentlige virksomheter er lovpålagt å skrive dette. Det skyldes et politisk mål om å få flere innvandrer inn til intervju. Men det stopper der. Selv om det kalles flere inn til intervju, ansettes det ikke flere innvandrere enn før. Anonymkode: 44ff7...848 3
I Grosny Skrevet 7. september 2018 #11 Skrevet 7. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt på flere slike stillinger. Kommer fra et annet europeisk land opprinnelig, slik at jeg har jeg vel definitivt minoritets bakgrunn. Jeg har vært godt kvalifisert til stillingene, men gang på gang har disse gått til Norske søkere. Det er greit nok hvis de er bedre kvalifisert så bør de få jobben, men sier bare at denne teksten i annonsene aldri har vært meg til gode i hvertfall😉 Jeg tror ikke de gir jobben til kvalifisert søker med minoritets bakgrunn, de bare oppfordres til å søke. Anonymkode: 3ee0a...5c7 Dette vet du dessverre av erfaring. Det står alt mulig tull i annonser som bare står der for å være "politisk korrekt". Ofte er annonsene ren bløff også. De har på forhånd bestemt seg for hvem som skal få jobben og annonserer bare fordi det kreves.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 #12 Skrevet 7. september 2018 Å gi muligheter til undertrykte grupper er ikke det samme som å prioritere privilgerte grupper, hvorav sistnevnte blir å utestenge allerede undertrykte grupper, mens førstnevnte ikke tar fra noen sine muligheter i samfunnet. Etnisk Norge er privilgert overalt og hvis du begynner å klage på at undertrykte også får litt muligheter i samfunnet så ta deg en bolle å se hvor egoistisk og undertrykkende er! Anonymkode: db57b...f48
AnonymBruker Skrevet 9. september 2018 #13 Skrevet 9. september 2018 Det som betyr noe når det gjelder å velge mellom allerede kvalifiserte søkere er ikke lenger kvalifikasjonene. Da er det trynefaktoren som setter inn. Unge, energiske mennesker er ofte å foretrekke. Så har en de pene og de tynne. Så er det dette med hvor sannsynlig, usannsynlig det blir med svangerskap og permisjoner. Hvem passer inn blandt resten av arbeidsstokken, hvordan få på plass harmonisk arbeidsmiljø. Liker man smilet, liker man stemmen, liker man den fine jakka. Det er overfladisk til sist. Samme når det gjelder opprykk, og forfremmelse. Det går pp lojalitet, ikke på kompetanse. Anonymkode: 79093...f7b
Pipaluk Skrevet 9. september 2018 #14 Skrevet 9. september 2018 Minoriteter kan være så mangt. Er man bedre kvalifisert om en er døv, same og homofil?
TrekStar Skrevet 10. september 2018 #15 Skrevet 10. september 2018 Når jeg leser slike tekster som "kvalifiserte personer med minoritetsbakgrunn oppfordres til å søke", så sier det meg at stillingen er ment for å gå til en med minoritetsbakgrunn og ikke til en etnisk norsk, fra før stillingen blir utlyst. Stiilingen er da lovet bort på forhånd, og var ikke ment for å gå til en med etnisk hvit bakgrunn, med mindre ingen minoriteter søker. Teksten kan få en til å tro at alle søkere er velkommen, slik den er skrevet, bare for å ikke skape reaksjoner hos lokale etniske søkere i området. Det er for å dempe "flammene". Det er vel sikkert slik dem kvoterer inn minoriteter inn i stillinger og lar dem komme først i køen. Kvotering er en uting, og hemmer bare teknologisk, vitenskapelig og viktige fremskritt å bli gjort. Vi trenger de beste folkene til enhver stilling, og ikke ansettelser basert på raser, kjønn eller hva det måtte være. Norge og resten av verden hadde vært bedre utviklet hvis de beste folkene hadde de rette stilingene, og som blir ansatt nettopp fordi dem er best.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #16 Skrevet 10. september 2018 Det står jo gjerne "kvinner oppfordrest til å søke" eller "menn oppfordres til å søke" i diverse annonser. Mange steder ønsker de ansatte med minoritetsbakgrunn på grunn av feks barna på skolen, barnevernet osv. Anonymkode: 5eeaa...48c
Gjest Lilli My Skrevet 10. september 2018 #17 Skrevet 10. september 2018 Dersom arbeidsplassen har skjevfordelt arbeidsstokk, så oppfordrer de gjerne kvinner/menn/minoriteter å søke. Dette for å vise at de er "inkluderende". Selve ansettelsen går fortsatt kun på kvalifikasjoner og evt trynefaktor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå